Viilten enkä pysty lopettamaan

viiltelijä

Mitä mun pitäis oikee tehä kun en pysty lopettamaan viiltelyy? en pysty kertoo kellekkää tai en uskalla koska en haluu et mun äiti sais tietää. Jäin kutosel kiinni ja äiti otti sen tosi raskaasti enkä haluu kertoo sille tästä. Miten voisin peittää noi jäljelt nii on käsissä ja jaloissa runsaasti...

9

60

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 112 myös vaihtoehto

Sano sun äidille, että ei ota sitä niin raskaasti, koska sulla on niin vaikeaa, niin sun äidin stressaantuminen haittaa sun vointia vielä enemmän, sano, että se on sun vanhempi, sen pitää olla vahvana ja auttaa omaa lastaan.

Jos se alkaa turhaan huutamaan, sano, että oma vika kun synnytit, oma vika kun kasvatit huonosti ja tehnyttä ei voi perua ja nyt pitää vain rohkeasti korjata lapsi ja omat virheensä.

Anna hänelle vaikka tämä viesti ja sitten kerro ja pyydä apua.

• viiltelijä

en pysty siihen. haluun vaa pois täält helvetistä

• ....

Mulla on vähä sama tilanne

• tunteet sanoiksi

Kaikesta koukusta kyllä pääsee. Teillä on nyt vain taustalla jokin paha möykky, jota yritätte paeta tai käsitellä viiltelemällä. Viiltely on vain oire. Auttaisko jos kirjottaisitte täällä arjen vaikeuksita: onko kavereita, yksinäisyyttä, pelkoa, vihaa, katkeruutta ym.

• Lifelover

Vaikea sanoa, koska en tiedä sun taustoja. Minkä ikäinen olet? Mikä saa tai on saanut sut voimaan niin pahoin, että joudut rankaisemaan itseäs? Avaa se suusi jollekkin, vaikka ammattiauttajalle ja kerro rehellisesti miltä susta tuntuu. Siitä se lähtee. Ei siinä, itsekkin viiltelen ja hakkaan naamani mustelmille ym. Kämppä näyttää usein siltä kuin täällä olisi tapettu joku... Se on aika pelottavaa touhua kun se lähtee lapasesta, joten suosittelen hakemaan apua.

• viiltelijä

oon 13.v ja oispa niinki helppoo vaa mennä puhuu jollekki mut en uskalla... välillä on päivii millo menee hyvin mut sitte on liian paljon päivii jollon tarvitaa lääkkeitä,röökiä ja teriä tekemään siit päivästä paremman...

• Lifelover
        viiltelijä kirjoitti:

oon 13.v ja oispa niinki helppoo vaa mennä puhuu jollekki mut en uskalla... välillä on päivii millo menee hyvin mut sitte on liian paljon päivii jollon tarvitaa lääkkeitä,röökiä ja teriä tekemään siit päivästä paremman...

Joo tiedän ettei se oo helppoa ku hävettää ja nolottaa eikä osaa pukea tunteita sanoiksi... Päihteet on tosi kivoja joo, niistä saa hetkeks hyvän olon. Tai joskus vaan entistä paskemman ja sitten vasta tulee tyhmiä juttuja tehtyä. Haluutko sitten edes enemmän niitä hyviä päiviä vai haluatko vaan voida pahoin? Olin ite sun ikäinen ku hommat alko menemään huonosti ja enkä mäkään uskaltanu puhua kenellekkään. Olin 16v. kun vähän niinku jouduin avaamaan suuni, mikä oikeasti kannatti. Täältä sä tuskin apua saat, kun täällä on niin paljon urpoja, jotka ei näistä asioista mitään tiedä.

• Hali minulta!

Joo näin on!

Parasta mennä ammattiauttajalle ja kertoa. Sitten yhdessä käytte asian läpi, ja siinä se.

Tarvitset jonkun ulkopuolisen jonka kanssa käyt läpi kipeät kohdat.
      Ei siinä oo mitään häpeämistä.

Olet tosi terve kun otat asian esille täällä ja haet apua!

Sinulla on nyt vain jotain, ja viiltely on merkki siitä jostain.
      Asia pitää selvittää vain!

Elikkä mars ammattiauttajan puheille ja selvitätte tilanteen yhdessä!

• Kyllä voit

Voit lopettaa viiltelyn silloin kuin itse haluat. Mikään ei kontrolloi sinua niin, että se estäisi sinua lopettamasta sitä. Kädet ovat sinun ja ne tottelevat vain sinua ja sinun tahtoasi.

Kannattanee selvittää minkä vuoksi viiltelet. Mikä haet viiltelystä ja miten voisit saada saman tai saavuttaa saman päämäärän ilman viiltelemistä. Asiat pitänee käsitellä, jotta tavoista, joista ei pidä pääsee eroon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      108
      4876
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3972
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      213
      3886
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1364
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      171
      1361
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1145
    Aihe