en halua elareita!!!!

tietämätön

osaisko joku fiksu neuvoa minua, että voimmeko tehdä isän kanssa laillisen sopimuksen siitä, että isä ei joudu maksamaan minulle lapsestamme elareita? meillä on yhteishuoltajuus ja toimiva viikko-viikko systeemi ja molemmat hoitaa täysin oman tontin vaatteissa, ruuassa , harrastuksissa, päikkymaksuissa jne...mutta kun kokoajan jokapaikassa kysellään sopimuksien perään ja rupee vähän rassaa tämä! minua ei kiinnosta isän rahat ja meillä molemmilla on jo omat uudet perheetkin.

60

1282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------

Voit tietenkin tehdä sopimuksen, ettei isä maksa mitään. Ei siinä ole mitään ongelmaa. Missä kysellään sopimuksen perään? Jos haet jotain sosiaalietuuksia, niin niissä toki otetaan huomioon se, että sinulla olisi oikeus elatusapuun ja sen määrä vähennetään mahdollisista muista etuuksista. Ja sehän on sinulle ihan ok, koska et niitä elatusmaksuja edes halua. Eli ei muuta kuin teette sen sopimuksen, ettei elatusmaksuja makseta, niin voit sen näyttää tarvittaessa. Tukien kohdalla sitten toki lasketaan, että jonkinlaisen elatuksen saisit ja huomioidaan se. Ja toisaalta sikäli sinä saatkin, että et joudu yksin vastaamaan kaikista lapsen kuluista koko ajan, vaan isä vastaa niistä puoliksi.

• mek

EI normaalia palkkatuloa nauttiva henkilö mitään sosiaalitukia saa koska tuylot ovat liian suuret ja se siitä.

• ------------
        mek kirjoitti:

EI normaalia palkkatuloa nauttiva henkilö mitään sosiaalitukia saa koska tuylot ovat liian suuret ja se siitä.

Eipä niin. Ja normaalia palkkatyötä tekevä henkilö ei tarvitse mihinkään elatusmaksusopimusta näytettäväksi. En keksi mitään muuta selitystä, miksi "kokoajan jokapaikassa" kyseltäisiin sopimusten perään kuin että koko ajan ja joka paikassa olisi hakemassa jotain etuuksia, mihin elatustuet vaikuttavat. Minulta ei ainakaan kukaan ole koskaan ja missään kysellyt elatussopimuksen perään, mutta enpä minä mitään etuuksia haekaan.

• elatusvelv ilman lap

Hei,
      Lapsen elatusta koskevat sopimukset ovat vanhempien välisiä vapaaehtoisia
      keskinäisiä sopimuksia,jotka tuomioistuin ta lastenvalvoja vahvistaa halutes sanne. Elatussopimus ei ole siis pakollinen ja kukaan ulkopuolinen taho ei voi päättää, painostaa teitä tekemään sopimusta lapsenne elatuksesta.

Mikäli sopimusta ei vahvistuteta ette ole oikeutettuja mahdolliseen elatustukeen.
      Jos kuitenkin haluatte vahvistuttaa esim. 0 euron elatusavun kunnes lapset
      18 vuotta, voitte tehdä yhteisen hakemuksen käräjäoikeuden kansliaan ja pyytää
      vahvistusta, jolloin lastenvalvoja ei pääse sekoilemaan..

Mutta tärkein kukaan lastenvalvoja/ sosiaalitoimi ym. ei teitä voi pakottaa mihinkään sopimuksiin eli ihan rauhassa voitte elää ja jättää toisten ohjeistukset omaan arvoonsa

• faktatkuntoon

Ja tämä on ihan asianajajan kanssa keskusteltua.. siitä lähtien kun isyys on tunnustettu on hän velvollinen maksamaan elatustukea vaikka kuinka et haluaisi. Nollasopimuksen pystyy tekemään vain ja ainoastaan silloin kun isä ei ole makskukyvyllinen.

• Faktat kuntoon!

"siitä lähtien kun isyys on tunnustettu on hän velvollinen maksamaan elatustukea vaikka kuinka et haluaisi. Nollasopimuksen pystyy tekemään vain ja ainoastaan silloin kun isä ei ole makskukyvyllinen."

Ensinnäkin lapsen vanhemmat eivät missään olosuhteissa maksa elatustukea yhtään mihinkään ja toiseksi elatussopimukset ovat vanhempien välisiä keski- näisiä ja vapaaehtoisia sopimuksia eli nollasopimuksen voi tehdä kuka tahan-
        sa vanhempi/ vanhemmat ja siihen ei ole sen enempää asianajajalla, lastenval vojalla kuin tuomioistuimellakaan mitään sanomista ja kolmanneksi ei se isä automaattisesti ole elatusvelvollinen; äitikin voi maksaa elatusapua-

• luygoui

Höpö höpö... Ei tarvitse maksaa elareita, jos se on molemmille vanhemmille ok. Mutta jos lapsen lähivanhempi vaatii elareita, niin silloin on pakko.

• höpö höpö
        luygoui kirjoitti:

Höpö höpö... Ei tarvitse maksaa elareita, jos se on molemmille vanhemmille ok. Mutta jos lapsen lähivanhempi vaatii elareita, niin silloin on pakko.

ei äiti mitään päätä vaikka kuinka olis lähivanhempi..ei muuten isäkään;
        aina voi ryhtyä varattomaksi ja tehdä pimeitä hommia jättäen verot mak-
        samatta niin yhäriruikut ja yhteiskunta maksakoot tai antakoot lapsen
        huollon ja asumisen tasapuolisesti lapsen molemmille vanhemmilleen..

• höpö höpö
        luygoui kirjoitti:

Pakko ei oo kun kuolla..

• siispäjoo

Siis kun isyys on tunnistettu, isä on velvollinen. Entäs äiti, onko hän velvollinen jos ero tulee ja lapsi jää isälle ? Siinä sitä jo syntymästä saakka mietitään että paljonkohan sitä isi maksaa.

• tietenkinseonniin
        siispäjoo kirjoitti:

Siis kun isyys on tunnistettu, isä on velvollinen. Entäs äiti, onko hän velvollinen jos ero tulee ja lapsi jää isälle ? Siinä sitä jo syntymästä saakka mietitään että paljonkohan sitä isi maksaa.

Tottakai äiti maksaa elareita, jos lapsi asuu isällä. Tällainen tapaus löytyy ihan kaveripiiristä.

• nollan tehnyt

Ja pah, kyllä nolla sopimuksen voi tehdä, jos lähihuoltaja ei tarvitse mitään sosiaalitukia lapsen tai itsensä elatukseen. Ja siihen ei tarvita edes käräjäoikeutta vaan se onnistuu ihan hyvin lastenvalvojallakin, elatusmaksu on ihan vanhempien välinen sopimus jos molemmat kykenevät elättämään lapsen ihan omilla tuloiilaan.

• 38dwijoö

Minä sanoin miehelle, etten pyydä elareita, jos hän jättää meidät rauhaan. Ei ole tarvinnut tavata. Halusin nähdä kumpi on tärkeämpää raha vai lapsi, ja pitihän se arvata, että raha :(

• huokofl

Voi kun munkin exä olis tarttunut tuohon syöttiin. Ehdotin samaa, mutta vastaus oli että hän jättää meidän rauhaan, jos jätän erossa hänelle koko omaisuuden. Siitä yhteisestä omaisuudesta oli 80 tuhatta euroa minun omaa jo ennen kuin tapasimme, joten aika kallis paukku... En pystynyt sitä tekemään, koska piti minun jollakin voida hankkia uusi koti minulle ja lapsille. Tuosta omaisuudestani jäi exälle osituksessa 40t e, eli 40 t e sain pitää itse käsirahana asuntoon.

Nyt erosta on 4 vuotta, ja exä rassaa edelleen henkisesti niin minua kuin lapsiakin. Häiriköi, kikkailee jne. Oikeasti lapsista huolehtiminen ei kiinnosta pätkääkään. Sopii tapaamisia maililla, että jää jälki kuinka hienosti hän "hoitaa velvollisuutensa", mutta ei sitten kuitenkaan lapsia hae. Joskus harvoin hakee, ja sitten palauttaa ennen sovittua ajankohtaa. Huoh. Ja tapaamisissa on todella töykeä lapsille.

Olen miettinyt asuntoni myyntiä ja vuokralle muuttamista, että jo vieläkin se 40t e lisää exälle kelpais, ja jättäis meidät rauhaan... Mutta toisaalta ei hänen sanaan voi luottaa. Silti jatkaisi kiusantekoa.

• mites toisinpäin..

suostuisitko..?

• mulla toisinpäin

viranomaisille ja äidille ei kelpaa muu kuin elatusmaksu vaikka kuinka haluaisi ola
        isänä lapselle, hoitaa ja huoltaa lastaan.. isän oikeudet kuulemma rajoittuu elatus avun maksamiseen puolustettaessa äidin erokatkeruutta, lapsen manipulaatiota, eristämistä ja vieraannuttamista isästään ja isovanhemmistaan lapsen toiveiden vastaisesti..

• titityytty

Minulla yksinhuoltajuus ja en saa nollasopimusta vaikka sen olisin halunnut, sanottiin vaan että raha ei ole minulle vaan lapselle ja se kuuluu isän maksaa. Vain jos hänellä tulee ongelmia rahan suhteen etteibkykene maksamaan niin siin vaihees voidaan tehdä nollasopimus.

• faktaa..

saat nollasopimuksen vanhempien tehdessä keskinäisen sopimuksen ja pyydettäessä vahvistusta suoraan käräjäoikeudeltä yhteisellä hakemuksella.
        elatussopimukset ovat vanhempien välisiä ja vapaaehtoisia sopimuksia, jot-
        ka lastenvalvoja ja/ tai käräjäoikeus vahvistaa pyynnöstä; lastenvalvojalla ei
        ole oikeutta kieltäytyä sopimuksen vahvistamisesta ja mitään sopimuksia ei
        ole edes pakko vahvistuttaa vaikka kuinka yritettäisiin painostaa. Lastenval-
        voja ei päätä mitään: vanhemmat päättävät yhdessä lastensa asioista.

• saat 0-sopimuksen

kieltäytyessäsi tekemästä/ allekiroittamasta sopimusta---
        sivi samalla vastuullisena vanhempana yhteishuollosta ja lapsen
        tasapuolisesta asumisesta isällä..

• älä puhu puppuu

teet hakemuksen tuomioistuimeen 0-sopimuksesta ja takuulla saat..

• enpuhu
        älä puhu puppuu kirjoitti:

teet hakemuksen tuomioistuimeen 0-sopimuksesta ja takuulla saat..

puppuu..takuulla saa vanhempien yhteisellä hakemuksella; kun sopimukset ovat vapaaehtoisia ei koko sopimusta tarvitse tehdä ja allekirjoittaa eli kun ei ole sopi-
        muksia ei ole elatusmaksujakaan ..

• moooontakertaa
        enpuhu kirjoitti:

puppuu..takuulla saa vanhempien yhteisellä hakemuksella; kun sopimukset ovat vapaaehtoisia ei koko sopimusta tarvitse tehdä ja allekirjoittaa eli kun ei ole sopi-
        muksia ei ole elatusmaksujakaan ..

Jankuti jankuti....

• puppuujauhat
        moooontakertaa kirjoitti:

Jankuti jankuti....

vituttaako kun kerrotaan totuuksii..

• mooontakertaa
        puppuujauhat kirjoitti:

vituttaako kun kerrotaan totuuksii..

Eikö siihen riittänyt yksi viesti? Kirjoitit viestin samaan kohtaan samasta asiasta....Eikä todellakaan vituta, sinä vain kuvittelet saavasi aikaan moisia reaktioita...

• +++++++++++

Kyllä se nyt on niin, että elatusapu/ -tuki on LAPSEN tuloa. Ja lähivanhemman velvollisuus on katsoa, että se toteutuu. On siis täysin epäpätevä sopimus, jossa lähivanhempi luopuu lapsen puolesta lapselle kuuluvasta tulosta.

Summasta vanhemmat voivat neuvotella keskenään.

Esim. päivähoitomaksuja laskettaessa tarvitaan lähivanhemman/ ja puolison tulojen lisäksi tiedot lapsen elatusavusta/-tuesta. Silloin on oltava näyttää ihan laillinen sopimus. Laillinen on ainoastaan lastenvalvojan tai käräjäoikeuden vahvistama sopimus!

• jsoisn

Se ei ole lapsen tuloa vaan se on tarkoitettu lapsen elatukseen. Jos kerran toinen vanhempi osallistuu lapsen elatukseen maksamalla puolet lapsen elatuksesta, niin silloinhan hän hoitaa jo osuutensa.

• älä jauha paskaa

laillinen on ainoastaan vanhempien keskinäinen sopimus; esim 0-sopimus, piste!!!

• Sossupaholainen
        älä jauha paskaa kirjoitti:

laillinen on ainoastaan vanhempien keskinäinen sopimus; esim 0-sopimus, piste!!!

Äläpä itse kirjoittele soopaa! Missään ei määrätä, että elatusavusta on sovittava, mutta sijaan sopimus siitä että elatusapua ei tulla maksamaan on pätemätön. Vanhempien tekemiä sopimus ilman lastenvalvojan tai oikeuden vahvistusta, ei ole minkään arvoinen.
        Mutta jos ette halua sopimusta tehdä, ette tee. Jos hakee toimeentulotukea, sossu edellyttää elatussopimuksella tekemistä, mutta ei nyt tule mielestä kovin monta muuta, joka sen perään kyselisi? Kela?

• +++++++++++
        jsoisn kirjoitti:

Se ei ole lapsen tuloa vaan se on tarkoitettu lapsen elatukseen. Jos kerran toinen vanhempi osallistuu lapsen elatukseen maksamalla puolet lapsen elatuksesta, niin silloinhan hän hoitaa jo osuutensa.

Kyllä se ihan lain puitteissa on nimenomaan lapsen tuloa, ei lähivanhemman! Raha maksetaan kyllä lähivanhemmalle ja on tarkoitettu lapsen elämiseeen, mutta on ihan virallisesti lapsen tuloa.

Elatussopimusta kysytään mm. Kelassa, sekä päivähoitopaikkaa haettaessa (vaikuttaa hoitomaksuihin) ja myös sosiaalitoimistossa...

• jsoisn
        +++++++++++ kirjoitti:

Kyllä se ihan lain puitteissa on nimenomaan lapsen tuloa, ei lähivanhemman! Raha maksetaan kyllä lähivanhemmalle ja on tarkoitettu lapsen elämiseeen, mutta on ihan virallisesti lapsen tuloa.

Elatussopimusta kysytään mm. Kelassa, sekä päivähoitopaikkaa haettaessa (vaikuttaa hoitomaksuihin) ja myös sosiaalitoimistossa...

No, ihan on turha jauhaa termejä, ne eivät asiaa muuta mihinkään. Jos lapselle etävanhemman maksama elatusapu olisi 200 euroa kuukaudessa, mutta etävanhempi ottaakin mieluummin osaa lapsen elatukseen 250 eurolla kuukaudessa, niin silloin se lähivanhempi ei ajattele lapsen etua vaatimalla lapselle pienempää elatusmaksua kuin todellisten kulujen maksamista. Tietysti asia on eri silloin kun lapsi joka tapauksessa saa saman summan edestä kuukaudessa kaikkea riippumatta siitä maksaako siitä isä isomman vai pienemmän osan. Silloin se ei ole lapsen elatuksesta tai toimeentulosta pois. On siis vanhempien oma asia sopia, miten lapsen elatuksen hoitaa.

Miksi muuten ainoastaan erolapsilla on tuollainen lakisääteinen oikeus omaan tuloon elättämisen ohella, mutta ydinperheen lapsilla ei ole?

• ouygoyg
        Sossupaholainen kirjoitti:

Äläpä itse kirjoittele soopaa! Missään ei määrätä, että elatusavusta on sovittava, mutta sijaan sopimus siitä että elatusapua ei tulla maksamaan on pätemätön. Vanhempien tekemiä sopimus ilman lastenvalvojan tai oikeuden vahvistusta, ei ole minkään arvoinen.
        Mutta jos ette halua sopimusta tehdä, ette tee. Jos hakee toimeentulotukea, sossu edellyttää elatussopimuksella tekemistä, mutta ei nyt tule mielestä kovin monta muuta, joka sen perään kyselisi? Kela?

Ei sossu minulta ainakaan vaatinut elarisopimuksen tekemistä, vaikka aikoinaan toimeentulotukea pariksi kuukaudeksi hainkin.

Ei sellaista tarvinnut koskaan myöskään tehdä esim opiskelijana Kelaan.

• uhuhuhu

Niin esim päivähoitomaksua varten täytyy ilmoittaa elarit, ja jos niitä ei ole, eikä ole sopimustakaan, laitetaan elareiksi 0e. Niin minä olen tehnyt, ilman ongelmia. Ilmoitin vain, ettei meillä ole elarisopparia, koska on laaja luonapito. Kukaan ei ihmetellyt.

• Näin se vaan menee
        Sossupaholainen kirjoitti:

sossupaholaisääliö taas vauhdissa..esittää niin kaikki tietävää, aivan!!!
        ei mikään pätemätön, aivan laillinen, vanhemmat päättävät ei sossu
        eikä kukaan muukaan...sossulle ei kuulu maksetaanko elatusapua tai
        onko sopimusta..missään ei mainita ettei toimeentuloa maksettaisi ellei
        elatussopimusta...turha jauhaa asioista, joista ei mitään tietoa..heheeee

• sossupaholainen
        Näin se vaan menee kirjoitti:

Ääliökin tietää enemmän kuin sinä. Mutta rautalangasta väännettynä: Elatussopimusta ei ole pakko tehdä, mutta sopimus jossa lähivanhempi sitoutuu olemaan vaatimatta elatusta lapselle, on pätemätön. Toimeentulotukea tietysti maksetaan ilman sopimustakin, mutta koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus, on haettava ensisijaiset etuudet, kuten lapsen elatuksen turvaaava elatusapu/tuki. Tämä tulee kyseeseen, kun toimeentulotuen tarve on pidempiaikaista (ei siis välttämättä yhden tai kahden kuukauden takia).
        Olen tehnyt vuosia(kymmeniä) lastenvalvojan töitä ja minulla on siihen vaadittava koulutus, joten en jauha asioista, joista minulla ei ole mitään tietoa, kuten sinä teet.

• älä jauha paskaa
        sossupaholainen kirjoitti:

Ääliökin tietää enemmän kuin sinä. Mutta rautalangasta väännettynä: Elatussopimusta ei ole pakko tehdä, mutta sopimus jossa lähivanhempi sitoutuu olemaan vaatimatta elatusta lapselle, on pätemätön. Toimeentulotukea tietysti maksetaan ilman sopimustakin, mutta koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus, on haettava ensisijaiset etuudet, kuten lapsen elatuksen turvaaava elatusapu/tuki. Tämä tulee kyseeseen, kun toimeentulotuen tarve on pidempiaikaista (ei siis välttämättä yhden tai kahden kuukauden takia).
        Olen tehnyt vuosia(kymmeniä) lastenvalvojan töitä ja minulla on siihen vaadittava koulutus, joten en jauha asioista, joista minulla ei ole mitään tietoa, kuten sinä teet.

• sossupaholainen
        älä jauha paskaa kirjoitti:

Jos luet Lain lapsen elatuksesta (5.9.1975/704), niin ihan selvästi viimeinen momentti pykälässä 7 kuuluu näin: "Sopimus, jossa lapsen puolesta on luovuttu oikeudesta saada elatusapua vastaisuudessa on mitätön,"
        Eli Suomen lait eivät koske sinua?Vai onko vain niin, ettei sinulla ole asioista tietoa?
        Mutta kuten sanoin, sopimusta ei ole pakko tehdä.

• älä jauha puppuu

Kyllä se nyt on niin, että elatusapu/ -tuki on ainoastaan ÄIDIN tuloa...ei makseta LAPSELLE JA LAPSEN TILILLE; ymmärretty.. Ja lähivanhemman velvollisuus on katsoa, että lapsen etu ja oikeudet toteutuu eli yhteishuolto ja lapsen tasapuolinen asuminen vanhemmillaan On siis täysin pätevä sopimus, vanhemmat päättävät, ei- vät viranomaiset/ lastenvalvoja ym..

Esim. päivähoitomaksuja laskettaessa voidaan esittää keskinäinen sopimus/ 0 eur sopimus lapsen elatusavusta/-tuesta. Silloin on oltava näyttää ihan laillinen sopim Älä jauha p.askaa laillinen sopimus on ainoastaan vanhempien välinen keskinäine sopimus; lapsen elatusta koskevat sopimukset ovat vanhempien välisiä vapaaeh- toisia ja keskinäisiä sopimuksia, jotka tuomioistuin tai lastenvalvoja ainoastaan molempien vanhempien pyynnöstä vahvistuttaa..

• näin se menee..

sossupaholaisääliö taas vauhdissa.. kun kerran niin kaikki tietävä olet niin hoidathan ensin kuntoon huoltajuudet ja lapsen oikeudet/ asumisen, tapaamiset mutta rauta-
        langasta väännettynä lapsen elatuksesta tehdyt sopimukset ovat viranomaisten/ las-
        tenvalvojan tekeminä pätemättömiä, sopimukset ovat vanhempien välisiä ja vapaa-
        ehtoisia, jotka lastenvalvoja tai tuomioistuin ainoastaan pyynnöstä vahvistuttaa..

• miksi sitten jauhat

Jos luet Lain lapsen elatuksesta (5.9.1975/704), niin ihan selvästi viimeinen momentti pykälässä 7 kuuluu näin: "Sopimus, jossa lapsen puolesta on luovuttu oikeudesta saada elatusapua vastaisuudessa on mitätön,"
        Eli Suomen lait eivät koske sinua?Vai onko vain niin, ettei sinulla ole asioista tietoa?

asioista, jotka ei kuulu sulle ääliö.. painu w.ittuun!!!

• sossupaholainen
        älä jauha puppuu kirjoitti:

Kyllä se nyt on niin, että elatusapu/ -tuki on ainoastaan ÄIDIN tuloa...ei makseta LAPSELLE JA LAPSEN TILILLE; ymmärretty.. Ja lähivanhemman velvollisuus on katsoa, että lapsen etu ja oikeudet toteutuu eli yhteishuolto ja lapsen tasapuolinen asuminen vanhemmillaan On siis täysin pätevä sopimus, vanhemmat päättävät, ei- vät viranomaiset/ lastenvalvoja ym..

Esim. päivähoitomaksuja laskettaessa voidaan esittää keskinäinen sopimus/ 0 eur sopimus lapsen elatusavusta/-tuesta. Silloin on oltava näyttää ihan laillinen sopim Älä jauha p.askaa laillinen sopimus on ainoastaan vanhempien välinen keskinäine sopimus; lapsen elatusta koskevat sopimukset ovat vanhempien välisiä vapaaeh- toisia ja keskinäisiä sopimuksia, jotka tuomioistuin tai lastenvalvoja ainoastaan molempien vanhempien pyynnöstä vahvistuttaa..

Ei tietenkään makseta lapsen tilille, koska lapsi ei maksa vuokraa/osta ruokaa itselleen. Lapsi on alaikäinen ja hänen elatuksestaan vastaavat hänen vanhempansa. Elatusapu/tuki on toisen vanhemman osuus lapsen elatuksesta,ei lähivanhemman tuloa..
        Kyllähän vanhemmat voivat tehdä keskenään millaisia sopimuksia elatuksesta tahansa, mutta jos ne eivät ole lastenvalvojan tai oikeuden vahvistamia, niiden noudattamatta jättäminen ei johda mihinkään (esim Kela ei maksa elatustukea, jos ei ole vahvistettua sopimusta eikä ulosottomies tee mitään)

• ääliö..

Ei tietenkään makseta lapsen tilille, koska lapsi ei maksa vuokraa/osta ruokaa itselleen. Lapsi on alaikäinen ja hänen elatuksestaan vastaavat hänen vanhempansa. Elatusapu/tuki on toisen vanhemman osuus lapsen elatuksesta,ei lähivanhemman tuloa..
        Kyllähän vanhemmat voivat tehdä keskenään millaisia sopimuksia elatuksesta tahansa, mutta jos ne eivät ole lastenvalvojan tai oikeuden vahvistamia, niiden noudattamatta jättäminen ei johda mihinkään (esim Kela ei maksa elatustukea, jos ei ole vahvistettua sopimusta eikä ulosottomies tee mitään)

eihän sossu tee muutenkaan mitään..lapsen etu ja oikeudet edelleen hoitamatta,
        avin päätöksiä ei noudateta; valehteluun kyllä kyetään lapsen olosuhteista eli pa-
        rempi kun häviäisit tästä yhteishunnasta ällö:)

• ei suomen lait koske

sossujakaan; lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain tarkoituksena on lapsen suhteen säilyttäminen kiinteänä muualla asuvaan vanhempaansa, tämä toteutetaan lain mukaan siten; vastuunkanto ja päätöksenteko pidetään yhtenäise- nä ja toisaalta lapsen suhde vanhempaansa turvataan tapaamisoikeudella. Lap- sen huollon tulee turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja lapsen myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti vanhempaansa, jonka luona lapsi ei asu ja lähi- vanhemman tulee edesauttaa lapsen tapaamisten ja yhteydenpidon sujumista.. lastenvalvojan tehtävänä on edesauttaa lapsen tapaamisia ja yhteydenpitoa van hempaansa eikä suinkaan antaa perättömiä lausumia lapsen olosuhteista..

• mitä?
        ei suomen lait koske kirjoitti:

sossujakaan; lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain tarkoituksena on lapsen suhteen säilyttäminen kiinteänä muualla asuvaan vanhempaansa, tämä toteutetaan lain mukaan siten; vastuunkanto ja päätöksenteko pidetään yhtenäise- nä ja toisaalta lapsen suhde vanhempaansa turvataan tapaamisoikeudella. Lap- sen huollon tulee turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja lapsen myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti vanhempaansa, jonka luona lapsi ei asu ja lähi- vanhemman tulee edesauttaa lapsen tapaamisten ja yhteydenpidon sujumista.. lastenvalvojan tehtävänä on edesauttaa lapsen tapaamisia ja yhteydenpitoa van hempaansa eikä suinkaan antaa perättömiä lausumia lapsen olosuhteista..

Mitä perättömiä lausumia?

• sun päässä ehkä...
        näin se menee.. kirjoitti:

sossupaholaisääliö taas vauhdissa.. kun kerran niin kaikki tietävä olet niin hoidathan ensin kuntoon huoltajuudet ja lapsen oikeudet/ asumisen, tapaamiset mutta rauta-
        langasta väännettynä lapsen elatuksesta tehdyt sopimukset ovat viranomaisten/ las-
        tenvalvojan tekeminä pätemättömiä, sopimukset ovat vanhempien välisiä ja vapaa-
        ehtoisia, jotka lastenvalvoja tai tuomioistuin ainoastaan pyynnöstä vahvistuttaa..

Normaaleilla vanhemmilla ei ole ongelmia noiden suhteen. Psyykkisesti sairas ja väkivaltainen uhkailija ei huoltajuutta ja tapaamisia saa. Pitää sen lastenvalvojan ajatella lapsen etua.

• seliseliseli
        ääliö.. kirjoitti:

avin päätöksiä ei noudateta; valehteluun kyllä kyetään lapsen olosuhteista eli pa-

Ja oliko tuossa sekovuodatuksessa joku pointti...

• sun päässä ehkä
        sun päässä ehkä... kirjoitti:

Normaaleilla vanhemmilla ei ole ongelmia noiden suhteen. Psyykkisesti sairas ja väkivaltainen uhkailija ei huoltajuutta ja tapaamisia saa. Pitää sen lastenvalvojan ajatella lapsen etua.

ei ole lastenvalvojalla lapsen etua näkynyt ja ajanut..

• ääliö..
        seliseliseli kirjoitti:

Ja oliko tuossa sekovuodatuksessa joku pointti...

• kerroppas Kari
        sun päässä ehkä kirjoitti:

ei ole lastenvalvojalla lapsen etua näkynyt ja ajanut..

Eli sinun mielestä lapsen etu on vittujen huutelija ja ampumisuhkailija?

• miten niin?
        ääliö.. kirjoitti:

Niin mitä sinä nyt höpötät?

• teidän ei tarvii

tehdä mitään, koska sopimus on vapaaehtoinen eli pakko ei ole sopimuksia tehdä..

• ouygo87y

No en minä ole esikoisen isän kanssa koskaan tehnyt mitään elarisopimusta, eikä sellaista ole juuri kukaan koskaan kysellytkään. Ei elarisopimusta ole pakko tehdä, ja se on ihan laillista. Jos joku kysyy jotain, voi mainita että laajan luonapidon myötä lapsen "etävanhempi" vastaa lapsen menoista omalta osaltaan. Tämä on ihan ok silloin, jos todella molemmat hoitavat puolet kaikista lapsen menoista, ja molemmilla on tuloja, joilla pystyy lapsen menoista huolehtimaan.

• minusta elatus pitäi

lailla kieltää tilanteissa joissa lapsen äiti tarkoitushakuisesti estää isältä lapsen huollon ja tapaamiset tai asumisen isänsä kanssa..ei se äiti omista lasta,
        yhdessä hankittu, yhdessä huolehtii, lapsen hyvinvointi ennnen kaikkea, lapsen
        etu ei ole pelkkä rahasuoritus tilille...

• lapsen etu

Eroni oli rankka en jaksanut hakea etuuksia.Olihan minulla asunto ja työ.lapset 2ja3-vuotiaita.Meni 3kk hiljais eloa,rahat meni kaikki elämiseen.Tuo hulttio isä otti yhteyttä ja kysyi miten järjesteään lasten asiat.Sanoin jos maksaisi hoitomaksut ja olisi tilanteissa jos lapset sairastaa.Meni vuosi isä kysyi lapsia luokseen aluksi kuin hälle sopi,sitten hän teki puoleksi vuodeksi listan jolloin voi ottaa lapset 3-vuoro työ hänellä on.Tähän asi mennyt hyvin.Oli minun onneni etten heti hakenut etuja ehkä saisin joka sentistä tapella.Lastenisä on lapsille hyvä ja hän on huomannut etten lapsille kerro mikä hän oli minua kohtaan.

• Rahat pois

Nää isien tekemät trolli aloitukset on persiistä.

• sieltähän ne on tull

mitäs pierasitte ulos:)

• Keskinäinen sopimus tuosta järjestelystä kannattaa tehdä kululaskelmineen, toteamalla että puoliksi menee. Silloin on lapsen elatus turvattu, kuten laki vaatii. Sopimus kuitenkin turvaa molempien oikeudet, jos mieli muuttuu. Muuten voi maksut tulla takautuvasti usealta vuodelta.

• maksuttakautuvasti

max 1 vuodelta ei usealta

• PaperitValmiiks

Meette lastevalvojalle tai sinä menet ja isälle lähetetään vahvistus asiasta ja paperit allekirjotetaan.Tuohan on vain sopimus asia ei siinä sen kummempaa.

• eilastenvalvojalle

sossu/ lastenvalvoja vain sotkee ja aiheuttaa riitaisuuksia vanhempien välille perusteettomilla lausunnoillaan; yhteinen hakemus/ sopimus käräjäoikeuteen ettei sossu/ lastenvalvoja pääse
        sekoilemaan:)

• 2014kävinäin

Pari vuotta sitten käräjöin lapsen isän kanssa lapsen tapaamisista ja asuinpaikasta. Sanoin varatuomarille, etten halua enää elareita, koska niistä on jatkuvaa riitaa miten niitä pitää isän mielestä käyttää. Isä oli sitä mieltä, että niillä pitää ostaa vain harrastusvälineitä sekä vaatteita ja esittää kuitit sitten hänelle. Tuomari sanoi minulle suoraan, ettet voi kieltäytyä elareista, koska ne kuuluvat lapselle ja laskelmien mukaan isän kuuluu ne maksaa. Jos en niitä huoli niin se ei ole lapsen edun mukaista ja heikentää asemaani oikeusprosessissa. Näin vuonna 2014.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      233
      2172
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      60
      1436
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1075
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1068
    7. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      994
    8. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe