Alunperin piti vain mennä ruokkimaan linnut ja kuvata ruokintapaikan lintuja. Päätin kuiteskin käydä katsomassa näkyisikö harmaapäätikkoja alueella, jossa ne viimeksi havaitsin.
No siinähän on sitten pyy tien vieressä. Mikäs siitä, voinhan minä tuonkin kuvata, vaikka olen jo pyyn saanut kuvattua tiellä. No siinä sitten hiivittiin pyytä lähemmäks ja se vaikutti aika kesyltä. No siitähän se sitten lähti lentoon, ajattelin, että siinä se oli. Eipä ollutkaan kun se lensi läheiseen puuhun. No siitä sitä sitten vaan kuvaamaan. Oho pääsimpäs lähelle. No tulipas hyviä kuvia ajattelin. No reissu vaikutti onnistuneelta ja päätin lähteä kotiin. Ei pyytä enään näkynyt.. mutta mikä olikaan 3-5m päässä aukealla täydellisen valoisalla kuvauspaikalla minusta. Siinähän se pyy oli. Äkkiä kamera tarkentamaan pyytä kohti, mutta se ehti lähteä!
Siinä vaiheessa rupes jo vituttamaan se, että en ollut nähnyt pyytä aikaisemmin. Nimittäin silloin olisin voinut saada täydellisen lähikuvan. Toisaalta olin yllättynyt tilanteessa ja hätkähdin. Vola, se olisi ollut niin täydellinen lähikuva. Lähikuva pyystä 300mm putkella. Kasvokuva jopa. Ah, se olisi ollut täydellistä.
No siinä koko matkan olin melkein raivoissani itselleni ja vastoinkäymisille. Viime viikolla piisami! Tällä viikolla pyy! Mitä seuraavaksi? Piisamikin ui ihan vierestä ohitse, enkä saanut söpöä naama kuvaa siitä vaikka olisi ollut tilaisuus. Näihin tilanteisiin pitää opetella varautumaan. No toivotaan, et ensi kerran lähi/täydellisyyskuva onnistuisi!
Kyllä se helppoa kojusta 600mm objektilla,pyypillin kanssa on pyitä kuvaillessa. Mutta kuinka moni oikeasti lähtee luontoon 300mm objektin kanssa ja saa sillä lähikuvan pyystä? En usko, että kovin moni.
Kyllähän noiden vastoinkäymisten aikana tekisi mieli vaihtaa uraa, mutta muistaa kuitenkin vain, että aina on toivoa. En kai edes minä voi olla niin huono tuurinen, etten ikinä onnistuisi saamaan lähikuvaa muusta kuin oravasta? :D
- Raippari, joka ei muuten enään käytä 2 persoonaa. En näe siinä jälkeä. Olen luontokuvaaja ja pidän luonnosta, mutta samalla olen aika outo ja extrolli. Olen monenlainen katsos :D. Täytyy kyllä myöntää, että välillä tunnen olevani eri ihminen luonnossa kuin taas jossain muualla.
Luontokuvaus on hankalaa!
7
120
Vastaukset
Lähikuvien saaminen ilman kojua on tosiaan vaikeaa. Joskus lintua saattaa päästä niin lähelle, että etäisyyden puolesta olisi mahdollista saada lähikuva, mutta kameran ja linnun välissä on liikaa risuja tai lintu lähtee ennen kuin edes ehtii kameran suunnata. Yleensäkin todella hyviä kuvia on vaikea saada kuljeksimalla metsässä ja kuvaamalla, mitä eteen sattuu. Hiipiminen on usein hankalaa, mutta joskus lintu ihan itse tulee riittävän lähelle. Kannattaa siis vain joskus jäädä paikoilleen, jos ympärillä hyörii vaikka tiaisparvi.
Usein hyvien kuvien saamiseen tarvitaan piilokoju. Helpointa kojukuvaus on aloittaa vaikka kuvaamalla kotipihan ruokintapaikan lintuja. Kuten olen jo aiemminkin maininnut, kannattaa ruokintapaikalle kantaa metsästä kuvausrekvisiitaksi oksia ja kiviä ynnä muuta. Jos kotipihan ruokintapaikalle ei juuri koskaan paista aurinko (purkaisipa naapurini autotallinsa!) tai lajimäärä on niukka, sitten voi harkita metsäruokintapaikan perustamista. Linnunruokaa saattaa tosin alkaa kulumaan paljon, mikä tulee pitemmän päälle kalliiksi, ja maanomistajaltakin tarvitaan tietenkin lupa. Itselläni ei ole oikein mahdollisuutta nyt tässä tilanteessa perustaa metsäruokintapaikkaa, vaikka haluaisinkin.
Kojusta voi kuvata myös monia muitakin lajeja kuin ruokintapaikan pikkulintuja. Nyt laulujoutsenia on kertynyt pelloille ruokailemaan, ja jos löytyisi pelto, jolla joutsenet tykkäävät olla, sinne voisi laittaa piiloteltan. Viime keväänä tein sellaisen kuvauskeikan, että perjantai-iltana pimeän aikaan vein isän kanssa teltan pellolle, jolla olin parina päivänä nähnyt hanhia ja joutsenia. Teltan oven eteen virittelimme naamioverkon, jonka suojista pystyisin kuvaamaan. Piilokojun siis tarvittaessa saa ihan tavallisesta teltasta ja naamioverkosta. Jäin sitten telttaan nukkumaan (tietenkin kotiinkin voi mennä nukkumaan ja tulla sitten hyvissä ajoin ennen auringonnousua), ja aamulla paikalle tulikin hanhia ja joutsenia, joita sitten kuvasin. Ne eivät ihan lähelle tulleet, mutta ihan hyviä kuvia sain silti. Varsinkin joutsenten laskeutuminen oli komeaa kuvattavaa. Puolenpäivän aikaa isä tuli sitten hakemaan minut pois kojusta. Sellainen yhden aamun keikka se oli.
Minulla on ollut myös kahlaajien suosimalla pienellä kosteikkolääsyllä sellainen kiinteämpi pressukoju, joka on ollut paikalla koko kesän. Siellä on sitten aina välillä voinut käydä kuvailemassa kahlaajia, sorsia ja merihanhiakin.
Joskus olisi kiva öytää oikein hyvä teerien soidinpaikka, jonne voisi viedä kojun. Kaupallisia teerikojujahan tietenkin on, mutta niissä aamu maksaa jotain ehkä satasen per kuvaaja ja olisihan se hienompaa kuvata teeriä ihan omalla paikalla. Kaupallisissa kojuissakin tietenkin joskus voi käydä. Itse en ole käynyt, mutta ehkä jo ensi talvena käyn, jos sille päälle satun.
Viime viikonloppuna muuten kävin kalasatamassakuvaamassa lokkeja, jotka tulivat paikalle kalastajien saapuessa mereltä. Ennen en ollut nähnyt naurulokkia talvipuvussa, mutta nytpä näin ja sain ihan kelpo kuviakin.- Raippari
Naurulokki talvipuvussa, ,inun nuori pikkukajavani. XD Piilokojua en usein käytä vaan kuvaan lintuja joita vastaan tulee. Peurojakin olen kuvannut kelpo etäisyydeltä. N. 15m tulivat mökin pihaan.
Itse en hirveästi suosi kojuja, koska parempi kokemus on kohdata eläin itse luonnossaan, vaikka se joskus onkin hankalaa.
Pellon joutsenia olenkin jo kuvannut, mutta on hieman hankalaa pystyttää ruokinta paikkaa kerrostalon luokse. Omakotitalossa se ei olisi ongelma. Onneksi metsässä on ruokintapaikka, johon viemme linnuille ruokaa. Tänään närhi uskaltautui ruokintapaikalle jo. :D Raippari kirjoitti:
Naurulokki talvipuvussa, ,inun nuori pikkukajavani. XD Piilokojua en usein käytä vaan kuvaan lintuja joita vastaan tulee. Peurojakin olen kuvannut kelpo etäisyydeltä. N. 15m tulivat mökin pihaan.
