On tuo venekuume päässyt sen verran pahasti puraisemaan, että tällainen olisi vahvasti harkinnassa. Onko jollain kokemuksia ko. veneestä? Ajo-ominaisuudet, kulku, laatu, millainen kone sopiva yms? Kaikki mielipiteet tervetulleita. Onko tuollaista muuten testattu jossain venelehdessä ja jos niin milloin? Kiitos tiedoista!
Flipper 630 OC/CC
12
10409
Vastaukset
- flipperisti
Ostin 630 OC:n syyskuussa. Kokemus on siis vielä aika vähäistä, mutta hyvältä veneeltä vaikuttaa.
Pohjan muoto on ilmeisen onnistunut, kulkee hyvin aallokossa, ei hakkaa liikaa. Muutenkin vankan ja hyvin tehdyn tuntuinen.
Sopii hyvin viikonloppuretkiin tai yhteysveneeksi, säilytystilojen vähäisyyden vuoksi ei matkaveneeksi oikein.
Minulla on 115-heppainen Honda, jolla kulkee hyvin. Jos saisi nyt valita, niin ehkäpä Evinruden 90-heppainen E-TEC, joka on 80 kg Hondaa kevyemnpi. Olin koeajamassa ysikymppisellä 2-tahtikoneella Flipperin: kulki hyvin neljän aikuisen kuormalla juuri siksi, että motti painoi vain 140-160 kg.
Flipper tarvitsee trimmit. V-pohjan vuoksi kulkisi muutoin aina enemmän tai vähemmän vinossa.
Testattu Kipparissa vuonna 2002 (?). Kippariin on tiettävästi tulossa juttu tuttavani Flipperistä, johon on vuosien mittaan rakennellut monenlaisia parannuksia lähinnä tilankäyttöä tehostamaan.- Venekuume
Terve!
Ostitko uuden vai käytetyn? Onko sulla minkälaista varustusta siinä? Onko Hondassa vakiopotkuri?
Itse olen hieromassa kauppoja vastaavanlaisesta paatista 130 hv:n Hondalla. Minkälainen on ensivaikutelmasi koneesta? Lähteekö hyvin käyntiin ja vastaako kaasuun yms...?
Kiitos kommenteista! - Flipperisti
Venekuume kirjoitti:
Terve!
Ostitko uuden vai käytetyn? Onko sulla minkälaista varustusta siinä? Onko Hondassa vakiopotkuri?
Itse olen hieromassa kauppoja vastaavanlaisesta paatista 130 hv:n Hondalla. Minkälainen on ensivaikutelmasi koneesta? Lähteekö hyvin käyntiin ja vastaako kaasuun yms...?
Kiitos kommenteista!Ostin käytettynä, vene on valmistettu 99. Hyvä säkä, kun löysin uudenveroisen.
Motti on 115hv Honda. Lähtee hyvin käyntiin ja toimii muutenkin OK. Se 130-heppanen on tiettävästi sama kone, joten tehopainosuhde on parempi. Koneessa (ainakin 98 ja 99) on joku polttoainepuolen osa vaihdettava, koska ei kestä vettä. Kannattaa tsekata, että saa takuupaperit motin mukana niin, että saa sen vaihdon takuuna, jos sitä ei vielä ole tehty. Brandtilta osaavat kertoa valmistusnumeron perusteella, onko vai ei.
Kevyemmällä koneella - esim. 90hv 2-tahti tai E-TEC - olisi se etu, että pysyy plaanissa vielä 17 solmussa (todettu 4 aikuisen kuormalla). Hondalla pitää mennä selvästi yli 20. Aallokossa olis hyvä voida ajaa hitaamminkin putoamatta plaanista.
Varusteita: sähköhydrauliset trimmit, kompassi,kaiku, GPS, Wallas, kaksi akkua, jääkaappi, rosteri- ja alumiinipotkuri, liivit, raketit, ensiapupakkaus, ym. Trailerikin tuli mukana kaupassa, mutta pitää olla iso vetoauto.
Rosteripotkurin hankintaa kyllä harkitsisin tarkoin, jos ei olisi tullut kaupan mukana. Yhdessä testissä oli mukana Yamahan vakiopotkuri, rosterisia ja komposiittirakenteisia. Paras polttoainetalous matkanopeudella oli sillä vakiorusetilla (!), ja erot huippunopeuksissa olivat merkityksettömän pienet.
Alkuinnostuksessa tuli ajeltua syys-lokakuussa aika paljon. Hytti ja kuomu pitää viiman ja veden ulkona, joten normaalilla lämpimällä ulkoiluvaatetuksella pärjää. Lämpimät jalkineet pitää olla, lattian rajassa on vetoa. Wallas ei ajon aikana jaksa lämmittää, mutta paikalla ollessa se tekee olon mukavamaksi. - venekuume
Flipperisti kirjoitti:
Ostin käytettynä, vene on valmistettu 99. Hyvä säkä, kun löysin uudenveroisen.
Motti on 115hv Honda. Lähtee hyvin käyntiin ja toimii muutenkin OK. Se 130-heppanen on tiettävästi sama kone, joten tehopainosuhde on parempi. Koneessa (ainakin 98 ja 99) on joku polttoainepuolen osa vaihdettava, koska ei kestä vettä. Kannattaa tsekata, että saa takuupaperit motin mukana niin, että saa sen vaihdon takuuna, jos sitä ei vielä ole tehty. Brandtilta osaavat kertoa valmistusnumeron perusteella, onko vai ei.
Kevyemmällä koneella - esim. 90hv 2-tahti tai E-TEC - olisi se etu, että pysyy plaanissa vielä 17 solmussa (todettu 4 aikuisen kuormalla). Hondalla pitää mennä selvästi yli 20. Aallokossa olis hyvä voida ajaa hitaamminkin putoamatta plaanista.
Varusteita: sähköhydrauliset trimmit, kompassi,kaiku, GPS, Wallas, kaksi akkua, jääkaappi, rosteri- ja alumiinipotkuri, liivit, raketit, ensiapupakkaus, ym. Trailerikin tuli mukana kaupassa, mutta pitää olla iso vetoauto.
Rosteripotkurin hankintaa kyllä harkitsisin tarkoin, jos ei olisi tullut kaupan mukana. Yhdessä testissä oli mukana Yamahan vakiopotkuri, rosterisia ja komposiittirakenteisia. Paras polttoainetalous matkanopeudella oli sillä vakiorusetilla (!), ja erot huippunopeuksissa olivat merkityksettömän pienet.
Alkuinnostuksessa tuli ajeltua syys-lokakuussa aika paljon. Hytti ja kuomu pitää viiman ja veden ulkona, joten normaalilla lämpimällä ulkoiluvaatetuksella pärjää. Lämpimät jalkineet pitää olla, lattian rajassa on vetoa. Wallas ei ajon aikana jaksa lämmittää, mutta paikalla ollessa se tekee olon mukavamaksi.Kiitos tiedoista. Tuosta plaanista putoamisesta vielä kysymys, eli onnistuuko ajo "puoliliu'ussa" jos auttaa trimmeillä, siis paikottaa keulaa alas? Vaikuttaakohan tuo Flipperin porrasperä tähän ominaisuuteen... Tuo yli 20 solmua on kyllä melkoinen vauhti mikäli on kuoppaista keliä.
Sopiiko vielä kysyä, että missä hintaluokassa tuollainen paketti oli? - flipperisti
venekuume kirjoitti:
Kiitos tiedoista. Tuosta plaanista putoamisesta vielä kysymys, eli onnistuuko ajo "puoliliu'ussa" jos auttaa trimmeillä, siis paikottaa keulaa alas? Vaikuttaakohan tuo Flipperin porrasperä tähän ominaisuuteen... Tuo yli 20 solmua on kyllä melkoinen vauhti mikäli on kuoppaista keliä.
Sopiiko vielä kysyä, että missä hintaluokassa tuollainen paketti oli?En ole kokeillut pitää plaanissa trimmitasoja laskemalla. En usko, että paljoakaan saa näin aikaan.
Syksyiset reissut olivat lyhyitä päiväretkiä, joten tavaraa oli vain vähän mukana. Tavarat etupään kaappeihin, niin vene tulee vähän keulapainoisemmaksi, mikä ehkä auttaa.
Jo 15 solmussa on navigointi ainakin meikäläisen vähäisellä rutiinilla mahdotonta, pitää mennä GPS:n mukaan - ja pitää samalla huoli siitä, että pysyy kartalla siltä varalta, että GPS tilttaa.
Paketin hinta oli 26000 €. - venekuume
flipperisti kirjoitti:
En ole kokeillut pitää plaanissa trimmitasoja laskemalla. En usko, että paljoakaan saa näin aikaan.
Syksyiset reissut olivat lyhyitä päiväretkiä, joten tavaraa oli vain vähän mukana. Tavarat etupään kaappeihin, niin vene tulee vähän keulapainoisemmaksi, mikä ehkä auttaa.
Jo 15 solmussa on navigointi ainakin meikäläisen vähäisellä rutiinilla mahdotonta, pitää mennä GPS:n mukaan - ja pitää samalla huoli siitä, että pysyy kartalla siltä varalta, että GPS tilttaa.
Paketin hinta oli 26000 €.Se voi olla että tässä veneessä moinen trimmeillä leikkiminen ei onnistu. Sen ominaisuuden kanssa pitää sitten vaan elää. Toisaalta tuollainen kuusimetrinen liukuva vene ei muutenkaan ole mikään kovan kelin paatti...
Itse olen kyllä suht paljon nuorehkosta iästäni huolimatta veneillyt, joten navigointi onnistunee vaivatta. Mutta kuten sanoit, moderni elektroniikka tekee siitä naurettavan helppoa. Mutta monien vaikeudet alkavat siinä vaiheessa kun tietokone kaatuu tai GPS simahtaa.
Olen tänään menossa vääntämään vielä kauppaa paketista. Toivottavasti hinta tulee vieläkin alaspäin...
- flipper-04
Olen kesän ajellut Flipper 630 OC:llä ja loistava paketti se kyllä on. Itselläni on 4tahti Johnson 140hp ja hyvin kulkee, ei kuluta paljoa ja pysyy kyllä plaanissa alle 20solmussa, tietysti keula vähän ylempänä kuin kovemmassa vauhdissa.
Kaksi puutetta toistaiseksi löytynyt: Kemialliselle wc:lle ei ole paikkaa suunniteltu ja etuliukuovi toimii huonosti. Tiedustelisinkin että onko joku keksinyt näihin ratkaisua?- venekuume
Mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Paljonko muuten 140 hv Johnson painaa? Tuli vaan mieleen että mahtaako vaikuttaa jotain kulkuun yms?
Itsekin tein tänään kaupat, joten tulee pitkä talvi veneilykelejä odotellessa...
Onko etuovessa jotain rakenteellista ongelmaa vai vaatiiko vaan esim rasvausta tms? Vessasta ei ole tietoa, mutta sellaista en kyllä edes omaani haluaisi. Kokemukseni kemiallisista vessoista kun eivät ole kovin rohkaisevia. - flipper-04
venekuume kirjoitti:
Mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Paljonko muuten 140 hv Johnson painaa? Tuli vaan mieleen että mahtaako vaikuttaa jotain kulkuun yms?
Itsekin tein tänään kaupat, joten tulee pitkä talvi veneilykelejä odotellessa...
Onko etuovessa jotain rakenteellista ongelmaa vai vaatiiko vaan esim rasvausta tms? Vessasta ei ole tietoa, mutta sellaista en kyllä edes omaani haluaisi. Kokemukseni kemiallisista vessoista kun eivät ole kovin rohkaisevia.Johnson 140 painaa muistaakseni hiukka alle 200kg.
115 heppanen painaa saman verran joten siksi valitsin tämän. Paino ei ole ongelma, onhan bensamääränkin aiheuttama vaihtelu perässä kymmeniä kiloja, joten ei se niin tarkkaa ole. Kyllä tämän veneen perä sen kantaa.
Saattaapi olla että ovi korjaantuu rasvauksella, enpä ole tuota vielä pahemmin tutkinut.
Samaa mieltä olen kyllä ettei kemiallinen wc mikään ihanneratkaisu ole, mutta pienten lasten kanssa joskus tarpeellinen.
Onnistuu muuten verkonlaskukin veneen keulasta varsin hyvin jos satut kalamiehiä olemaan. - oc vantaa
moi tarkoitat varmasti oven jäykkää kulkua kiskossaan.itse suihkutin silikoni sprayta kiskojen "karvoihin" jolloin oven kulku keveni huomattavasti.toimenpide pitää uusia aina silloin tällöin.ps.pidä rättiä suojana ettei ainetta pääse lattialle tulee pirun liukkaaksi.wc on vaikea juttu.
- oc vantaa
oc vantaa kirjoitti:
moi tarkoitat varmasti oven jäykkää kulkua kiskossaan.itse suihkutin silikoni sprayta kiskojen "karvoihin" jolloin oven kulku keveni huomattavasti.toimenpide pitää uusia aina silloin tällöin.ps.pidä rättiä suojana ettei ainetta pääse lattialle tulee pirun liukkaaksi.wc on vaikea juttu.
oma ensiveve pakettini flipp.oc.merc.115 hp.trimmit.hydr.ohj.kaksiakku järj.wallas puhallink.jääkaappi.garmin plott.hauskaa on ollut,paljon opittu ja paljon on opittavaa.ps.yövyin veneessä vielä lokakuun puolella jolloin yö läpötila putosi lähelle nollaa,vielä pärjäsi suht hyvin.
- Oniar
venekuume kirjoitti:
Mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Paljonko muuten 140 hv Johnson painaa? Tuli vaan mieleen että mahtaako vaikuttaa jotain kulkuun yms?
Itsekin tein tänään kaupat, joten tulee pitkä talvi veneilykelejä odotellessa...
Onko etuovessa jotain rakenteellista ongelmaa vai vaatiiko vaan esim rasvausta tms? Vessasta ei ole tietoa, mutta sellaista en kyllä edes omaani haluaisi. Kokemukseni kemiallisista vessoista kun eivät ole kovin rohkaisevia.Itselläni on 630 CC 100 hp Mercury koneella ja olen ollut tyytyväinen.
Etuovi on vähän hankala , mutta kun rasvaa silikon sprayllä liukupinnat, niin toimii jo huomattavasti paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781