Onko olemassa jotain valmista kytkentäsarjaa toiselle akulle autoon? Niitäkän kun ei oiken voi vain rinnakain kytkeä, kun kuluttaisivat toinen toisian.
Eli jotenkin niin, että pää akku voisi ottaa virran vara-akusta (esim talvella pakkasilla), muttei koskaan antaisi sille sitä. Ja latautua voisivat niin, että ensin latautuu pääakku ja vasta sen jälkeen vara-akku.
Toinen akku autoon.
32
4815
Vastaukset
- Hupiakku
Aiheesta löytyy keskustelua vaikka kuinka paljon ympäri nettiä, laita vaikka hakusanaksi "hupiakku" niin voit tutustua mielipiteisiin mikä olisi hyvä systeemi.
- jkaaa
Jätä kytkemättä jos tietämys tuota tasoa :) Kyllä ne ihan rinnan voi surutta kytkeä-
- OH-kolmonen
Missä elämänne vaiheessa Te saitte tiedon siitä, että voidaan kytkeä rinnan - kuka teille sen kertoi?
:) - Te ja me
OH-kolmonen kirjoitti:
Missä elämänne vaiheessa Te saitte tiedon siitä, että voidaan kytkeä rinnan - kuka teille sen kertoi?
:)Ihan vaan silloin samoihin aikoihin kun Teille selsivi se antennisuodatinongelma !
- OH-kolmonen
Te ja me kirjoitti:
Ihan vaan silloin samoihin aikoihin kun Teille selsivi se antennisuodatinongelma !
Haluatteko te kertoa, miten sovitetaan kaksi antennia syöttöpisteistään yhteisen alastulojohdon syöttöpisteeseen, kun antennien syöttöpisteiden impedanssit ovat 75ohmia ja alastulojohdon syöttöpisteen impedanssi 75 ohmia.
Jos tuohon ette osaa vastata, niin sitten siihen, MIKSI ja MITEN ja MIHIN "suodatetaan' em. rakenteessa? - Onko tämä
OH-kolmonen kirjoitti:
Haluatteko te kertoa, miten sovitetaan kaksi antennia syöttöpisteistään yhteisen alastulojohdon syöttöpisteeseen, kun antennien syöttöpisteiden impedanssit ovat 75ohmia ja alastulojohdon syöttöpisteen impedanssi 75 ohmia.
Jos tuohon ette osaa vastata, niin sitten siihen, MIKSI ja MITEN ja MIHIN "suodatetaan' em. rakenteessa?... jokin Tietokilpailu-kysymys tai vastaava juttu?
Muuta en antenneista tiedä kuin, että piti aikoinaan (periferia-alueella) kotini katolla olevat VHF- ja UHF- ja ULA -alueen antennit saada yhtä piuhaa pitkin olohuoneen rasialle.
- rele
Sulla taitaa nyt olla hiukan väärä käsitys siitä miksi toisinaan käytetään kahta akkua. Guuklaa kaksoisakkurele, molemmat akut latautuu kun jompaakumpaa varataan ja kun hupiakkua putetaan niin starttiakku jää täyteen. Jos taas haluat lisätä akun Ah:määrää niin ei tarvita erotusta, akut vaan pitääolla samanlaisia.
- 13 napaa
Aloittaja kai haluaa että jos toinen akku tyhjenee niin toinen ei.
Ite duunasin silleen samalla kun laitoin 13 napasen peräkärrypistokkeen että parilla zenerillä ohjaan bc547 jolla ohjaan pienoistelettä jolla ohjaan 200A relettä. Kun jännite on 14,0V tai enemmän niin rele vetää ja päästää kun alle 13.7V eli mukava hystereesikin joka lineee releen veto- ja pitovirrasta.
Ylivirtasuojaksen hoidin siten että johdossa on partcon automaattisesti palautuva ylivirtasuoja. jos suoja laukeaa virta joutuu kiertämään muistaakseni 1ohm vastuksen kautta, ja kun vastuksen tehonkesto alkaa olla täynnä laukeaa vielä toinenkin ylivirtasuoja niin että virta joutuu menemään 2x 1ohm vastuksien läpi sarjassa - se siitä
Otetaan laturilta W- navasta jännite diodille, jonka jälkeen sopiva konkka, esm 1000uF ja siitä ohjaus tukevalle releelle. 70 A hehkurele on ookoo.
se ohjaamaan sitä toista akkua siellä jossain, silloin on hoidettu sen toisen akun latausongelma.
se mitä silläsitten tehdään on se toinen ongelma sitten.
ELi kun käynnistät auton, jännite nousee laturilla , rele sa ohjauksensa ja se toinen akku kykeytyy latauspiiriin.
kun sammutat autosi, rele irrottaa sen toisen akun erilleen kaikesta ja se säilyy varattuna sitä jotain muuta asiaa varten vaikka starttiakku tyhjeneekin jostain syystä.- niin että
Tuollaisen rakensin työautoon, siellä hytissä on 125 Ah akku laatikossa ja sen kupeessa 1000W invertteri.
Kaikki sähkötyökalut toimii missä on tarvetta, noilla sähköillä jo viitisen vuotta ilman ongelmia.
ei siinä mitään vastuksia ja ihmeitä tarvita. - Tuplaveeeee
Tuon W-navan vaan joutuu sitten isossa osaa latureita itse kaivamaan esille laturin sisuksista.
- 20+16
niin että kirjoitti:
Tuollaisen rakensin työautoon, siellä hytissä on 125 Ah akku laatikossa ja sen kupeessa 1000W invertteri.
Kaikki sähkötyökalut toimii missä on tarvetta, noilla sähköillä jo viitisen vuotta ilman ongelmia.
ei siinä mitään vastuksia ja ihmeitä tarvita.Ei varmaan tarvitakaan vastuksia jos virtapiiri kokonaisuudessaan kestää laturin antaman max. virran. Sitten kun laitat virtapiirin osaksi tuollaisen 13-napaisen peräkärryn pistokkeen ja otat sen läpi virtaa 1000VA invertterille 12V jännitteestä, niin saattaa tulla viiden vuoden aikana opittua jotakin uutta.
Erillinen apuakun lataus minulla on toteutettu suoraan siltä 200A releeltä trukin latauspistokkeella. vastukset ovat vain 13-napaisen pistokkeen edessä, ja nekin ovat oikosululla ohitettu kunnes virta nousee muistaakseni yli 20A
Auton taakse on vedetty vain yksi paksu piuha ja siitä halusin ottaa jännitteellä tunnistuksen että ladataanko vai ei. Näin myös huolehditaan siitä että pelkkää ajoakkua ladataan ensisijaisesti ja siirrytään apuakkuun vasta sitten kun laturin kapasiteettia alkaa jäädä yli.
Käytännössä en ole tosin ikinä kokeillut tuon laturipiirin toimintaa mutta rele naksuu joskus tyhjäkäynnillä pois kun termostaatti lyö moottorin tuuletinta päälle. Täytyy toivoa että käytössä toimii kunnolla kun siirtokaapelin yli alkaa jäädä jännitettä - 6+3
Tuplaveeeee kirjoitti:
Tuon W-navan vaan joutuu sitten isossa osaa latureita itse kaivamaan esille laturin sisuksista.
Ei siihen W-napaa tarvita, ohjauksen voi ottaa D liittimestä.
- fetkytkin
20+16 kirjoitti:
Ei varmaan tarvitakaan vastuksia jos virtapiiri kokonaisuudessaan kestää laturin antaman max. virran. Sitten kun laitat virtapiirin osaksi tuollaisen 13-napaisen peräkärryn pistokkeen ja otat sen läpi virtaa 1000VA invertterille 12V jännitteestä, niin saattaa tulla viiden vuoden aikana opittua jotakin uutta.
