Tuhlaamasta säästäjäksi

Entinen tuhlaaja

Oon ymmärtänyt rahan arvon viime vuoden aikana. Varsinkin viimeisten kuukausien aikana oon ymmärtänyt, että monista asioista voi luopua tai löytää tilalle edullisempia vaihtoehtoja. Kuinka vapauttavaa.

Tilillä on tällä hetkellä 10e, toisessa pankissa 20e ja kukkarossa 20e. Ne käyttöä varten muutamaksi päiväksi. Sitten on taas palkkapäivä.

Säästötilillä, josta en tee nostoja 250e ja asuntosäästötilillä 3000e.

Tein tuossa listaa tulevan kuukauden menoista, jotka ovat kiinteiden kulujen lisänä. Matkustelua, leffassakäyntiä, ulkona syömistä jne.

Olen laskenut moiseen kuukaudessa käyttövaraksi 200e. Ruutupaperivihko-Laskelmieni mukaan menoja tulisi tässä kuussa olemaan 355e eli ylittäisin budjettini 155e:lla. En aijo suostua, vaan karsin menojani, etsin halvempia ratkaisuja. En halua ottaa säästöistäni, vaan aijon saada säästettyä tavoitteenani olevan summan 380e.

Huomasin laskelmaa tehdessäni, että suurimmat vapaa-ajan menoni tulisivat tällä kuulla olemaan junamatkat ja kosmetiikka. Päätin etsiä junamatkoilla edullisempia vaihtoehtoja. Esimerkiksi bussi tai sitten junalipun ostaminen ennakkoon hyvissäajoin. Vaatii vain ja ainoastaan suunnittelua. Ei sen kummempaa. Säästän tällä vähintään 60e! :)

Toinen suuri menoerä oli kosmetiikka. Olin aikeissa ostaa uuden laadukkaan 45e maksavan kasvorasvan, 60e maksavan meikkivoiteen ja 15e maksavan vartalovoiteen sekä laitatuttaa siistit 50e maksavat geelaukset kynsiin.

Päätin, että jätän kynnet laittamatta, käytän meikkilaatikostani kesken jääneet meikkivoiteet loppuun, käytän rasvat loppuun ja ostan tässä kuussa hieman edullisemman kasvorasvan esimerkiksi apteekista. Säästöä 100e :)

Silti voin tällä budjetilleni käydä vierailulla ystävieni luona eri kaupungeissa, syödä pari kertaa ulkona, käydä leffassa pari kertaa ja käydä viihteellä kerran tai kaksi ilman alkoholia, jota en käytä. Voin lisäksi ostaa uuden ripsivärin, uuden paidan töihin ja juhlavampiin tilaisuuksiin ja käydä hierojalla. Säästäenkin voin siis elää vähintään melko mukavaa arkea ja rahaa jää silti säästöön.

On todella hieno fiilis nähdä kuinka säästötilille karttuu varoja. Pikavipit ja luottokorttivelka ovat historiaa, en enää koskaan elämässäni aijo ottaa muita lainoja kuin asuntolainan.

Arjen pienistä valinnoista kasvaa isoja säästöjä!

11

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähestulkoon samanlainen tilanne. Pari vuotta sitten kupla puhkesi ja lopetin vippailun silläkin uhalla että luotot palaa ja UO edessä. Karsin menot aivan minimiin. Asumiskulut 400€ suoraveloituksena, puhelinliittymä 20€ ja sähkölasku n.35€ ovat ainoat jotka postiluukusta tipahtavat kk-3kk välein. Kotivakuutus ja liikennevakuutus menee köntässä kerran vuodessa. Kosmetiikkaan ei nyt juurikaan rahaa pala mutta leffoissa ja ulkona syömässä voi nyt käydä koska vaan haluaa ja sen verran oppineena myös vararahastoa kartuttanut säännöllisesti.
      Velkaa ei ole siis yli kahteen vuoteen tullut senttiäkään, eikä näillä näkymin vielä pariin vuoteen merkintöjen takia. Kuten aloittaja seuraan myös omia tuloja ja menoja exel-taulukon avulla. Lähinnä kuukauden pari tulossa olevaa rahaliikennettä(palkka yms.) pidän silmällä. Enää en pahemmin kk-menoja suunnittele, ainoastaan suuremmat menot joita tiedän olevan tulossa.

• Kr. Pennonen

Avioliittomme alussa, ennen tietsikka-aikaa, tein paperille kuluryhmittelyn johon merkitsimme välittömästi jokaisen kulumme.

- ravinto kotona
      - ulkona safkaamin
      - kotinautiskelu
      - muuta

Viihde ryhmittäin

jne.

Muutaman kuukauden seuranta ositti, että meillä meni rahaa viihteeseen, johon sisältyi myös sosliaalisiin suhteisiin liittyvät kulut, enemmän kuin kaikkeen muuhun yhteensä ml. silloinen, halpa työsuhdeasunto.

Säästämättä oli helppo ryhtyä suuntaamaan menoja jolloin rahaa alkoi jäämään ilman pihistämisen tunnetta.

Tuolta ajalta on periaatteeni, että ajattelen ensin mitä todella tarvitsen, sen jälkeen mikä on kivaa, sitten mistä haluan ajoittain nauttia jne.

En ole koskaan säästänyt!

• 19+10

Jos käytätte Exceliä kulujen seurannassa, suosittelen käyttämään sen ristiintaulukointia eli pivottaulukoita . Ei ole vaikeaa, kun vähän opettelee! Yhteen taulukkoon raakadata eli kaikki kulut riveittäin, jossa sarakkeet päivämäärälle, euromäärälle, kululajille ja maksun saajalle (kaupalle). Sitten toiselle välilehdelle (toisille välilehdille) varsinainen pivot, tai useampi sellainen (Excel 2007:ssä "Lisää/Pivot-taulukko"). x-arvona voi olla maksun saaja tai laji, y-arvona päivämäärä tai päinvastoin. Tai päinvastoin. Voi itse kokeilla eri juttuja. Excel laskee ristiintaulukon arvot automaattisesti. Excel osaa myös päivämäärien ryhmittelyt (vuositaso, neljännesvuositaso, kuukausitaso, päivätaso, tarvittaessa jopa tuntitasokin). Nämä kaikki pelkän raakadatan perusteella. Suosittelen myös käyttämään ensimmäisellä sivulla, jossa on siis raakadata, "muotoile taulukoksi" -ominaisuutta. Näin uudet rivit perivät automaattisesti edellisen rivin kaavat eikä tarvitse kopioida ja liittää.

• yksikaksikolmejaseit

ei tiedä olenko ollut tuhlari, mutta rahaa on ollut vähän.

Tein joskus 2009 vuonna leikkimielisen jutun. Avastin omassa verkkopankissa tilin ja laitoin sinne pienen määrän rahaa. se oli muutamia euroja per kerta ja saatto olla kuukaudessa jopa satanen. En nostanut mitään sieltä ja vuodessa olin saanut vajaa 2000e sinne.

Siinä oli pankkineuvojalla ilme, kun se oli tutkitunut sitä juttua etukäteen, kun varasin aikaa pankkiin joka liittyi säästämiseen.... nythän ollaan tilanteessa, että käännytään tappiolla ja rankasti, kun suomen luottoluokitus meni alas.

• 17+5

"se oli muutamia euroja per kerta ja saatto olla kuukaudessa jopa satanen. En nostanut mitään sieltä ja vuodessa olin saanut vajaa 2000e sinne."

Miten voi olla mahdollista? "Kuukaudessa jopa satanen" kerrottuna 12:lla = muka 2000 euroa?

• yksikaksikolmejaseit
        17+5 kirjoitti:

"se oli muutamia euroja per kerta ja saatto olla kuukaudessa jopa satanen. En nostanut mitään sieltä ja vuodessa olin saanut vajaa 2000e sinne."

Miten voi olla mahdollista? "Kuukaudessa jopa satanen" kerrottuna 12:lla = muka 2000 euroa?

No, sanotaan että kun samalle tilille meni myös joitain satunnaisia muitea tuloja, niin muodotui tuo VAJAA 2000e, josta kaikki alkoi.

• Itsellä on kaksi käyttötiliä. Palkka tulee Danskeen ja sieltä siirtyy S-pankkiin jonkun verran palkkaa pienempi summa viikoittain. Niin pitkään kun pärjään S-pankin tilillä, niin tiedän että jotain jää säästöön. Danskeen joutuu turvautumaan lähinnä isompien hankintojen yhteydessä. Kun Danskeen kertyy "liikaa", niin sitten se säästötilille tai rahastoihin Täysin persaukisuudesta aloittaen onnistunut säästämään liki kymppitonnin kolmessa vuodessa. Ja palkassa ei ole hurraamista.

• kokeile

Hei, jos käytät apteekin kasvorasvoja, kannattaa kysyä reseptiä lääkäriltä.

Aqualan L (400g pumppupullo) ainakin toimii, sekä kasvoille että keholle ja säästää monta euroa/plo. Ilman reseptiä 16 euroa, mutta reseptin kanssa n. 8-9 euroa, jos en väärin muista.

• kokeile2

Korjaus: n. 11 euroa reseptillä.

• nohtunohtum
        kokeile2 kirjoitti:

Korjaus: n. 11 euroa reseptillä.

Tuo ei ole oikein. Lääkekorvauksien menot on luokkaa 1,5 mRd euroa. Niissä peruskorvattavissa pitäisi saada säästöä ettei erityiskorvauksia tarvitsisi leikata enää enempää.

• kyllä mulle kelpaa
        nohtunohtum kirjoitti:

Tuo ei ole oikein. Lääkekorvauksien menot on luokkaa 1,5 mRd euroa. Niissä peruskorvattavissa pitäisi saada säästöä ettei erityiskorvauksia tarvitsisi leikata enää enempää.

No, kelpaa ainakin mulle. Käyn uusimassa reseptin ja ostan tyhjäksi. Uusin reseptin ja ostan sen tyhjäksi. Jne.

En ymmärrä, miksi erityiskorvattavien lääkkeiden korvauksia pitäisi lisätä, jos kyseessä on esim. omilla elintavoilla aiheutettu sairaus, juomalla tai liikaa syömällä, tai ulkoilua välttämällä.

"nohtunohtum", et varmaan itse ole koskaan ikinä hakenut reseptilääkkeitä, esim. yskänlääkettä. Ajattele, maailmalla on sentään paljon sellaisia, joilla on kurjempaa ja isompi tauti kuin sinulla.

"nohtunohtum" in logiikkaa jatkaen: terveyskeskuksissa pitäisi hoitaa vain todella sairaita, ja yksityisiin pitäisi pakottaa ne turhat flunssat jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      224
      1958
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1758
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      55
      1227
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1065
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      998
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      940
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      855
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      854
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      802
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      784
    Aihe