Terve,
Takana on ensimmäinen purjehduskesä pienellä ja oikein hauskalla 24 jalkaisella itseni ikäisellä (n. 30v) skandilla. Miehistöön kuuluu vain minä ja vaimo, mutta jälkikasvua pukkaa hiljalleen. Olemme tässä miettineet, että viimeistään parin vuoden päästä vaihtaisimme hiukan isompaan purkkariin. Kysyisin hiukan suosituksia, jos minulta on mennyt ohi joitain potentiaalisia paatteja (joita ei ehkä usein myynnissä pyöri).
Kriteerit:
- Pääasiana purjehdus, eli mielellään vähintäänkin kohtalainen LYS, ja myös hyvät kryssiominaisuudet, joita saaristossa kaipailee. Jostain perverssistä syystä ruoriohjaus kiinnostaisi myös. Veneen tulisi olla tai ainakin sen voisi muokata myös yksinpurjehdukseen sopivaksi.
- Merikelpoisuus (tällä 24 jalkaisella ja perämoottorilla olemme muutamaan kertaan todenneet, että seuraava vene kestää isompaakin aallokkoa, ja koneessa pitää olla pahan päivän varalle riittävästi potkua)
- Toissijaisena asiana sitten tilatoiveet. Eli toiveissa olisi kaksi erillistä hyttiä, joihin molempiin menisi periaatteessa kaksi aikuista. Eli keula- ja takakajuutta. Mielellään erillinen paskahuusi. Seisomakorkeudesta ei ole väliä.
Hintahaarukasta voisi sanoa, että maksimit siellä 70 keur nurkilla, mutta saa toki olla halvempikin. Ideaali olisi varmasti jokin 30-35 jalkainen menopeli. Pikkasen ollut mielessä myös First 31,7:aan panostaminen, mutta myös vanhemmat laatuskandit kiinnostaa.
Onko suosituksia heittää, niin voisin tutustua tarkemmin.
Kiitos
Toiseksi purjeveneeksi suosituksia
43
2500
Vastaukset
- 11+10
Harmi kun budjetti on hitusen liian pieni. Siellä olisi myytävänä x-362 järkihintaan. Täyttää kaikki toiveesi ja vielä on laadukas vene.
- Erkki W. Lihas
Tinkaset nyt pikkuisen ja unohdat koko jutun. Saat veneen myytyä - ei se markkina ainakaan paranemaan päin ole...
- FF 27 Charlotta
Mikä riki tuossa X-362:ssa on? En oikein saa kuvasta selvää mihin suuntaan saalingit osoittaa.
- Joakim1
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Mikä riki tuossa X-362:ssa on? En oikein saa kuvasta selvää mihin suuntaan saalingit osoittaa.
X-362:ssa on ihan tavallinen osatakila taaksepäin suunnatuilla saalingeilla.
- Antilla 36
Joakim1 kirjoitti:
X-362:ssa on ihan tavallinen osatakila taaksepäin suunnatuilla saalingeilla.
Tuossa normi X-362:ssa on toppiriki. Sportissa osatakila. Tuo kyseinen myynnissä oleva taitaa olla juurikin toppirikinen.
- 11+10
Antilla 36 kirjoitti:
Tuossa normi X-362:ssa on toppiriki. Sportissa osatakila. Tuo kyseinen myynnissä oleva taitaa olla juurikin toppirikinen.
Pitää paikkansa.
X-362 SPORT LYS 1.28 ja syväys 2,15m
X-362 CLASSIC LYS 1.26 ja syväys 1,85m
Molemmat purjehtivat erittäin hyvin. - FF 27 Charlotta
11+10 kirjoitti:
Pitää paikkansa.
X-362 SPORT LYS 1.28 ja syväys 2,15m
X-362 CLASSIC LYS 1.26 ja syväys 1,85m
Molemmat purjehtivat erittäin hyvin.Tuota classicin mastoakin ilmeisesti voi taivuttaa tuon "välistaagin" takia? Mites tuon 42 neliön skuuttailu yksinpurjehtijana saaristossa?
- 17+18
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Tuota classicin mastoakin ilmeisesti voi taivuttaa tuon "välistaagin" takia? Mites tuon 42 neliön skuuttailu yksinpurjehtijana saaristossa?
Masto tulee suoraan kölin päälle jossa on kehikko. Kehikossa on maston istukka jossa on liuku eli maston paikkaa voi säätää alhaalla.
Baby Staagi on tarkoitettu tässä venemallissa käytettäväksi kun on suuri aallonkorkeus ja masto alkaa pumppaamaan ( puhutaan tuulista yli 15ms ). Muuten se voi olla pois kokonaan.
Takastaagissa on hydraulilla toimiva vedin jolla saadaan mastoa taivutettua tarpeen mukaan.
- Järkivalita
Tietysti Sunwind, laatuvene ja rahaa jää muuhunkin.
- Mikko1863
No tuota juuh, seurattavien listalla on ollut tässä mm:
- inferno 33
- linjett 32, 34
- comfort / comfortina
- smaragd / senorita helmsman
- maestro
Kaikissa ei tietenkään kaikki vaatimukset kohtaa, mutta ehkä joistain pitänee tinkiä. Sunwindit jää unholaan, X:t kiinnostaa kovasti, mutta pitäisi odotella vuosi pari lisää, jotta kassa riittää... :)- 11+18
Smaragd ei kovin hyvin sovi alkuviestin spekseihin, mutta voit tulla mukaan seilaamaan minun veneellä jos haluat. Oma vene on vesillä kunnes talvi tulee. Yhteystiedot löytyy smaragdförbundetin kautta, sieltä ei toista suomalaista löydy.
- kryssari
Kotimaiset näköjään kiinnostavat, niinpä lisäisin:
- uudempi Inferno 31
- Rondo 33
- Scanmar 345
Jos ulkomailta haluaa hakea, hintakatto sallii myös esim. alkuvuosien mallisen X-332:n. Toki monia muitakin, ranskiksia ja sakemanneja, jos niistä tykkää.
Kannattaa varata budjetista osa uusiin varusteisiin, purjeisiin tms. Ei ole kivaa jos huomaa tarvitsevansa uusia jotakin varusteita mutta rahat meni jo. Listastasi saa hyvän kuvan odotustasosta. Vastaavassa tilanteessa listallani oli kärjessä neljä venetyyppiä: Linjett 32 (osatakila), Comfortina 32, Scanmar 33 ja Seawind 32. Tuossa siis kärki, vaikkakin suosikkilista oli pitkä. Tyyppi valikoitui kohdalle osuneen yksilön mukaan. Tämä siis kymmenisen vuotta sitten.
Senorita Helmsman on kyllä noihin muihin verrattuna toivottoman ahdas. Sen sijaan kannustaisin tutustumaan muihin Södergrenin suunnittelemiin: Siesta, Athena, Sirena 38, Lady Helmsman, Lord Helmsman, Finngulfit (vanha 33 ja 36), Two Star, jne- Linjett 32 mh
Itselläni kokemusta linjett 32 tältä kesältä. Hain veneen ruotsista kesälomalla. Kyseessä mastonhuippuriki. Tingin onneksi reilusti. Vanhan veneen hintaan on hyvä varata tuossa kokoluokassa 15 t euroa rempparahaa, jos moottori on alkuperäinen. Rempparahasta n. puolet menee moottoriin. On myös syytä tykätä tee se itse-hommista. Jos teetätä työt telakalla kannattaa varmaan varata n. 25 t eur sitä rempparahaa.
Muuten olen ollut veneeseen oikein tyytyväinen. Tilaa pariskunnalle sopivasti, hyvä pentteri, paljon säilytystilaa. Suomesta samaan hintaan olisin joutunut tyytymään esim. Inferno 29, joka on paljon pienempi. Erityisesti olen tykännyt pehmeästä kulusta vasta-aallokkoon.Purjehtii hyvin ja kesällä ohiteltiin modernimpia kuten oceanis 34. Ehdottomasti kuitenkin suosittelisin osatakilaa, jos löytyy. Kryssiminen muuttuisi paljon helpommaksi. Lys-kisoissa pärjää varmasti hyin luvulla 1.12.
Jos tarkootus seilata lasten kanssa, niin valinta olisi comfortina 32. Linjetissä tilat ovat paljon ahtaammat, esim. keskivessa, pistopunkka..
- 20'
Uusimmassa venelehdessä esitelty Bavaria Easy 9.7 taisi maksaa 65 kE. Siitä tosin puuttuu septitankki ja lämmityslaite. Keitinkin oli omituisesti kardanoimaton.
- 3+16
Lähtisin siitä että unohda vanhat skandit ja keskity laatuun sekä nopeuteen.
Pankista saa rahaa jos on tarvetta.- isoisän näkemys
"Pankista saa rahaa jos on tarvetta". Minun neuvoni on: vältä velanottoa ja tyydy mieluummin halvempaan veneeseen!
Aloittaja voisi vielä harkita valintakriteerejään panemalla merikelpoisuuden ja tukevan rakenteen ykkössijalle ("jälkikasvua pukkaa").
Lisäksi ehdottaisin miettimään rattiohjauksen mielekkyyttä. Ehkä se on imagokysymys? Tulevia yksinpurjehduksia ajatellen pinnaohjaus on rattia parempi vaihtoehto: helpompi ulottua skuuttivinsseihin ja ison skuuttiin, huomattavasti halvempi autopilotti, satamissa enemmän tilaa sitloodassa (pedestaali ratti eivät ole tiellä).
Käytännössä huomaa olevansa yksinpurjehtija jo siinä vaiheessa, kun se ensimmäinen jälkikasvu on putkahtanut maailmaan. Sinä hoitelet purjehduksen, kun mamma hoitelee vauvaa... - käytä max 50-60k
isoisän näkemys kirjoitti:
"Pankista saa rahaa jos on tarvetta". Minun neuvoni on: vältä velanottoa ja tyydy mieluummin halvempaan veneeseen!
Aloittaja voisi vielä harkita valintakriteerejään panemalla merikelpoisuuden ja tukevan rakenteen ykkössijalle ("jälkikasvua pukkaa").
Lisäksi ehdottaisin miettimään rattiohjauksen mielekkyyttä. Ehkä se on imagokysymys? Tulevia yksinpurjehduksia ajatellen pinnaohjaus on rattia parempi vaihtoehto: helpompi ulottua skuuttivinsseihin ja ison skuuttiin, huomattavasti halvempi autopilotti, satamissa enemmän tilaa sitloodassa (pedestaali ratti eivät ole tiellä).
Käytännössä huomaa olevansa yksinpurjehtija jo siinä vaiheessa, kun se ensimmäinen jälkikasvu on putkahtanut maailmaan. Sinä hoitelet purjehduksen, kun mamma hoitelee vauvaa...Kun panin yachtworldin hakuehdoiksi 30-35ft cruiser/racer, Euroopassa ja hintarajoiksi 50-70k eur, vastauksia tuli 206. Siihen haarukkaan mahtui esim. First 31.6 ja 67.7, X-362 ja 342, Bava Match 35, Dufour 34 ja 35, Salona 34, Contessa 35 ym. (Tuollaisen kotiinpurjehdus ei ole ongelma. Pari viikkoa riittää, ellei vene ole Engl.kanaalia kauempana).
Jos budjetin yläraja on 70k eur, ehdotan katselemaan (tai tarjoamaan jostain veneestä) 50-60 k hintaluokkaa. Silloin jää rahaa varusteluun ja elämiseen. Jos vene on yli 5 v., todennäköisesti elektroniikan joutuu uusimaan (myyjän elektroniikkakehuista huolimatta).
Käytettyä ostaessa on tietenkin hyvä tustustua useaan vaihtoehtoon ja koettaa valita niistä paraskuntoisin (vaikka siinä olisi pinnaohjaus). Useimmissa on nukkumistila sekä keulassa että perässä ja vessa kaikissa, samoin kuin riittävän tehoinen apukone. Aloittajan ajattelema First 31.7 olisi varmastikin hyvä vaihtoehto, vaikka on pinnavene. Perhematkailua ajatellen sen p-a-tankki tosin on verrattain pieni, mutta purjehdusominaisuudet ok.
Mielipiteitä voit kuunnella, mutta ratkaise itse! Ennenkuin 10 v on kulunut, olet tod näk taas haaveilemassa seuraavasta veneestä - hyvä, jos veneesi arvo ei romahda sinä aikana. - Rattikin-OK
isoisän näkemys kirjoitti:
"Pankista saa rahaa jos on tarvetta". Minun neuvoni on: vältä velanottoa ja tyydy mieluummin halvempaan veneeseen!
Aloittaja voisi vielä harkita valintakriteerejään panemalla merikelpoisuuden ja tukevan rakenteen ykkössijalle ("jälkikasvua pukkaa").
Lisäksi ehdottaisin miettimään rattiohjauksen mielekkyyttä. Ehkä se on imagokysymys? Tulevia yksinpurjehduksia ajatellen pinnaohjaus on rattia parempi vaihtoehto: helpompi ulottua skuuttivinsseihin ja ison skuuttiin, huomattavasti halvempi autopilotti, satamissa enemmän tilaa sitloodassa (pedestaali ratti eivät ole tiellä).
Käytännössä huomaa olevansa yksinpurjehtija jo siinä vaiheessa, kun se ensimmäinen jälkikasvu on putkahtanut maailmaan. Sinä hoitelet purjehduksen, kun mamma hoitelee vauvaa...En nielisi väitettä, että pinnaohjaus olisi automaattisesti parempi yksinpurjehdukseen. Itse olen ainakin purjehtinut paljon yksin veneellä, jossa yletyn hyvin ison skuuttiin ja genoavinsseihin ruorin takaa. Eivätkä simppelit ruoripilotitkaan omaisuuksia maksa, verrattuna veneilyn muihin kuluihin... Hyvä autopilotti on joka tapauksessa välttämättömyys yksinpurjehdukseen. Ja niin se on, että lapsiperheen purjehdus on (pienten lasten kanssa) lähes aina yksinpurjehdusta.
- 9+19=28
Maxi Mixer?
- Aloittaja1235
Palataas tähän nyt, kun asia ajankohtaistuu. Harmittaa, kun Suomessa kaupan ollut Linjett 32 meni sivu suun (hp aluksi 20keur, tippui 15keur ja meni heti). Budjetti on jälkikasvun tultua priorisointien myötä ehkä hiukan tullut alas, koska velkarahalla en lähtisi venekaupoille. Tällä hetkellä comfortina32 ja linjett32 omia suosikkeja, mutta jos tulee vielä hyviä mieleen alle 40keur luokassa, niin mielellään kuunteken vinkkejä.
- Sirena38
Menee mainostamiseksi, mutta Sirena 38 täyttäisi kaikki kriteerisi. Jos ensisijaisesti haet purjevenettä ja vasta toissijaisesti sisätiloja, niin tuo vaatimus ainakin täyttyy ;-) Suomessa on nyt myynnissä 2 kpl, joiden hintapyyntö on kyllä yli 40 tonnia, mutta tinkivaraa varmasti löytyy.
Varmasti monta muutakin sopivaa venetyyppiä löytyy, joten nyt vaan ahkerasti selaamaan Nettivenettä ja koepurjehtimaan paatteja. Kyllä nyt on ostajan markkinat. Ruotsin valikoimaa kannattaa myös chekata. - FF27Charlotta
No jos Linjett 32 kiinnostaa niin www.blocket.se:ssä on useampi Arcona 32 myynnissä. Minkä pituinen olet? Itselleni Comfortina 32:n keulakajuutta on liian lyhyt ja peräkajuuttassa joutuisin todennäköisesti nukkumaan vinottain niin ettei vaimo sinne enää mahtuisi. Perinteisen layoutin veneissä samassa kokoluokassa kaikki punkat ovat reilun kokoisia. Lyhyemmälle tuolla ei tietysti ole juurikaan merkitystä.
- hyvävene
Blue oceanin Sirena oli minulla vuodesta 94. Möin viime syksynä. Käy tsekkaamassa. Hyvin pidetty.
- Hjdkxf
Nyt kannattaa laittaa jäitä hattuun ja odottaa rahojen kanssa että tulee joku tilaisuus kohdalle. 30 v veneet alkuperäiskunnossa ovat jo tossa kokoluokassa todellisia kunnostuskohteita. Vaikka 32 jalkainen irtoaisi 15 t eurolla, tulee sen päälle uusimis ja korjauskuluja helposti yli 20 tonnia. Suosittelen ostamaan vain hyväkuntoisen, laadukkaasti rakennetun, jossa suurin osa varusteista on jo uusittu. Ei haittaa vaikka maksaisi 40 tonnia, tulee nimittäin lopulta halvemmaksi ja helpommaksi.
Ninimerkillä: kokemusta on. - Aloittaja1423
Hjdkxf kirjoitti:
Nyt kannattaa laittaa jäitä hattuun ja odottaa rahojen kanssa että tulee joku tilaisuus kohdalle. 30 v veneet alkuperäiskunnossa ovat jo tossa kokoluokassa todellisia kunnostuskohteita. Vaikka 32 jalkainen irtoaisi 15 t eurolla, tulee sen päälle uusimis ja korjauskuluja helposti yli 20 tonnia. Suosittelen ostamaan vain hyväkuntoisen, laadukkaasti rakennetun, jossa suurin osa varusteista on jo uusittu. Ei haittaa vaikka maksaisi 40 tonnia, tulee nimittäin lopulta halvemmaksi ja helpommaksi.
Ninimerkillä: kokemusta on.Moi, mitä ovat muuten ylipäänsä nuo "keskeiset varusteet"? Itse ajattelisin lähinnä moottori (n 7 teur), purjekerta (n. 10 teur) ja elektroniikka (n. 1-2 teur). Tietysti sähköistyksen uusiminen on myös melkoinen urakka, jos sellainen on tarpeen. Olen jotenkin viehtynyt skandinaviassa valmistettuihin veneisiin, jotka eivät ole niin muovisia/laminaattisia/ikean oloisia, kuin vaikka Benet ja Bavariat ym.
- viimesyksynä
hyvävene kirjoitti:
Blue oceanin Sirena oli minulla vuodesta 94. Möin viime syksynä. Käy tsekkaamassa. Hyvin pidetty.
Purjehtiko joku veneellä vain viime talven?
- Nfkfkfkf
Aloittaja1423 kirjoitti:
Moi, mitä ovat muuten ylipäänsä nuo "keskeiset varusteet"? Itse ajattelisin lähinnä moottori (n 7 teur), purjekerta (n. 10 teur) ja elektroniikka (n. 1-2 teur). Tietysti sähköistyksen uusiminen on myös melkoinen urakka, jos sellainen on tarpeen. Olen jotenkin viehtynyt skandinaviassa valmistettuihin veneisiin, jotka eivät ole niin muovisia/laminaattisia/ikean oloisia, kuin vaikka Benet ja Bavariat ym.
Sähköt kuuluivat omaan remonttiini. Purjeet menee vielä muutaman vuoden. 32 jalkaiseen putäisi saada 5 tonnilla hyvän purjekerran. Mastoon joutuu uusimaan alkuperäiset vantit, vanttiruivit ym. 1500, pohjan epoksointi n. 500. Kaikenlaista pientä tulee. Uutta kumivenettä, ankkuria, itseskuuttavia vinssejä, dsc radio, kaiku, gps, ipadi, patjat. Lisäksi köydet, vinssivapauttimet, ankkurirulla, lämmitin. Lista on lähinnä loputon, kuten myös työmäärä
- hyvävene
viimesyksynä kirjoitti:
Purjehtiko joku veneellä vain viime talven?
Meni vaihdossa
- viimesyksynä
hyvävene kirjoitti:
Meni vaihdossa
Luulin että Blue Ocean on vain välitysfirma.
- hyvävene
On kyllä. Uusi omistaja jätti myyntiin. Luopuu veneilystä.
- suosituksia
juu tippui siinä hinta aikaisemminkin, yli 25t€ lähdettiin...muuta taisi olla aika "kustomoitu" versio, 2 pistopunkkaa ja keulakajuutta vessana ja säilitystilana. Joku heitti jo Maxi 999, mutta varmaan perinteiset albin Nova ja Contrast 33 voisi kiinnostaa?
- vaihtoehto2
Maxi 999:n hinnat ovat tulleet houkuttelevalle tasolle. Parhaat sisätilat tuon ikäisistä ja kokoisista veneistä. Itselleni se oli ykkösvaihtoehto monta vuotta, vaikka päädyinkin reilusti isompaan (ja kalliimpaan) B-merkkiseen juuri ruoriohjauksen ja sisätilojen takia..
- RattiAutossaniOn
Voisiko joku tämän keskustelun seuraajista valaista minua, pinnaveneen omaajaa. Miksi Te vannotte ruorin nimeen? Pinnahan on:
1) Teknisesti yksinkertaisempi
2) Vähävikaisempi ja riski vikaantumiseen kesken kelin on pienempi
3) Tunnokkaampi, jolloin purjeiden trimmaus tasapainoiseen menoon on helppoa
4) Varapinna on helppo veistää vaikka itse ja helppoa säilyttää
5) Helppo nähdä, ettei ruorikulma pääse liian suureksi
6) halvempi ja keveä pinnapilotti
7) Sen saa pois tieltä satamassa - Makuasioita
RattiAutossaniOn kirjoitti:
Voisiko joku tämän keskustelun seuraajista valaista minua, pinnaveneen omaajaa. Miksi Te vannotte ruorin nimeen? Pinnahan on:
1) Teknisesti yksinkertaisempi
2) Vähävikaisempi ja riski vikaantumiseen kesken kelin on pienempi
3) Tunnokkaampi, jolloin purjeiden trimmaus tasapainoiseen menoon on helppoa
4) Varapinna on helppo veistää vaikka itse ja helppoa säilyttää
5) Helppo nähdä, ettei ruorikulma pääse liian suureksi
6) halvempi ja keveä pinnapilotti
7) Sen saa pois tieltä satamassaKuten moni muukin asia veneilyssä, tuokin valinta (pinna vai ratti) tehdään tunteella. Sen jälkeen keksitään omaa valintaa tukevat järkiseikat, ja jätetään sitä vastaan olevat seikat huomiotta. Tästäkin väännetään tällä foorumilla tasaisin väliajoin. Käytä hakua, niin löydät argumentteja puolesta ja vastaan.
- suuretvoimat
Makuasioita kirjoitti:
Kuten moni muukin asia veneilyssä, tuokin valinta (pinna vai ratti) tehdään tunteella. Sen jälkeen keksitään omaa valintaa tukevat järkiseikat, ja jätetään sitä vastaan olevat seikat huomiotta. Tästäkin väännetään tällä foorumilla tasaisin väliajoin. Käytä hakua, niin löydät argumentteja puolesta ja vastaan.
Ratti pienessä veneessä saa kipparin tuntemaan isolta. Oikeissa isossa veneissä joudutaan ohjaamaan ratilla peräsimen liikuttamisen raskauden vuoksi.
RattiAutossaniOn kirjoitti:
Voisiko joku tämän keskustelun seuraajista valaista minua, pinnaveneen omaajaa. Miksi Te vannotte ruorin nimeen? Pinnahan on:
1) Teknisesti yksinkertaisempi
2) Vähävikaisempi ja riski vikaantumiseen kesken kelin on pienempi
3) Tunnokkaampi, jolloin purjeiden trimmaus tasapainoiseen menoon on helppoa
4) Varapinna on helppo veistää vaikka itse ja helppoa säilyttää
5) Helppo nähdä, ettei ruorikulma pääse liian suureksi
6) halvempi ja keveä pinnapilotti
7) Sen saa pois tieltä satamassaRuori on siitä hauska, että sen voi sijoittaa veneessä mihin vain. Muuten olen samaa mieltä.
- Makuasioita
suuretvoimat kirjoitti:
Ratti pienessä veneessä saa kipparin tuntemaan isolta. Oikeissa isossa veneissä joudutaan ohjaamaan ratilla peräsimen liikuttamisen raskauden vuoksi.
Eiköhän enemmistö ole sitä mieltä, että alle 30-jalkaisessa pinna on järkevämpi, ja yli 40-jalkaisissa ratti (ohjausvoimien vuoksi). Tuohon väliin sitten osuu suuri määrä veneitä, joissa voi olla kumpi vaan, omistajan mieltymyksien ja käyttötarkoituksenkin mukaan. Makuasioista voi tietty kiistellä loputtomiin.
- Pinnari
RattiAutossaniOn kirjoitti:
Voisiko joku tämän keskustelun seuraajista valaista minua, pinnaveneen omaajaa. Miksi Te vannotte ruorin nimeen? Pinnahan on:
1) Teknisesti yksinkertaisempi
2) Vähävikaisempi ja riski vikaantumiseen kesken kelin on pienempi
3) Tunnokkaampi, jolloin purjeiden trimmaus tasapainoiseen menoon on helppoa
4) Varapinna on helppo veistää vaikka itse ja helppoa säilyttää
5) Helppo nähdä, ettei ruorikulma pääse liian suureksi
6) halvempi ja keveä pinnapilotti
7) Sen saa pois tieltä satamassaRuoriohjatuissa saa hienon mahdollisuuden sadesääselfien ottoon uuden HH-offshoretakin esittelemiseksi. Lisäksi kaikki pikkupojat tykkää pyöritellä rattia. No joo, ruori on perusteltavissa isoissa 40 ft - veneissä, muuten olen samaa mieltä että ruoriohjaus on vikaantuvaa tekniikkaa tukkimassa istumalaatikon parasta tilaa.
- lopettanut
Osta SW 30. Myyn hyvän edullisesti.
- Timppa-72-
Marmariksesta, Turkista Swan 371, vuosimallia 1980, 67000e :) Ei paha, ja varmasti merikelpoinen....No joo Swan nyt mun unelma, jostain kumman syystä.
- kak3
Jos ton roudaa tänne niin ALVit päälle ja näemmä toi tiikkikansikin pitäis uusia. Rupeaa toi nettivenessä oleva 371 tuntumaan halvemmalta.
- O30
Omega30. Meillä ollaan oltu siihen tyytyväisiä. Näyttäis niitä olevan myynnissäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422561Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101888Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761883Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821338- 651248
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171218TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161078Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901070Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42924- 71923