Erillinen apuakun lataus minulla on toteutettu suoraan siltä 200A releeltä trukin latauspistokkeella. vastukset ovat vain 13-napaisen pistokkeen edessä, ja nekin ovat oikosululla ohitettu kunnes virta nousee muistaakseni yli 20A
Auton taakse on vedetty vain yksi paksu piuha ja siitä halusin ottaa jännitteellä tunnistuksen että ladataanko vai ei. Näin myös huolehditaan siitä että pelkkää ajoakkua ladataan ensisijaisesti ja siirrytään apuakkuun vasta sitten kun laturin kapasiteettia alkaa jäädä yli.
Käytännössä en ole tosin ikinä kokeillut tuon laturipiirin toimintaa mutta rele naksuu joskus tyhjäkäynnillä pois kun termostaatti lyö moottorin tuuletinta päälle. Täytyy toivoa että käytössä toimii kunnolla kun siirtokaapelin yli alkaa jäädä jännitettäNuo nykyaikaiset fet pohjaiset häviöttömät kaksoisakkureleet toimivat juuri noin että haistelee jännitettä kummastakin akusta ja kun jompaakumpaa varataan niin molemmat akut varautuu. Katso esim. Aditan markkinoima malli.
- kytkentämahdollisuus
6+3 kirjoitti:
Ei siihen W-napaa tarvita, ohjauksen voi ottaa D liittimestä.
Joo, ei mitään W napaa vaan D navasta pienen sulakkeen kautta suoraan releen käämille. Ei mitään konkkia tai diodeita tarvita kun otetaan D navasta. W navasta tulee vaihtovirtaa joten siihen tarttee mutta miksi ihmeessä käyttäisi sitä.
- Tuplaveeeee
kytkentämahdollisuus kirjoitti:
Joo, ei mitään W napaa vaan D navasta pienen sulakkeen kautta suoraan releen käämille. Ei mitään konkkia tai diodeita tarvita kun otetaan D navasta. W navasta tulee vaihtovirtaa joten siihen tarttee mutta miksi ihmeessä käyttäisi sitä.
Mitä te minulle tuosta kuittailette, "se siitähän" idean esitti eli sinne alle suoraan kuitit minä vain mainitsin että tuota napaa ei monessakaan laturissa ole vaan se on itse esiin kaivettava ja kytkettävä.
-Tosin tuolle W-navan käytölle taitaa kyllä olla ihan perustellut syynsäkin... - Tuplaveeeee
Tuplaveeeee kirjoitti:
Mitä te minulle tuosta kuittailette, "se siitähän" idean esitti eli sinne alle suoraan kuitit minä vain mainitsin että tuota napaa ei monessakaan laturissa ole vaan se on itse esiin kaivettava ja kytkettävä.
-Tosin tuolle W-navan käytölle taitaa kyllä olla ihan perustellut syynsäkin...No tuossa allahan tuota "perusteltua syytä" heti kerrotaankin...
- apua akkuun
Se D navan käyttö ei ole ihan noin suoraviivaista että siitä vaan sulakkeen kautta releelle.
nimittäin jos on esm 3-4 watin merkkivalo kojetaulussa sille lataukselle, se apuakun rele vetää heti kun laitat virran päälle, siksi aikanaan päädyin OMASSA autossani siihen Wee navan käyttöön.
Jossain määrin riippuu säädinrakenteesta, mutta useimmiten suoraan D kytketty rele vetää jo sillä 200 mA virralla joka merkkilampun kautta tulee.
Jos on riittävän tukeva rele, silloin ei niin käy, mutta monet esm hehkureleet jota itse käytin kylläkin.
minulla on pakun hytissä se apuakku ja 1000w invertti, ja sille on sieltä apureleeltä oliko se 2x 6 neliön kaapeli, ja maa on tietenkin pirssin runko sitten.
asioilla pukkaa oleman puolensa.- weetä ei oo
helpompi tapa kuin alkaa etsiä w napaa on asentaa vastus joka estää releen vetämisen liian alhaisella jännitteellä. ja sitä paitsi kenttäkäämi imee kyllä virtaa, jos on liian iso polttimo niin laittaa vähän pienemmän ettei jännite pääse kohoamaan d navalla.
mitä suurempi generaattori on kyseessä niin sen pienempi on kenttäkäämin vastus.
w napaa olisi ollut aina hyvä käyttää jo autojen generaattorikytkennöissä tehtaalta asti ohjaamaan latausvalon relettä jolloin latausvalo varmasti syttyy kun virtaa ei tule, d kytketty latausvalo ei välttämättä syty.
nykyäänhän elektroniikka kyllä huomaa latauksen loppumisen ja ilmoittaa siitä kuljettajaa, ennen ei ollut elektroniikkaa niin paljon ja hiilien kuluessa loppuun kirkkaana päivänä saattoi olla että akku tyhjeni ja ensimmäinen havainto ongelmista oli autoradion sammuminen. pimeällä valojen himmentyminen saattoi kertoa ongelmasta.
- N napa
Entisenä aikoina jolloin autojen lataussäätimet olivat kaikkki mekaanisia, oli varsinkin japanilaisautoissa ihan sääntönä, että merkkivaloreleen ohjaus tuli staattorin tähtipisteestä, n e kun olivat kaikki hankilöautoissa tähtikytkettyjä pääsääntöisesti, aina on poikkeuksia toki.
samaa ideaa voisi käyttää tuossa apuakun latausohjauksessa, mutta noita nollapisteitä ei vaan ole latureista tuotu ulos nykyisin, ja varsin ussein ne myös kolmioon käämitty ja kytketty staattorit.
lataustehot ovat nousseen moninkertaisiksi vv-laturin alkuajoista, joka pajolti määrää niiden rakenteita.
tämä jatkoksi tuohon weenapajuttuuni.- weehen jatkoa
Oikeastaan tarkoitukseni oli tehdä apuakun lataus siten, että se käynnistyy vasta halutun ajan jälkeen, jolloin laturin rasitus jakaantuu paremmin kun starttiakku jo ehtii toipua käynnityksen tuomasta lataustarpeesta, mutta se jäi sitten.
Taisin jo piirilevynkin tehdä, en muista tarkemmin. - Tuplaveeeee
weehen jatkoa kirjoitti:
Oikeastaan tarkoitukseni oli tehdä apuakun lataus siten, että se käynnistyy vasta halutun ajan jälkeen, jolloin laturin rasitus jakaantuu paremmin kun starttiakku jo ehtii toipua käynnityksen tuomasta lataustarpeesta, mutta se jäi sitten.
Taisin jo piirilevynkin tehdä, en muista tarkemmin.Hyvin usein laturin teholla ei ole merkitystä akun latautumisessa koska akku itse ei huoli virtaa kuin pienen osan siitä mitä laturista saisi eli kaksi akkuakaan ei monestikkaan ota lähellekkään laturin maksimia -eri asia sitten jos samaan aikaan muuta kuormaa päällä joka syö tehot.
Akun ottama latausvirta riippuu monesta asiasta,- varaus-aste, eri akkutyyppien ja merkkienkin välillä isoja eroja, akun lämpötilalla suuri merkitys ja sitten tietysti latausjännitteellä jota nostamalla tietysti sitten saadaan menemään vaikka mitä mutta akku helposti kärsii > pikalaturit, mutta akku ei siis kuitenkaan ota "määräänsä" enempää virtaa ja tämä "määrä" yleensä murto-osa laturin maksimista.
- HW-asiantuntija
Akut voi kytkeä huoletta rinnatusten, mikäli vain kumpikin akku on samaa tyyppiä ja toimiva. Tyypillä tarkoitan samaa akkutekniikkaa ja samaa nimellisjännitettä. Kapasiteetilla ei ole väliä, voit huoletta kytkeä suurempi- tai pienempikapasiteettisen akun alkuperäisen rinnalle.
Akkujen toistensa kuluttaminen on pupua, vain viallinen tai väärää akkutyyppiä oleva akku voi purkaa toisen. Ennen akkujen yhdistämistä on hyvä varmistaa että niiden varaustaso on likimain sama, sen voi tehdä mittaamalla yleismittarilla akkujen napajännitteet. Poikkeava varaustaso voi aiheuttaa pientä kipinöintiä varauksen tasaantumisen takia, se on muuten vaaratonta.
Muistathan kiinnittää toisen akun hyvin, siten että se ei auton kaatuessakaan tee oikosulkua. Lisäksi akkukaapeli pitää suojata oikosululta, se on paloturvallisuuden kannalta hyvin tärkeää.- 1+19
Voi kytkeä rinnan, mutta lopputulos korkeintaan niin hyvä kuin kykennän huonoin akku.
- faktaa aina väliin
No ei se huono akku siinä rinnalla sit hyvää akkua mitätöi, ellei se huonous tarkoita oikosulkua akussa, mikä on erittäin harvinainen ongelma.
Auton akun "huonous" useimmiten tarkoittaa sen sulfatoitumista, eli sisäisen vastuksen kasvamista, eli virranantokyvyn voimakasta laskua, eli startti sanoo aamulla vouvouvouvvvvvvvooo.
tälalinen akku hyvän rinnalla ei haittaa yhtään mitään sille hyvälle akulle.
eli aina pitää oikoa näitä ihmeellisiä tarinoita.- oikeatakin tietoa
Yleensä se huono akku ei pidä varaustaan, siinä se samantein purkaa myös se hyvän akun.
- ei mitään ongelmia
Voi vittu mitä säätöä! Kuljettajan jalkatilaan akut yhdistävä päävirtakytkin joka kytketään päälle moottorin käynnistyksen jälkeen ja otetaan pois päältä sammutettaessa moottori.
Yksinkertaista ja halpaa, toimintavarma. Tarvittaessa voi lisäksi esim. pakkasella antaa starttiapua toisesta akusta kunhan kaapelit on tehty riittävän vahvasti.- siinä se weenapa
Niinpäs hyvin toimii siihen asti että kuski unohtaa sen pääkytkimen päälle ja joku tyhjää molemmat akut, muuten hyvä.
ja varmasti unohtaa. ja kun se tapahtuu kuusamon kitkan varressa voi ottaa päähän, kun unohtui se pakastin päälle siellä pakun hytissä ja tietenkin on molemmat akut tyhjiä kun pitäs lähteä aamuneljältä liikkeelle. - ei mitään ongelmia
siinä se weenapa kirjoitti:
Niinpäs hyvin toimii siihen asti että kuski unohtaa sen pääkytkimen päälle ja joku tyhjää molemmat akut, muuten hyvä.
ja varmasti unohtaa. ja kun se tapahtuu kuusamon kitkan varressa voi ottaa päähän, kun unohtui se pakastin päälle siellä pakun hytissä ja tietenkin on molemmat akut tyhjiä kun pitäs lähteä aamuneljältä liikkeelle.Miten tuollainen voi edes unohtua? Unohtuuko sinulta käsijarrukin kun se ei toimi automaattisesti? Unohtuuko ovet laittaa lukkoon kaupungilla kun ne ei mene automaattisesti?
- kysyn vaan
Jos laittaa tällaisen relen erottaman akut, niin haittaako, jos akut ovat erikokoisia ja erimerkkisiä?
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Asuntovaunu-ja-asuntoauto/Sahko-12V/Erotusrele-25230/- ei luottoa
Ei se voi toimia kun on noin halpa. Oikeat maksaa paljon enemmän: http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Kaksoisakkurele-1224V-120A
- sellaista se
No toinen on laatua (USA) ja toinen halpakiinaa siinä se on hintaeron syy.
itse asia voi toimia jotenkuten tuolla halvallakin paremmalla toimii varmasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791