Kalat syö kasvit

verna

Mikäs siis olisi syynä kun kalat syövät lähes kaikista kasveista lehdet niin kauan, että lopulta kasvi kuihtuu?
Alkaa vähän tuntua turhalta ostaa lähes joka toinen viikko uusia ruukkuja, kun ne kuitenkin popsitaan.
Olisko kellään tiedossa tähän syytä tai jotain ehkäisykeinoja?

9

1699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verna

Voisin vielä lisätä ostoilmoituksen tähän samaan pakettiin, eli olisi tarvetta uudelle lamppukotelolle. Kotelon ei tarvitse olla mikääs upouusi, mutta kuitenkin siistissä kunnossa. Pituutta 60cm.

• oikku04

Mitä kaloja sulla on?
      Annatko kaloillesi viherruokaa?

Onko sulla kasvit altaassasi ruukuissa? Ne pitäisi ehdottomasti ottaa pois ruukusta ja istuttaa pohjaan - sillopin, kun n eon pohjaan istutettu, ne kasvavat uudelleen vaikka kala olisikin lehdet syönyt.

• verna

Mulla on neontetroja, "matokaloja" ja sinirihmakaloja. Ruokin kalojani sellaisella Tetra menu-ruoalla, jossa on niitä eri lokeroita, joissa on erilaista ruokaa.
        Kasvit ovat tietysti istutettuina, ja pohjalla pidän tuollaisia ravinnepalloja, ja lisään myös veteen kasviravinnetta. Kasvit eivät edes kerkeä "istuutua", kun jo niitä jo ollaan repimässä, joten mitään suurta juuristoa ne tuskin ehtivät edes kehittää.

• oikku04
        verna kirjoitti:

Mulla on neontetroja, "matokaloja" ja sinirihmakaloja. Ruokin kalojani sellaisella Tetra menu-ruoalla, jossa on niitä eri lokeroita, joissa on erilaista ruokaa.
        Kasvit ovat tietysti istutettuina, ja pohjalla pidän tuollaisia ravinnepalloja, ja lisään myös veteen kasviravinnetta. Kasvit eivät edes kerkeä "istuutua", kun jo niitä jo ollaan repimässä, joten mitään suurta juuristoa ne tuskin ehtivät edes kehittää.

Kyllä mä silti väittäisin että ne eivät saa tarpeeksi vihreää ruokaa. Meillä ei ole kalat koskeneet ollenkaan kasveihin.

Oletko nähnyt että kalat syövät kasveja?

Meinaan vaan että myös vesiarvot vaikuttavat kasvien menestymiseen.

Mitkä on arvot? Altaan koko, kalojen määrä?
        Hoitorutiinisi?

• verna
        oikku04 kirjoitti:

Kyllä mä silti väittäisin että ne eivät saa tarpeeksi vihreää ruokaa. Meillä ei ole kalat koskeneet ollenkaan kasveihin.

Oletko nähnyt että kalat syövät kasveja?

Meinaan vaan että myös vesiarvot vaikuttavat kasvien menestymiseen.

Mitkä on arvot? Altaan koko, kalojen määrä?
        Hoitorutiinisi?

Kyllä mä olen nähnyt kun niitä nyitään kunnolla irti.
        Lämpötila liikkuu 26 asteen tienoilla, pH 7, dH 10. akvaario 60l, kaloja 11 kpl. Tällä hetkellä on siis vain yksi sinirihmakala, noin selvennyksenä. Se taitaa repiä niitä kasveja ahkerimmin.

• hessu
        verna kirjoitti:

Lämpötila liikkuu 26 asteen tienoilla, pH 7, dH 10. akvaario 60l, kaloja 11 kpl. Tällä hetkellä on siis vain yksi sinirihmakala, noin selvennyksenä. Se taitaa repiä niitä kasveja ahkerimmin.

No ei ihmekään jos sinirihma riehuu ja repii kasveja, se on nimittäin enemmän kuin 3 krt liian pienessä altaassa! Kato esim. toi alempi viesti missä paljon suuremmastakin altaasta suositellaan sinirihma poistettavan.

• oikku04
        verna kirjoitti:

Sinirihma heti pois noin pienestä purkista.
        Tässä se nähdään, "kesynä" pidetty kala muuttuu tuholaiseksi kun on liian ahtaissa oloissa. Saattaa alkaa myös tappamaan niitä neontetroja.
        Lämpötilakin on neontetroille vähän turhan korkea mielestäni - kun taas rihmakalalle saisi olla korkeampi vielä.
        Mitä ne sellaiset matokalat on??

Ja niitä vesiarvoja, no2, no3?

• haksa
        oikku04 kirjoitti:

Sinirihma heti pois noin pienestä purkista.
        Tässä se nähdään, "kesynä" pidetty kala muuttuu tuholaiseksi kun on liian ahtaissa oloissa. Saattaa alkaa myös tappamaan niitä neontetroja.
        Lämpötilakin on neontetroille vähän turhan korkea mielestäni - kun taas rihmakalalle saisi olla korkeampi vielä.
        Mitä ne sellaiset matokalat on??

Ja niitä vesiarvoja, no2, no3?

Olisikohan matokalat piikkisilmiä?

noniin.. tuota paljokos sulla on sitä valaistusta sielä?

• Anonyymi

60l? Eli 6 ämpäriä vettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      144
      1830
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1748
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1460
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1325
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      219
      1238
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      72
      1148
    7. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      279
      1133
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1010
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      108
      918
    Aihe