kysy kaneista

kanii

eli jos sulla on jotakin kysyttävää kaneista kysykää multa
tyhmiä kysymyksiä ei tietenkään ole
mutta jos tiedät että kysymyksesi on tyhmä älä kysy

50

1804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vilperi kanini

      Mistä virikkeistä kanit tykkäävät? (ajattelin tässä mennä faunattareen)
      kesyyntyykö kani vain yhdessäololla?

      • kanii

        Puisistä leluista.( Anteeksi että kesti).


      • kanii
        kanii kirjoitti:

        Puisistä leluista.( Anteeksi että kesti).

        Ja sun pitää tietty olla kanin kaa paljon

        vinkit
        1.puhu kanille.

        2.ota syliin joka päivä.

        3.silittele ja harjaile rauhassa kania

        4. Ole hiljaa lattialla vaikka makaamassa ja ota vaikka omenaa tai porkkanaa ja odota että kani kiinnostuu siitä mitä sinulla on kädessä ja anna herkku kanille vasta silloin kun se on sinun vieressä.


      • pupumursuxx
        kanii kirjoitti:

        Puisistä leluista.( Anteeksi että kesti).

        Ja monista muistakin, kuten esimerkiksi ativointipalloista jotka ovat muovisia ;)


      • kanii
        pupumursuxx kirjoitti:

        Ja monista muistakin, kuten esimerkiksi ativointipalloista jotka ovat muovisia ;)

        Jep :)


    • Vilperi kanini

      Mikä olisi säännöllinen 4kuukauden ikäisen maatiaiskanin ruokavalio?

      • kanii

        No tietenkin paljon vettä ja vihanneksia ja hedelmiä
        ja kuivattua ruisleipää ja tavallista näkkäriä ja mitä kani on tottunut syömään .


      • kanii

        No tietenkin paljon vettä ja vihanneksia ja hedelmiä
        ja kuivattua ruisleipää ja tavallista näkkäriä ja mitä kani on tottunut syömään .


      • pikkupupuja

        EIHEEI, ei leipää kanille siinä on sokeria!:) Tärkeintä ruokavaliossa on raikas vesi ja hyvän laatuinen heinä!! Lisäksi voi antaa laadukasta kaneille tarkoittettua pellettiä 1rkl/painokiloa kohden. Itse annan tuoreruokana vain yrttejä ja muutenkin suosin vihreää :)


    • Puputtt

      Miten paljon heinää ja pellettiä teillä muilla menee kuussa. Tietenkin kiinni siitä kuinka paljon kani syö ja nöin, mutta siis kuinka monta kiloa ostatte pellettiä ja heinää kuussa? Ja paljonko maksaa

      • kanii

        No riippuu mistä Ostaa mutta noin 35€. Meillä kani syö aina aamulla vähän ja illalla vähän (pellettiä).


      • puppana

        Itse ostan 40kg noin 5-6kk välein (kolme kania). Hintaa tuolle määrälle tulee n. 60e. Heinät on tehty itse ja muutenkin pihapiiristä/metsästä tulee kerättyä kaneille paljon evästä, joten rahaa noihin ei itsellä kulu.


      • puppana
        puppana kirjoitti:

        Itse ostan 40kg noin 5-6kk välein (kolme kania). Hintaa tuolle määrälle tulee n. 60e. Heinät on tehty itse ja muutenkin pihapiiristä/metsästä tulee kerättyä kaneille paljon evästä, joten rahaa noihin ei itsellä kulu.

        Siis 40kg pellettiä kerrallaan. :)


      • pupumursuxx

        Kuukaudessa menee se 2kg suunnilleen, mutta 8 kania on syömässä;) heinästä en osaa sanoa kun meillä on sellainen iso pyöröpaali niin ei tarttee koko ajan lisää ostaa


    • Tipsuliina

      Voiko kani syödä puunlehtiä,sellaisia,mitkä on jo tippuneet maasta? Ajattelin tehdä sellaseen laatikkoon lehdistä sellasen "piehtaroimis" paikan,eli missä se sais pyöriä ja hyöriä ja viskellä lehtiä. Pitää siis hauskaa. :) Toinen asia,että mitä virikkeitä kanille voisi keksiä nyt näin syksyllä? Tekisin ihan innoissani kanilleni virikkeitä (mieluiten ulkoa tuoduista..) koska ei pääse nyt pakkasella ulos/en viitsi viedä näin pakkasella.

      • kanii

        Kyllä voi kunhan katsot ettei nyt mitään matoja hyöri siellä. Juu itse tehtyjä kanin leluja voit etsiä netistä mutta yksin kertainen lelu/virke johon tarvitsee paksua lankaa ja paljo puita. Eli teet puihin reiät josta pujotat langan tee toiseen päähän solmu ja alat pujottaa puita.


    • Tipsuliina

      Juu,kiitti,pitääkö lehdet olla jonkun tietyn puun lehtiä,jos se niitä sattuu syömään?

      • kanii

        Juu koivun ja omenapuun, männyn ja sellaset


    • hyvääpäiväää

      Voiko häkin pohjalla olla (puun) lehtiä?

      • kanii

        Voi mutta siellä pitää olla purua tai olkia


    • Kanikamu harkinnassa

      Omistan 3v hermeliinityttösen ja harkitsen sille kaverin hankkimista. Netta on melko rauhallinen ja se tykkää seurata meidän kahta kissaamme aina vapaana ollessaan. Se on kiltti, mutta välillä vähän ujonpuoleinen. Tarkoituksena olisi, että tuleva kanikaveri voisi olla samssa häkissä Netan kanssa. Millainen kani olisi paras Netalle kaveriksi? Eli minkä rotuinen, ikäinen, luonteinen ja entä naaras vai kastroitu uros? Mistäs sen voi tietää? :)

      • Sedä

        Kastroitu uros, mielellään lempeä niin silllä ei ole tarvetta tapella. Aikuisten kanienkin totutuksen pitäisi sujua suht hyvin, etenkin kun et oikeastaan voi edes ottaa poikasta (naaraan kanssa paljon vaikeampi tottua ja uros tulisi sukukypsäksi ennen kuin sen voi kastroida). Uroksen olisi myös hyvä olla aika pienikokoinen, ei välttämättä ihan yhtä pieni mutta kuitenkin. Ehkä alueesi eläinsuojeluyhdistyksellä olisi kodittomana joku kiva otus?


      • Kanikamu harkinnassa
        Sedä kirjoitti:

        Kastroitu uros, mielellään lempeä niin silllä ei ole tarvetta tapella. Aikuisten kanienkin totutuksen pitäisi sujua suht hyvin, etenkin kun et oikeastaan voi edes ottaa poikasta (naaraan kanssa paljon vaikeampi tottua ja uros tulisi sukukypsäksi ennen kuin sen voi kastroida). Uroksen olisi myös hyvä olla aika pienikokoinen, ei välttämättä ihan yhtä pieni mutta kuitenkin. Ehkä alueesi eläinsuojeluyhdistyksellä olisi kodittomana joku kiva otus?

        Voi kiitos vastauksesta!! Olin käymässä Netan kanssa kaverini luona kellä on myös kani ja tulivat hyvin toimeen! Joo meille taitaa tulla joulun jälkeen toinen pupu, joka siis olisi sellainen melko pieni, kastroitu poika pupu, tai jos ei oo vielä kastroitu niin käytämme sitä itse eläinlääkärillä!


    • aloittelija

      Jos yli vuoden ikäistä kania ei ole käsitelty päivittäin ja se vaihtaa kotia, jossa sitä käsitellään päivittäin, kuinka helposti siitä voi vielä tulla sylissä hyvin viihtyvä? Varmasti luonteella on paljon merkitystä eikä suoraa vastausta ehkä voi antaa, mutta minkälaisia kokemuksia teillä on?

      • Minkälainen kani se noin niinkuin muuten on? :D En mä käsitellyt kaniani päivittäin, se eleli vapaana asunnossa ja oli täysin kesy. Yleensähän kanit ei pahemmin sylissä viihdy, nostaminen saa niiden mieleen vain pedot. Vaikka kani käsittelyyn tottuisikin täysin, se ei mitenkään tarkoita että se samalla alkaisi viihtyä sylissä. Pelokkaan kanin kanssa voi joutua tekemään töitä ihan senkin kanssa, että kani osaa olla ihmisten seurassa luontevasti ja arastelematta, ja että se antaa koskea ja esim. harjata kun se istuu lattialla.


      • kanii
        tulikirahvi kirjoitti:

        Minkälainen kani se noin niinkuin muuten on? :D En mä käsitellyt kaniani päivittäin, se eleli vapaana asunnossa ja oli täysin kesy. Yleensähän kanit ei pahemmin sylissä viihdy, nostaminen saa niiden mieleen vain pedot. Vaikka kani käsittelyyn tottuisikin täysin, se ei mitenkään tarkoita että se samalla alkaisi viihtyä sylissä. Pelokkaan kanin kanssa voi joutua tekemään töitä ihan senkin kanssa, että kani osaa olla ihmisten seurassa luontevasti ja arastelematta, ja että se antaa koskea ja esim. harjata kun se istuu lattialla.

        Sen mäkin haluan tietää muka minä vai onko sun nimi alottaja!!!!


      • kanii
        kanii kirjoitti:

        Sen mäkin haluan tietää muka minä vai onko sun nimi alottaja!!!!

        Sori tää tuli väärän mun piti laitta toi yhteen toiseen. Anteeksi hirveästi


      • Zenxu
        kanii kirjoitti:

        Sori tää tuli väärän mun piti laitta toi yhteen toiseen. Anteeksi hirveästi

        Iha miellenkiinnolla kysäsen että voiko kanilla pitää talvella ulkoilutuksessa pienen koiran manttelia/ villapusakkaa??


      • kanii
        Zenxu kirjoitti:

        Iha miellenkiinnolla kysäsen että voiko kanilla pitää talvella ulkoilutuksessa pienen koiran manttelia/ villapusakkaa??

        Jos kani tykkää tästä mantelista niin kyllä sitä voi vähän aika pitää. Jos taas kani ei millään haluaisi niin ei kannata.


      • Sedä
        Zenxu kirjoitti:

        Iha miellenkiinnolla kysäsen että voiko kanilla pitää talvella ulkoilutuksessa pienen koiran manttelia/ villapusakkaa??

        No en kyllä pitäisi. Kani voi kyllä talvisinkin käydä ulkona, mutta sisällä asuvan kanin pitää päästä sisään kun sitä paleltaa eikä Se voi olla kovin pitkiä aikoja. Ulkona tai viileässä rakennuksessa asuvalle kanille taas kasvaa talviturkki eikä Se tarvitse mitään paitoja.


    • Kanifani03

      Riittääkö 140cm kokoinen häkki kahdelle kääpiökanille?

      • kanii

        Riittää


    • kanin hankinta

      Kanin ruokinta-ajat? Mitä aamulla mitä illalla?

      • kanii

        Itse anna ruuan aamulla noin kello 7:30 ja illalla kello 19:30


    • KaniFani03

      Riittääkö kahdelle kääpiölupalle 120cm häkki jos ympärillä on aitaus johon kaneilla on kokoajan mahdollisuus mennä:)?

      • Sedä

        Tossa tilanteessa häkin koko ei ole se mikä ratkaisee, vaan aitauksen koko ;) Jos kerrot sen mitat, ja kuinka paljon kanit on siellä vuorokaudessa, niin voidaan auttaa.


    • hahaas

      Mitä se tarkoittaa kun kani pyörii minun ympärilläni?:D

      • Sedä

        Se kosii sua ;) Olet saanut pienen ihailijan!


      • Mietinnässä

        Joo just se ja sit pitää semmosta sulosta ump ump ääntä :) Ihana!

        Vanha keskustelu mutta kysympä kuitenkin. Elikkä mulla on noin 6 kk vanha poikakani ja oon harkinnut kaveria sille. Oon miettinyt uroskania koska en haluaisi leikkauttaa kania En koe sitä tarpeelliseksi kun todella sisäsiisti ja hyväkäytöksinen. Oon lukenut paljon näistä toimeentulo/yhdistelmähässäköistä ja ilmeisesti 2 uroskania joko tulee toimeen tai sitten ei tule :D Ymmärsin kuitenkin että suurin osa pitää kahta kania samassa häkissä? Olen itse ajatellut molemmille omaa häkkiä. Elikkä varsinainen kysymykseni oli että kannattaako hankkia toinenkin uroskani JA jos jostain syystä ei tule toimeen niin onko ongelma niin iso jos kuitenkin elää omissa häkissä ja silloin tällöin tietysti yrittää tutustuttaa "ei kenenkään reviirillä"? Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan :)


      • eimissäännimessä

        Ei kahta urosta samaan tilaan varsinkaan kastroimattomina,koska vaikka eivät pääsisikään koskemaan toisiinsa niin toinen uros reviirillä stressaa. Kastroi se sun uros ja hommaa naaras kaveriksi.


    • Puput.puput

      Mulla olis problema. Haluisin saada selville mun toisen kanin vanhemmat. Se on kääpiöluppa naaras synt. 20.2.2015 Väri: Madagaskar vk. Kasvattaja Marke Koskio. Mut löytyy yks sen niminen ja sil ei oo ollu kaneja. Onko kellään sama kasvattaja??:)

      • Ensuosittele

        Mulla on sama kasvattaja marke koskio. Mulla uros leijonaharjas isabella vk. Sillä hampaat kasvo vinoon ja tuli 500e lääkäri reissu. Ripuliakin sillä on aina ollut. En suosittele kyseistä kasvattajaa kun ei kerta osaa edes kanin hampaita tarkistaa että kasvaako hyvin ennen kun laittaa myyntiin eläinkauppaan. Mitään tietojakaan hänestä ei mistään löydy joten todella outoa, en suosittele. Kanin ostin porvoon faunattaresta.


      • Leijonalupanomistaja
        Ensuosittele kirjoitti:

        Mulla on sama kasvattaja marke koskio. Mulla uros leijonaharjas isabella vk. Sillä hampaat kasvo vinoon ja tuli 500e lääkäri reissu. Ripuliakin sillä on aina ollut. En suosittele kyseistä kasvattajaa kun ei kerta osaa edes kanin hampaita tarkistaa että kasvaako hyvin ennen kun laittaa myyntiin eläinkauppaan. Mitään tietojakaan hänestä ei mistään löydy joten todella outoa, en suosittele. Kanin ostin porvoon faunattaresta.

        Hei, itse hankin myös leijonaluppa naaraan Leppävaaran Faunattaresta, 29.1.2018 syntynyt. Voisiko olla samasta poikueesta? Omalla kanilla ei ole ollut mitään moitittavaa ja luonne on täys 10, itse yritin juuri etsiä tietoja kasvattajasta tai muita yhteystietoja, mutta tosiaan ei löydy mitään 🤔


      • Anonyymi
        Leijonalupanomistaja kirjoitti:

        Hei, itse hankin myös leijonaluppa naaraan Leppävaaran Faunattaresta, 29.1.2018 syntynyt. Voisiko olla samasta poikueesta? Omalla kanilla ei ole ollut mitään moitittavaa ja luonne on täys 10, itse yritin juuri etsiä tietoja kasvattajasta tai muita yhteystietoja, mutta tosiaan ei löydy mitään 🤔

        Moi! Hankin Sellon Faunattaresta 15.3.19 kääpiöluppa kanin,sukupuoleltaan naaras. Tämä kani on voinut hyvin ja ei ole mikään risteytys. Silloin ku hankin tämän kyseisen kanin niin en tienyt, että eläinkaupasta ei kannata ostaa kania. Nyt kuitenkin haluaisin kovasti tietää kanini suvasta enemmän. Esim sisarukset, vanhemmat yms. Mutta en ole lyötänyt tästä kasvattajasta mitään. 🤔 Kasvattaja Marke Koskio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi! Hankin Sellon Faunattaresta 15.3.19 kääpiöluppa kanin,sukupuoleltaan naaras. Tämä kani on voinut hyvin ja ei ole mikään risteytys. Silloin ku hankin tämän kyseisen kanin niin en tienyt, että eläinkaupasta ei kannata ostaa kania. Nyt kuitenkin haluaisin kovasti tietää kanini suvasta enemmän. Esim sisarukset, vanhemmat yms. Mutta en ole lyötänyt tästä kasvattajasta mitään. 🤔 Kasvattaja Marke Koskio.

        Ainut varma tapa tietää että kani ei ole risteytys on että sillä on paperit jossa on sen virallinen nimi, syntymäaika yms, siinä näkyy samalla myös kanin vanhemmat ja niiden vanhemmat jne. Koska kasvattajasta ei löydy nimeltä mitään, on hän epävirallinen, yleensä epävirallisistakin kasvattajista tietoa löytyy ja kotisivut mutta koska hänestä ei on se aika hälyttävää.


      • Anonyymi

        Hei

        Ostimme Porvoon Faunattaresta 10.8.2017 uros leijonalupan. Ihana persoona, aivan mahtava herra. Hän menehtyi äkillisesti 2-vuotiaana. Kasvattaja M. Koskio. Varmasti sukua ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi! Hankin Sellon Faunattaresta 15.3.19 kääpiöluppa kanin,sukupuoleltaan naaras. Tämä kani on voinut hyvin ja ei ole mikään risteytys. Silloin ku hankin tämän kyseisen kanin niin en tienyt, että eläinkaupasta ei kannata ostaa kania. Nyt kuitenkin haluaisin kovasti tietää kanini suvasta enemmän. Esim sisarukset, vanhemmat yms. Mutta en ole lyötänyt tästä kasvattajasta mitään. 🤔 Kasvattaja Marke Koskio.

        Ostimme Porvoon Faunattaresta 10.8.2017 uros leijonalupan. Ihana persoona, aivan mahtava herra. Hän menehtyi äkillisesti 2-vuotiaana. Kasvattaja M. Koskio. Varmasti sukua ovat. Ties vaikka sisaruksia! Meidän luppa oli täysin kesy, tuli mielellään syliin silitettäväksi ja ihana ilopilleri. Suru vaan valtasi kun yhtäkkiä kuoli. Nyt olisi kyllä halu leijonaluppasukulaista, niin hieno luonteeltaan hän oli.


    • Rinkelironkeli

      Espoon Sellon faunattaresta ostin uros kääpiölupan, eipä ollut kuitenkaan puhdas, vaan kääpiön ja leijonaharjaksen risteytys, kiva oli huomata että kusetettu. Hampaat kasvamassa vinoon ja ripulilla usein jos saisi saman verran tuoreita mitä kani tarvitsee. Kasvattaja Marke Koskio
      Muuten ihana ja seurallinen sylivauva, joka tykkää kävellä perässä ja raapii tassulla varovasti kun haluaa syliin.

    • Anonyymi

      Hankin tänään Hermelliini naaraan chinchilla värissä faunattaresta kyseiseltä kasvattajalta, APUA!!

    • Anonyymi

      Saako kaneille antaa maissia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe