Lapsen synttäreille tulee kuokkavieras

Synttärisankarin äit

Pienemmällä tytölläni on huomenna synttärit ja kavereita on tulossa niin paljon, että mietityttää, miten mahdutaan juhlimaan. Isommalla tytöllä on kaveri, joka on hyvin omistushaluinen tyttöäni kohtaan, ja kaikki vapaa-ajat pitäisi saada olla yhdessä, vaikka heillä tulee riitoja tosi usein. Tätä kaveria ei ole kutsuttu, koska ei ole pienemmän tytön kaveri. Lisäksi kaveri on sanonut suoraan, että ei tykkää pienemmästä tytöstäni. Sovittiin meidän tyttöjen kanssa, että ei kerrota hänelle, että meillä on synttärit, vaan sanotaan vain, että ei voi leikkiä yhdessä, koska meille tulee vieraita. Tyttö oli jo sanonut sen kaverilleen, ja hän oli sanonut, että hänkin voi tulla meille kylään. Tyttöni ei varmasti saa sanottua, että ei hän voi tulla meille. Pitääkö mun sitten toimia ulosheittäjänä, että sori nyt et tule meille?

7

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiksut tytöt

      Joissain tapauksissa lapset ovat henkisesti aikuisempia kuin vanhempansa.

    • Synttärisankarin äit

      Eli et tiedä. Kysy sitten lapseltasi. Ongelma on, että tiedän kokemuksesta, että jos kaveria ei päästä sisälle, hän alkaa kiristää tyttöäni, että en ole sitten enää sun kaveri jos et voi leikkiä mun kans. Jos taas päästetään sisälle, hän alkaa jossain vaiheessa osoittaa mieltään, kun lapseni leikkii vieraiden kanssa. Joka kerta on tullut ongelmia, kun lapseni leikkii muidenkin kanssa, eikä aina vain hänen.

    • aikuinen?

      Aikuisena sinun kai pitäisi pystyä päättämään siitä, keitä teillä kulloin käy? Jos tuo tytön kaveri ei ole tervetullut, niin sitten sinun on se hänelle sanottava. Ei kai teidän perheenne hyppää vieraan lapsen tahdon mukaan?

      Aika outoa, että koko asia on sinulle ratkaisematon ongelma, kun kysymys on siitä tuleeko tyttö teille (ette halua) vai ei (tytön tahto).

    • vaihtoehtoja

      Voitte sanoa tytölle esim. että nyt on kutsuttu vain pienemmän tytön kaverit. Tai että nyt ei mahdu kaikki ja hän voi kyläillä toisena päivänä. Tai annatte hänen tulla, mutta aikuiset ohjailevat juhlaa niin että estetään ongelmatilanteet. Tytölle voi sanoa suoraan ja napakasti, jos hän käyttäytyy väärin. Yksi mahdollisuus on antaa lasten ratkaista pulmat itse ja puuttua asioihin vain jos ilmenee kiusaamista tms.

    • pekka122

      Onko se nyt niin iso juttu, jos ipanat vähän kinastelee?? SItähän ne tekee aina vähäsen ja se kuuluu normaaliin kasvuun. Ehkä sä haluat kasvattaa sun lapses pumpulissa ja sitte niistä tulee sellasia herkkänahkasia aikuisena. Nähty ja koettu on!

    • Kynttiläb

      Mitä lapsesi tekee tuollaisen kiristäjän kaverina? Ok, "en ole sun kaveri jos..." Kommentit voivat olla yleisiä tietyssä iässä, vakavasti lausuttuja ja huomenna jo unohdettuja. Tietysti sanot tuolle kuokkavieraalle että tupa on täynnä, nyt ei mahdu, tulee vain oma perhe ja nuoremman tytön kaverit. Sanot että isommat tytöt voivat sitten leikkiä joku toinen päivä kahdestaan ku on enemmän tilaa ja sanot että niin on varmaan heistäkin hauskempaa: saa sitten rauhassa leikkiä kun ei ole muita häiritsemässä. Tekee ihan hyvää teille kaikille oppia/opetella että kukaan ei saa tahtoaan kiristämällä läpi.

    • mietin vaan

      No miten kävi. Tuliko tyttö vai jäikö oven taa ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1676
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1391
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      849
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      743
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe