Osaiskohan joku kertoa 740:sen talviajo-ominaisuuksista? Olen kyllä pari talvea omallani ajanut, mutta kovin epävakaalta tuntuu. Perähän on kärryssä kevyt, joten siitäkö liukuminen johtuu, vai onko mulla armottoman huonot talvirenkaat. Renkaat on menossa uusiks ja siihenkin olis kiva saada kommentteja 740 omistajilta.
Volvo 740:n talviajettavuus
10
3881
Vastaukset
- Tauno1
Itselläni oli monta vuotta 740 (bensamalli), ja huomasin saman asian: talviajettavuus on huonohko, perä oli yksinkertiaisesti liian kevyt. Siksi oli aina pari säkkiä hiekoitussepeliä takakontissa :-)
Samalla oli sepeliä omasta takaa, jos kerran juuttui jonnekin kiinni...
T.- 940 turbo
ainakin turbomalleissa (940 farkun alustahan on käytännössä sama kuin 740) on automaattilukko joka kytkee itsensä pois päältä jossain 40km/h nopeudessa.
Auttaa liikkeellelähdöissä mutta lukon toimiessa saa kaasun kanssa olla todella varovainen. Tuon kokoinen farkku pyörähtää uskomattomasti penninlantin ympäri kun turbokoneella tulee hiukankin painettua kaasua liukkaalla kaarteessa tuossa 35km/h nopeudessa.
Ei ihme että Volvo laittoi siihen keskipakolukon joka ei toimi enää maantiellä. Ainakin turbon potkulla auto olisi jossain kuusen oksilla kun talvella polkaisee kaasua ohitukseen lähtiessä ja kääntää samalla terävästi vasemmalle kaistalle.
Muuten ajettavuuden vaikuttaa tässäkin melkoisesti se ovatko talvirenkaat iskarit ja alustan puslat kunnossa. Etenkin etuiskareiden vaihdon jälkeen oli vaikea uskoa autoa samaksi vaikka eivät nurkista painaessa tuntuneet vielä hirveän löysiltä.
Mutta anyway, 1940-luvun suunnitelua edustavalla jäykällä taka-akselilla varustettua takavetoista autoa ei nyt vain kertakaikkiaan saa ajo-ominaisuuksiltaan 2000-luvun tasolle jos kohta löytyy kymmeniä ihmeellisillä himmelituoennoilla varustettuja autoja jotka ovat huonompia ajaa. - Ovlov
940 turbo kirjoitti:
ainakin turbomalleissa (940 farkun alustahan on käytännössä sama kuin 740) on automaattilukko joka kytkee itsensä pois päältä jossain 40km/h nopeudessa.
Auttaa liikkeellelähdöissä mutta lukon toimiessa saa kaasun kanssa olla todella varovainen. Tuon kokoinen farkku pyörähtää uskomattomasti penninlantin ympäri kun turbokoneella tulee hiukankin painettua kaasua liukkaalla kaarteessa tuossa 35km/h nopeudessa.
Ei ihme että Volvo laittoi siihen keskipakolukon joka ei toimi enää maantiellä. Ainakin turbon potkulla auto olisi jossain kuusen oksilla kun talvella polkaisee kaasua ohitukseen lähtiessä ja kääntää samalla terävästi vasemmalle kaistalle.
Muuten ajettavuuden vaikuttaa tässäkin melkoisesti se ovatko talvirenkaat iskarit ja alustan puslat kunnossa. Etenkin etuiskareiden vaihdon jälkeen oli vaikea uskoa autoa samaksi vaikka eivät nurkista painaessa tuntuneet vielä hirveän löysiltä.
Mutta anyway, 1940-luvun suunnitelua edustavalla jäykällä taka-akselilla varustettua takavetoista autoa ei nyt vain kertakaikkiaan saa ajo-ominaisuuksiltaan 2000-luvun tasolle jos kohta löytyy kymmeniä ihmeellisillä himmelituoennoilla varustettuja autoja jotka ovat huonompia ajaa.700/200 sarjassa on lukkoperä ilmeisesti ollut saatavilla lisävarusteena. Tehokkaimmissa malleissa saattanut olla vakiona. Kaiken kaikkiaan valtaosassa ei ole lukkoa.
Lukkoperälisiä yksilöitä löytyy ihan vm, varustelutasosta, koneen tehoista riippumatta. Mitään selvää kaavaa ei tunnu olevan.
Itse pidän 200/700 sarjojen lukkoperiä erittäin toimivina ratkaisuina ja onnekkaita ne joiden autoista semmoinen sattuu löytymään.
Ainut ero tavalliseen on mielestäni se, että autolla pääsee liukkaalla liikkeelle. Peräähän vanhoila volvoilla saa nakeltua liukkaalla miten haluaa, mutta en kyllä eroa ole lukkoperän ja tavallisen välillä huomannut. - ANTERO?
Ovlov kirjoitti:
700/200 sarjassa on lukkoperä ilmeisesti ollut saatavilla lisävarusteena. Tehokkaimmissa malleissa saattanut olla vakiona. Kaiken kaikkiaan valtaosassa ei ole lukkoa.
Lukkoperälisiä yksilöitä löytyy ihan vm, varustelutasosta, koneen tehoista riippumatta. Mitään selvää kaavaa ei tunnu olevan.
Itse pidän 200/700 sarjojen lukkoperiä erittäin toimivina ratkaisuina ja onnekkaita ne joiden autoista semmoinen sattuu löytymään.
Ainut ero tavalliseen on mielestäni se, että autolla pääsee liukkaalla liikkeelle. Peräähän vanhoila volvoilla saa nakeltua liukkaalla miten haluaa, mutta en kyllä eroa ole lukkoperän ja tavallisen välillä huomannut.Minulla on 95 vuoden 940 farkku. onko siinä lukkoperä? matalapaineturbomalli. talviajossa huomannut ohjauksen olevan aliohjautuva joka hieman antaa anteeksi kuskin töppäyksiä. mut tietysti volvokuskit ajavat asiallisesti ja ennakoiden tilanteita. (tähän syöttiin kannattaa keskusteluterroristienkin puuttua)
- Volvo-autoilija
Perä on todellakin kevyt 740-autoissa, erityisesti sedanissa. Tämä ilmenee ennen kaikkea liikeellelähtöongelmina. Jos auto seisoo epätasaisella jäällä, jonka päällä on 5 cm lunta, liikkeellelähtö ei välttämättä onnistu. Lumen tallaaminen etupyörillä vaatii voimaa, jota heikommin pitävä takapyörä ei pysty välittämään. Tässä tilanteessa ovat lapio ja hiekkasäkki hyväksi avuksi.
Tästä huolimatta Etelä-Suomen kaupungeissa ja päätiellä en ole joutunut koskaan ongelmiin 740:n kanssa. Tiet ovat yleensä sulat, jäiset tai lumiset. Nämä olosuhteet eivät ole ongelmallisia, kunhan alla on hyvät nastarenkaat. Kitkarenkaathan eivät sovellu 740:lle. Liikkeellelähdössä ylämäestä saa olla tarkkana joillakin keleillä. Ei kannata jättää renkaita kiillotetulle uralle vaan ajaa sivuun urilta ennen liikennevaloja.
Vaikeimmilla keleillä (auraamatonta lunta, vettä jään päällä) on syytä välttää jyrkkiä ylämäkiä hiljaisilla teillä.
740:ssa esiintyy kahdenlaisia luistoja. Nopeasti rattia käännettäessä painava etupää puskee herkästi. Ohjausta suoristettaessa etupyörät saavat taas otteen, mikä seurauksena alkaa yleensä takapyöräluisto. Se oikaistaan vastaohjauksella. Takapyöräluisto on 740:lla erittäin rauhallinen jopa 80 km/h nopeudessa, joten aikaa vastaohjaukseen on reilusti. Tottumattomalle tilanne voi silti olla outo. Tosin nykyään myös monet etuvetoiset autot lähtevät helposti peräluistoon.
Jotta takapyörien ote ei irtoaisi, kiihdytysten pitää olla varovaisia ja mutkissa on ajettava tarpeeksi hitaasti. 740:n kuljettaja kyllä huomaa liukkaan kelin ja osaa säädellä kaasua sen mukaan.
Onneksi jarrut vaikuttavat myös etupyöriin, joten pysähtyminen on talvikeleillä yhtä nopeaa kuin muillakin autoilla, joissa on laadukkaat jarrut. Itse asiassa jarrujen hyvä teho on joskus yllätys verrattuna vetopyörien huonoon pitoon. Nelivetoisilla autoillahan tilanne on päinvastainen.
Suosittelen 740:n omistajia pitämään mukana yhtä 40 kg:n hiekkasäkkiä ja lapiota, jolla voi tarpeen tullen levittää hiekkaa. Tätä suurempi turha kuorma peräkontissa ei kokemusteni mukaan enää paranna tilannetta, vaan lisää herkkyyttä takapyöräluistoon.
Automaattivaihteisto näyttää parantavan 740:n talviominaisuuksia, koska liikkeellelähdöt tapahtuvat pehmeämmin. Ainoa poikkeus on jää, jonka päällä on vettä. Tällöin liikkeellelähtö on vaikeaa, sillä jarrua vapautettaessa vapautuvat ensin takapyörien heikommat jarrut, jolloin takapyörät alkavat pyöriä tyhjää ennen kuin etujarrut ovat vapautuneet. Kun etujarrut vapautuvat, auto ei lähde minnekään, koska pyörät sutivat jo valmiiksi. Ratkaisu: pidätellään autoa vain käsijarrulla, jolloin etupyörät eivät vastustele, kun takapyörät alkavat hitaasti pyöriä käsijarrun löystyessä.
On myönnettävä, että etuvetoinen auto on talvella helpompi. Mutta kyllä 740:n kanssakin pärjää hyvin, kunhan sen ominaisuuksiin tottuu, tietää ominaisuuksien rajat eikä yritä liikaa.
Maanteillä olevia loskavalleja ylitettäessä on oltava tarkkana. Vallin yli on ohjattava rauhallisesti. Tällaisella kelillä ei kannata ohitella pienen ajansäästön toivossa.
Renkaiden pitää olla hyvät. Kannattaa ostaa nastarenkaita, jotka ovat sijoittuneet kärkikolmikkoon rengastesteissä, ja painottaa erityisesti pito-ominaisuuksia.
Joissakin autoissa on hiljaisissa nopeuksissa toimiva tasauspyörästöjarru. Tämä helpottaa liikkeellelähtöjä ratkaisevasti. Aivan kuin toisella autolla ajaisi.- Talviajoa
Kiittän todella hyvästä selvityksestä. Tutuilta tuntui tilanteet kuvauksineen. Seuraavaksi lähden ostamaan uudet talvikiekot kärryyn ja sitten "hiekkasäkkikauppaan", eiköhän osa ongelmista ratkea näillä.
- volman
Talviajoa kirjoitti:
Kiittän todella hyvästä selvityksestä. Tutuilta tuntui tilanteet kuvauksineen. Seuraavaksi lähden ostamaan uudet talvikiekot kärryyn ja sitten "hiekkasäkkikauppaan", eiköhän osa ongelmista ratkea näillä.
eikai siinä paljon muuta ole kuin että pitää ottaa rauhallisesti, 740 on peto sutimaan. Sattu kerran semmonen tapaus että lähdin risteyksestä kiihdyttämään lämä tiskissä mutta kuitenkin sillain että ei suttaa, en muista että mikä vaihde oli mutta kahdeksankympin vauhdissa alko sutimaan ja nakkaamaan perää (oisko ollu kolmonen tahi peräti nelonen) meinas tulla hätä! 740 ei tosiaankaan kahenlitran koneella (i) ole mikään tykki ja näin kävi...vääntö! Talvella tapahtui, tie ei ollut peilijäällä.
- Tta
volman kirjoitti:
eikai siinä paljon muuta ole kuin että pitää ottaa rauhallisesti, 740 on peto sutimaan. Sattu kerran semmonen tapaus että lähdin risteyksestä kiihdyttämään lämä tiskissä mutta kuitenkin sillain että ei suttaa, en muista että mikä vaihde oli mutta kahdeksankympin vauhdissa alko sutimaan ja nakkaamaan perää (oisko ollu kolmonen tahi peräti nelonen) meinas tulla hätä! 740 ei tosiaankaan kahenlitran koneella (i) ole mikään tykki ja näin kävi...vääntö! Talvella tapahtui, tie ei ollut peilijäällä.
Niin mikäs vääntö se on 740:llä 150 vai yli nm:ssä
Ei se vääntö sutimista saa aikaan. - volovovo
Tta kirjoitti:
Niin mikäs vääntö se on 740:llä 150 vai yli nm:ssä
Ei se vääntö sutimista saa aikaan.aika paljon on kiinni talvirenkaista mutta kun otetaan tyypilliset 700-sarjalaisen hintaisen ja ikäisen auton alta löytyvät renkaat, niin kyllä kevytperäinen takevetoinen sutii talvikeleilleä vaikka 1.3-litraisella ja nelosvaihteella.
Jostain syystä olen itse ensimmäisestä autosta lähtien ostanut aina käytettyynkin uudet "testivoittaja" nastarenkaat vaikka ne ovat jossain vaiheessa muodostaneet 50% auton arvosta.
Hirvittää vieläkin katsoa miten työkaverit haalivat etenkin kakkosautoon jolla vaimo kuljettaa pieniä lapsia, jotain autoliikkeen roskiksesta kaivettuja 3.0001mm pinnallisia 10-vuotiaita patti-baarumin rungolle pinnattuja talvirenkaita kun "ei kato kannata sijoittaa tohon autoon pennikäkään liikaa"
Isäntä itse ajaa sitten työmatkat (3km päivässä) tuliterällä 50k€ autolla johon pelkkä lisävarusteena hankittu nahkapäällysteinen vaihdekepin nuppi maksoi saman verran kuin uudet talvirenkaat kakkosautoon. - Volvo-autoilija
volovovo kirjoitti:
aika paljon on kiinni talvirenkaista mutta kun otetaan tyypilliset 700-sarjalaisen hintaisen ja ikäisen auton alta löytyvät renkaat, niin kyllä kevytperäinen takevetoinen sutii talvikeleilleä vaikka 1.3-litraisella ja nelosvaihteella.
Jostain syystä olen itse ensimmäisestä autosta lähtien ostanut aina käytettyynkin uudet "testivoittaja" nastarenkaat vaikka ne ovat jossain vaiheessa muodostaneet 50% auton arvosta.
Hirvittää vieläkin katsoa miten työkaverit haalivat etenkin kakkosautoon jolla vaimo kuljettaa pieniä lapsia, jotain autoliikkeen roskiksesta kaivettuja 3.0001mm pinnallisia 10-vuotiaita patti-baarumin rungolle pinnattuja talvirenkaita kun "ei kato kannata sijoittaa tohon autoon pennikäkään liikaa"
Isäntä itse ajaa sitten työmatkat (3km päivässä) tuliterällä 50k€ autolla johon pelkkä lisävarusteena hankittu nahkapäällysteinen vaihdekepin nuppi maksoi saman verran kuin uudet talvirenkaat kakkosautoon.Tämä oli hyvä kommentti rengasasioista sekä rahankäytöstä. Talvella pitää olla kunnon renkaat, erityisesti takavetoisissa autoissa. Tämän LISÄKSI on ajettava rauhallisesti ja ennakoivasti. Keli pitää ottaa huomioon. Sulalla tiellä voi ajaa melkein kuin kesällä, mutta liukkaalla on oltava todella varovainen.
Talvirenkaan korkea ikä heikentää jyrkästi sen ominaisuuksia, vaikka pintaa näyttäisikin vielä olevan.
Olen myös samaa mieltä uusien autojen joutavimpien lisävarusteiden järkevyydestä ja totean, että niiden korkeat hinnat ovat hyvinkin linjassa varaosahintojen kanssa.
Volvo 740:n saa sutimaan 80 km/h vauhdissa jäisellä tiellä varsin helposti. 82 hevosvoiman dieselmallillakin riittää joskus pelkkä nopeuden ylläpitoon tähtäävä kaasun asento.
Liukkauden ollessa pahimmillaan saa varmasti jokaisen auton sutimaan nopeudesta riippumatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991598Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481119Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441010Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29939Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50866Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s46838Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56788Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760