Onkohan mulla AD(H)D?

se-kasi niiku 2x4

Oon tyttö ja käyn ylä-astetta. Oon lukukauden alusta asti miettiny miks oon niin erilainen kun muut ja oon keksiny mahdollisen syyn - keskittymishäiriö..

Ala-asteella koulumatkalla saatoin odottaessani autoja suojatiellä jäädä haaveilemaan. Saatoin jumittaa parikin minuuttii suojatien eellä, kunnes heräsin tästä "unesta". Opettaja luonnehti mut vanhempainvartijassa haaveilijaks ja sai joskus hokee mun nimee montakin kertaa koulussa kunnes tajusin. Joskus pahimmillaan koko tunnin sisältö meni ohi, että opettaja saatto vi-dud-da-val-la
päällä opettaa sen mulle yksin toiseen kertaan. Suutuin helposti jo siitä jos ope ei tajunnu mitä sanoin ja jouduin toistamaan monta kertaa saman sanan.

Aamulla oon ihan poikki, päivällä-iltapäivällä suunnilleen hypin tasajalkaa paikoillaan ja lausun aakkosia väärinpäin, samalla kun katon telkkaria ja teen läksyjä. Koulun jälkeen saatan tietosesti yrittää kuluttaa energiaa nii ei tarviis pyörii ympyrää paikoillaan, jos siis semmosesta seko-koulupäivästä mitään energianrippeitä on jääny. Nukun 3-5 tunnin päiväunia yöunien lisäks 3-9 tuntia, ja syön hyvin. En oo tankkeriläski niinku vois tuosta päätellä. En malta oottaa että kaveri lopettaa lauseen, tunteet vaihtelee laidasta laitaan ja on joko super-ilonen tai super-vihanen tai super... Pidän kahesta kouluaineesta ja niihin panostan sit täysillä, teen lisätehtäviä, luen kirjallisuutta ja luen kokeisiin.. Kiipeily on mun must-harrastus, jota mulla on tapana harrastaa koulun käytävällä istuttuani 45 min tylsällä tunnilla. Jos en nukaha sillä hetkellä kun kaadun sängyyn niin saatan ettii 4 tuntii jalan asentoo ja pyöritellä ajatuksia, että nukun alle viiskin tuntia.. Lukemisessa ja kirjottamisessa ei oo ongelmia.

Mulla on paha tapa leikkiä tulella ja varastaa esineitä. Tylsällä kirpparikierroksella saa helposti jännitystä nappaamalla pienen koriste-esineen taskuun. Esineen, johon liittyy pahoja muistoja voi polttaa vaikka kätevästi lautakasan mukana. Mun huone on aina sekasin, läksyt tekemättä koska en tiedä mistä alottaa ja nukun niin pitkään. Tää nukkuminen syö suurimman osan ajasta eikä jää aikaa oikee ikinä millekkää.. En tiiä liittyykö tää mitenkään mihinkään mutta ahistavissa/yllättävissä/loukkaavissa tilanteissa saatan vetää paniikkikohtauksen.. En kestä pahoja hajuja, voimakkaita ääniä enkä epämukavia vaatteita. Oon vähän liiankin tarkka hygieenisyydestä.

Voisin sanoo itteeni taiteelliseks, saan paljon inspiraatioita, mutta ideat ei ikinä valmistu tai välttämättä ees ikinä starttaa koska nukkuminen ja ei tiedä mistä alottaa. Vapaapäivänä ku ei oo stressaavaa koulupäivää yleensä pelaan ja sitä saatan tehä 10 tuntii putkeen ihan helposti sillä en tajuu aina ajan kulkuukaan kun teen jotain kiinnostavaa. Jaksopalautteessa 4 opettajaa kuvaili mua riehakkaaks ja kehotti keskittymään asiaan.

Ihmissuhteissa kyllästyn kanssa myös tosi nopeesti. Tutustun johonkin tosi jännään tyyppiin mitä välttelen parin viikon jälkeen sen tunnettua ku ei enää kiinnosta. Sitoutuminen ahistaa. Puhun nopeesti, epäselvästi, puolhuutamalla. Luulen että mulla on muitakin mielenterveysongelmia, oireet ja piirteet täsmää aika monen kanssa.

Tässä on mun mielestä piirteitä/oireita/rutiineja jotka täsmää keskittymishäiriön kanssa.. Emmä ees tiiä miks tulin tänne selittämään, varmaan sen takii etten oikeesti vaan kuvittele ja suurentele näit "oireita" päässäni, et joku muuki on mun kaa samaa mieltä. Oon vähän epävarma kertomisessa jollekkin kun mutsi painiskelee omissa ongelmissaa enkä haluis vaivata marttyyriä, eikä pokka varmaan riitä mennä kuraattorille tai psykologille yksin.. Ehkä te valatte muhun vähän itseluottamusta tän asian kanssa, etten vaan nää oikeesti jotai harhoja täällä yksinäni?

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

        Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
        Maailman menoa
        188
        1532
      2. RIP Lauri Paavola

        Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
        Maailman menoa
        27
        1287
      3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

        Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
        Maailman menoa
        321
        1180
      4. Jokohan se viimein myöntäisi

        Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
        Ikävä
        144
        1104
      5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

        Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
        Maailman menoa
        105
        980
      6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

        Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
        Ikävä
        98
        977
      7. Ehdin aamulla

        ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
        Ikävä
        131
        968
      8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

        Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        228
        942
      9. Tiedätkö näen

        sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
        Ikävä
        61
        930
      10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

        Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
        Maailman menoa
        86
        895
      Aihe