BX VAN Dieselvero+VIKA???????

Make

Paljonko (noin) on dielsevero 1.9 litraisessa vapaastihengittävässä Citroen BX-Vanissa vuosimallia 1990, ja mitä sellaisesta n.250tkm ajetusta, juuri katsastetusta kannattaisi maksaa?

Kyseisessä autosssa on se vika, että ei tahdo millään alkaa nousemaan ylös, mutta kun kääntää ratin oikealle ääriasentoon, alkaa tapahtua ja nopeasti, eli mikä se juttu oli mikä on sieltä paskana? Oliko se joku ohjaustehostimen venttiili vai mikä? Autossa siis ohjaustehostin, joka ei tahdo toimia paikallaan hirveän hyvin, ennen kuin kääntää ratin sinne oikealla ja lähtee ajelemaan. Sitten ei mitään ongelmaa.Eli auto lähtee samantien nousemaan vauhdilla ylös, kun kääntää ratin oikealle, siis hydraulipumppu on ainakin tehokas ja toimiva.

SHAKAL ainakin osaa vasta tuohon vikakysymykseen.


KIITOS ASIALLISESTI VASTANNEILLE!

PS: Mitä tollanen 1.9 vapaahengittävä DieselVani mahtaa viedä tuon ikäisenä ainetta taajama-ajossa?

16

2148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Make

      SIIS PAKETTIAUTON VERO KYSEESSÄ!

      • Jorma R.

        Älä missään tapauksessa osta BX-sitikkaa, jos haluat välttää vikoja. Tollasissa autoissa ei ole mitään muuta kuin vikoja. Varsinkaan, jos et itse osaa korjata. Auton hinta on vuoden päästä nelinkertaistunu kaikkien korjauksien ansiosta.


      • Jussi
        Jorma R. kirjoitti:

        Älä missään tapauksessa osta BX-sitikkaa, jos haluat välttää vikoja. Tollasissa autoissa ei ole mitään muuta kuin vikoja. Varsinkaan, jos et itse osaa korjata. Auton hinta on vuoden päästä nelinkertaistunu kaikkien korjauksien ansiosta.

        Hölmö.
        Kaikki maksaa mikä maistuu, ja sitikalla saa hyvää kyytiä.
        Yli 10v vanha mehulinko on omistajalleen aarre ajatellen kulkineen arvoa kaupallisessa mielessä.
        Eikä nuo sitikan hydrauliikkaan liittyvät osat ole niin kalliita ettei niitä voisi korjata.

        Helppo se on haukkua naapurin muijaa kun ei ole koskaan päässy painamaan..:o)


    • VOYAGER

      ón todennäköisesti paskaset Lhm-nesteet.Vaihda ne heti ekana.

      • Make

        Älkää sellaset ihmiset pelotelko, ketkä että tiedä Citikoista paskaakaan. Mulla on kyllä ollut jo 4 BX:ää ja tunnen ne aika hyvin. LHM-nesteistä vika ei siis johdu. Kuten sanoin, siinä ohjaustehostimen venttiilissä, vai mikä se nyt oli on se vika. Satun itsekin jonkun verran tietämään BX:istä, joten haen vain tarkennusta, mikä se vika tarkalleen oli. Ja DIESELVERON HALUSIN TIETÄÄ!. EN MITÄÄN VIISASTELUJA TIETÄMÄTTÖMILTÄ


      • laskuri
        Make kirjoitti:

        Älkää sellaset ihmiset pelotelko, ketkä että tiedä Citikoista paskaakaan. Mulla on kyllä ollut jo 4 BX:ää ja tunnen ne aika hyvin. LHM-nesteistä vika ei siis johdu. Kuten sanoin, siinä ohjaustehostimen venttiilissä, vai mikä se nyt oli on se vika. Satun itsekin jonkun verran tietämään BX:istä, joten haen vain tarkennusta, mikä se vika tarkalleen oli. Ja DIESELVERON HALUSIN TIETÄÄ!. EN MITÄÄN VIISASTELUJA TIETÄMÄTTÖMILTÄ

        http://www.ake.fi/uudistuva_ajoneuvovero/Calculator.asp

        Itse olen nyt ajellut keväällä 300 euroa maksaneella BX:llä kuusituhatta kilometriä ilman korjauskuluja. Jos nyt särkyy, särkyköön. Ostanpa sitten tilalle uuden samanlaisen. Mikä vähän nykyhinnoilla harmittaa on kovahko bensankulutus.


      • hinnasta
        laskuri kirjoitti:

        http://www.ake.fi/uudistuva_ajoneuvovero/Calculator.asp

        Itse olen nyt ajellut keväällä 300 euroa maksaneella BX:llä kuusituhatta kilometriä ilman korjauskuluja. Jos nyt särkyy, särkyköön. Ostanpa sitten tilalle uuden samanlaisen. Mikä vähän nykyhinnoilla harmittaa on kovahko bensankulutus.

        Tuollainen pari- kolmesataa euroa voisi olla vanin käypä hinta. Käyttöesineitähän nuo ovat, ei arvoesineitä.


      • Make kirjoitti:

        Älkää sellaset ihmiset pelotelko, ketkä että tiedä Citikoista paskaakaan. Mulla on kyllä ollut jo 4 BX:ää ja tunnen ne aika hyvin. LHM-nesteistä vika ei siis johdu. Kuten sanoin, siinä ohjaustehostimen venttiilissä, vai mikä se nyt oli on se vika. Satun itsekin jonkun verran tietämään BX:istä, joten haen vain tarkennusta, mikä se vika tarkalleen oli. Ja DIESELVERON HALUSIN TIETÄÄ!. EN MITÄÄN VIISASTELUJA TIETÄMÄTTÖMILTÄ

        Kyllä ne vaan kuitenkin voi olla ne nesteet syynä. Itse vian aiheuttaa jumitteleva virranjakoventtiili, jonka tehtävänä on jakaa virtausta ohjaustehostimen ja muun järjestelmän välillä. Ohjaustehostin ottaa sen verran virtausta että vasta kun käännetään pyörät tappiin jolloin toki sen syöttötarve on maksimissaan, jakoventtiili herää. Ja sen jumittelun voi todellakin aiheuttaa paskaiset nesteet, neljän BX:n kokemuksella se pitäis jo tietää ...


      • Nimetön
        shamr0ck kirjoitti:

        Kyllä ne vaan kuitenkin voi olla ne nesteet syynä. Itse vian aiheuttaa jumitteleva virranjakoventtiili, jonka tehtävänä on jakaa virtausta ohjaustehostimen ja muun järjestelmän välillä. Ohjaustehostin ottaa sen verran virtausta että vasta kun käännetään pyörät tappiin jolloin toki sen syöttötarve on maksimissaan, jakoventtiili herää. Ja sen jumittelun voi todellakin aiheuttaa paskaiset nesteet, neljän BX:n kokemuksella se pitäis jo tietää ...

        Mutta etkös joskus kertonut täällä palstalla, että tuo venttiili on ongelma juuri Diesel-malleissa. BX:ät jotka minulla on ollut ovat olleet bensavehkeitä, mm: 2kpl 16 GTi:tä, ja niissä ei ole ollut mitään ihmeempiä hydrauliikan kanssa.

        KIITOS KUITENKIN VASTAUKSESTA!


    • ''''''

      Käyttövoimavero (ent.dieselvero) vuodessa n 100 e ajoneuvovero.
      Vika jousituksen hydrauliikassa, ei kannata korjata.
      Yli kymmenvuotiasta Citikkaa ei yleensä enää korjata.
      Nykyisin hakevat kyllä romun pois ilmaiseksi.

    • ensio

      Itselläni on kolmenkymmenen vuoden aikana ollut aikas monen näköistä, merkkistä, kokoista ja hintaista autoa. Lopullisen kilometrikustannuksen on lähes aina ratkaissut auton ostohinta.
      Kaikkiin menee ihan samalla tavalla pakoputkia, jarrupaloja ym. kulutus- ja huoltosälää. Bx:n kulutus vaihtelee aika paljon kuorman ja nopeuden mukaan, oma 16Gti vie 7-9 litraa. Se dieseli vei saman verran.
      Juu, ihan oikein; jos rungon palkit ym. on pahasti ruosteessa, niin eipä muutakaan tekniikkaa kannata korjailla. Ehjäkorisia on vielä valtakunnassa riittävästi ( vielä...).

      • Besserwisser

        Kyllä se näin on, että kilometrikustannuksen ratkaisee arvonalennus ja polttoainekulut. Korjauskuluilla ei loppujen lopuksi ole niihin verrattuna kovinkaan paljon merkitystä. Mielestäni auto kannattaa AINA korjata, koska nimenomaan arvonalennusta ei halvoissa autoissa juuri ole.
        Siitä vanista kannattaa maksaa vaikka 1000 euroa, jos kunto on hyvä. Dieselvero taitaa olla noin 70 euroa, jolloin se alkaa tienaamaan voittoa jo 1500 km ajon jälkeen. 20 tkm vuotuisella ajolla voitat bensa-autoon verrattuna vähintään 750 euroa.
        Naftaa tuommoinen BX vie 5.5-6 l/100km ja vika johtuu liasta venttiilissä ja korjauksena kannattaa kokeilla LHM-cleanerin vaihtoa systeemiin. Maksaa 25 euroa purkki. Puhdistaa systeemin ja hydrauliikka alkaa toimia niinkuin sen pitää.


    • opa

      ajoin bx citikalla puoli vuotta 10000km tekemättä yhtään huolltoa tai korjausta maksoin 200e leima loppu repikää siitä suunsoittajat .ps onko muita yhtä edullisia käyttöautoja.

      • jonat

        Ajoin nissan primeralla 3kk ja 10tkm tekemättä yhtään huoltoa tai korjausta. Maksoin autosta 2000 ja myin samalla hintaa. Tämä siis vastauksena kysymykseen: onko muita yhtä edullisia käyttöautoja.


      • toki
        jonat kirjoitti:

        Ajoin nissan primeralla 3kk ja 10tkm tekemättä yhtään huoltoa tai korjausta. Maksoin autosta 2000 ja myin samalla hintaa. Tämä siis vastauksena kysymykseen: onko muita yhtä edullisia käyttöautoja.

        Minullakin oli ennen nykyistä 400 euron BX:ää 450:n euron kadetti, jolla ajelin 22 kuukautta ja 30 000 kilsaa ihan kohtuukuluilla. Bensaa tuntuu BX syövän aika paljon enemmän.


      • toki kirjoitti:

        Minullakin oli ennen nykyistä 400 euron BX:ää 450:n euron kadetti, jolla ajelin 22 kuukautta ja 30 000 kilsaa ihan kohtuukuluilla. Bensaa tuntuu BX syövän aika paljon enemmän.

        Kunnossa ollessaan BX on pieniruokainen, itse ajelin viikonloppuna 1670 kilsaa 16RS:llä juurikaan säästelemättä. Kulutuslukemaksi muodostui 7.05 litraa satasella, parhaimmillaan päässyt 6.4 litraan. Talvirenkailla. Jos sulla on kaasarikoneella varustettu Bexi, sen Solexin yleisimmät ongelmat ovat vettyvä koho ja vuotavat pääakselit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      272
      5079
    2. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      51
      4027
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      93
      3579
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      50
      2699
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      46
      1853
    6. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      19
      1777
    7. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      97
      1650
    8. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      97
      1468
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      71
      1085
    10. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      146
      1063
    Aihe