Tuli omistukseen Terceiralla telakoituna oleva purjevene. Vene vaatii aika paljon kunnostamista ennen kuin alan sitä mantereelle suuntaamaan joten Azoreilla veneilleille pari kysymystä.
Mistä löytyy parhaiten venetarvikkeita ?
Onko tietoa firmoista / henkilöistä joiden puoleen kannattaa veneen remonttiasioissa kääntyä?
Jos ei täällä halua esiintyä voi maililla lähestyä [email protected]
Azorin kävijöille
35
639
Vastaukset
- Hortassa ainakin on
Mid-Atlantic Yacht Service osaa ainakin riki- ja elektroniikkakorjaukset, luultavasti paljon muutakin. Firma on Hortassa aika lähellä satamaa.
- seppomartti
Mid Atlantic lienee paras paikka ostaa tavanomaisia varusteita muttei mihinkään isoon remppaan. Hortasta löytyy myös harvinaisen edullinen purjemaakari. Kysymyksestä ei selviä minkä tasoista tarvitaan. Faialin, Sao Miguelin ja Santa Marian paikallistuntemuksesta ei nyt ole apua. Saksalaisveneistä kuulin tänä syksynä kehuja Terceiran telakointipalveluista. Veneilijät kussakin paikassa kertyvät yleensä oluselle johonkin. Kannattaisi liittyä joukkoon ja kuunnella paikallista viidakkorumpua.
- Allied Azoreilla
seppomartti kirjoitti:
Mid Atlantic lienee paras paikka ostaa tavanomaisia varusteita muttei mihinkään isoon remppaan. Hortasta löytyy myös harvinaisen edullinen purjemaakari. Kysymyksestä ei selviä minkä tasoista tarvitaan. Faialin, Sao Miguelin ja Santa Marian paikallistuntemuksesta ei nyt ole apua. Saksalaisveneistä kuulin tänä syksynä kehuja Terceiran telakointipalveluista. Veneilijät kussakin paikassa kertyvät yleensä oluselle johonkin. Kannattaisi liittyä joukkoon ja kuunnella paikallista viidakkorumpua.
Venettä voisi kuvailla loppuunkulutetuksi tekniikan ja sähköjen osalta. Riki vaatii myös huoltoa. Sähköistä selviän itse ja tekniikkapuolikin hoituu kunhan vain varaosia on saatavilla. Vene on Allied 36 ja kone westerbeke 4 108 eli punaiselsi maalattu perkins.
Riki ja purjeet joudun käyttämään spesialistilla, vaijereissa ainakin on sanomista. - mitä järkee
Allied Azoreilla kirjoitti:
Venettä voisi kuvailla loppuunkulutetuksi tekniikan ja sähköjen osalta. Riki vaatii myös huoltoa. Sähköistä selviän itse ja tekniikkapuolikin hoituu kunhan vain varaosia on saatavilla. Vene on Allied 36 ja kone westerbeke 4 108 eli punaiselsi maalattu perkins.
Riki ja purjeet joudun käyttämään spesialistilla, vaijereissa ainakin on sanomista.hankkia romu vene keskeltä ei mitään. Ja vielä aivan outo merkki, ei oo tommoista venemerkkiä ennen vastaan tullut.
- Veijarivaijeri
Allied Azoreilla kirjoitti:
Venettä voisi kuvailla loppuunkulutetuksi tekniikan ja sähköjen osalta. Riki vaatii myös huoltoa. Sähköistä selviän itse ja tekniikkapuolikin hoituu kunhan vain varaosia on saatavilla. Vene on Allied 36 ja kone westerbeke 4 108 eli punaiselsi maalattu perkins.
Riki ja purjeet joudun käyttämään spesialistilla, vaijereissa ainakin on sanomista.Se on hassua, kuinka yksi sana voi paljastaa tilanteesi haasteellisuuden. Palkkaa joku partasuinen purjehtija käymään veneenraato läpi. Varsinkin ne "vaijerit".
- Vaijeriveijari
Veijarivaijeri kirjoitti:
Se on hassua, kuinka yksi sana voi paljastaa tilanteesi haasteellisuuden. Palkkaa joku partasuinen purjehtija käymään veneenraato läpi. Varsinkin ne "vaijerit".
Minun veneessäni löytyy myös aika monesta paikasta vaijereita. Staagit, vantit, kaiteet, moottrorin hallinta ja nostimissa myös. Mikä noille olisi oikea sana jos haluaa yhteen sanaan sisällyttää kaikki ?
- tunne+järki
Vaijeriveijari kirjoitti:
Minun veneessäni löytyy myös aika monesta paikasta vaijereita. Staagit, vantit, kaiteet, moottrorin hallinta ja nostimissa myös. Mikä noille olisi oikea sana jos haluaa yhteen sanaan sisällyttää kaikki ?
Me Harmajan lähivesillä seilaavat olemme tietenkin kateellisia "Azorin miehelle" mutta eipä nyt lytätä hanketta eikä miestä.
- mitä järkee mollata
mitä järkee kirjoitti:
hankkia romu vene keskeltä ei mitään. Ja vielä aivan outo merkki, ei oo tommoista venemerkkiä ennen vastaan tullut.
"Mitä järkee" on arvostella toisten tekemiä ratkaisuja? Kyseinen vene ei ole "keskellä ei mitään", vaan on tavanomaisen reitin varrella purjehdittaessa Atlantin yli lännestä Eurooppaan. Veikkaan, että juuri siksi tuokin Allied36-vene on Azoreilla. Jokin syy matkan keskeytymiseen sinne varmaankin on - ja pakkotilanteessa hp voi olla ostajaa houkutteleva. Aivan millä tahansa romulla Atlantin ylitys Azoreille asti ei onnistu. Maailmassa on lukuisia sellaisia venemerkkejä, jotka omilla kotirannoillamme ovat tuntemattomia.
http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1251 - FF 27 Charlotta
tunne+järki kirjoitti:
Me Harmajan lähivesillä seilaavat olemme tietenkin kateellisia "Azorin miehelle" mutta eipä nyt lytätä hanketta eikä miestä.
Suurella todennäköisyydellä sama kippari, joka remppasi itselleen Nord 80:n viime kesäksi.
http://nord-80.blogspot.fi/2014/07/viikkosiivous.html
Varmasti tietää mitä on tekemässä. - osaajan ostos
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Suurella todennäköisyydellä sama kippari, joka remppasi itselleen Nord 80:n viime kesäksi.
http://nord-80.blogspot.fi/2014/07/viikkosiivous.html
Varmasti tietää mitä on tekemässä.Osoitit mollaajille, että kyseisen Allied 36:n ostajalla on kokemusta ja taitoa vanhan veneen kunnostamisessa! Hyvä!
Uskon, että ostopäätöstä ei ole tehty hetken mielijohteessa ajattelematta kunnostustusprojektin kustannuksia. - seppomartti
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Suurella todennäköisyydellä sama kippari, joka remppasi itselleen Nord 80:n viime kesäksi.
http://nord-80.blogspot.fi/2014/07/viikkosiivous.html
Varmasti tietää mitä on tekemässä.Tilanne ei ole kovinkaan synkkä. Vaijereiden ja purjeiden korjaajia löytyy maailmalta. Perkins on kaikille tuttu. Azorien etu on mm. hintataso. Pari kk sitten isopurjeen reiän paikkaus, fokan takaliikin korjaus ja ison ikkunan rakentaminen biminin kattoon maksoivat Hortassa 120€ YHTEENSÄ, materiaalit ja nouto mukaanluettuna. Hortassa esiintyy rikikorjaajana belgialainen Jean- Pierre, en suosittele. Mid Atlantic on parempi. Saksalainen Lorenz auttaa "kaikessa"?. Ponta Delgadassa purje- ja rikiongelmissa saksalaiset "Amy and Andy" auttavat mutta ovat kalliimpia.
Marinan tai telakan toimistosta saat varmaan parhaiten yhteyden paikalisiin firmoihin sähköpostilla. Portugalilaiset voivat jopa vastata, ranskalaiset ei.
http://www.marinasazores.com/Default.aspx?alias=www.marinasazores.com/angra - Allied Princess 36
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Suurella todennäköisyydellä sama kippari, joka remppasi itselleen Nord 80:n viime kesäksi.
http://nord-80.blogspot.fi/2014/07/viikkosiivous.html
Varmasti tietää mitä on tekemässä.Siis kyseessä tällainen vene slooppina http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1441
- seppomartti
seppomartti kirjoitti:
Tilanne ei ole kovinkaan synkkä. Vaijereiden ja purjeiden korjaajia löytyy maailmalta. Perkins on kaikille tuttu. Azorien etu on mm. hintataso. Pari kk sitten isopurjeen reiän paikkaus, fokan takaliikin korjaus ja ison ikkunan rakentaminen biminin kattoon maksoivat Hortassa 120€ YHTEENSÄ, materiaalit ja nouto mukaanluettuna. Hortassa esiintyy rikikorjaajana belgialainen Jean- Pierre, en suosittele. Mid Atlantic on parempi. Saksalainen Lorenz auttaa "kaikessa"?. Ponta Delgadassa purje- ja rikiongelmissa saksalaiset "Amy and Andy" auttavat mutta ovat kalliimpia.
Marinan tai telakan toimistosta saat varmaan parhaiten yhteyden paikalisiin firmoihin sähköpostilla. Portugalilaiset voivat jopa vastata, ranskalaiset ei.
http://www.marinasazores.com/Default.aspx?alias=www.marinasazores.com/angraJatkan vaijerijuttua vielä. Olen myös vienyt mukanani koneessa ja teettänyt Suomessa. 1-2 menee helposti mutta koko takilan uusinen on tehtävä paikan päällä. Jos et tiedä tarkkaa mittaa niin vain yläpäähän puristepääte Suomessa ja alapään teet itse Blue wave, Sta-lock tai Norseman- päätteellä helposti.
- kutteririkinen
Allied Princess 36 kirjoitti:
Siis kyseessä tällainen vene slooppina http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1441
Sen Seawind 36 MkII Cutter (Allied) -veneen sailboatdatan linkki oli jo ilmoitettu.
Kutteririki on hyvä ratkaisu avomericruisereissa. - Asenne tuokin
Veijarivaijeri kirjoitti:
Se on hassua, kuinka yksi sana voi paljastaa tilanteesi haasteellisuuden. Palkkaa joku partasuinen purjehtija käymään veneenraato läpi. Varsinkin ne "vaijerit".
Se on hassua kuinka kirjoituksesi paljastaa asenteesi. Älä pilaa päivääsi olemalla kateellinen heille jotka tekevät asioita joihin sinulla ei ole uskallusta.
- Mid Atl. vaijerit?
seppomartti kirjoitti:
Jatkan vaijerijuttua vielä. Olen myös vienyt mukanani koneessa ja teettänyt Suomessa. 1-2 menee helposti mutta koko takilan uusinen on tehtävä paikan päällä. Jos et tiedä tarkkaa mittaa niin vain yläpäähän puristepääte Suomessa ja alapään teet itse Blue wave, Sta-lock tai Norseman- päätteellä helposti.
Kannattaisikohan ensin tiedustella vaijereiden ja päätteiden saatavuutta ja hintoja Mid Atlantic Yacht Serviceltä. Jos muistikuvani on oikea, kahden eri veneen katkenneet etustaagit uusittiin juuri siellä ja palvelu oli hyvä. Tämä kuitenkin koski toukokuuta 2004 enkä tiedä nykytilannetta.
Neuvosi ruuvattavista vaijeripäätteistä on hyvä. Sellaisia kannattaa joka tapauksessa olla varaosina, jos tekee valtameripurjehduksia.
Itse tekisin kuitenkin toisinpäin kuin ehdotit. Panisin Norsemanit mieluummin rikivaijereiden yläpäihin (jos vain toiseen päähän). Syy on se, että säikeiden katkeamiset alkavat tavallisimmin puristuspäätteiden kohdalta. Ne on helpompi havaita, jos puristuspääte on vantin tai staagin alapäässä eikä topissa. Vaijerisäikeiden katkeamiset Norsemanin (tai vast.) liitoksissa ovat harvinaisempia. - helppo tsekata
Mid Atl. vaijerit? kirjoitti:
Kannattaisikohan ensin tiedustella vaijereiden ja päätteiden saatavuutta ja hintoja Mid Atlantic Yacht Serviceltä. Jos muistikuvani on oikea, kahden eri veneen katkenneet etustaagit uusittiin juuri siellä ja palvelu oli hyvä. Tämä kuitenkin koski toukokuuta 2004 enkä tiedä nykytilannetta.
Neuvosi ruuvattavista vaijeripäätteistä on hyvä. Sellaisia kannattaa joka tapauksessa olla varaosina, jos tekee valtameripurjehduksia.
Itse tekisin kuitenkin toisinpäin kuin ehdotit. Panisin Norsemanit mieluummin rikivaijereiden yläpäihin (jos vain toiseen päähän). Syy on se, että säikeiden katkeamiset alkavat tavallisimmin puristuspäätteiden kohdalta. Ne on helpompi havaita, jos puristuspääte on vantin tai staagin alapäässä eikä topissa. Vaijerisäikeiden katkeamiset Norsemanin (tai vast.) liitoksissa ovat harvinaisempia. - seppomartti
Mid Atl. vaijerit? kirjoitti:
Kannattaisikohan ensin tiedustella vaijereiden ja päätteiden saatavuutta ja hintoja Mid Atlantic Yacht Serviceltä. Jos muistikuvani on oikea, kahden eri veneen katkenneet etustaagit uusittiin juuri siellä ja palvelu oli hyvä. Tämä kuitenkin koski toukokuuta 2004 enkä tiedä nykytilannetta.
Neuvosi ruuvattavista vaijeripäätteistä on hyvä. Sellaisia kannattaa joka tapauksessa olla varaosina, jos tekee valtameripurjehduksia.
Itse tekisin kuitenkin toisinpäin kuin ehdotit. Panisin Norsemanit mieluummin rikivaijereiden yläpäihin (jos vain toiseen päähän). Syy on se, että säikeiden katkeamiset alkavat tavallisimmin puristuspäätteiden kohdalta. Ne on helpompi havaita, jos puristuspääte on vantin tai staagin alapäässä eikä topissa. Vaijerisäikeiden katkeamiset Norsemanin (tai vast.) liitoksissa ovat harvinaisempia.Ok. Selityksesi on hyvä. Oma ajatukseni on päinvastainen koska Blue wave täytetään esim. Sikalla niin ei ole märkänä sisältä ja ruoste raiskaa vähemmän. Puristepäätteet ovat aina kannella märkänä ja ruosteessa sisältä. Käyn mastossa tarkastamassa ennen pitkää legia joka tapauksessa.
- Allied Azoreilla
seppomartti kirjoitti:
Jatkan vaijerijuttua vielä. Olen myös vienyt mukanani koneessa ja teettänyt Suomessa. 1-2 menee helposti mutta koko takilan uusinen on tehtävä paikan päällä. Jos et tiedä tarkkaa mittaa niin vain yläpäähän puristepääte Suomessa ja alapään teet itse Blue wave, Sta-lock tai Norseman- päätteellä helposti.
Kiitokset Seppomartille ja kumppaneille tiedoista. Sen verran tilanteesta että vene on tosiaan Allied Princess 36. Ja Charlotta 27.n arvaus oikea. Etustaagi on saanut kipeää alapäästä. Vene ollut kutterina alkujaan, sisempi staagi mukana mutta ei paikallaan ja siinä fokka rullalla. Ajatus laittaa genua myös rullalle ja rikata taas kutteriksi.
Kone toimii mutta käynyt kuumana. Vaatii siis tskkauksen ainakin. Sähköt aivan finaalissa, ei enään tule kalua pikku virityksillä.
Muuten ei sen ihmeempää - vanha kulunut vene aika sopivassa paikassa. Talviaikaan töiden suhteen hiljaista joten voi rakennella kuntoon ja jos ympäristöön kyllästyy niin siirtää sitten itään tai länteen. Isojen vesien kokemus puuttuu mutta siinähän sitä sitten kokemusta karttuu, harvapa meistä on syntynyt skuutti kädessä :-/ - seurataan blogiasi
Allied Azoreilla kirjoitti:
Kiitokset Seppomartille ja kumppaneille tiedoista. Sen verran tilanteesta että vene on tosiaan Allied Princess 36. Ja Charlotta 27.n arvaus oikea. Etustaagi on saanut kipeää alapäästä. Vene ollut kutterina alkujaan, sisempi staagi mukana mutta ei paikallaan ja siinä fokka rullalla. Ajatus laittaa genua myös rullalle ja rikata taas kutteriksi.
Kone toimii mutta käynyt kuumana. Vaatii siis tskkauksen ainakin. Sähköt aivan finaalissa, ei enään tule kalua pikku virityksillä.
Muuten ei sen ihmeempää - vanha kulunut vene aika sopivassa paikassa. Talviaikaan töiden suhteen hiljaista joten voi rakennella kuntoon ja jos ympäristöön kyllästyy niin siirtää sitten itään tai länteen. Isojen vesien kokemus puuttuu mutta siinähän sitä sitten kokemusta karttuu, harvapa meistä on syntynyt skuutti kädessä :-/Mukava, jos pidät blogia projektistasi! Uskon, että sen kautta esitetyistä kokemuksistasi olisi hyötyä ja iloa muillekin purjehtijoille.
- seppomartti
Allied Azoreilla kirjoitti:
Kiitokset Seppomartille ja kumppaneille tiedoista. Sen verran tilanteesta että vene on tosiaan Allied Princess 36. Ja Charlotta 27.n arvaus oikea. Etustaagi on saanut kipeää alapäästä. Vene ollut kutterina alkujaan, sisempi staagi mukana mutta ei paikallaan ja siinä fokka rullalla. Ajatus laittaa genua myös rullalle ja rikata taas kutteriksi.
Kone toimii mutta käynyt kuumana. Vaatii siis tskkauksen ainakin. Sähköt aivan finaalissa, ei enään tule kalua pikku virityksillä.
Muuten ei sen ihmeempää - vanha kulunut vene aika sopivassa paikassa. Talviaikaan töiden suhteen hiljaista joten voi rakennella kuntoon ja jos ympäristöön kyllästyy niin siirtää sitten itään tai länteen. Isojen vesien kokemus puuttuu mutta siinähän sitä sitten kokemusta karttuu, harvapa meistä on syntynyt skuutti kädessä :-/Kannattaa kierrellä saaret. Autovuokraus on halpaa.
Tässäkin tapauksessa staagin alaosa rikki, tämä taitaa olla yleisintä. Jos vain yksi staagi on ongelma niin sen voi korjata lyhentämällä "välikaisesti" mainituilla päätteillä ja esim. dyneemaa väliin.. Furlerin yhteydessä joka tapauksessa uusittava kokonaan.
Sääli kun syyskuussa tulin pois Azoreilta. Olisi ollut veneessä pari iskemätöntä ylimääräistä 7mm staagia hetti käyttöön. - 407
Asenne tuokin kirjoitti:
Se on hassua kuinka kirjoituksesi paljastaa asenteesi. Älä pilaa päivääsi olemalla kateellinen heille jotka tekevät asioita joihin sinulla ei ole uskallusta.
Samaa mieltä nimimerkin "Asenne tuokin"kanssa! Pitääkö heti ruveta mollaamaan toisen erillaisesta ratkaisusta? Varmaan olisi helpompikin tie, mutta mitä sitten? Azorit on hieno mesta, ja elo/olo siellä on todella edullista! Itse en olisi päätynyt tähän ratkaisuun, varmaankin siksi kun näillä käsillä eivaan synny!
Toivotan tsemppiä projektiin! - Niin se vaan on pojat
407 kirjoitti:
Samaa mieltä nimimerkin "Asenne tuokin"kanssa! Pitääkö heti ruveta mollaamaan toisen erillaisesta ratkaisusta? Varmaan olisi helpompikin tie, mutta mitä sitten? Azorit on hieno mesta, ja elo/olo siellä on todella edullista! Itse en olisi päätynyt tähän ratkaisuun, varmaankin siksi kun näillä käsillä eivaan synny!
Toivotan tsemppiä projektiin!että toiset tekee mitä haluaa ja toiset mitä osaa. Yleensä ensinmainitut lopulta osaavatkin aika paljon koska eivät suostu uskomaan että joku asia on mahdoton toteuttaa.
Toinen juttu sitten onkin onko tuollainen tapa elää järkevää, mielenkiintoista se ainakin on. - Allied Azoreilla
seppomartti kirjoitti:
Tilanne ei ole kovinkaan synkkä. Vaijereiden ja purjeiden korjaajia löytyy maailmalta. Perkins on kaikille tuttu. Azorien etu on mm. hintataso. Pari kk sitten isopurjeen reiän paikkaus, fokan takaliikin korjaus ja ison ikkunan rakentaminen biminin kattoon maksoivat Hortassa 120€ YHTEENSÄ, materiaalit ja nouto mukaanluettuna. Hortassa esiintyy rikikorjaajana belgialainen Jean- Pierre, en suosittele. Mid Atlantic on parempi. Saksalainen Lorenz auttaa "kaikessa"?. Ponta Delgadassa purje- ja rikiongelmissa saksalaiset "Amy and Andy" auttavat mutta ovat kalliimpia.
Marinan tai telakan toimistosta saat varmaan parhaiten yhteyden paikalisiin firmoihin sähköpostilla. Portugalilaiset voivat jopa vastata, ranskalaiset ei.
http://www.marinasazores.com/Default.aspx?alias=www.marinasazores.com/angraSeppomartti, onko sinulla saksalaisen Lorentzin koko nimi ja yhteystietoja. Voisi olla hyödyllinen kontakti minulle jos on monitoimimies. Voit lähettää vaikka [email protected]
- xx-yy-zz
seppomartti kirjoitti:
Ok. Selityksesi on hyvä. Oma ajatukseni on päinvastainen koska Blue wave täytetään esim. Sikalla niin ei ole märkänä sisältä ja ruoste raiskaa vähemmän. Puristepäätteet ovat aina kannella märkänä ja ruosteessa sisältä. Käyn mastossa tarkastamassa ennen pitkää legia joka tapauksessa.
Jos Blue- wave /Norseman on parempi kuin puristepääte, niin eikö kannata laittaa Blue- wave /Norseman vaijerin molempiin päihin ja unohtaa kokonaan puristepäätteett? Tulee tosin varmaan kalliimmaksi....
- seppomartti
Allied Azoreilla kirjoitti:
Seppomartti, onko sinulla saksalaisen Lorentzin koko nimi ja yhteystietoja. Voisi olla hyödyllinen kontakti minulle jos on monitoimimies. Voit lähettää vaikka [email protected]
Luulen, että puh# löytyy ja tulee perästä. On siis ollut Hortassa vakituisesti n.15 v.
Ei huolen häivää, sillä Terceiralla on kelpo telakka,joka hommaa kaiken mitä tarvitset. Mielestäni Terceira on parempi paikka, kuin Horta, joka jostakin syystä
on must mesta. Onneksi olkoon ostit veneen kivasta paikasta, siellä on tosi mukava :
laitella venetta ja kaupunkikin on viehättävä.- Allied Azoreilta
Mukava kuulla. Ainoa ongelma näin Suomesta käsin hoidella asioita on yhteydenpito. Englanniksi kun soittaa tulee usein luuri korvaan ja sähköposteihin ei vastata, toki joskus sentään. Onko sinulla siellä ketään tiedossa joka voisi hoidella pikkuasioita paikan päällä. Maililla voisit vinkata.
Allied Azoreilta kirjoitti:
Mukava kuulla. Ainoa ongelma näin Suomesta käsin hoidella asioita on yhteydenpito. Englanniksi kun soittaa tulee usein luuri korvaan ja sähköposteihin ei vastata, toki joskus sentään. Onko sinulla siellä ketään tiedossa joka voisi hoidella pikkuasioita paikan päällä. Maililla voisit vinkata.
Valitettavasti minulla ei ole henkilökontakteja, mutta jos sinulla on mahdollisuutta viettāä siellä muutamia pāiviä ja selvitellā asioita naamakkain, niin hommat hoituvat
ja ymmärrys kasvaa, tsemppiä.- Allied Azoreilla
biscaya kirjoitti:
Valitettavasti minulla ei ole henkilökontakteja, mutta jos sinulla on mahdollisuutta viettāä siellä muutamia pāiviä ja selvitellā asioita naamakkain, niin hommat hoituvat
ja ymmärrys kasvaa, tsemppiä.Menen toki myöhemmin talvella, muutama asia vaan olisi selvitettävä ennen lähtöä.
- oma kokemus
Joskus kaukomailla on yhteinen kieli löytynyt heti on kun on kehdannut sönköttää edes muutaman sanan paikallisten kieltä. Ne sanoo mielellään ettei osaa englantia mutta kun menetät ensin kasvosi ja yrität sönkätä jotain säälittävää niin toinenkin uskaltaa ja sekakielellä sitten asiat hoituu. Luuletko että onnistuisi opetella portugalin perusjutut?
- Allied Azoreilla
Kyllähän sitä paikanpäällä pärjää, suomee, englantia , vennäätä ja muutama sana epsanjaa niin asiat alkaa selvetä viimeistään kun ottaa kädet ja kynän kaveriksi. Mutta puhelimessa ei onnistu noin.
Eipä siinä, tämä aihe lie pureksittu näiltä osin loppuun. Kieliongelmakin on hallinnassa koska löytyi suomea ja portugalia puhuva henkilö paikan päältä ja lupautui jeesaamaan jos ei muuten asiat selviä :-)
- sy Snoopy
Korjasin ankkurilahdella 7 v sitten 8 mm vantin Norsemannilla katkaisemalla rälläkällä alapäätteen pois ja laittamalla väliin muutaman linkin 10 mm ketjua. Ketju on ylivahvaa, että silmä on riittävän iso vahvalle pultille. Ketjua saa saarillakin rautakaupasta. Dynemasta en tiedä. Viritys ei ole kaunis, mutta lienee vahvempi kuin alkuperäinen. Kuva löytyy kotisivuilta www.snoopy.fi
- ?!!?!!?
Tuon jos joskus suomeen tuot niin laiturilla saat vastata aika monta kertaa kysymykseen - mikä vene tuo on- Ei varmasti tule toista vastaan näillä vesillä.
- Ei lienee
paras valinta ainakaan Suomen saaristoihin. Tuollainen pitkäkölinen uppotukki on parhaimmillaan isoilla vesillä, aika haasteellinen ahtaissa satamissa ja saariston väylillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174796
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2012581Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731687Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291635- 241477
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon291405Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1481104
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme8984Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962