Olisko jo vaihdettava talvirenkaat?

Setä-Pekka

Mie arvelin, että se vois olla aika ja tilasin torstaiksi vaihdon. Ajetaanhan sitä
keväälläkin sulan tien aikana kuukausia.

20

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • btl

      Joo, mä vaihdoin jo kitkat alle (neliveto).
      Mutta kuluvathan nastatkin kumin kanssa samaa vauhtia niin syksyllä kuin keväälläkin. Tienpinnan lämpötila lienee talvirenkaiden kulumisen kannalta ratkaiseva. Jo nyt kannattaa pyöriä vaihtaa, nastoilla tai ilman.

    • sitroen.

      Kunhan ensimmäinen 10 cm tulee lunta maahan ja sulaa pois ja sitten tulee uudet 10 cm. Sitten ajattelin vaihtaa. Ihan itse niinkuin jo yli 40 vuotta. Kun itse tekee niin tietää mitä ja miten on tehty ja säästää senkin rahan muualle tuhlattavaksi. Samalla voi vaikka tarkastaa jarrut, että tarviiko jotain huoltoa ja tarvittaessa huoltaa ne.
      Kädettömät viekööt korjaamolle, rahansa myös.

      • jakolasku

        Joo meillä ollaan kädettömiä, Vianor hoitaa homman näppärästi.


    • Paras ennuste

      Ei taida olla vielä tarvetta täällä etelärannikolla, sääkartatkaan eivät kovasti siniväreillä kraateja ilmoittele.
      Luin tuossa ennusteen että lämmin jatkuu vielä tahdoimme tai emme, taisaalta
      monestiko ne ennusteet päivän mittaankin muuttuu.
      Kyllä se on ratin ja penkin välissä kuka parhaiten ennakoi. Vai kuinka?

      • talviajotaito

        Kitkarenkaat alle ajoissa ennen kunnon talven liukkaita, jos rahaa on satsata tuturvallisuuteen. Koskee tietenkin paljon ajavia ja yöaikaan varsinkin.


      • sitroen.
        talviajotaito kirjoitti:

        Kitkarenkaat alle ajoissa ennen kunnon talven liukkaita, jos rahaa on satsata tuturvallisuuteen. Koskee tietenkin paljon ajavia ja yöaikaan varsinkin.

        Jos turvallisuuteen aiot satsata, niin et taatusti kitkarenkaita osta! Kai olet testejä lukenut? Nehän eivät toimi millään keleillä.


    • Jos renkaiden vaihdosta keskustellaan, pitäisi pysyä lähinnä liikenneturvaan liittyvissä kysymyksissä.

      Suomi on pinta-alaltaan suuri maa ja liukkaudetkin paikkakuntakohtaisia. Renkaiden vaihtotarve on itse määriteltävä.

      • silestonit

        Nyt ajellaan kuulemma paljon sakkorenkailla. Itsekin sain huomautuksen katsastajalta yhden renkaan pienistä pitourista.
        Ajan nämä muutamat ajot vielä näillä kuluneilla. Tosin minulla on kaksi talvirengasta, joista olen nastat poistanut. Ne ovat lailliset käytettäväksi sulakelillä.


      • essorenkaat
        silestonit kirjoitti:

        Nyt ajellaan kuulemma paljon sakkorenkailla. Itsekin sain huomautuksen katsastajalta yhden renkaan pienistä pitourista.
        Ajan nämä muutamat ajot vielä näillä kuluneilla. Tosin minulla on kaksi talvirengasta, joista olen nastat poistanut. Ne ovat lailliset käytettäväksi sulakelillä.

        Viikkoja sitten Lapissa ja Itä Suomessa tapahtui jo monia autojen tieltä suistumisia kun lähdettiin kesärenkain toivotaan toivotaan asenteella.
        Ensi yöksikin luvattiin koko maahan pikku pakkasta. Lehtiliukkaus on suistanut raiteitaan raitsikkojakin, miksei sitten kumipyöräisiä.
        Kuiva poutasää vähentää notkoissa ja silloilla esiintyvää mustaa jäätä, mutta onhan se kuurakin liukkautta edistävää.


      • sitroen.
        essorenkaat kirjoitti:

        Viikkoja sitten Lapissa ja Itä Suomessa tapahtui jo monia autojen tieltä suistumisia kun lähdettiin kesärenkain toivotaan toivotaan asenteella.
        Ensi yöksikin luvattiin koko maahan pikku pakkasta. Lehtiliukkaus on suistanut raiteitaan raitsikkojakin, miksei sitten kumipyöräisiä.
        Kuiva poutasää vähentää notkoissa ja silloilla esiintyvää mustaa jäätä, mutta onhan se kuurakin liukkautta edistävää.

        Kun ei osaa niin ei vain osaa...
        Miljoona km ajaneena: sitroen.


    • *Kukkahame*

      Onneksi on sulaa ja aurinko vielä paistaa, voi posotella kesärenkailla, jotka tavallaan uudet kuitenkin talveksi vaihdan nastarenkaat.
      Yhden talven hamassa 'nuoruudessani' ajoin kitkoilla enkä mieltynyt, kaupunkiajossa ne riittää kun hiekotus pelaa, mutta kaupungin ulkopuolella asia muuttuu.

      Huomiseksi on luvassa vesisadetta kesärenkailla luulen pärjääväni, eikä aamullakaan ollut muualla jäätä kuin auton ikkunoissa ja varjopaikoissa tien viereisillä pelloilla varjopaikoissa.

      • kontinental

        Yle radion aamu-uutisista jäi mieleen VT-22 sattunut tieltäajo liukkaan ja sohjoisen tien olosuhteissa. Paikallisen sään mukaan näin pitkässä maassa.
        Jo pelkästään Itä-Suomen ja Länsi-Suomen lämpötilojen aste ero on parhaillaan kymmenisen astetta.
        On niitä alettava seuraamaan noita tiesääennusteita. Yöllä tuli meille lämmin ilmavirtaus. Pian se voi olla keliolosuhteisiin vaikuttava talven tuova säärintama.


      • lunta eilen hetkinen
        kontinental kirjoitti:

        Yle radion aamu-uutisista jäi mieleen VT-22 sattunut tieltäajo liukkaan ja sohjoisen tien olosuhteissa. Paikallisen sään mukaan näin pitkässä maassa.
        Jo pelkästään Itä-Suomen ja Länsi-Suomen lämpötilojen aste ero on parhaillaan kymmenisen astetta.
        On niitä alettava seuraamaan noita tiesääennusteita. Yöllä tuli meille lämmin ilmavirtaus. Pian se voi olla keliolosuhteisiin vaikuttava talven tuova säärintama.

        Ambulanssi oli ajanut aamulla sohjossa ulos tieltä Vaalassa.

        Eilen saatiin kitkatkatkat auton alle.


      • ajan vähän
        lunta eilen hetkinen kirjoitti:

        Ambulanssi oli ajanut aamulla sohjossa ulos tieltä Vaalassa.

        Eilen saatiin kitkatkatkat auton alle.

        Mediat kertoivat kolmen ihmisen menehtyneen liikenteessä la-su aikana eteläisin Porissa. Jossakin ha ja rekka ottivat kontaktia. Siitä ei aina selvitä. Ei nytkään.

        Meri on lämmin. Salpauselän eteläpuolella riittää mustaa syksyä hyvin myöhään, kas kun se lumi ei pysy maassa ilman pakkasjaksoa.


      • kaz 10
        ajan vähän kirjoitti:

        Mediat kertoivat kolmen ihmisen menehtyneen liikenteessä la-su aikana eteläisin Porissa. Jossakin ha ja rekka ottivat kontaktia. Siitä ei aina selvitä. Ei nytkään.

        Meri on lämmin. Salpauselän eteläpuolella riittää mustaa syksyä hyvin myöhään, kas kun se lumi ei pysy maassa ilman pakkasjaksoa.

        Lyhyt pakkasjakso on juuri tuloillaan. Itä- ja Pöhjoiseen ajavat tietenkin tarvitsevat talvirenkaat ajopeleihinsä.
        Tulee päiväpakkasia, sitten ensi viikonlopuksi lauhtuu. Tietää liukkautta. Riippuu missä ajaa, katson vielä.


    • nastat pitää tiellä

      Nyt se talvirenkaan vaihto marraskuun alusta alkaen luvallista virallisestikin - kelin niin vaatiessa vaikka syyskuussa.
      Aamuksi ei ole vielä ennustettu lunta ja pakkasta eteläisessä Suomessa, mutta Keski-Suomesta alkaen lumisohjoa ja liukkauttakin on jo esiintynyt.
      Kuulin radiosta, että Pohjois-Pohjanmaalla tai Meri-Lapissa oli satanut lunta ainakin 15 sm.

      • jakolasku

        Täällä on nyt lunta, talvirenkaiden vaihto oli paikallaan keskiviikkona.


      • puislasku
        jakolasku kirjoitti:

        Täällä on nyt lunta, talvirenkaiden vaihto oli paikallaan keskiviikkona.

        Vielä sulamaa meillä ja heikkoa vesisadetta pukkaa. Renkaat vaihdoin eilen kun tiesin että viikonvaihteessa on ajoa.


    • tietkin kuluu

      Olen ajanut nastoilla liukkaalla kelillä. Vaihdan kesärenkaat alle tarvittaessa kuten nytkin on alla. Kompressonilla ja pulttipyssyllä homma hoituu helposti.

      • desidreede

        Huomiseksi olen tilannut ajan, koska eilinen ennuste näytti hieman kylmempää kuin tänään. Itse en enää ole vaihtanut, annan työtä muille. Ennenvanhaan toimin kuten Sinäkin, mutta yleensä vain keväällä, jos lumisade tai liukkaus yllättivät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3326
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      436
      3115
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2849
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2202
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2050
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1200
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe