BX VAN Dieselvero+VIKA???????

Make

Paljonko (noin) on dielsevero 1.9 litraisessa vapaastihengittävässä Citroen BX-Vanissa vuosimallia 1990, ja mitä sellaisesta n.250tkm ajetusta, juuri katsastetusta kannattaisi maksaa?

Kyseisessä autosssa on se vika, että ei tahdo millään alkaa nousemaan ylös, mutta kun kääntää ratin oikealle ääriasentoon, alkaa tapahtua ja nopeasti, eli mikä se juttu oli mikä on sieltä paskana? Oliko se joku ohjaustehostimen venttiili vai mikä? Autossa siis ohjaustehostin, joka ei tahdo toimia paikallaan hirveän hyvin, ennen kuin kääntää ratin sinne oikealla ja lähtee ajelemaan. Sitten ei mitään ongelmaa.Eli auto lähtee samantien nousemaan vauhdilla ylös, kun kääntää ratin oikealle, siis hydraulipumppu on ainakin tehokas ja toimiva.

SHAKAL ainakin osaa vasta tuohon vikakysymykseen.

KIITOS ASIALLISESTI VASTANNEILLE!

PS: Mitä tollanen 1.9 vapaahengittävä DieselVani mahtaa viedä tuon ikäisenä ainetta taajama-ajossa?

16

2124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Make

SIIS PAKETTIAUTON VERO KYSEESSÄ!

• Jorma R.

Älä missään tapauksessa osta BX-sitikkaa, jos haluat välttää vikoja. Tollasissa autoissa ei ole mitään muuta kuin vikoja. Varsinkaan, jos et itse osaa korjata. Auton hinta on vuoden päästä nelinkertaistunu kaikkien korjauksien ansiosta.

• Jussi
        Jorma R. kirjoitti:

Älä missään tapauksessa osta BX-sitikkaa, jos haluat välttää vikoja. Tollasissa autoissa ei ole mitään muuta kuin vikoja. Varsinkaan, jos et itse osaa korjata. Auton hinta on vuoden päästä nelinkertaistunu kaikkien korjauksien ansiosta.

Hölmö.
        Kaikki maksaa mikä maistuu, ja sitikalla saa hyvää kyytiä.
        Yli 10v vanha mehulinko on omistajalleen aarre ajatellen kulkineen arvoa kaupallisessa mielessä.
        Eikä nuo sitikan hydrauliikkaan liittyvät osat ole niin kalliita ettei niitä voisi korjata.

Helppo se on haukkua naapurin muijaa kun ei ole koskaan päässy painamaan..:o)

• VOYAGER

ón todennäköisesti paskaset Lhm-nesteet.Vaihda ne heti ekana.

• Make

Älkää sellaset ihmiset pelotelko, ketkä että tiedä Citikoista paskaakaan. Mulla on kyllä ollut jo 4 BX:ää ja tunnen ne aika hyvin. LHM-nesteistä vika ei siis johdu. Kuten sanoin, siinä ohjaustehostimen venttiilissä, vai mikä se nyt oli on se vika. Satun itsekin jonkun verran tietämään BX:istä, joten haen vain tarkennusta, mikä se vika tarkalleen oli. Ja DIESELVERON HALUSIN TIETÄÄ!. EN MITÄÄN VIISASTELUJA TIETÄMÄTTÖMILTÄ

• laskuri
        Make kirjoitti:

Älkää sellaset ihmiset pelotelko, ketkä että tiedä Citikoista paskaakaan. Mulla on kyllä ollut jo 4 BX:ää ja tunnen ne aika hyvin. LHM-nesteistä vika ei siis johdu. Kuten sanoin, siinä ohjaustehostimen venttiilissä, vai mikä se nyt oli on se vika. Satun itsekin jonkun verran tietämään BX:istä, joten haen vain tarkennusta, mikä se vika tarkalleen oli. Ja DIESELVERON HALUSIN TIETÄÄ!. EN MITÄÄN VIISASTELUJA TIETÄMÄTTÖMILTÄ

http://www.ake.fi/uudistuva_ajoneuvovero/Calculator.asp

Itse olen nyt ajellut keväällä 300 euroa maksaneella BX:llä kuusituhatta kilometriä ilman korjauskuluja. Jos nyt särkyy, särkyköön. Ostanpa sitten tilalle uuden samanlaisen. Mikä vähän nykyhinnoilla harmittaa on kovahko bensankulutus.

• hinnasta
        laskuri kirjoitti:

http://www.ake.fi/uudistuva_ajoneuvovero/Calculator.asp

Itse olen nyt ajellut keväällä 300 euroa maksaneella BX:llä kuusituhatta kilometriä ilman korjauskuluja. Jos nyt särkyy, särkyköön. Ostanpa sitten tilalle uuden samanlaisen. Mikä vähän nykyhinnoilla harmittaa on kovahko bensankulutus.

Tuollainen pari- kolmesataa euroa voisi olla vanin käypä hinta. Käyttöesineitähän nuo ovat, ei arvoesineitä.

• Make kirjoitti:

Kyllä ne vaan kuitenkin voi olla ne nesteet syynä. Itse vian aiheuttaa jumitteleva virranjakoventtiili, jonka tehtävänä on jakaa virtausta ohjaustehostimen ja muun järjestelmän välillä. Ohjaustehostin ottaa sen verran virtausta että vasta kun käännetään pyörät tappiin jolloin toki sen syöttötarve on maksimissaan, jakoventtiili herää. Ja sen jumittelun voi todellakin aiheuttaa paskaiset nesteet, neljän BX:n kokemuksella se pitäis jo tietää ...

• Nimetön
        shamr0ck kirjoitti:

Kyllä ne vaan kuitenkin voi olla ne nesteet syynä. Itse vian aiheuttaa jumitteleva virranjakoventtiili, jonka tehtävänä on jakaa virtausta ohjaustehostimen ja muun järjestelmän välillä. Ohjaustehostin ottaa sen verran virtausta että vasta kun käännetään pyörät tappiin jolloin toki sen syöttötarve on maksimissaan, jakoventtiili herää. Ja sen jumittelun voi todellakin aiheuttaa paskaiset nesteet, neljän BX:n kokemuksella se pitäis jo tietää ...

Mutta etkös joskus kertonut täällä palstalla, että tuo venttiili on ongelma juuri Diesel-malleissa. BX:ät jotka minulla on ollut ovat olleet bensavehkeitä, mm: 2kpl 16 GTi:tä, ja niissä ei ole ollut mitään ihmeempiä hydrauliikan kanssa.

KIITOS KUITENKIN VASTAUKSESTA!

• ''''''

Käyttövoimavero (ent.dieselvero) vuodessa n 100 e ajoneuvovero.
      Vika jousituksen hydrauliikassa, ei kannata korjata.
      Yli kymmenvuotiasta Citikkaa ei yleensä enää korjata.
      Nykyisin hakevat kyllä romun pois ilmaiseksi.

• ensio

Itselläni on kolmenkymmenen vuoden aikana ollut aikas monen näköistä, merkkistä, kokoista ja hintaista autoa. Lopullisen kilometrikustannuksen on lähes aina ratkaissut auton ostohinta.
      Kaikkiin menee ihan samalla tavalla pakoputkia, jarrupaloja ym. kulutus- ja huoltosälää. Bx:n kulutus vaihtelee aika paljon kuorman ja nopeuden mukaan, oma 16Gti vie 7-9 litraa. Se dieseli vei saman verran.
      Juu, ihan oikein; jos rungon palkit ym. on pahasti ruosteessa, niin eipä muutakaan tekniikkaa kannata korjailla. Ehjäkorisia on vielä valtakunnassa riittävästi ( vielä...).

• Besserwisser

Kyllä se näin on, että kilometrikustannuksen ratkaisee arvonalennus ja polttoainekulut. Korjauskuluilla ei loppujen lopuksi ole niihin verrattuna kovinkaan paljon merkitystä. Mielestäni auto kannattaa AINA korjata, koska nimenomaan arvonalennusta ei halvoissa autoissa juuri ole.
        Siitä vanista kannattaa maksaa vaikka 1000 euroa, jos kunto on hyvä. Dieselvero taitaa olla noin 70 euroa, jolloin se alkaa tienaamaan voittoa jo 1500 km ajon jälkeen. 20 tkm vuotuisella ajolla voitat bensa-autoon verrattuna vähintään 750 euroa.
        Naftaa tuommoinen BX vie 5.5-6 l/100km ja vika johtuu liasta venttiilissä ja korjauksena kannattaa kokeilla LHM-cleanerin vaihtoa systeemiin. Maksaa 25 euroa purkki. Puhdistaa systeemin ja hydrauliikka alkaa toimia niinkuin sen pitää.

• opa

ajoin bx citikalla puoli vuotta 10000km tekemättä yhtään huolltoa tai korjausta maksoin 200e leima loppu repikää siitä suunsoittajat .ps onko muita yhtä edullisia käyttöautoja.

• jonat

Ajoin nissan primeralla 3kk ja 10tkm tekemättä yhtään huoltoa tai korjausta. Maksoin autosta 2000 ja myin samalla hintaa. Tämä siis vastauksena kysymykseen: onko muita yhtä edullisia käyttöautoja.

• toki
        jonat kirjoitti:

Ajoin nissan primeralla 3kk ja 10tkm tekemättä yhtään huoltoa tai korjausta. Maksoin autosta 2000 ja myin samalla hintaa. Tämä siis vastauksena kysymykseen: onko muita yhtä edullisia käyttöautoja.

Minullakin oli ennen nykyistä 400 euron BX:ää 450:n euron kadetti, jolla ajelin 22 kuukautta ja 30 000 kilsaa ihan kohtuukuluilla. Bensaa tuntuu BX syövän aika paljon enemmän.

• toki kirjoitti:

Minullakin oli ennen nykyistä 400 euron BX:ää 450:n euron kadetti, jolla ajelin 22 kuukautta ja 30 000 kilsaa ihan kohtuukuluilla. Bensaa tuntuu BX syövän aika paljon enemmän.

Kunnossa ollessaan BX on pieniruokainen, itse ajelin viikonloppuna 1670 kilsaa 16RS:llä juurikaan säästelemättä. Kulutuslukemaksi muodostui 7.05 litraa satasella, parhaimmillaan päässyt 6.4 litraan. Talvirenkailla. Jos sulla on kaasarikoneella varustettu Bexi, sen Solexin yleisimmät ongelmat ovat vettyvä koho ja vuotavat pääakselit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      272
      6003
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      1949
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1750
    4. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1221
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      13
      1181
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      156
      1077
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1046
    8. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      971
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      49
      941
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      932
    Aihe