Kuukautisten epäsäännöllisyydestä

Vaivaa pukkaa

Olen 47v, ja kuukautiseni ovat tulleet epäsäännöllisiksi. Välillä on noin 2 viikon välein, tosi rasittavaa. Välillä on 1,5 kk väliä.

Onko tämä tavallista vaihdevuosia lähestyttäessä? Miten teillä muilla? Minulla oli myös kuumia aaltoja, mutta ne lähes hävisivät, kun aloin ottamaan e-vitamiinia. Tai en ole varma, auttoiko se, jokatapauksessa ei ole enää paljoakaan kuumia aaltoja.

8

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kotidiagnoosia

      sun vaivat liittyvät ikääsi,estrogeenin suhde keltarauahshormooniin on epäsuhteessa,mulla samaa juttua mene lääkäriin jossa tehdään sisätutkimukset,ja verikokeista hormoniarvot,kohdun limakalvo näyte tärkeä,siitä näkee pipellestä ,siis kaiken kattavan.saat mahdollisesti keltarauhshormonikuurin hoitoon,tai hoemonikierukan,jos vuotohäiriöt jatkuvat,epäilen että pahenevatkinLääkärin tutkimukseen.l

    • Liki 50 vuotias

      Vaihdevuodet lähestyy, kun mensut harvenee ts. kun viimeisistä mensuista on vuosi mennyt on vaihdevuodet alkaneet.

      Premenopaussi aiheuttaa kuukautishäiriöitä, kun keltarauhashormooni vähenee.

    • Liki 50 vuotias

      E-vitamiini ei välttämättä vaikuta.

      Itselläni on harvemmin kuumia aaltoja enkä popsi mitään vitamiineja. Ei kuumat aallot välttämättä ole säännöllisiä, mutta mensujen aikana voi ilmatua.

    • naruto5321

      olen saman ikänen ja mulla kans heittelee menkat miten sattuu.viimex oli 4kk sitten ja nyt taas.tätä on jatkunu pari vuotta.ne alkaa sellasella voimallaettei mitään rajaa,varmaan ämpärillinen tulee päivässä ja lisäx valtavia hyytymiä,jotka ei imeydy siteeseen vaan tippuu housun puntista.näinä päivinä ei voi kotoo poistua,syödä vaan caprilonia ja vaihtaa vaatteita.joskus jouduttu tankkaan lisä vertakin kun hb tippu 60:een.talvellakin nukun ikkuna auki kun on niin kuumaa.kaavintaa ehdotettu...

    • mummotautinenko

      Hei, Olen samanikäinen ja myös minulla "murheena" vuotojen epäsäännöllisyys, Alkuvuodesta kuukautiset poissa jo 2 kk, sitten tulivat normaalisti. Nyt viimeisempien kahden kerran välillä ollut vain 2 viikkoa. Kummallakaan kertaa ei mitään normaali alavatsakipuja, sen sijaan järkyttävä turvotus ennen vuotojen alkuja .Vuoto ollut ihan erilaista kuin aiemmin: ihan "kirkasta" verta, ei mitään klimppejä tms. Vuoto niukkaa, mutta vastaavasti kestänyt reilusti yli viikon. Muutaman kerran tuntunut vihalaiseva pistos alavatsalla.
      Kuumia aaltoja en ole tuntenut, päin vastoin olen melkoinen vilukissa . Kuivuuden takia seksihalut olleet jo pitkään poissa. Nivelkipuja aika-ajoin, samoin saamattomuutta ja itkuherkkyyttä. Näiden oireiden takia tutkittu kilpirauhasta, mutta se puoli kunnossa.
      Aikaistinkin vuosittaista gynelle menoa, jotta voidaan tilanne kartoittaa. Johtuuko oireet vain vaihtareista vai voiko olla jotain muuta?

    • keltarauhaslääke

      Menkää naiset gynegologille vuosittain,huolehtikaa itsestänne ja ottakaa asioista selvää,luonnollista tässä iässä,muut syyt täytyy kartoittaa pois ,kasvaimet ym muut.

    • Eräsöpö

      Mulla on kans vuosi viimeisistä vuodoista.kuumia aaltoja ollut ja mennyt mutta nyt koko roppa oireilee.verikokeet hyvät nivelet kulumista joka paikka kipeä.homeilla on osuutta mutta kyllä vv on varmaan takana.lohdullista lukea että muillakin samanlaista. Kipujen kanssa oon ihmeissään. Työteho on aivan nollassa.toista oli ennen.pitämee alkaa kokeilemaan em. Rohtoja.kiitos hyvistä kommenteista.

    • Rva47

      Minulla alkoivat kuukautiset tulla miten sattuu (jopa viikon välein) 45-vuotiaana. Sitä ennen kuukautiseni tulivat lähes tunnin tarkkuudella monta kymmentä vuotta. Olen jo kaksi vuotta käyttänyt Primolut 10 mg 10 pv/kk. Sillä kuukautisvuoto tulee kerran kuukaudessa eikä tiputtelua ole. Kuten edellä jo todettiin, munasarjojesi toiminta alkaa hiipua ja siitä johtuen kuukautiset heittelevät. Käy gynekologilla hakemassa lääkkeet, jos vuotojen epäsäännöllisyys haittaa sinua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      840
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe