Flexfold

Jumissa

Minulla uudessa veneessäni flexfold taittolapapotkuri. Aloitin tänään iroittamaan potkuria. Päädystä auki kaksi ruuvia ja ajattelin että kyllä irtoaa, mutta ei.

Onko se jumissa , vai pitääkö vielä irroittaa tapit? Vai mitä pitää tehdä että saan uuden sinkin tilalle?Miten tapit oikeaoppisesti irrotetaan?
Veneen mukana ei tullut ohjetta , enkä niitä löytänyt netistäkään.

30

588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkki W. Lihas
    • Potpuri

      Miksi ihmeessä irroitatta potkureita talveksi. Jos nyt niin harvinainen tapaus sattuisi, että se varastettaisiin, niin onhan kaikilla vakuutus. Mitään muuta syyt irroittamiseen en tajua.

      • Ohjeet

        No, sinkki pitää vaihtaa, hieman puhdistaa ja rasvaa. Sitten vielä tuo varkauden mahdollisuus. Vakuutuksesta rahan saanti on erittäin työlästä.
        Eli ensin pääty ruuvit ja sitten tapit. Lapojen alla on vielä siis jokin avattava mutteri.


      • ei huono ajatus...
        Ohjeet kirjoitti:

        No, sinkki pitää vaihtaa, hieman puhdistaa ja rasvaa. Sitten vielä tuo varkauden mahdollisuus. Vakuutuksesta rahan saanti on erittäin työlästä.
        Eli ensin pääty ruuvit ja sitten tapit. Lapojen alla on vielä siis jokin avattava mutteri.

        Flexofoldin kuvalliset ohjeethan jo sait. Niistä näet mikä se potkurin akselin avattava mutteri on!

        Itsekin olen irroittanut arvokkaan potkurini aivan samoista syistä. Vaiva on aika pieni ja tuleepahan potkurin mekanismikin tutuksi. Joitakin vuosia sitten ulkolainen varasliiga iski telakka-alueelle. Lähes kaikki myytäväksi sopiva näkyi kelvanneen. Erään moottoriveneen isokokoinen perämoottori oli kai ollut tiukassa, koska siitä oli rälläkällä poistettu suuri osa peräpeiliä. Myös taittolapapotkureita ja vene-elektroniikkaa hävisi…


      • ei ilmaista

        Ainakin minulla on vakuutuksessa omavastuu. Ei aina viitsisi sitä maksaa.


      • Pirkan taivutus
        ei huono ajatus... kirjoitti:

        Flexofoldin kuvalliset ohjeethan jo sait. Niistä näet mikä se potkurin akselin avattava mutteri on!

        Itsekin olen irroittanut arvokkaan potkurini aivan samoista syistä. Vaiva on aika pieni ja tuleepahan potkurin mekanismikin tutuksi. Joitakin vuosia sitten ulkolainen varasliiga iski telakka-alueelle. Lähes kaikki myytäväksi sopiva näkyi kelvanneen. Erään moottoriveneen isokokoinen perämoottori oli kai ollut tiukassa, koska siitä oli rälläkällä poistettu suuri osa peräpeiliä. Myös taittolapapotkureita ja vene-elektroniikkaa hävisi…

        Ilmeneekö tuosta kuvasta kuinka prikka taivutetaan ja mihin suuntaan?


    • ropelli

      Flex-o-Foldista pitää enstin irroittaa lavat. kaksi kuusiokoloruuvia pois ja lapojen tapit irti. Nyt lavat ob irti ja näet potkuriakselin pään. itse keskiön kiinityksessä akseliin on tuplalukitus. Akselimutterin alla on prikka, jonka siivekkeet lukitsevat mutterin. Ne tulee naputella alas. Sitten avataan mutterin keskellä oleva kuusiokoloruuvi, tämän jälkeen voi avata varsinaisen keskiön mutterin. Sitten hommaa kevääksi vesivaseliinia ja hyvää ruuvilukitetta. HUOM. lapojen tapit pitää olla todella tarkasti paikallaan tai kiinnitysruuvit eivät mene tarpeeksi syvälle!!

      • prikka'

        Kuinka sen lukitusprikan siivekkeet kestävät toistuvaa taivuttelua? Ei kai prikkaa tarvitse yleensä uusia?


      • seppomartti
        prikka' kirjoitti:

        Kuinka sen lukitusprikan siivekkeet kestävät toistuvaa taivuttelua? Ei kai prikkaa tarvitse yleensä uusia?

        Tarvitsee uusia muttei yhtenään eli kestää muutaman taivutuksen.


      • Prikkaaaa
        seppomartti kirjoitti:

        Tarvitsee uusia muttei yhtenään eli kestää muutaman taivutuksen.

        Siis prikka kuuluu taivuttaa jotenkin ulospäin, niin että mutteri ei pyöri, ymmärsinkö oikein? Kuuluuko taivuttaa prikka monestakin kohtaa mutterin ympärille?
        Osaatteko suositella jotain erinomaista lukkoliimaa potkurille? Kuulostaa oudolta että potkuri liimataan. Vanhassa volvossani oli sokka.


      • seppomartti
        Prikkaaaa kirjoitti:

        Siis prikka kuuluu taivuttaa jotenkin ulospäin, niin että mutteri ei pyöri, ymmärsinkö oikein? Kuuluuko taivuttaa prikka monestakin kohtaa mutterin ympärille?
        Osaatteko suositella jotain erinomaista lukkoliimaa potkurille? Kuulostaa oudolta että potkuri liimataan. Vanhassa volvossani oli sokka.

        Käytetään lukitetta ruuveissa. En ole havainnut, että potkuria kehoitettaisiin liimaamaan. Lukite/ liima auttaa myös avaamista estäessään korrosiota.


      • Vanha Ohlson
        seppomartti kirjoitti:

        Käytetään lukitetta ruuveissa. En ole havainnut, että potkuria kehoitettaisiin liimaamaan. Lukite/ liima auttaa myös avaamista estäessään korrosiota.

        Koneinsinööri voi tarkentaa ja varmistaa mutta yhden "korvan" taivuttaminen mutterin poskeen on yleisin näkemäni lukitustapa.

        (Useamman taivuttaminen vähentää aluslevyn kitkavoimaa ?.)


    • vp2002

      Huomaa että lukitusprikassa tulee olla kaksi taivutettua väkästä: Toinen isoa keskiömutteria vasten ja toinen keskiöruuvia vasten.

      Yksi potkurini makaa pohjassa luultavasti tässä tehdyn virheen johdosta.

      • itse koettu opettaa

        Huolellisuutta tarvitaan kaikkien taitto- ja kääntölapapotkureiden asennuksissa - sekä ruuvilukitetta (Loctite tms)!

        Itse olen menettänyt kaksi potkuria. Ensimmäinen tapahtui 1982, jolloin syynä oli akselimutterin yllättävä korroosio. Potkuri irtosi kotilaiturissa pakittaessa ja sukellettiin ylös. Sain uuden mutterin potkurin valmistajalta, joka totesi mutterinsa olleen väärää materiaalia. Toinen tapahtui 5 v sitten, taaskin satamassa peruuttaessa. Tilasin sukeltajan, koska syvyys oli >5 m. Potkuri löytyi helposti, kaikki osat olivat tallessa ja kunnossa. En ollut laittanut ruuvilukitetta muttereihin.


      • Taitettuprikka
        itse koettu opettaa kirjoitti:

        Huolellisuutta tarvitaan kaikkien taitto- ja kääntölapapotkureiden asennuksissa - sekä ruuvilukitetta (Loctite tms)!

        Itse olen menettänyt kaksi potkuria. Ensimmäinen tapahtui 1982, jolloin syynä oli akselimutterin yllättävä korroosio. Potkuri irtosi kotilaiturissa pakittaessa ja sukellettiin ylös. Sain uuden mutterin potkurin valmistajalta, joka totesi mutterinsa olleen väärää materiaalia. Toinen tapahtui 5 v sitten, taaskin satamassa peruuttaessa. Tilasin sukeltajan, koska syvyys oli >5 m. Potkuri löytyi helposti, kaikki osat olivat tallessa ja kunnossa. En ollut laittanut ruuvilukitetta muttereihin.

        No nyt huolestuin minäkin. Kuinka tuo prikka siis taivutetaan valmistajan ohjeiden mukaan? Kuvista ei asia ilmene ainakaan minulle.


      • Prikaton
        Taitettuprikka kirjoitti:

        No nyt huolestuin minäkin. Kuinka tuo prikka siis taivutetaan valmistajan ohjeiden mukaan? Kuvista ei asia ilmene ainakaan minulle.

        Mikä myymälä myy uusia prikkoja pääkaupunkiseudulla. Asun Espoossa.


      • älä panikoi
        Taitettuprikka kirjoitti:

        No nyt huolestuin minäkin. Kuinka tuo prikka siis taivutetaan valmistajan ohjeiden mukaan? Kuvista ei asia ilmene ainakaan minulle.

        Hyvä, että huolestuit nyt eikä vasta veneen vesillelaskun jälkeen!
        Tarkoitit kai akselimutterin alla olevaa prikkaa. Prikan uloke taivutetaan ruuvimeisselillä sen verran, että se tulee mutteriin kiinni. Ymmärrät kuvan paremmin, kun "livenä" katsot omaa potkuriasi. Prikan taivutettu osa varmistaa, ettei akselin mutteri kierry. Tuskin se itsestään kiertyy auki, vaikka taivutus olisi tekemättä, jos olet käyttänyt ruuvilukitetta ja kiristänyt mutterin kunnolla. Kuvissa taisi olla jopa vääntömomentit mutterin kiristyksestä.


      • prikaton
        älä panikoi kirjoitti:

        Hyvä, että huolestuit nyt eikä vasta veneen vesillelaskun jälkeen!
        Tarkoitit kai akselimutterin alla olevaa prikkaa. Prikan uloke taivutetaan ruuvimeisselillä sen verran, että se tulee mutteriin kiinni. Ymmärrät kuvan paremmin, kun "livenä" katsot omaa potkuriasi. Prikan taivutettu osa varmistaa, ettei akselin mutteri kierry. Tuskin se itsestään kiertyy auki, vaikka taivutus olisi tekemättä, jos olet käyttänyt ruuvilukitetta ja kiristänyt mutterin kunnolla. Kuvissa taisi olla jopa vääntömomentit mutterin kiristyksestä.

        Ikinä en ole käyttänyt mitään käännettäviä prikkoja ja hyvin on potkuri pysynyt kiinni. Ruuvilukitetta ja kunnon kiristys on aina riittänyt.


      • potkureissa eroja
        prikaton kirjoitti:

        Ikinä en ole käyttänyt mitään käännettäviä prikkoja ja hyvin on potkuri pysynyt kiinni. Ruuvilukitetta ja kunnon kiristys on aina riittänyt.

        Huomasitko? Nyt oli kysymys Flexofold-taittolapapotkurista, jossa taivutettavalla sakaralla varustettu mutterin aluslevy näkyy olevan. Kaikissa potkureissa sellaista ei ole, ilmeisesti ei sinunkaan potkurissasi. Ruuvilukite ja kiristys oli jo mainittu!


      • lukitusaluslevy
        prikaton kirjoitti:

        Ikinä en ole käyttänyt mitään käännettäviä prikkoja ja hyvin on potkuri pysynyt kiinni. Ruuvilukitetta ja kunnon kiristys on aina riittänyt.

        Kerroit, ettet "ikinä ole käyttänyt mitään käännettäviä prikkoja ja hyvin on potkuri pysynyt kiinni". Edellisessä viestissäsi kysyit mistä niitä prikkoja voi ostaa.
        Laitan esimerkkinä yhden firman, joka pikaisella googlauksella osui: http://www.pulttiboys.fi/lukitus-aluslevyt-yksilehtinen-ruostumaton-c-39_227_458.html


      • seppomartti
        lukitusaluslevy kirjoitti:

        Kerroit, ettet "ikinä ole käyttänyt mitään käännettäviä prikkoja ja hyvin on potkuri pysynyt kiinni". Edellisessä viestissäsi kysyit mistä niitä prikkoja voi ostaa.
        Laitan esimerkkinä yhden firman, joka pikaisella googlauksella osui: http://www.pulttiboys.fi/lukitus-aluslevyt-yksilehtinen-ruostumaton-c-39_227_458.html

        Satuin vikaisemaan viitteen ja aluslevyssä on vain yksi korvake taivutettavaksi. Yhdellä taivutetulla ei taida olla paljoa lukitusarvoa koska prikka pyörii mutterin mukana. Monta taivutettavaa on parempi. Volvolla on 5 korvaa, ja hinta varmaankin 10x.


      • täh
        seppomartti kirjoitti:

        Satuin vikaisemaan viitteen ja aluslevyssä on vain yksi korvake taivutettavaksi. Yhdellä taivutetulla ei taida olla paljoa lukitusarvoa koska prikka pyörii mutterin mukana. Monta taivutettavaa on parempi. Volvolla on 5 korvaa, ja hinta varmaankin 10x.

        Miten se taivutusten määrä asiaan vaikuttaa? Prikalla saadaan lisää kitkapintaa pelkkään mutterin otsapintaan verrattuna, joka estää mutterin avautumisen tiettyyn rajaan asti.


      • 19-3
        seppomartti kirjoitti:

        Satuin vikaisemaan viitteen ja aluslevyssä on vain yksi korvake taivutettavaksi. Yhdellä taivutetulla ei taida olla paljoa lukitusarvoa koska prikka pyörii mutterin mukana. Monta taivutettavaa on parempi. Volvolla on 5 korvaa, ja hinta varmaankin 10x.

        Edempänä olivat asennusohjeet. Lukitusprikan kääntölevy väännetään kiinni sisemän mutterin kylkeen. Tuo vääntö tehdään vain kerran. Kun prikka otetaan pois, ei siihen tarvitse koskea. Prikan ulommalle puolelle tuleva ruuvi lukitaan prikan reunaa vääntämällä sitä vasten siten, etteivät mutteri ja ruuvi kykene kiertymään toisiinsa nähden. Koska kierteet ovat kummassakin erimittaiset, eivät ne yhdessäkään kykene kiertymään. Jälkimäinen vääntö avataan potkuria poistettaessa Väännön paikkaa voi hieman vaihdella eri kerroilla, jolloin prikka kestää useita kiinnityksiä.


      • 19-3
        19-3 kirjoitti:

        Edempänä olivat asennusohjeet. Lukitusprikan kääntölevy väännetään kiinni sisemän mutterin kylkeen. Tuo vääntö tehdään vain kerran. Kun prikka otetaan pois, ei siihen tarvitse koskea. Prikan ulommalle puolelle tuleva ruuvi lukitaan prikan reunaa vääntämällä sitä vasten siten, etteivät mutteri ja ruuvi kykene kiertymään toisiinsa nähden. Koska kierteet ovat kummassakin erimittaiset, eivät ne yhdessäkään kykene kiertymään. Jälkimäinen vääntö avataan potkuria poistettaessa Väännön paikkaa voi hieman vaihdella eri kerroilla, jolloin prikka kestää useita kiinnityksiä.

        Lisäys edelliseen.
        Tuolta löytyy kunnon kuva prikan taivuttamiseksi.
        http://www.wesailhanse.se/370_documents/370_documents_flexofold/hanse370_17_flexofold_propeller_instructions_3_sd_en.pdf


      • vanhan uusinta!

      • 19-3
        vanhan uusinta! kirjoitti:

        Tuo on täysin sama asennusohje kuvineen kuin viestiketjun alkupuolen linkissäkin jo oli!

        Niinpä, mutta ainakin omassa koneessani tuo kuva vain on huomattavasti selkeämpi.


      • lisääpä suurennusta
        19-3 kirjoitti:

        Niinpä, mutta ainakin omassa koneessani tuo kuva vain on huomattavasti selkeämpi.

        Eikö Adobe-tiedostot voi sinunkin koneellasi klikata isompaan kokoon? Isona kuvat näkyvät selkeämmin.
        Siinä aikaisemmassa linkissä oli ohjeet 2- ja 3-lapaisille sekä akseli- ja saildrive-Flexofoldeille. Aloittaja ei tainnut paljastaa, mikä näistä oli hänen potkurinsa.


      • 19-3
        lisääpä suurennusta kirjoitti:

        Eikö Adobe-tiedostot voi sinunkin koneellasi klikata isompaan kokoon? Isona kuvat näkyvät selkeämmin.
        Siinä aikaisemmassa linkissä oli ohjeet 2- ja 3-lapaisille sekä akseli- ja saildrive-Flexofoldeille. Aloittaja ei tainnut paljastaa, mikä näistä oli hänen potkurinsa.

        Osaan suurentaa. Osaatko sinä? Ensimmäisen linkin kuvat ovat huonommalla resoluutiolla, eikä suurennoksesta näy prikan taivutusta alkuunkaan niin hyvin kuin jälkimmäisessä, jossa se näkyy kunnolla. Prikan taivutuksen idea on kaikissa sama.


    • seppomartti

      Kitkaa saa lukitteellakin, tai lukkoprikalla. Mieti edelleen, miten kahdella eri suuntaa taivutetulla prikan korvalla lukitaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5678
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3485
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe