Kysymyksiä Lestadiolaisille.

Kapteeni Nemo

Esitän kysymykseni ihan rakkauden hengessä.Rukoiletteko te ihmisten pelastumisen puolesta?Käyttekö te osana Kristuksen Seurakuntaa rukoustaistelua Suomen kansan puolesta?

Pyrittekö viemään evankeliumia,eli sanomaa Jeesuksesta yhteisönne ulkopuolella oleville ihmiselle,myös muilla tavoin,kuin kerran vuodessa järjestettävällä Suviseuratapahtumalla?

Jos joku ihminen tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herrakseen ja on tehnyt parannuksen synneistään ja ottanut kasteen merkiksi siitä ja pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaista elämää,mutta ei kuulu Vanhoillislesdatiolaisiin,niin onko hän mielestänne perivä Jumalan valtakunnan,eli pidättekö häntä uskovaisena?

Jos ette pidä,niin voitteko perustella,että miksi ja voitteko osoittaa Raamatusta jonkin paikan,joka sulkee sellaiset Jeesuksen seuraajat pelastuksen ulkopuolelle,jotka eivät kuulu liikkeeseenne?

Esiintyykö keskuudessanne vielä nykyään kielillä puhumista?Eli onko teillä kyseinen Raamatussa mainittu armolahja käytössä? Entä ,muut armolahjat?Esim.terveeksi tekemisen armolahja?Rukoiletteko sairaiden puolesta ja tapahtuuko kokouksissanne ihmeitä,että joku sairas paranee?Toimiiko teillä esim.henkien erottamisen armolahja,jne?
Vai nojaako opetuksenne käsitykseen,että kyseiset armolahjat kuuluivat ns.Apostoliseen aikaan,etteivät ne ole enää nykyään voimassa?

Mikäli on näin,osoittakaa Raamatusta paikka,josta käy ilmi,että armolahjat olivat tarkoitetut vain alkuseurakunnan vahvistukseksi ja käyttöön?

En todellakaan ole perillä teidän nykykäytännöistä.Kiinnostaa tietää. Kiitos!

27

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota...

Nyt pistit kyllä pahan. Näihin asioihin ei ole täällä totuttu.

Oikeita ja hyviä kyssäreitä, mutta ei valitettavasti taida tulla vastauksia, pelkään.

• Tenon vene

#Jos joku ihminen tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herrakseen ja on tehnyt parannuksen synneistään ja ottanut kasteen merkiksi siitä ja pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaista elämää,mutta ei kuulu Vanhoillislesdatiolaisiin,niin onko hän mielestänne perivä Jumalan valtakunnan,eli pidättekö häntä uskovaisena.#

Toihan on melperiläinen tai hellurainen hyppy pelastuvaan joukkoon omin
      konstein. Lähellä maalia epäuskonsa vuoksi tippuvat kyydistä.

• edes homotuksen synt

Itse asiassa meidän sanomamme ydin ei ole siinä, kuinka väärässä muut ovat. Sanomamme ydin on siinä, että löydettyämme syntien anteeksiantamuksen Jeesuksessa Kristuksessa ja hänen sovitustyössään, saarnaamme syntien anteeksi antamusta, Jumalan valtakunnan lähestymistä ja parannusta kaikelle maailmalle. Saarnaamme kääntymystä (umgehrung) ja parannuksen tekemisen välttämättömyyttä Jumalan lapseksi pääsemiseksi. Mm näin lyhyesti esitettynä. Emme tietoisesti tehokäännytä agressiivisesti ketään tai pelottele he-lvetillä. Puhumme ainoastaan sen, mikä on Raamatun ilmoitus, jättämättä siitä pois mitään, edes homotuksen kadottavaa syntiä.

Yritämme elää sovussa kaikkien kanssa ja kunnioittaa kaikkia ihmisinä ja Jumalan luomistyön tuloksena. Piispat vaan tahtoo pahentua, kun niiden pitäisi tehdä parannus ja luopua synnin suosimisesta. Nehän poloiset tietävät sen itsekin, mutta kun pitää kirkon jäsenkadon vuoksi olla miellyttäviä oman autuuden kustannuksella.

Sairaiden puolesta rukoillaan. Kaatoja ei tehdä muualla kuin hirvimetällä. Kielillä ei puhuta, lukuunottamatta kolmea vierasta ja kahta kotimaista. Muita armolahjoja käytetään niiden ilmenemisen mukaan (taitaa olla 21 erilaista Raamatun perään)

• v Arvas

Aivan nappiin! Veit ikäänkuin varpaat suusta.

• Kapteeni Nemo

Ymmärtääkseni teidänkin piireissä on ollut aikoinaan kielillä puhumisen armolahja käytössä?
        En tarkoita näillä kysymyksilläni sitä,että juuri kielillä puhuminen tai mikään toinenkaan armolahjoista saisi muodostaa uskon perustuksen.Ei,kyllä uskon perusta täytyy olla yksinomaan Kristuskallio.

Jumala on kuitenkin antanut Kristuksen seurakuntaruumiille nämä armolahjat käyttöön,jos vain haluamme ottaa ne vastaan.

Noista kaadoista,kyllähän ne"kaadot"tekee yksinomaan Pyhä Henki,ei ihminen(viittaat luultavammin juuri näihin kaatoihin,joita mm Yli-Vainion aikana Helluntaiherätyksen piirissä tapahtui paljon.Niitä toki tapahtuu nykyäänkin aivan Luterilaisen kirkon piirissäkin.Eihän se kaatumista kuitenkaan edellytä,jotta jumalan Hengen kosketuksesta pääsee osalliseksi.Joskus se ilmenee kaatoina,joskus jollain toisella tavalla.

Ohitit kyllä hienolla tavalla tuon kysymykseni osan,jossa kysyin tavallani,uskotteko,että myös muista uskonsuunnista olevat ihmiset perivät Jumalan valtakunnan yhdessä teidän kanssanne,siis ne Kristityt,joilla on elävä suhde Jeesukseen Kristukseen?

Kuitenkin kiitos asiallisesta vastauksesta!

• 13+13

Onko mitenkään mahdollista, että Jumalan vaikuttava Pyhä Henki olisi vaikuttanut, jossakin muussa henkilössä parannuksen armon ja elävän uskon, niin, että hän olisi saanut asuvaisen Pyhän Hengen.

Tällainen henkilö saattaisi uskoa syntien anteeksiantamuksen evankeliumin ja saisi Jumalalta voiman vaeltaa Jumalan lapsena.

Jos vastauksesi on kielteinen, niin kysyn:

Oliko se katolisen kirkon luostarin munkki, joka Martti Lutherille kirkasti uskon salaisuutta, uskovainen? Oliko hän vanhoillislestadiolainen?

Kolmanneksi: Jos olisi sellainen seurakuntakäsitys, että Jumalan seurakunta onkin hengellinen. Jeesuksen perustama, jonka päänä hän itse on.

Tähän hengelliseen Jumalan seurakuntaan kuuluisivat kaikki elävän uskon saaneet, kristityt.

Kysyt tietysti ketä he sitten olisivat: He olisivat niitä, jotka olisivat tulleet ahtaasta portista sisälle Jumalan valtakuntaan. Heillä olisi elävä usko ja heidän keskuudessaan Jumalan sana elävänä ja puhtaana saarnattaisiin ja sakramentit toimitettaisiin.

Olisiko tällainen seurakuntakäsitys ottamassa jotakin pois vanhoillislestadiolaisilta? Miksi asetutte tuomitsemaan muita?

• 38+33

### Ohitit kyllä hienolla tavalla tuon kysymykseni osan,jossa kysyin tavallani,uskotteko,että myös muista uskonsuunnista olevat ihmiset perivät Jumalan valtakunnan yhdessä teidän kanssanne,siis ne Kristityt,joilla on elävä suhde Jeesukseen Kristukseen? ###

Osa vanhoillisista uskoo myös tuohon, kuten monet meidänkin suvustamme, mutta ääneen sitä ei sanota!

• ypsilon09

Yksikään kasvotusten kohtaamani VL-kristitty ei myönnä suoraan, että joku muu ihminen kuin SRK-vanhoillinen olisi uskovainen. Paremminkin kiertävät kehää. Kuuluisaa kaksois-viestintää. Otetaan 4 askelta (lähentymistä) sitten yhtäkkiä 6 askelta toiseen suuntaan (loitontumista). Siis kaikki mun tapaamani VL-kristityt toteavat ykskantaan: Vain SRK-vanhoillisilla on synnit anteeksi, tunnonrauha. En tunne yhtään poikkeusta. Jos näitä poikkeuksia on, kiihkeimmät VL-tyypit leimaavat tällaiset vale-lestadiolaisiksi tai suorastaan uskonsa kieltäjiksi. En siis minäkään usko ollenkaan, että "38 33" olisi oikea SRK-vanhoillinen. Sen verran on TH-opit mennyt jakeluun. Ymmärrän hyvin, että jos teoriassa joku SRK-vanhoillinen pitää jotakuta muuta Kristuksen seurajaa "uskomassa olevana", hän ei uskaltaisi tätä suureen äänen sanoa. Olisihan siinä heti vaara, että saisi itse "epäuskoisen" leiman otsaansa.

• vanha vl-pappa

Itse vanhoillislestadiolaisena tiedän vain omat tekoni, enkä voi siis ottaa kantaa muiden vanhoillislestadiolaisten puolesta. Vastaan siis pääosin vain omasta puolestani, mutta muiden vanhoillislestadiolaisten puolesta vain niiltä osin, kuin arvelen ainakin suurimman osan heistä toimivan.

####Rukoiletteko te ihmisten pelastumisen puolesta?####

Kyllä kaikkien ihmisten pelastumisen puolesta.

####Käyttekö te osana Kristuksen Seurakuntaa rukoustaistelua Suomen kansan puolesta?####

Me käymme rukoustaistelua eli rukoilemme mm Suomen kansan puolesta, erityisesti sen pelastumisen puolesta Kristuksen kokonaisena seurakuntana.

####Pyrittekö viemään evankeliumia,eli sanomaa Jeesuksesta yhteisönne ulkopuolella oleville ihmiselle,myös muilla tavoin,kuin kerran vuodessa järjestettävällä Suviseuratapahtumalla?####

Kyllä pyrimme. Ihmiset eivät kuitenkaan yleensä tee parannusta tyrkytyksellä (vaan päinvastoin menevät entistäkin kauemmas), joten odotamme luontevaa tilaisuutta keskustelulle, tai sitä että ihminen itse kysyy uskonasioista. Kaikkiin seuroihimme ovat kaikki ihmiset tervetulleita kuulemaan Jumalan sanaa myös joka keskiviikko, lauantai, sunnuntai ja kaikkina muinakin päivinä jolloin seuroja järjestämme. Siis kaikkiin seuroihin, ei ainoastaan Suviseuroihin.

Suviseuroissa seuraohjelma on täysin samanlaista kuin pienemmissäkin seuroissa: evankeliumin julistamista.

####Jos joku ihminen tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herrakseen ja on tehnyt parannuksen synneistään ja ottanut kasteen merkiksi siitä ja pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaista elämää,mutta ei kuulu Vanhoillislesdatiolaisiin,niin onko hän mielestänne perivä Jumalan valtakunnan,eli pidättekö häntä uskovaisena?####

Herran nimen mainitseminen on syntiä epäuskoiselta kuten kuolleessa uskossa olevalta.

2. Tim. 2:19
      Mutta Jumalan vahva perustus kuitenkin pysyy, joka tällä kiinnitetty on: Herra tuntee omansa: ja lakatkaan jokainen vääryydestä, joka Kristuksen nimeä mainitsee.

Ei jokainen sellainen ole elävässä uskossa, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen
      omaksi Herrakseen tai Jumalan Pojaksi.

Matt. 7:21
      Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.

Kuolleessa uskossa tai muuten epäuskossa oleva ihminen voi saada elävän uskon vain lahjana Jumalalta hengellisen uudestaansyntymisen kautta. Todellinen hengellinen uudestaansyntyminen voi tapahtua vain niin että hengellisesti kuollut ihminen ottaa totisella katumuksella vastaan Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästön joltakin elävässä uskossa olevalta ihmiseltä ja hänessä asuvalta Pyhältä Hengeltä.

1. Kor. 4:15
      Sillä ehkä teillä olis kymmenentuhatta opettajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä olen teitä Kristuksessa Jesuksessa siittänyt evankeliumin kautta.

1. Kor. 9:16
      Mutta että minä evankeliumia saarnaan, niin ei minun tarvitse siitä öykätä; sillä minun tulee se tehdä. Voi minua, ellen minä evankeliumia ilmoita!

1. Kor. 1:17
      Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.

Joh. 20:
      21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
      22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
      23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

Jos hän siis on TODELLA elävässä uskossa, niin me pidämme häntä uskovaisena. Jos hän on todella elävässä uskossa, niin hän myös pysyy meidän kanssamme Pyhän Hengen kokoamassa yhteisessä seurakunnassa ja on kuuliainen tälle Kristuksen ainoalle oikealle seurakunnalle.

1. Joh. 4:
      6 Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

1. Joh. 2:
      18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika, ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin nyt myös monta antikristusta rupee olemaan; sillä me tunnemme, että viimeinen aika on.
      19 He ovat meistä lähteneet, mutta ei he olleet meistä; sillä jos he meistä olleet olisivat, niin he tosin olisivat meidän kanssamme pysyneet: mutta että ne julki tulisivat, ettei he kaikki ole meistä.
      20 Ja teillä on voide häneltä, joka pyhä on, ja te tiedätte kaikki.

• vanha vl-pappa

####Jos ette pidä,niin voitteko perustella,että miksi ja voitteko osoittaa Raamatusta jonkin paikan,joka sulkee sellaiset Jeesuksen seuraajat pelastuksen ulkopuolelle,jotka eivät kuulu liikkeeseenne?####

Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti

1. Joh. 4:
        6 Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

Joh. 20:
        21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

Matt. 18:
        17 Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

1. Joh. 2:
        18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika, ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin nyt myös monta antikristusta rupee olemaan; sillä me tunnemme, että viimeinen aika on.
        19 He ovat meistä lähteneet, mutta ei he olleet meistä; sillä jos he meistä olleet olisivat, niin he tosin olisivat meidän kanssamme pysyneet: mutta että ne julki tulisivat, ettei he kaikki ole meistä.

2. Kor. 4:
        1 Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu,
        2 Vaan vältämme salaiset häpiät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.
        3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
        4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evenkeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.
        5 Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jesuksesta, että hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelianne Jesuksen tähden.
        6 Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa.
        7 Mutta meillä on tämä tavara savisissa astioissa, että se ylönpalttinen voima pitää oleman Jumalalta ja ei meistä.

• vanha vl-pappa
        vanha vl-pappa kirjoitti:

####Jos ette pidä,niin voitteko perustella,että miksi ja voitteko osoittaa Raamatusta jonkin paikan,joka sulkee sellaiset Jeesuksen seuraajat pelastuksen ulkopuolelle,jotka eivät kuulu liikkeeseenne?####

Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti

1. Joh. 4:

Joh. 20:

Matt. 18:
        17 Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

1. Joh. 2:

2. Kor. 4:
        1 Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu,
        2 Vaan vältämme salaiset häpiät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.
        3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
        4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evenkeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.
        5 Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jesuksesta, että hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelianne Jesuksen tähden.
        6 Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa.
        7 Mutta meillä on tämä tavara savisissa astioissa, että se ylönpalttinen voima pitää oleman Jumalalta ja ei meistä.

####Esiintyykö keskuudessanne vielä nykyään kielillä puhumista?####

Kielillä puhuminen ei ole sellaista mongerrusta eli siansaksaa, jota kukaan ei ymmärrä, vaan se tarkoittaa Kristuksen evankeliumin julistamista vierailla kielillä, jota kyseistä kieltä äidinkielenään omaavat ymmärtävät selvästi.

Ap. t. 2:
        1 Ja kuin viideskymmenes päivä täytettiin, olivat he kaikki yksimielisesti koossa.
        2 Ja humaus tapahtui äkisti taivaasta, niinkuin suuri tuulispää olis tullut, ja täytti koko huoneen, kussa he olivat istumassa.
        3 Ja heille näkyivät viileskellyt kielet, niinkuin tuliset, ja istuivat kunkin heidän päällensä.
        4 Ja he täytettiin kaikki Pyhällä Hengellä ja rupesivat puhumaan muilla kielillä, senjälkeen kuin Henki antoi heidän puhua.
        5 Niin Jerusalemissa asui Juudalaisia, Jumalaa pelkääväisiä miehiä, kaikkinaisesta kansasta, joka taivaan alla on.
        6 Ja kuin tämä ääni tapahtui, niin kokoontui suuri kansan paljous, ja hämmästyivät; sillä kukin kuuli niiden puhuvan omalla kielellänsä.
        7 Ja he tyhmistyivät kaikki ja ihmettelivät, sanoen keskenänsä: katso, eikö nämät kaikki, jotka puhuvat, ole Galilealaiset?
        8 Ja kuinka me kukin kuulemme heidän puhuvan meidän omalla kielellämme, jossa me syntyneet olemme?
        9 Partilaiset ja Mediläiset ja Elamilaiset, ja jotka asumme Mesopotamiassa ja Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Asiassa,
        10 Phrygiassa ja Pamphiliassa, Egyptissä ja Libian maan rajoilla, liki Kyreniä, ja muukalaiset Roomista, Juudalaiset ja uudet Juudalaiset.
        11 Kretalaiset ja Arabialaiset, me kuulemme heidän puhuvan meidän kielillämme Jumalan suuria tekoja.
        12 Niin he kaikki tyhmistyivät ja epäilivät, sanoen toinen toisellensa: mitäs luulet tämän olevan?
        13 Vaan muut nauroivat heitä ja sanoivat: he ovat täynnänsä makiaa viinaa.

Kielillä puhuiminen ei siis ole sellaista merkityksetöntä mongerrusta, jota esiintyy helluntailaisilla ja muilla vapailla suunnilla.

Jumalan valtakunnasta saarnataan vieläkin Kristuksen evankeliumia kaikilla niillä kielillä, kuin on halullisia kuulijoita.

• vanha vl-pappa

####Esiintyykö keskuudessanne vielä nykyään kielillä puhumista?####

Kielillä puhuminen ei ole sellaista mongerrusta eli siansaksaa, jota kukaan ei ymmärrä, vaan se tarkoittaa Kristuksen evankeliumin julistamista vierailla kielillä, jota kyseistä kieltä äidinkielenään omaavat ymmärtävät selvästi.

Ap. t. 2:
        1 Ja kuin viideskymmenes päivä täytettiin, olivat he kaikki yksimielisesti koossa.
        2 Ja humaus tapahtui äkisti taivaasta, niinkuin suuri tuulispää olis tullut, ja täytti koko huoneen, kussa he olivat istumassa.
        3 Ja heille näkyivät viileskellyt kielet, niinkuin tuliset, ja istuivat kunkin heidän päällensä.
        4 Ja he täytettiin kaikki Pyhällä Hengellä ja rupesivat puhumaan muilla kielillä, senjälkeen kuin Henki antoi heidän puhua.
        5 Niin Jerusalemissa asui Juudalaisia, Jumalaa pelkääväisiä miehiä, kaikkinaisesta kansasta, joka taivaan alla on.
        6 Ja kuin tämä ääni tapahtui, niin kokoontui suuri kansan paljous, ja hämmästyivät; sillä kukin kuuli niiden puhuvan omalla kielellänsä.
        7 Ja he tyhmistyivät kaikki ja ihmettelivät, sanoen keskenänsä: katso, eikö nämät kaikki, jotka puhuvat, ole Galilealaiset?
        8 Ja kuinka me kukin kuulemme heidän puhuvan meidän omalla kielellämme, jossa me syntyneet olemme?
        9 Partilaiset ja Mediläiset ja Elamilaiset, ja jotka asumme Mesopotamiassa ja Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Asiassa,
        10 Phrygiassa ja Pamphiliassa, Egyptissä ja Libian maan rajoilla, liki Kyreniä, ja muukalaiset Roomista, Juudalaiset ja uudet Juudalaiset.
        11 Kretalaiset ja Arabialaiset, me kuulemme heidän puhuvan meidän kielillämme Jumalan suuria tekoja.
        12 Niin he kaikki tyhmistyivät ja epäilivät, sanoen toinen toisellensa: mitäs luulet tämän olevan?
        13 Vaan muut nauroivat heitä ja sanoivat: he ovat täynnänsä makiaa viinaa.

Kielillä puhuiminen ei siis ole sellaista merkityksetöntä mongerrusta, jota esiintyy helluntailaisilla ja muilla vapailla suunnilla.

Jumalan valtakunnasta saarnataan vieläkin Kristuksen evankeliumia kaikilla niillä kielillä, kuin on halullisia kuulijoita.

####Entä ,muut armolahjat?Esim.terveeksi tekemisen armolahja?Rukoiletteko sairaiden puolesta ja tapahtuuko kokouksissanne ihmeitä,että joku sairas paranee?Toimiiko teillä esim.henkien erottamisen armolahja,jne?
        Vai nojaako opetuksenne käsitykseen,että kyseiset armolahjat kuuluivat ns.Apostoliseen aikaan,etteivät ne ole enää nykyään voimassa?####

Armolahjat toimivat voimakkaammin ja useammin israelilaisilla (ne 13 heimoa) kristityillä kuin pakanoilla. Nyt ei ole tietääkseni kuin yksi juutalainen kristitty. Sillä Kristus tuli pakanoille valkeudeksi, mutta Jumalan kansalle Israelille kirkkaudeksi.

Nykyaikanakin on uskovaisten keskuudessa tapahtunut parantumisihmeitä, mutta ne ovat nyt pakanaseurakunta-aikana harvinaisempia kuin silloin israelilaisseurakunta-aikana, jolloin mm Paavali eli. Voima tehdä ihmetekoja on annettu erityisesti apostoleille, joita ei enää ole. Mutta harvemmin myös tänä pakanaseurakunta-aikana on tapahtunut ihmeitä, mm parantumisihmeitä. Kerran esimerkiksi kaksi vl-puhujaa oli vierailulla halvaantuneen miehen luona, ja kun he saarnasivat miehelle synnit anteeksi, niin mies hyppäsi alas vuoteeltaan ja hyppeli ja kiitti Herraa Jeesusta.

Luuk. 2:
        29 "Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan;
        30 sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi,
        31 jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä,
        32 valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille".

Room. 11:
        1 Niin minä siis sanon: onkos Jumala kansansa hyljännyt? Pois se! sillä minä olen myös Israelilainen, Abrahamin siemenestä, Benjaminin suvusta.
        2 Ei Jumala ole kansaansa hyljännyt, jonka hän ennen on tuntenut. Ettekö te tiedä, mitä Raamattu Eliaasta sanoo? kuinka hän rukoilee Jumalaa Israelia vastaan, sanoen:
        3 Herra, he ovat tappaneet sinun prophetas ja sinun alttaris kukistaneet, ja minä yksinäni jäin, ja he etsivät minunkin henkeäni.
        4 Mutta mitä Jumalan vastaus sanoo hänelle? Minä olen itselleni jättänyt seitsemäntuhatta miestä, jotka ei ole Baalille polviansa taivuttaneet.
        5 Niin ovat jääneet tälläkin ajalla armon valitsemisen jälkeen.
        6 Mutta jos se armosta on, niin ei se ole enään töistä, sillä ei armo muutoin armo olisikaan. Mutta jos se on töistä, niin ei se silleen armo ole; muutoin ei työ enään ole työ.
        7 Kuinkas siis? Jota Israel etsii, sitä ei hän ole saanut; mutta valitut sen ovat saaneet ja ne muut ovat paatuneet,
        8 (Niinkuin kirjoitettu on: Jumala on antanut heille uppiniskaisen hengen, silmät, ettei he näkisi, ja korvat, ettei he kuulisi) tähän päivään asti.
        9 Ja David sanoo: heidän pöytänsä tulkoon heille paulaksi, ja satimeksi, ja pahennukseksi, ja kostoksi.
        10 Heidän silmänsä soetkoon, ettei he näkisi, ja taita aina heidän selkänsä!
        11 Niin minä siis sanon: ovatko he sentähden itsensä loukanneet, että heidän piti lankeeman? Pois se! vaan heidän lankeemisestansa tapahtui pakanoille autuus, että hän sais heitä kiivaaksi heidän tähtensä.
        12 Mutta jos heidän lankeemisensa on maailman rikkaus ja heidän vähennöksensä on pakanain rikkaus; kuinka paljoa enemmin heidän täydellisyytensä?
        13 Sillä teille pakanoille minä puhun: että minä pakanain apostoli olen, ylistän minä minun virkaani.
        14 Jos minä taitaisin jollakin tavalla niitä, jotka minun lihani ovat, kiivaaksi saada ja muutamatkin heistä autuaaksi saattaa.
        15 Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailman sovinto, mitäs heidän korjaamisensa muuta on kuin elämä kuolleista?

Ihmeteot ovat erityisesti apostoleihin liittyvä armolahja, mutta muilla - varsinkin pakanakristityillä - ne ovat hyvinkin harvinaisia Jumalan tekoja:

Ap. t. 5:
        12 Ja apostolitten kätten kautta tehtiin monta merkkiä ja ihmettä kansan seassa. Ja olivat kaikki yksimielisesti Salomon esihuoneessa.
        13 Mutta ei niistä muista uskaltanut yksikään itsiänsä antaa heidän sekaansa; vaan kansa piti paljon heistä.
        14 Ja joukko paljon eneni miehistä ja vaimoista, jotka Herran päälle uskoivat:
        15 Niin että he kantoivat sairaita kaduille ja panivat niitä vuoteille ja paareille, että Pietarin tullessa ainoasti hänen varjonsa jonkun heistä olis varjonnut.
        16 Ja tuli myös suuri joukko kokoon lähimmäisistä kaupungeista Jerusalemiin, ja toviat sairaita ja saastaisilta hengiltä vaivatuita, jotka kaikki parannettiin.

• vl nivalasta

Vanha-vl-pappa kirjoittaa väärin: "Ei jokainen sellainen ole elävässä uskossa, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen omaksi Herrakseen tai Jumalan Pojaksi."

Raamattu vastaa oikein:

Room. 10:9
      Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut.

Älä opeta vanha vl-pappa muuta pelastusta ja syntien anteeksisaamista kuin mikä Jeesuksessa Kristuksessa on. Ei missään uskontokunnassa ja -suunnassa ole pelastusta kuin ainoastaan yhdessä nimessä: JESUKSESSA KRISTUKSESSA. Uskomalla tähän nimeen ihminen vanhurskautuu ja pelastuu. Jo Maaningan suviseurojen julkilausumassa saimme tästä muistutuksen: Vain yksin usko Jeesukseen Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen".

Reisjärven seuroissa saimme kuulla, että ihminen tulee autuaaksi yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden. Sydämenuskolla Kristukseen tullaan vanhurskaaksi. Käytämme synninpäästöä vahvistuksena uskollemme.

On aivan väärin tuomita tämä:

####Jos joku ihminen tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herrakseen ja on tehnyt parannuksen synneistään ja ottanut kasteen merkiksi siitä ja pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaista elämää,mutta ei kuulu Vanhoillislesdatiolaisiin,niin onko hän mielestänne perivä Jumalan valtakunnan,eli pidättekö häntä uskovaisena?####

Mene vanha vl-pappa nyt itseesi ja kysy kaikkitietävän Jumalan edessä: "Onko minulla valta tuomita toinen ihminen, joka näin uskoo niinkuin tuo tuossa yllä?"

• vanha vl-pappa

Tuossa Raamatun paikassa Room. 10:9 puhutaan siitä, että jos ihminen uskoo SYDÄMESSÄÄN.

Se mitä ihminen sanoo suullaan, ei todista mitään hänen sydämen tilastaan positiiviseen suuntaan. Mutta negatiiviseen suuntaan se todistaa.

1. Kor. 4:19
        Mutta ennen paljoa aikaa tulen minä teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja tahdon tietää, ei paisuneitten sanojen, vaan voimaa.

Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.

Room. 10:
        13 Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14 Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15 Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16 Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17 Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
        18 Mutta minä sanon: eikö he sitä ole kuulleet? Heidän äänensä tosin on lähtenyt kaikkeen maailmaan ja heidän sanansa maailman ääriin.

Jos epäuskoinen huutaa Herran nimeä avuksi, niin se on syntiä. Mutta uskovainen pelastuu huutaessaan Herran nimeä avuksi.

Room. 10:
        14 Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?

Mutta Jumalan vahva perustus kuitenkin pysyy, joka tällä kiinnitetty on: Herra tuntee omansa: ja lakatkaan jokainen vääryydestä, joka Kristuksen nimeä mainitsee.

Negatiivinen suunta, johon ihmisen puhe todistaa omaa sieluntilaansa, ilmenee Raamatusta mm näin:

1. Kor. 12:3
        Siksi sanon teille selvästi, että kukaan, joka puhuu Jumalan Hengen valtaamana, ei voi sanoa: "Jeesus on kirottu." Kukaan ei myöskään voi sanoa: "Jeesus on Herra", muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta.

Tuossa tarkoitetaan ymmärtääkseni, ettei saa sanoa: "Jeesus on Herra". Se on siis käännetty väärin suomen kielelle. Niin eräs puhuja sen selitti suviseurapuheessaan.

Voihan vaikkapa saatanan palvoja sanoa että "Jeesus on Herra". Mutta se ei todista mitään hänen sieluntilastaan.

Sillä:

Tit. 1:16
        He sanovat tuntevansa Jumalan, mutta töillänsä he sen kieltävät, ja ovat kauhiat ja kovakorvaiset ja kaikkiin hyviin töihin kelvottomat.

2. Tim. 3:5
        Joilla on jumalinen meno olevinansa, mutta sen voiman he kieltävät pois. Karta siis senkaltaisia.

Mikä on se voima aitoon jumaliseen menoon, eikä vain sen teeskentelyyn. Se Jumalan voima on juuri se Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästö.

Room. 1:
        16 Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle.
        17 Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

Laki ei ole opettaja eikä voima elämään jumalisesti.

Gal. 3:
        23 Mutta ennenkuin usko tuli, olimme me lain alla kätketyt ja siihen uskoon suljetut, joka piti ilmoitettaman.
        24 Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme.
        25 Mutta sitte kuin usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla.

Jumalan armoevankeliumi Kristuksessa hänen valtakuntansa kautta, on ainoa voima ja opettaja aitoon jumalisuuteen ja ihmisen hengen pyhitykseen.

Ei lihan pyhitykseksi, sillä ei liha voi parannusta tehdä, mutta että hengen pyhitykseksi.

Tiit. 2:
        11 Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
        12 Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
        13 Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,
        14 Joka itsensä antoi meidän edestämme, että hän meitä kaikesta vääryydestä lunastais ja itsellensä erinomaiseksi kansaksi puhdistais, ahkeraksi hyviin töihin.
        15 Näitä sinä puhu ja neuvo, ja kaikella todella nuhtele: ei myös kenenkään pidä sinun katsoman ylön.

• Kapteeni Nemo

Tuossa Raamatun paikassa Room. 10:9 puhutaan siitä, että jos ihminen uskoo SYDÄMESSÄÄN.

Se mitä ihminen sanoo suullaan, ei todista mitään hänen sydämen tilastaan positiiviseen suuntaan. Mutta negatiiviseen suuntaan se todistaa.

1. Kor. 4:19
        Mutta ennen paljoa aikaa tulen minä teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja tahdon tietää, ei paisuneitten sanojen, vaan voimaa.

Room. 10:
        13 Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        15 Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16 Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17 Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
        18 Mutta minä sanon: eikö he sitä ole kuulleet? Heidän äänensä tosin on lähtenyt kaikkeen maailmaan ja heidän sanansa maailman ääriin.

Jos epäuskoinen huutaa Herran nimeä avuksi, niin se on syntiä. Mutta uskovainen pelastuu huutaessaan Herran nimeä avuksi.

Room. 10:

Negatiivinen suunta, johon ihmisen puhe todistaa omaa sieluntilaansa, ilmenee Raamatusta mm näin:

1. Kor. 12:3
        Siksi sanon teille selvästi, että kukaan, joka puhuu Jumalan Hengen valtaamana, ei voi sanoa: "Jeesus on kirottu." Kukaan ei myöskään voi sanoa: "Jeesus on Herra", muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta.

Tuossa tarkoitetaan ymmärtääkseni, ettei saa sanoa: "Jeesus on Herra". Se on siis käännetty väärin suomen kielelle. Niin eräs puhuja sen selitti suviseurapuheessaan.

Voihan vaikkapa saatanan palvoja sanoa että "Jeesus on Herra". Mutta se ei todista mitään hänen sieluntilastaan.

Sillä:

Tit. 1:16
        He sanovat tuntevansa Jumalan, mutta töillänsä he sen kieltävät, ja ovat kauhiat ja kovakorvaiset ja kaikkiin hyviin töihin kelvottomat.

2. Tim. 3:5
        Joilla on jumalinen meno olevinansa, mutta sen voiman he kieltävät pois. Karta siis senkaltaisia.

Mikä on se voima aitoon jumaliseen menoon, eikä vain sen teeskentelyyn. Se Jumalan voima on juuri se Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästö.

Room. 1:
        16 Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle.
        17 Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

Laki ei ole opettaja eikä voima elämään jumalisesti.

Gal. 3:
        23 Mutta ennenkuin usko tuli, olimme me lain alla kätketyt ja siihen uskoon suljetut, joka piti ilmoitettaman.
        24 Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme.
        25 Mutta sitte kuin usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla.

Jumalan armoevankeliumi Kristuksessa hänen valtakuntansa kautta, on ainoa voima ja opettaja aitoon jumalisuuteen ja ihmisen hengen pyhitykseen.

Ei lihan pyhitykseksi, sillä ei liha voi parannusta tehdä, mutta että hengen pyhitykseksi.

Tiit. 2:
        11 Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
        12 Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
        13 Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,
        14 Joka itsensä antoi meidän edestämme, että hän meitä kaikesta vääryydestä lunastais ja itsellensä erinomaiseksi kansaksi puhdistais, ahkeraksi hyviin töihin.
        15 Näitä sinä puhu ja neuvo, ja kaikella todella nuhtele: ei myös kenenkään pidä sinun katsoman ylön.

"jos epäuskoinen huutaa Herran nimeä avuksi,niin se on syntiä,mutta uskovainen pelastuu huutaessaan Herran nimeä avuksi"

Mielestäni nyt kyllä vähän riippuu siitä,että miten ja millä tavalla epäuskoinen huutaa Jumalaa avukseen?Jos hänellä on vain kevytmielisesti tapana puheessaan käyttää Jumalan nimeä,niin se on kyllä rienaamista.

Olen kuullut ja lukenut tapauksista,joissa uskomaton ihminen on huutanut oikeasti hädässä ollessaan Jumalaa ja hän on pelastunut.On paljon mahdollista ja oikeasti uskottavaa,että esim 20v sitten Estonian upotessa hyisen Itämeren aaltoihin,siellä ainakin joku huusi avukseen Jumalaa,Jeesusta!

Ajatellaanpa sellainen ihminen,joka on kuullut evenkeliumin sanoman,mutta ei ole ottanut sitä vastaan.Kúitenkin tuo pieni siemen on saattanut jäädä itämään hänen sydämmeensä,jonka joku uskova veli tai sisar on häneen kylvänyt?
        Nyt tuossa hädän hetkellä,kun hän on painumassa aaltojen alle ja tietää pian hukkuvansa,niin hänen mieleen tulee,tuo yksi nimi ylitsee muiden,Jeesus Kristus!
        Hän alkaa huutaa avuksensa tuota nimeä,kylmä kangistaa kehoa jäisessä vedessä,mutta viimeisillä voimillaan hän huutaa,Jeesus!anna minun syntini anteeksi!Minä hukun! Auta minua Jumala.Sinä olet Herra! Minä uskon sinuun! Tuo huuto tulee sydämmestä!

Mitähän Jumala tekee?Kuuleeko hän tuon avunhuudon ja jos kuulee,noteeraako hän sen,kun tuo ihminen ei ole elämäänsä elänyt hänen tahtonsa mukaan?

Minä en kyllä rohkenisi lähteä langettamaan esim.tälläisessä tapauksessa kadotuksen tuomiota tämän hukkuvan ylle,koska hän turvasi Jeesukseen,vaikkakin viime minuutella/sekunneilla.
        Sanoohan Jumala itse,että Minä armahdan,kenet armahdan.

Jeesushan puhuu vertauksen työmiehistä jotka menivät Herransa töihin.Kullekkin isäntä lupasi denarin päiväpalkaksi.Sitten tuli muutamia "Matti myöhäisiä" töihin,kun päivä oli jo lopuillaan.Näillekkin Herra maksoi denarin.
        Nyt nämä ensiksi tulleet rupesivat nurisemaan,että miksi nuo vain hetken töissä olleet saavat saman palkan,kuin me jotka olemme olleet koko päivän töissä?
        Herra vastasi:Ystäväni,teenkö minä teille vääryyttä?Emmekö sopineet denarista?Onko se teiltä pois jos minä maksan saman palkan näille viimeiksi tulleillekkin?Sitäpaitsi,saanhan minä omallani tehdä,kuten parhaaksi näen?

Hyvä vanha vl-pappa.Kirjoituksistasi sain käsityksen,että uskomaton ihminen ei voi yksinään ollessaan pelastua,vaikka hän avukseen huutaisi Jumalaa,jos hänen seurassaan ei ole ketään uskovaista ihmistä,joka laittaa kätensä hänen päällensä ja julistaa hänen syntinsä anteeksi.

Entäs jos tuolla meressä olevan hukkuvan ihmisen lähellä ei ole ketään uskovaa,kun hän Jeesusta avukseen huutaa?Eli Jumala ei voi nyt häntä pelastaa,koska uskova ihminen ei ole paikalla?

Kiitos kuitenkin valtavasti vastauksistasi! Olet nähnyt todella ison vaivan ja olet selvästi tutkinut paljon Jumalan sanaa,sinulla on vankka sanan tuntemus!
        Tuosta epäuskoisen avunhuuto näkemyksestäsi minä nyt kuitenkin rohkenen kyllä olla hiukan eri mieltä,ehkä vähän muustakin,mutta ne nyt ei ole oleellisia kysymyksiä,paremminkin opillisia eroavaisuuksia.
        Toivottavasti minä nyt oikein tulkitsin näkemyksesi tästä asiasta?

• Jumalan työ

Se on aivan sama mitä me täällä turisemme. Jumala on vanhurskas ja oikeamielinen ja ei tuomitse väärin. Vl julistaa sitä evankeliumia, joka on tuonut sovinnon Jumalan edessä. Muita emme käy arvostelemaan ja mollaamaan. Toisten arvostelu ja halveksiminen ei rakenna Jumalan valtakuntaa. Voimme esittää kutsua niille, jotka etsivät ja haluavat löytää rauhan sielulleen. On Pyhän Hengen voiman aliarviointia ja vähättelyä se, että itse käymme turmeluksen voimalla käännyttämään. Parannus on kokonaan Jumalan työ ja siihen meidän on tyytyminen. Jos joku toisessa uskonkäsityksessään ei ole saanut rauhaa, vaan edelleen etsii, niin silloin Pyhä Henki häntä kutsuu ja voimme hänen niin halutessaan julistaa hänelle synnit anteeksi ja silloin Jumala voi lahjoittaa, tai olla lahjoittamatta, hänelle uskon lahjan.

Lestadiolaisuudelle ovat olleet ominaista nk. liikutukset. Niitä on kuvattu tuossa vanhan vl-papankin kirjoituksessa. Niissä ihminen on kokonaan Herran käytössä. Kerran oli yksi ruotsalaisen lestadiolaisen haastattelu, jossa hän kertoi sen olevan sellaista, kuin paksusta tuubista tulisi voidetta ihmisen sisäisiin haavoihin. Siinä parantuu ihminen sisäisitä vammoista.

Kalle Päätalon kirjassa Loimujen aikaan on joku kuvaus noista liikutuksista, koska kirjailijan äiti niitä koki.

Myös viime kesän suviseuroissa kuultiin niitä jokunen, jos satuit sellaisen saarnan radiosta kuuntelemaan. Nykyään ne ovat harvinaisia, mutta vielä 1970-luvulla niitä oli aika usein. Ne ovat Pyhän Hengen voiman vaikutuksesta tapahtuvia ilmiöitä.

Minä saarnasin epäuskoiselle äidilleni synnit anteeksi sairaalassa, kun hän sai akuutin ja vaikean sairauden. Hoitohenkilökunta odotti hänen kuolevan, mutta tulehdusarvot alkoivat laskemaan ja hän parani vielä siitä sairaudesta.

Kyllä sairasten puolesta rukoillaan, mutta minun mielestäni esirukousta saisi olla enemmän.

• ypsilon09

Hevosvaunuoppiin on otettu etäisyyttä nykyään. Miten "seurakunnan" erehtymättömyyteen sopii se, että liikkeen aiempi opetus (HV-oppi) on hylätty?

Nythän mm. VL-liike on mukana Afrikan-työssä. Onko sittenkin "seurakunta" erehtynyt?

• vanha vl-pappa
        ypsilon09 kirjoitti:

Hevosvaunuoppiin on otettu etäisyyttä nykyään. Miten "seurakunnan" erehtymättömyyteen sopii se, että liikkeen aiempi opetus (HV-oppi) on hylätty?

Nythän mm. VL-liike on mukana Afrikan-työssä. Onko sittenkin "seurakunta" erehtynyt?

Afrikan lähetystyö ei poista hevosvaunuopin merkitystä. Päinvastoin se juuri vahvistaa myös afrikkalaisten uskoa, kun he näkevät Raamatustakin että se on oikeaa uskoa jota esiintyy eniten pohjoisessa maassa.

Hevosvaunuoppi ei tarkoita sitä, etteikö muuallakin olisi uskovaisia sen pohjoisen maan lisäksi. Mutta hevosvaunuoppi antaa ymmärtää, että suurin osa Kristuksen ulkonaisesta seurakunnasta on pohjoisessa maassa, sillä siellä Pyhä Henki lepää ja tekee työtä. Nyt on vielä se armonaika, että Pyhä Henki vielä tekee työtä, vaikka se on jo tullut tänne pohjoiseen maahan.

Mutta vielä tulee sekin aika, että Pyhä Henki alkaa lepäämään työstänsä täällä pohjoisessa maassa, ja se on se aika että ovet on suljettu katua vasten, eikä sen myllyn ääni enää kuulu Jumalan valtakunnan ulkopuolisille, joka sitä elämän leipää nyt vielä jauhaa. Ovat jo veisuun tyttäret alkaneet vaipua pois täältä ajasta ikuiseen lepoon, niin että enää harvoin kuulee veisuun tytärten ääniä, se on liikutuksen/kiitoksen ääniä. Ja herätään linnun äänen kaltaiseen, se on kännyköiden soittoäänet, joita unelias seurakansa näinä viimeisinä aikoina joskus kuulee seurapenkeistä.

Saarn. 12:4
        Ja ovet katua vastaan suljetaan, niin että myllyn ääni vaikenee, ja hän heräjää linnun ääneen, ja kaikki veisun tyttäret vaipuvat.

• U N K A R I

Afrikan lähetystyö ei poista hevosvaunuopin merkitystä. Päinvastoin se juuri vahvistaa myös afrikkalaisten uskoa, kun he näkevät Raamatustakin että se on oikeaa uskoa jota esiintyy eniten pohjoisessa maassa.

Hevosvaunuoppi ei tarkoita sitä, etteikö muuallakin olisi uskovaisia sen pohjoisen maan lisäksi. Mutta hevosvaunuoppi antaa ymmärtää, että suurin osa Kristuksen ulkonaisesta seurakunnasta on pohjoisessa maassa, sillä siellä Pyhä Henki lepää ja tekee työtä. Nyt on vielä se armonaika, että Pyhä Henki vielä tekee työtä, vaikka se on jo tullut tänne pohjoiseen maahan.

Mutta vielä tulee sekin aika, että Pyhä Henki alkaa lepäämään työstänsä täällä pohjoisessa maassa, ja se on se aika että ovet on suljettu katua vasten, eikä sen myllyn ääni enää kuulu Jumalan valtakunnan ulkopuolisille, joka sitä elämän leipää nyt vielä jauhaa. Ovat jo veisuun tyttäret alkaneet vaipua pois täältä ajasta ikuiseen lepoon, niin että enää harvoin kuulee veisuun tytärten ääniä, se on liikutuksen/kiitoksen ääniä. Ja herätään linnun äänen kaltaiseen, se on kännyköiden soittoäänet, joita unelias seurakansa näinä viimeisinä aikoina joskus kuulee seurapenkeistä.

Saarn. 12:4
        Ja ovet katua vastaan suljetaan, niin että myllyn ääni vaikenee, ja hän heräjää linnun ääneen, ja kaikki veisun tyttäret vaipuvat.

VL-pappa: Miten esim. UNKARILAINEN voi pelastua? Jos hän on uskovainen, synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, tunnonrauha jne. mistä ihmeestä hän kuolinvuoteella voi saada tietää jostain VL-parannuksesta. Tuomas Hännisen viesti, että vain SRK-vanhoilliset pelastuvat, ei välttämättä ole tavoittanut ihan kaikkia UNKARILAISIA. Tuolta unkarilaiselta on voinut mennä ohi esim. Kotimaa24-raportti Pudasjärven suviseuroilta, jossa Hänninen maalasi "Jumalan valtakunnan" rajat.

Vastaapa nyt rehellisesti: Kuinka suuren prosenttiosuuden esim. UNKARILAISISTA arvelet edes kuulleen mistään VL-laumasta? Jo kielimuuri ja tiedonsaanti tekevät käytännössä aivan olemattoman pieneksi todennäköisyyden sille, että keskiverto-unkarilainen kuulisi VL-parannuksesta.

"Yksi Sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki, SRK-vanhoillisuuteen lukeutuminen". Näin kai pitää luonnehtia keskiverto unkarilaisen kristityn tilaa.

• 38+333

### Mutta hevosvaunuoppi antaa ymmärtää, että suurin osa Kristuksen ulkonaisesta seurakunnasta on pohjoisessa maassa, sillä siellä Pyhä Henki lepää ja tekee työtä. ###

Kumma kyllä Pyhä Henki tekee työtä vielä paljon enemmän esim. Kiinassa ja Brasiliassa, joissa kymmeniä tuhansia uskovaisia kastetaan viikottain.

Se siitä hevosvaunuopista!

• 50-14

Se on suuri salaisuus,milloin työtä tekee Pyhä Henki ja milloin ihminen. Jumala
        sallii kaikenlaisen lähetystyön,mutta oikea Pyhän Hengen työ kulkee uskosta
        uskoon.

• 39+33

### mutta oikea Pyhän Hengen työ kulkee uskosta
      uskoon. ###

Mutta sitä tapahtuu nimenomaan Kiinassa ja Brasiliassa, vähemmän Suomessa!

• 50-14

Se on suuri salaisuus,milloin työtä tekee Pyhä Henki ja milloin ihminen.
        Se mitä tapahtuu Kiinassa ja Brasiliassa? Miten päättelet ,että työ on
        Pyhän Hengen työtä.?

Itse asiassa lestadiolaisten ja helluntailaisten kesken on ollut yhteistä helluntaiherätyksen alkuvaiheessa. Ensimmäiset helluntailaisten tilaisuudet Suomessa pidettiin Helsingin rauhanyhdistyksellä. Narvalais-lestadiolaiset olivat kilillä puhuvaa norjalaista Barrettia kutsumassa Suomeen yhdessä joidenkin vapaakirkollisten kanssa. Barrett oli ollut mukana Azusa-kadun herätyksessä.
      Tuo vanha yhteys todettiin olleen olemassa pari vuotta sitten Oulussa pidetyssä lestadiolaisseminaarissa.

• ypsilon09

VL-pappa puhui ittsensä pussiin. Hän puolusti ajat sitten hylättyä HEVOSVAUNUOPPI-harhaa, mutta unohti, että laestadiolaisuus on opettanut eri etsikonaikoja. Ei se aina ole ollut POHJAN PERUKOILLA tuo oikea ainoa uskovaisten lauma. Ja samalla VL-pappa suorastaan on varma, että työ Afrikassa jää silmänlumeeksi. On uskomatonta, että näin harhaa opettavia kristittyjä on ev. lut. kirkkomme toiminnassa.

VL-pappa: Miten puolustaisit O. Voittosta, joka torjui Hurttiikin. Hurttiikin, jota nyt suitsutetaam 25 h/vrk. Sinä olet näköjään kykeneväinen puolustamaan lähes mitä tahansa harhaoppia.

Pitääkö oikean uskovaisen tehdä KOSOSLAISUUS-parannuksia?

Äänestääkö oikea uskovainen vain KEPUA? Jos, niin mikä raamatunkohta Sinulla on, kun kerran kaikki SRK-harhat täytyy totuuksiksi vääntää.

OLEN JÄRKYTTYNYT, VL-pappa! Voit olla myös TROLLI. Who knows...

• ypsilon09
        ypsilon09 kirjoitti:

VL-pappa puhui ittsensä pussiin. Hän puolusti ajat sitten hylättyä HEVOSVAUNUOPPI-harhaa, mutta unohti, että laestadiolaisuus on opettanut eri etsikonaikoja. Ei se aina ole ollut POHJAN PERUKOILLA tuo oikea ainoa uskovaisten lauma. Ja samalla VL-pappa suorastaan on varma, että työ Afrikassa jää silmänlumeeksi. On uskomatonta, että näin harhaa opettavia kristittyjä on ev. lut. kirkkomme toiminnassa.

VL-pappa: Miten puolustaisit O. Voittosta, joka torjui Hurttiikin. Hurttiikin, jota nyt suitsutetaam 25 h/vrk. Sinä olet näköjään kykeneväinen puolustamaan lähes mitä tahansa harhaoppia.

Pitääkö oikean uskovaisen tehdä KOSOSLAISUUS-parannuksia?

Äänestääkö oikea uskovainen vain KEPUA? Jos, niin mikä raamatunkohta Sinulla on, kun kerran kaikki SRK-harhat täytyy totuuksiksi vääntää.

OLEN JÄRKYTTYNYT, VL-pappa! Voit olla myös TROLLI. Who knows...

Jos SRK-laestadiolaisten ajat sitten hylkäämässä HEPPA-OPPI-harhassa olisi hitusenkaan perää, mistä ihmeestä juuri nykyajan SRK-laestadiolaiset voivat sen "OIKEAN, HEPAN tuoman USKON" omia. Onhan pelkästään laestadiolais-suuntia Suomessakin useita. Ja lisäksi on evankelisia, körttejä, vitoslaisia. Mihin Raamatunkohtaan vedoten juuri nyt Suomessa vaikuttava SRK-vanhoillisuus olisi tuo ainoa oikea uskovaisten lauma. Ei tuo ainakaan Sakarjasta aukene. Jos vaikka LYRS-lauma olisikin se oikea lauma... Ei hyvää päivää.

Laestadiolaisuus voi vaikka sammua Suomessa. 300 vuoden päästä pohjoisilla perukoilla voi olla ihan erilainen uskonnollinen kartta. Ties vaikka ISLAM olisi täällä vallalla...

SRK-eksklusiivisuuden puolustaminen HEPPA-opeilla on niin tyhmää, että se on hyljätty ajat sitten. Mitenkän siis SAKARJA ei viittää Viljo Juntusen nyt johtamaan herätysliikkeeseen, eikä muutoinkaan edes ev. lut. kirkkoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      102
      4867
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3962
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      213
      3886
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2265
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1354
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      170
      1353
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1145
    Aihe