Itse en hirveästi suosi kojuja, koska parempi kokemus on kohdata eläin itse luonnossaan, vaikka se joskus onkin hankalaa.
Pellon joutsenia olenkin jo kuvannut, mutta on hieman hankalaa pystyttää ruokinta paikkaa kerrostalon luokse. Omakotitalossa se ei olisi ongelma. Onneksi metsässä on ruokintapaikka, johon viemme linnuille ruokaa. Tänään närhi uskaltautui ruokintapaikalle jo. :DMinusta kojusta on hienoa kohdata lintuja, koska kojussa piilossa ollessani en häiritse niitä yhtään, vaan ne elävät aivan normaalia elämäänsä kojun ympärillä tietämättä läsnäolostani. Joskus esimerksi kahlaaja saattaa kahlata aivan lähelle kojun eteen niin, että sitä pääsee tarkkailemaan alle puolen metrin etäisyydeltä häiritsemättä sitä yhtään. Kojusta pääsee kokemaan lintujen maailman aivan eri tavalla kuin ilman kojua, pääsee seuraamaan lintujen elämää, kuin olisi piilokamera. Se on aina sykähdyttävä tapahtuma, kun kuulee lintujen varoitusääniä ja haukka viuhahtaa kojun edestä tai kun hanhi laskeutuu molskahtaen kojun eteen.
biologinalku kirjoitti:
Minusta kojusta on hienoa kohdata lintuja, koska kojussa piilossa ollessani en häiritse niitä yhtään, vaan ne elävät aivan normaalia elämäänsä kojun ympärillä tietämättä läsnäolostani. Joskus esimerksi kahlaaja saattaa kahlata aivan lähelle kojun eteen niin, että sitä pääsee tarkkailemaan alle puolen metrin etäisyydeltä häiritsemättä sitä yhtään. Kojusta pääsee kokemaan lintujen maailman aivan eri tavalla kuin ilman kojua, pääsee seuraamaan lintujen elämää, kuin olisi piilokamera. Se on aina sykähdyttävä tapahtuma, kun kuulee lintujen varoitusääniä ja haukka viuhahtaa kojun edestä tai kun hanhi laskeutuu molskahtaen kojun eteen.
Niin ja tuosta pikkukajavasta sen verran, että eikö nuori pikkulokki näytä aika samalta kuin nuori tai ensimmäisen talven pikkukajava?
Juu, ja lintukuvaus on hankalaa. Tuossa äsken kerroin pääasiassa onnistumisista, mutta epäonnistumisia tulee paljonkin. Se on jopa tämän harrastuksen yksi viehätys. Jos olisi helppoa saada hyviä kuvia, kuvaamisesta menisi maku, mutta kun hyviä kuvia saa harvoin, innostaa se jatkamaan. Vähän sama asia on lintujen tarkkailussakin. Joskus ei tahdo näkyä mitään kiinnostavaa, mutta sitten linturetki onnistuu, mikä antaa uutta puhtia jatkaa lintujen etsimistä ja lähteä yhä uudelleen linturetkille.
Kiva, että olet ollut onnekas! :D Tai melko onnekas, kun olet jo ollut niinkin lähellä pyytä. Onneksi lintuja löytyy kaikkialta, niin ei ainakaan lopu kuvaamisenaihe..
- Vierailija!
Laittakaa ihmeessä kuvia suomen luonnonkuvaajat FB ryhmään. Minäkin olen laittanut kymmeniä.
Pyytä en ole saanut kuvattua, enkä muitakaan kanalintuja. Paras saavutus on edelleenki kehrääjä kesäyössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760