Polttoainetankkit ruosteessa 2x180 l.

täytyykö uusia?

Olen muutamaan otteeseen tyhjentänyt tankin ja imuroinnut ruosteet pois niiltäosin joihin olen päässyt käsiksi. Ruostuminen tuntuu vaan lisääntyvän vaikka olen pitänyt tankit täynnä talvisin. Tankista irtoaa ruostetta paloina. Tyhjennyksen yhteydessä olen suihkuttanut 2-tahtiöljyä seinämille joihin olen päässyt käsiksi mutta väliseinät estävät pääsyn kuitenkin puoleen tankista.
Kysyisinkin onko mitään keinoa pysäyttää ruostuminen? Tankkien vaihto hankalaa koska 500 kg pataraudan joutuisi nostamaan pois tieltä että tankit voisi uusia eivätkä nekää ole ilmaisia.

27

401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saaritolloooo

      Väärä materiaali tankissa. Tankin vaihto tai jatkuva ongelma.

      Jos muoto sopoi niin voi laittaa kumitankin sen sisälle, katso vaikka Vetuksen luettelosta.

      • Tollo joo

        Eipä taida sopia kumitankit mainittujen loiskelaipioiden takia?


      • kdlfng-7%%;
        Tollo joo kirjoitti:

        Eipä taida sopia kumitankit mainittujen loiskelaipioiden takia?

        Loiskelaipiot pois, tai uudet tankit.

        Se 2t öljy ei auta mitään, huuhtoutuu heti pois kun löpö tulee tankkiin.

        Onko kysymys asetettu tosissaan?


    • foliohattuja

      Tuskin vakavissaan kirjoitettu.
      Patarauta ruostuu kutakuinkin heti eikä sitä dieseli tai muu öljy suojaa.
      Joskus aikoinaan Lantsikan tankki oli tavalista peltiä, mutta sisältä jotenkin emaloitu. En kuitenkaan usko että venettä olisi tehty sellaisen tankin ympärille.

      Tää on saman hemmon sielunmaisemaa kuin se ilmatyynyjuttu ja ne muut, jotka ovat liian uskomatomia ollakseen totta.

      • Hhgjgc

        Eihän laivojen tankitkaan mitään rosteria tai haponkestävää, ne on vaan maalattu sisäpuolelta.

        Miksi veneessä asia olisi jotenkin monimutkaisempi?


      • aloittaja. . .
        Hhgjgc kirjoitti:

        Eihän laivojen tankitkaan mitään rosteria tai haponkestävää, ne on vaan maalattu sisäpuolelta.

        Miksi veneessä asia olisi jotenkin monimutkaisempi?

        Veistämö (Syrjäsuo) on aikoinaan tällaiset tankit laittanut. 30 vuotta on ajeltu ilman että suuttimet olis menneet tukkoon ajossa. Kuitenkin tyhjennyksessä löyti huolestuttava määrä ruostemurusia ja asialle täytyis tehdä jotain. Tankkeja ei saa pois ilman että moottorin nostaa pois edestä. Uudet rosterista valmistettut varmaan sais tilauksesta mutta tuhat euroa tuskin riittää edes yhteen. Onhan se koneen poisnostokin jonkinmoinen savotta.
        Siksi kysyin olisiko tänäpäivänä jotain "ihmeaineita" olemassa joista olisi apua ruostumiseen, se siitä sielunmaisemasta.


      • buoyman
        aloittaja. . . kirjoitti:

        Veistämö (Syrjäsuo) on aikoinaan tällaiset tankit laittanut. 30 vuotta on ajeltu ilman että suuttimet olis menneet tukkoon ajossa. Kuitenkin tyhjennyksessä löyti huolestuttava määrä ruostemurusia ja asialle täytyis tehdä jotain. Tankkeja ei saa pois ilman että moottorin nostaa pois edestä. Uudet rosterista valmistettut varmaan sais tilauksesta mutta tuhat euroa tuskin riittää edes yhteen. Onhan se koneen poisnostokin jonkinmoinen savotta.
        Siksi kysyin olisiko tänäpäivänä jotain "ihmeaineita" olemassa joista olisi apua ruostumiseen, se siitä sielunmaisemasta.

        Jos tankkien vaihto ei tule esille ( mielestäni ei kannata) niin tee lisää tarkastusluukkuja ja tyhjennä irtoroju pois. Jos pidät tankit seisonta ajan täynnä niin en usko että se ruostuminen on mitenkään kovin dramaattista. Asenna kunnolliset esisuodattimet (sakkakuppi) niin näet virtaavan dieselin laadun ja näin pystyt ajoissa puuttumaan jos aihetta esiintyy. Asenna tankin imuputki sen verran irti pohjasta ettei se hori sieltä helposti sakkoja.


