Huolettaa

huo-kaus

Minulla on diagnosoitu Asperger vuonna 1997 ja minua huolettaa lukea tällaisia juttuja. Luin äsken, että Asperger-lapsilla on terveen järjen käyttö puutteellista. Miten niin? Olen nyt 28-vuotias. Minulla on kaveri, joka on monta kertaa sanonut, että jonkin asian tajuaa maalaisjärjellä ja hän on myös sanonut, että välillä tuntuu siltä, että minulla ei maalaisjärki toimi kunnolla. Hän myös jatkuvasti hokee minulle, että minua ei uskoisi 28-vuotiaaksi ja myös sitäkin, että henkinen ikäni on huomattavasti pienempi. Miksi Asperger-henkilöt näyttävät ikästään nuoremmilta ja ovatko he yleensä myös henkiseltä iältään nuorempia? Jos ovat, niin miksi?

12

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämää pohtiessa

      Maalaisjärki on aika suhteellinen käsite. Millä tavoin sen käytön pitäisi ilmetä? Minua luullaan usein nuoremmaksi ja näytän kuulema nuoremmalta kuin olen, mutta se johtunee lapsenmielisyydestä.

      • huo-kaus

        Tämä kaverini on myös sanonut minua lapsenmieliseksi muun muassa siksi, että olen katsonut piirrettyjä. Minusta siinä ei ole mitään kummallista, että katson edelleen piirrettyjä, joita tuli televisiosta silloin, kun olin lapsi. Olen nähnyt monesti, että Youtubessa on Muumi-videoita kommentoitu siten, että kommentoija on sanonut olevansa esim. 20-vuotias ja katsoo edelleen muumeja. Ei siinä ole mitään outoa. Tämä kaveri myös nauroi minulle, kun kävin katsomassa Teenage Mutant Ninja Turtlesin. Hän sanoi sen olevan lastenelokuva. Kerroin tästä serkulleni, ja hän taas sanoi sen olevan enemmänkin nuortenelokuva eli serkkuni ei pitänyt mitenkään hassuna sitä, että kävin katsomassa sen. Yksi syy tähän piirrettyjen katsomiseen on, että on monia piirrettyjä, joiden kaikkia jaksoja en ole nähnyt ja haluan nyt nähdä ne, kun olen varttunut ja voin tehdä ihan mitä haluan ilman että vanhemmat määräävät, milloin on mentävä nukkumaan jne.


    • Elämää pohtiessa

      Eihän siinä mitään kummallista olekaan. Välillä tulee pohtineeksi, että haluaisiko nämä ihmiset itse katsoa myös niitä "lastenelokuvia" mutta eivät vain uskalla siinä pelossa että mitä muut ajattelevat asiasta. Saattavat salaa kuitenkin katsoa :) Ei voi tietää. Mutta ei kannata välittää siitä mitä joku sanoo.

      Olen kuullut monta kertaa olevan sinisilmäinen ja tyhmä, ja tämän takia tullut hyväksikäytetyksi. Olen kuitenkin itse ajatellut asian siten ettei se ole minun tyhmyyttä jos toinen ihminen ei selviä elämässä käyttämättä toista hyväkseen. Järjenkäytöstä on sitten monia eri näkemyksiä, mutta en ajatellut muuttua sen takia että elämä olisi jotenkin "helpompaa" enkä tiedä olisiko se edes sitä jos tekisi samanlailla kuin moni muu.

      Aika hankalaa on silti käsittää miksi pitää arvostella ihmistä vain sen takia että ihminen on erilainen, eikä edes toiselle "vahingoksi".

    • ggjklöuyuii

      Voisiko joku tarkemmin määritellä mitä on maalaisjärki ja mitä eroa sillä on muun tyyppisten järkien kanssa, joissa ei ole etuliitettä "maalais" ???

    • Tuosta maalaisjärjestä... Minä olen monesti tullut ajatelleeksi itsestäni, että minulta ei sitä varmaan löydy. On joskus tullut sellaisia tilanteita vastaan, kun joku toteaa minulle, että jonkun kyseessäolevan ongelmallisen tilanteen pitäisi ratketa ihan maalaisjärkeä käyttämällä, ja muutenkin tunnen itseni maalaisjärjettömäksi vähän väliä. En minä ainakaan jaksa erityisemmin huolestua siitä, tällainen olen ja sillä selvä. : )

    • fgjkölöäää

      Jos perusteellinen tutkimus ja maalaisjärki tuottavat eri tuloksen, kumpi on todempaa ?

      Onko maalaisjärki semmoista, että tietää tutkimuksen tuloksen ilman tutkimustakin ?

      Tai onko maalaisjärki sitä, että osaa ratkaista asian ilman asiantuntijaa ?

      Onko maalaisjärki tosiasioita, jotka piilotetaan liian asiantuntemuksen viidakkoon ?
      Vai toisinpäin...onko maalaisjärki totuttuja uskomuksia jotka asiaan perehtymällä voivat osoitautua joksikin muuksi ?

    • Seulan läpäissyt

      Tehdään Asperger-seula

      Pannaan Asperherit seulaan

      Ravistetaan

      Ne jotka putoaa seulasta ovat Aspergereita

      Se mikä jää seulaan on järkeä

      Ae mikä läpäisee seulan on maalaisjärkeä

      • gjkllöö

        Siis tuon logiikan mukaan aspergereilla on juuri maalaisjärkeä?


      • gjklöää
        gjkllöö kirjoitti:

        Siis tuon logiikan mukaan aspergereilla on juuri maalaisjärkeä?

        ai nyt vasta ymmärsin....joo...heh
        ehkä oli maalaisjärjen puutetta kun kuvittelin seulasta putoavian tulevan niistä väliköistä.....


    • Voi Jeesuksen sandaali sentään teidän määrittelyjänne ja kriteerejänne...

    • huo-kaus

      Sitten tämä kaveri on myös sanonut, että sellaisen tajuaa maalaisjärjellä, että jos joku esim. etunimeltään Pentti menee naimisiin henkilön kanssa, jonka sukunimi on Pentti niin silloin hänestä voi tulla Pentti Pentti. Koska kun Pentti-sukunimen syntymässä saavalle taas ei saa antaa etunimeksi Penttiä. Hän sanoi, että eihän sitä voi estää, jos haluaa avioliitossa ottaa toisen nimen. Mutta olen kyllä varma, että moni ei haluaisi olla esim. Pentti Pentti. Tästä meillä oli ensimmäisen kerran puhetta jo yli vuosi sitten, ja hän jaksaa vieläkin jankuttaa minulle siitä.

    • ghjklölööö

      Vieraissa kulttuureissa ihmisillä on usein nimiä, joissa samakin nimi toistuu useamman kerran,
      Eli voi olla ikäänkuin nimi Pentti Matti Pentti tai Pentti Pentti Matti tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2425
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2030
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      257
      2016
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe