Kun on velkaa niin paljon

Ettei pysty ikinä

Maksamaan takaisin.kasvavat korkoa koko ajan. Kokemuksia kaipaisin ihmisiltä,jotka ovat tällaisessa tilanteessa. Jos on vaikka puoli miljoonaa velkaa,laskuja tulee alvariinsa,miten olette selviytyneet täysjärkisenä? Firma mennyt konkurssiin, siitä velat. Miten pystyy vielä elämään,kertokaa joku kuka on kokenut tai elää sitä tälläkin hetkellä. Kiitos!

11

605

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harmillista

Velat vanhenevat aikanaan. Ennen sitä eipä juuri kannata tehdä töitä, koska ulosotto vie kaiken suojaosuutta lukuunottamatta.

Velkasaneerausta kannattaa hakea, jos vain mahdollista. Siinä leikataan velkoja reippaasti ja tulee jollain lailla realistinen maksuohjelma.

Mutta jos olet tuossa tilanteessa kuin kuvailit, niin ei siinä järkeään tarvitse kuitenkaan menettää. Suomessa on paljon vastaavassa tilanteessa olevia ja useimmat kuitenkin selviävät siitä jollain tavalla.

• Itse en ole tässä

Tilanteessa,vaan uusi erittäin rakas ystäväni. Nyt on paukahtanut todellisuus päin näköä! Löysin aivan ihanan ihmisen rinnalleni. Vielä ehtii livetä takavasemmalle.. Jos joku on liian hyvää ollakseen totta, se ei sitä ilmeisesti ole....ainakaan taloudellisesti. Rahattomuus ei sinänsä haittaa,itsekin penninvenyttäjä kun olen. Mutta tulevaisuus pelottaa, uskallanko jatkaa ystävyyttä?

• Niin ja
        Itse en ole tässä kirjoitti:

Tilanteessa,vaan uusi erittäin rakas ystäväni. Nyt on paukahtanut todellisuus päin näköä! Löysin aivan ihanan ihmisen rinnalleni. Vielä ehtii livetä takavasemmalle.. Jos joku on liian hyvää ollakseen totta, se ei sitä ilmeisesti ole....ainakaan taloudellisesti. Rahattomuus ei sinänsä haittaa,itsekin penninvenyttäjä kun olen. Mutta tulevaisuus pelottaa, uskallanko jatkaa ystävyyttä?

Töissä käy tämä ystäväni,on erittäin rehellinen,tunnen olevani onnekas saadessani tällaisen ystävän. Ulosotto vie osan palkasta,silti yrittää nauttia elämästä,ottaa erittäin hyvin huomioon muut ihmiset. Elämänkokemusta! Maksamattomien laskujen pino sen sijaan hirvittää,tällaista ihmistä,joka on ain maksanut laskunsa ajallaan. Mutta jos ei ole millä maksaa,niin en tiedä sitten.....

• Harmillista
        Niin ja kirjoitti:

Töissä käy tämä ystäväni,on erittäin rehellinen,tunnen olevani onnekas saadessani tällaisen ystävän. Ulosotto vie osan palkasta,silti yrittää nauttia elämästä,ottaa erittäin hyvin huomioon muut ihmiset. Elämänkokemusta! Maksamattomien laskujen pino sen sijaan hirvittää,tällaista ihmistä,joka on ain maksanut laskunsa ajallaan. Mutta jos ei ole millä maksaa,niin en tiedä sitten.....

Jos hänellä on työpaikka niin velkasaneeraukseen hakeutuminen on ehdottomasti järkevin vaihtoehto.

Itse en ikipäivänä tuhoaisi ystävyyttä kehenkään, jolla olisi raha-asiat sekaisin esimerkiksi yritystoiminnassa epäonnistumisen tai muun joskus itsestä riippumattoman syyn vuoksi. Epärehellisyyden takia voisin kyllä.

• 12+11

"Velat vanhenevat aikanaan. Ennen sitä eipä juuri kannata tehdä töitä, koska ulosotto vie kaiken suojaosuutta lukuunottamatta."

Pitäisi päästä tuollaisesta ajattelutavasta eroon, ettei työn tekeminen ja velkojen lyhentäminen kannata. Onko sitten suojaosuus liian pieni, on eri asia. Se on joka tapauksessa prosenttiosuus tuloista, eli jos palkkasi nousee, käteenjäävä tulosi nousee myös.

• Epäilrvä Eeva
        Niin ja kirjoitti:

Oletko varma,ettei hän käytä sinua hyväkseen. Ei ne laskut yhtäkkiä kaadu niskaan. Kyllä se on pitemmän ajan tulos. Olisin varuillani tuosta ystävästä.
        Miten niin rehellinen ja taitava ihminen voi olla tuossa jamassa. Miksi kertoi sinulle?

• Firma mennyt
        Epäilrvä Eeva kirjoitti:

Oletko varma,ettei hän käytä sinua hyväkseen. Ei ne laskut yhtäkkiä kaadu niskaan. Kyllä se on pitemmän ajan tulos. Olisin varuillani tuosta ystävästä.
        Miten niin rehellinen ja taitava ihminen voi olla tuossa jamassa. Miksi kertoi sinulle?

Konkurssiin. Itsekin hämilläni tilanteesta. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Jos menee avoliittoon tällaisen henkilön kanssa,kokemuksia .

• jotainonmuutettava

Se on jännää kun ei ole sellaista järjestelmää että velkaantumista valvottaisiin jollain tapaa ulkopuolelta ja sitten järjestelmä saisi ALERTIN, kun velan määrä tietyssä ajassa menee tietyn rajan yli suhteessa tulevaan rahavirtaan.

Olen kymmentuhatta kertaa sanonut tästä, että pankkien väiin pitäisi saada yhtnäinen asiakkaan luottoluokituskäytänntä ja kaikki velka mitä on, niin olisi kaikkien kunnollisten pankkien nähtävänä, jos asiakas hakee luottoa uudesta rahoituslaitoksesta..... joku Standart and pours, Moodys yms. luottoluokitus tapa olisi todella tervetullut tavallisenkin ihmisen turvaksi. Olisi todella kiva kuulla, että on vaikka A-luokan kelpoinen ihminen. En halua kuulla, että olisin lainanottokelpoinen, mutta olen kuitenkin velattomattomana kykenevä hoitamaan päivittäiset raha-asiat ja pystyn säästämään pienestäkin määrästä.

Kuinkahan moni elää tuon asian varaan, että 15v ulosottossa kuittaa velat. Se on aika turhaa, jos vaikka 40v ihminen on ensin viisi vuotta elänyt tappiin ja käteistä rahaa ei koskaan ole ollut kädestä suuhun eläessä ja sitten kaikki menee UO:n hoitoon ja kestää viisitoista vuotta, että saa asiat nollille. Ihminen voi olla jo 60v sillon kun asiat on hoidossa ja sitten ei enää olekaan mitään kymmenien vuosien mittaista elinaikaodotetta.

Suomessa ollaan kyllä huolissaan valtion luottoluokituksesta, mutta oma käsitys omasta luottoluokituksesta on aivan hukassa. Ihmisellä on ehkä 25-30v omaa aktiivista aikaa elää, mutta kaikki kaatuu muutamassa vuodessa. Valtio voi luottaa jopa 50v eteenpäin. Jos valtiolla on nyt vaikeaa, niin asiat kyllä paranee 10v aikaan.

Mutta kuluttajien kannalta. Lakia pitäs muuttaa silleee, että ihmiset tajuaa omat rajansa sitoumuksissa. Ei kellää voi olla kymmentäkappaletta 5000e arvoisia luottotilejä joiden korko on luokkaa 15%. Ei kukaa voi alle tonnin nettopalkasta maksaa velkaa 700e/kk, eikä kymmenenvelan hoitoon riitä tuo 1000e.

• Ent. yrittäjä

Olen kokenut vastaavan.
      Jouduttuani yli viisikymppisenä työttömäksi ja kun ei mistään saanut töitä toteutin jo aiemminkin suunnittelemani ja perustin oman yrityksen. Alussa kaikki vaikutti hyvältä, mutta sitten tuli lama kuin salama kirkaalta taivaalta ja myynti seis.

Nyt tilattuani omat tiedot totean siellä poistopäivämerkinnän 18.8.2017.
      Oman käsitykseni mukaan tuo siis päivä jolloin velat poissa ( vanhentuneina ).
      Kaiketi tulkitsen oikein?

Sitä ihmettelen kuinka omat tiedoissa Finveran luoton kohdalla päiväys 8.8.2014.
      Ko. laina on ollut uo:ssa jo vuosia..
      Mikähän moisessa pvm:ssä taustalla?

• Eiköhän tuo 18.8.2017 ole päivä jolloin kyseinen merkintä poistuu luottotiedoistasi.
      Tuo 8.8.2014 saattaa olla myös ajankohta jolloin velasta on annettu tuomio yms... Perässä pitäisi olla kuitenkin pvm jolloin merkintä poistuu.

• Tuttu tilanne

Ap, hakeudu kuntasi velkaneuvojalle. Hän selvittää mahdollisuutesi päästä velkajärjestelyyn. Jaksamista.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      228
      2025
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1768
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      57
      1279
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1165
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1008
    6. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      954
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    8. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      915
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      812
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      804
    Aihe