      • Ei halpaa
        aloittaja. . . kirjoitti:

        Veistämö (Syrjäsuo) on aikoinaan tällaiset tankit laittanut. 30 vuotta on ajeltu ilman että suuttimet olis menneet tukkoon ajossa. Kuitenkin tyhjennyksessä löyti huolestuttava määrä ruostemurusia ja asialle täytyis tehdä jotain. Tankkeja ei saa pois ilman että moottorin nostaa pois edestä. Uudet rosterista valmistettut varmaan sais tilauksesta mutta tuhat euroa tuskin riittää edes yhteen. Onhan se koneen poisnostokin jonkinmoinen savotta.
        Siksi kysyin olisiko tänäpäivänä jotain "ihmeaineita" olemassa joista olisi apua ruostumiseen, se siitä sielunmaisemasta.

        Ruostuminen ei lopu koska materiaali ei muutu itsestään miksikään. Tankin voisi muuten pinnoittaa, mutta mikään ei pysy ruosteen pinnalla ja vaikka pysyisi, niin ei tartu polttoaineen kyllästämään peltiin.

        Lisäksi pitää ottaa huomioon, että tankin paksuus ei ole enää sama koska ruoste on ohentanut kantavaa tiivistä kerosta. Tasaita ruostumista pahempi on kuitenkin pistesyöpyminen, joka tapahtuu paljon nopemmin kuin koko tankin katoaminen ruosteena.

        Vaikka haluaisin olla optimistinen, niin todellisuudessa tankin lähtölaskenta on jo alkanut.
        Tankille löytyy tekijöitä, mikä on hyvä asia.

        Moottorin irrottaminen ei ole kauhean iso homma.Senhän voi täyshaalata samalla kertaa. Tankit voi teettää tai yrittää etsiä sopivia vakiovalikoimasta. Teetämällä saa kuitenkin paremmat. Niiden ei kuitenkaan tarvitse olla saman mittaisia kuin alkuperäiset eikä niitä tarvitse olla samaa määrääkään.

        Halvimmalla pääset, kun et tee mitään kunnes sitten on ihan pakko. Tutvallista se ei tietenkään ole..


    • 14+18

      Minulla on omakotitalon öljysäiliö lähes 50 vuotta vanha. Tankin pohja päällystettiin kymmenen vuotta sitten lasikuidulla, kun siinä oli 0,5 mm syöpymiä. Patarauta on ihan kelvollinen tankkimateriaali dieselille, kunhan tarkkailee pistesyöpymiä esim. 5 vuoden välein.

      • toinenkin nukkumatti

        Näiden patarautatankkien takia on suljettukin kaivoja ja vaihdettu maata tuhansia kuutioita. Kympin tankkiin ei tehdä satasen remonttia eikä kuitu tartu dieselin kyllästämään pintaan.

        Täällä oli toinen foliohattu, joka pelleili uka asetonin kanssa


    • Sutija.

      Itse ottaisin tankit irti ja pesisin huolella runsaalla asetonilla. Sitten hiekkapuhallus sisäpuolelta ja tankkien maalaus epoksiprimerilla, esim gelshield 200 viisi kerrosta telalla ja pensselillä. Tein omaani vastaavan toimen kun oli tankissa ruostetta ja toimii hyvin.


      .

      • Vanha Veneilijä

        Veneesi taitaa olla Albatros 32 tai 321. Itselläni oli sellainen 14 vuotta, tankit ovat koneen sivuilla ja niissä ei ainakaan minulla ollut juurin minkäänlaista manusluukkua ja toiseksi ei siihen pääse käsiksi, kun ohjaamon lattia on tankkien päällä.
        Perkinsin saa varsin helposti nostettua kattoluukun kautta pois ja sitten takkien poisottaminen onkin helppoa.
        Itse nostaisin koneen pois ja teettäisin samalla peruskunnostuksen tai ainakin perustellisen kuntotarkastuksen koneelle. Uudet tankit tilalle, ei kunnostettuja.


      • näit märkää unta

        Et muuten tehnyt.
        Ai mistä tiedän?
        Tiedän siitä, että hiekkapuhallus ei poista dieselöljyä teräksestä.
        Siihen ei tartu mikään puhaltaa tai ei.

        Muutenkaan siinä ei olisi ollut mitään järkeä koska vaihtotyö maksaa niin paljon enemmän kuin tankit.


    • 2 x kad44
      • aloittaja. . .

        Kiitokset mielenkiinnosta ongelmaan. Täytyypä tutustua tarkemmin tuohon
        neo7de Rustiin.


      • Pskaa räkää ei toimi
        aloittaja. . . kirjoitti:

        Kiitokset mielenkiinnosta ongelmaan. Täytyypä tutustua tarkemmin tuohon
        neo7de Rustiin.

        Ahaa,
        ketjun tarkoitus olikin alunperin mainostaa tuotetta ja tuoda se sopivassa hetkessä tarjolle.
        Olisi voinut olla fiksua, jos ei olisi puhuttu leveetä ja paksua pottoainetankista.


      • olis vene,osais sout
        aloittaja. . . kirjoitti:

        Kiitokset mielenkiinnosta ongelmaan. Täytyypä tutustua tarkemmin tuohon
        neo7de Rustiin.

        Se on pelkkää lipeää.
        Reagoi rasvojen ja muovien kanssa pilkkomalla ne (päätepilkkoutuminen).
        Jos tankissa on tinattut tai muuta materiaalia olevat yhteet tai venttiilit, ne katoaa myös käsittelyssä.

        Jos ajattelt täyttää tankin aineella, niin mieti vielä toisenkin kerran...Aine poistaa veneestäsi maalit ja puusta lakan. Aine on ongemajätettä, joten sitä ei auta pistää kotiviemäriin.

        Tähän asti kaikki keinot elvyttää ruostunutta tankkia on joko mahdottomia toteuttaa tai sitten sekä mahdottomia että hyvin kalliita.


      • 2 x kad44
        olis vene,osais sout kirjoitti:

        Se on pelkkää lipeää.
        Reagoi rasvojen ja muovien kanssa pilkkomalla ne (päätepilkkoutuminen).
        Jos tankissa on tinattut tai muuta materiaalia olevat yhteet tai venttiilit, ne katoaa myös käsittelyssä.

        Jos ajattelt täyttää tankin aineella, niin mieti vielä toisenkin kerran...Aine poistaa veneestäsi maalit ja puusta lakan. Aine on ongemajätettä, joten sitä ei auta pistää kotiviemäriin.

        Tähän asti kaikki keinot elvyttää ruostunutta tankkia on joko mahdottomia toteuttaa tai sitten sekä mahdottomia että hyvin kalliita.

        Löytyy muitakin mömmöjä, sitruunahappo, suolahappo fosforihappoa yms. Toisilta keskustelupalstoilta (google haku, ruosteen poisto tankista haulla) en ole myöskään googlen palveluksessa.

        Olen kyllä nähnyt kaksi komponentti epoksi maalin tarraavan epämääräisen pintaan joka on ruosteinen, glygolinen ja ties mitä skeidaa sisältävä laivojen rakennuksen parissa.

        Joku mainitsikin jo mekaanisen suodatuksen polttoaineesta esi- ja varsinaisen polttoaine suodattimen avulla...


      • olet guru
        2 x kad44 kirjoitti:

        Löytyy muitakin mömmöjä, sitruunahappo, suolahappo fosforihappoa yms. Toisilta keskustelupalstoilta (google haku, ruosteen poisto tankista haulla) en ole myöskään googlen palveluksessa.

        Olen kyllä nähnyt kaksi komponentti epoksi maalin tarraavan epämääräisen pintaan joka on ruosteinen, glygolinen ja ties mitä skeidaa sisältävä laivojen rakennuksen parissa.

        Joku mainitsikin jo mekaanisen suodatuksen polttoaineesta esi- ja varsinaisen polttoaine suodattimen avulla...

        Pellepelottomia on ollut maailman sivu.
        Ehkä kaikkein hienoin ehdotus on kuitenkin olut se, että antaa ruostua puhki, lisätään vain suodattimia ja maailma pelastuu.

        Olet varmaan ylpeä siitä, että sinulla on kokemusta siitä, kuinka epoksi tarttuu skeidaan. Minulla on taas kokemus siitä ettei se tartu edes pintaa, jonka kosteus on suurempi kuin missä epoksi kovettuu. Voidaankin tässä vertailla kokemuksiamme ja varmasti jaat osaamistasi muillekin.


      • 2 x kad44
        olet guru kirjoitti:

        Pellepelottomia on ollut maailman sivu.
        Ehkä kaikkein hienoin ehdotus on kuitenkin olut se, että antaa ruostua puhki, lisätään vain suodattimia ja maailma pelastuu.

        Olet varmaan ylpeä siitä, että sinulla on kokemusta siitä, kuinka epoksi tarttuu skeidaan. Minulla on taas kokemus siitä ettei se tartu edes pintaa, jonka kosteus on suurempi kuin missä epoksi kovettuu. Voidaankin tässä vertailla kokemuksiamme ja varmasti jaat osaamistasi muillekin.

        Voin olla pelle ja monen näköisiä pelkojakin omaan. Ilmeisesti epoksi maaleja löytyy monen moisia ja merkkisiä. Millä tarkkuudella sekoittelit omat maalisi, kun eivät kuivuneet. Eikö juuri kaksi komponenttisuus perustu siihen, että aiheutuu kemiallinen reaktio joka kovetta maalin. Tietääkseni kosteus ei ollut määräävä parametri ko. Maalissa ainoastaan lämpötila, mustaakseni 10.

        Tietysti kannattaa miettiä mistä ruostuminen johtuu, mistä saa vettä. Ruostuminen ei jatku jos olosuhteet korjaantuvat eli tarvitaan happea ja vettä, että muodostuu rauta oksidia=ruostetta. Voiko olla mahdollista, että tyyppivikana tankin asennus paikka johtaa kondessiin. Onko mahdollista eristää tankkia ulkopuolelta?


      • se muisti...
        2 x kad44 kirjoitti:

        Voin olla pelle ja monen näköisiä pelkojakin omaan. Ilmeisesti epoksi maaleja löytyy monen moisia ja merkkisiä. Millä tarkkuudella sekoittelit omat maalisi, kun eivät kuivuneet. Eikö juuri kaksi komponenttisuus perustu siihen, että aiheutuu kemiallinen reaktio joka kovetta maalin. Tietääkseni kosteus ei ollut määräävä parametri ko. Maalissa ainoastaan lämpötila, mustaakseni 10.

        Tietysti kannattaa miettiä mistä ruostuminen johtuu, mistä saa vettä. Ruostuminen ei jatku jos olosuhteet korjaantuvat eli tarvitaan happea ja vettä, että muodostuu rauta oksidia=ruostetta. Voiko olla mahdollista, että tyyppivikana tankin asennus paikka johtaa kondessiin. Onko mahdollista eristää tankkia ulkopuolelta?

        Muistaakseni lämpötila ja kosteus. Muistaakseni myös lämpötila ei ole sama kaikille eikä kosteuskaan. Muistaakseni on kyseessä ei ole varsinaisesti kemiallinen reaktio koska aineet ei muutu toisiksi aineiksi vaan verkottuvat ja muistaakseni epoksi ei ole yksi ja ainoa tuote vaan niitä on useita ja on myös useita valmistajia.


    • hjj

      Millai onnistuu tankin käsittely sisäpinnoilt ,pieni manusluukku ,välilaipiot ja ahdas muutenkin "yleensä". Kyl se tankki kannattais pois saada , pelti tankki 30v. vanha ruostunut , on tiensä päässä . Löytyiskö uus tankin paikka ja jättäis vanhan sinne . Ei muovitankit niin kallei ole, pieni 100L tankki maksoi 200e noin vuos takaperi....

      • hjj

        Mä huomasin vast et sul on suuret tankit .Vanhat pois ja uudet tilal ....


    • tulee tarkastettua

      Jos olisi oma vene, ottaisin vanhat tankit pois, vaikka palasina.
      Samalla tulee tarkastettua, mitä niiden alla asustaa. Saat niiden tilalle vaikka muovitankit tai mitä vaan.

      • kiitti ja kumarrus

        Mukavaa kun kysymys sai aikaan näin suuren mielenkiinnon. Tankit on nyt tyhjennetty ja imuroitu pois kaikki irtonainen moska. Kakstahtiöljyä lisätty uuteen polttoaineeseen jolla tankit täytettiin (toisten mielestä tekee hyvää pumpulle). Ensi syksynä täytynee sitten nostaa kone pois ja vaihtaa molemmat tankit. Se tuntuu olevan suurimman osan neuvo. Ompahan sitten jos keliin joutuu rauhoittavampaa kun ei tarvi miettiä meneekö suodattimet tukkoon.


      • Acegi

        Suosittelen vetuksen tankkeja,niissä on tosi tukeva lähtökappale mihin letkut laitetaan.Viime kesänä vaihdoin itselle molemmat tankit,vanhat olivat alumiinia ja toisessa oli pieni vuoto.lähtökappale mikä tankkiin tulee on jotain valua vetuksella,muissa tankeissa näkyi olevan muovi härpäkkeitä nämä lähdöt.


    • Acegi

      Koneen nosto ei ole iso homma,sitten uudet muovitankit tilalle,kunnolliset sellaiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe