Lapsenlapsettomuus

Haluaa mummoksi

Olisi mukava jos lapsenlapsettomatkin saisivat oman palstan, mutta vastaan nyt tässä. Vanhempi poika elää sinkkuna ja nuoremmalla pojalla on vielä vuosia aikaa naimaikään.

Itse lähestyn viittä kymppiä, ja monilla samanikäisillä naisilla on lapsenlapsia, joista he puhua retostavat. Mieltä on alkanut ahdistaa, että jos en koskaan näkisikään tulevia lapsenlapsia syystä tai toisesta tai sitten että lapsenlapsia ei koskaan tulekaan.

Toivoisin elämän jatkuvan lapsenlapsien muodossa, koska olen vanhempana alkanut pitää itsestäni. Haluaisin erinomaisten geenieni jatkuvan.

6

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vävy

      Toivon että jossain vaiheessa pääset mummoksi. Mutta varoituksen sana kun pääset. Ota rauhallisesti. Liiallinen kohkaaminen voi vieraannuttaa Sinut lapsestasi tai tämän puolisosta. Sinulla on vuositolkulla aikaa tutustua lapsenlapseesi. Mihinkään ei ole kiire. Muutamia asioita tulee heti mieleen:

      Puhu lapselle normaalisti. Lässyttäminen on äärimmäisen ärsyttävää. Se ei kehitä lapsen puhetta. Jos vanhemmat ovat säätäneet karkkipäiväksi lauantain, kunnioita tätä. Omat salaiset karkkihetkesi lapsen kanssa silloin tällöin ovat tietysti eri asia. Vanhemmilla voi olla paljon muitakin sääntöjä (syöminen, juominen, nukkuminen...). Niihin on kaikkiin on varmasti hyvä syy. Älä neuvo lastasi tai tämän puolisoa siitä miten lasta hoidetaan (ellei nyt tämän terveyttä ole vaarantamassa). Useimmat haluavat oppia itse ja näyttää että pärjäävät lapsen kanssa. Älä lahjo lasta ylenpalttisesti jos vanhemmat eivät pidä siitä.

      Jos joskus miniäsi ei haluakaan tulla lapsensa kanssa kylään, tällaisista asioista voi olla kiinni. Itseäni ärsytti anoppini kohkaus mutta nyt toisen lapsen tultua osaan ottaa jo rauhallisemmin. Koskaan ei onneksi niin paljon päässyt ärsyttämään että olisi välit menneet tai edes huonontuneet. Lastenlastasi odotellessa, voi myös olla niin että jos hoputat tai painostat niitä tekemään, lopputulema voi olla päinvastainen. Jos ahdistaa, älä levitä sitä lapsiisi. Lopuksi, toivon että hyvin käy ja joskus syliisi kannetaan pikku nyytti.

    • Kaikinpuolin!

      Tulinpa iloiseksi viestistäsi.
      Olet mitä huumorintajuisin tyyppi, teitä tarvitaan lisää.
      Ihanaa, että tuollaisia mummoja vielä on. Tai siis kyllä oma äitinikin on hyvä mummo veljenpojilleni. Mutta jos saamme lapsia mieheni kanssa, en voi sanoa samaa appivanhemmistani. En voi kuvitellakaan, että he esim. ottaisivat lastamme yökylään, eikä välittämistä muutenkaan ole tiedossa, ainakaan jos seuraa heidän käyttäytymistään yhtä ainoaa lastenlastaan kohtaan. Se on surullista, sillä arvostan todella paljon sukupolvien välistä kanssakäymistä. Oma mummoni oli minulle tosi tärkeä.
      Pysy juuri sellaisena kuin olet, upeana itsenäsi!

    • Pakkas-peikot

      Älä tuossa iässä vielä huolestu, vaan kerro pojille vähän biologiaa. Me vaimon kanssa ollaan vielä n. nelikymppisiä ja meillä on suht nuoret
      lapset (ei oma valinta) ja lasten mummot on molemmat 67v. älä huolestu.

    • joskus äiti?

      Meidän lapsentekoaikeemme lykkääntyivät ainakin minun päässäni vuosia painostavan anopin takia. En halunnut tehdä lasta anopille, painostus piti huolen, ettei minkäänlaista vauvakuumetta päässyt kehittymään. Painostus oli siis tosiaan jatkuvaa suoraa vihjailua. Esim. eräänä pääsiäisenä saimme anopilta keraamisen tipuparin. Hän sanoi ostaneensa myös pikkutipun, mutta antaisi sen vasta seuraavana pääsiäisenä. Kai te nyt siihen mennessä?

      Vajaa vuosi sitten saimme viimein tuotua julki, ettei asia hänelle kuulu. Asia onneksi ihme kyllä meni perille eikä vihjauksia ole kuulunut. Saimme omat ajatuksemme järjestykseen ja olemme nyt yrittäneet reilut puoli vuotta saada lasta. Oma äitini ja muutama kaverimme tietävät, he osaavat suhtautua asioihin järkevästi. Anopin en missään nimessä halua tietävän, koska haluan säilyttää edes jonkinlaisen mielenrauhan. En liioittele, vaan anoppini on todella hankala ihminen.

      Muista siis, että lapsesi päättävät itse, tekevätkö lapsia ja milloin. Sinun puuttumisesi asiaan voi vain viivästyttää mummoksi tulemistasi. Anna aikuisten päättää heidän elämäänsä koskevista asioista. Jos joskus tulet mummoksi, iloitse ja osallistu sitten heidän ehdoillaan. Älä osta heille etukäteen leluja joululahjaksi tai kirjoita etukäteen joulutervehdyksen toivottajiksi muori ja faari. Kunnioita lastesi itsenäisyyttä, kyllä he ottavat sinut mukaan perhe-elämäänsä sitten joskus, jos annata heille siihen mahdollisuuden.

      • Pakkas-peikot

        Mä vissiin olen ainut miespuolinen kuka tällä
        pastalla "meuhkaa"? Elikkä jos on vajaa viisikymppinen ei ole kyllä mitään hätää mummoksi
        tulemisesta. Ja toi kertomasi suvun ynm.
        mukaan tulemisen jonkin perheen hyvinkin arkaan asiaan on viimeinen niitti. Vaikka tuskin sitä kukaan tahallaan tekee? Suruksi tai onneksi meillä ei ollut koskaan kys. paineita (ei paljon sukua elossa), mutta ei myöskään paljoa tuki organisaatiota. Ei kaikki aina ole YH. äidin lapsena niin helppoa. Tuskin sitä tässä kannattaa valittaa, kun on 4kpl. Omaa tervettä lasta.


    • Lapsenlapseton

      Lapsenlapsettomuus tuntuu vanhempana siltä, kuin kaikki jälkeläiset olisivat kuolleet tsunamissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe