Ootteko myyneet asuntonne (osake/omakotitalo) itse, eli ilman välittäjää? Tarvitseeko siinä jonkun ulkopuolisen asiamiehen tms. kaupantekoon? Eli pystyykö itse hoitamaan kaikki paperihommat?
Kokemuksia asunnon myynnistä itse
7
4048
Vastaukset
- Aarre Saari
Itse ei tarvitse tehdä mitään. Ostajan pankki, joka rahoittaa kaupan, laatii kauppakirjan.
Omakotitalon myynnissä pitää kaupan vahvistajan olla läsnä. Hänetkin tilaa rahoittajapankin edustaja paikalle.
Jos ilmoittelet lehdessä asuntosi myynnistä, varaudu siihen, että välittäjiä tulee tarjoamaan sopimusta asunnon myynnistä. Älä laita nimeäsi heidän papereihinsa. Näitä tulee kiusaksi asti. - talon mies
Olen myynyt kaksi kerrostaloasuntoa itse, ja sanon kyllä että välittäjiä tulee riesaksi asti. Mutta ne eivät edes aina ilmoita olevansa välittäjiä. Puhelin soi, ovikello kilkkaa. Tavallisia asunnonkatsojiakin kyllä riittää väsymykseen asti.
Helppo kauppa oli se, kun kerran myin asunnon naapurille, joka oli pankissa töissä. Olin kyllä varuillani siinäkin. Mukavakin naapuri voi raha-asioissa olla vähemmän mukava.
Sinänsä vaan pitää olla tarkkana, mitä ostajan kanssa sopii. Että omistusoikeus siirtyy vasta kun kaikki on maksettu. Koskaan ei voi olla liian varovainen. Ensimmäisessä kaupassani oli jossakin vaiheessa asialla joku huijarin bulvaani.
Epämääräisen yksinkertaisen näköinen nainen tuli katsomaan, kiinnostui, sanoi että tehdään kaupat. Ei suostunut kuitenkaan maksamaan käsirahaa. No sovittiin kaupantekopäivä. Onneksi olin fiksu ja otin isäni asiaan mukaan. Sovittiin tapaaminen hänen työpaikalleen papereiden tekoa varten. Naisen mukaan tuli vielä epämääräisemmän näköinen mies, joka rupesi "neuvottelemaan". Kaupanteko loppui siihen.
Eli muista ettet luota mihinkään ostolupauksiin ennen kuin käsiraha on maksettu, eli älä ilmoita muille mahdollisille ostajille että ei ole myynnissä. Ja vielä käsirahan saatuasikin ota mahdollisten ostajien yhteystiedot. Ihmiset ovat ailahtelevaisia.
Olen myös joskus vuokrannut asuntoa, siinä oppi saman, että vaikka ihmiset ovat yleensä rehellisiä, niin mieliala muuttuu kummallisen usein. Ja joukossa on aina kaikenlaisia huijareita ym., eikä sitä näe aina ulkonäöstä. - hennessy
Kirjakaupasta saa valmiita kauppakirjalomakkeita.
Ostotarjous ja sen hyväksyminen aina kirjallisina, ei koskaan ilman käsirahaa. - Napoleon
ainakin asunto-osakkeen myynti. Sinun on ensin hankittava as.oy:n isännöitsijältä isännöitsijätodistus jonka mukana on oltava viimeinen tilinpäätös. Näitä ei tarvitse ensimmäiselle jalkalistan potkijalle näyttää, mutta kun tulee tosiostaja, niin sitten.
Tee asuntosi perustiedoista esite, yhteenveto, jota voi antaa jokaiselle kävijälle. Sellaisesta saat mallin, kun kierrät yhden iltapäivän ajan eri välittäjien näytöillä ja keräät niitä.
Tuolla jo sanottiinkin, että pankin täti pitää huolen kaupan oikeellisuudesta. Osakekirja on enimmäkseen myyjän pankissa kanissa ja se ei sieltä irtoa miten tahansa. Ja useimmiten se menee toiseen pankkiin samassa tarkoituksessa ja sielläkään ei hyväksytä ihan mitä tahansa. - jaska
väestön koulutustaso on noussut huomattavasti joten on ihme ettei kauppoja tehdä enemmän ilman välittäjiä kun se kerran on aika yksinkertaista. Moni tekee työkseen paljon vaativampia keikkoja. jos lehteen laittaa ilmoituksen niin tosiaan kiinteistövälittäjät ovat joukolla kimpussa ja eihän se mikään ihme ole kun katsoo heidän palkkioitaan! kukapa ei jouksisi helpon rahan perässä. valitettavasti korkeat välityspalkkiot siirtyvät hintoihin mikä on tietenkin välitysfirmojen takana toimivien pankkien etujen mukaista.
- Myy itse
Myy itse.
Mitä ihmeen vaikeita paperihommia asuntokaupassa on? Kauppasopimuksista löytyy vaikka kuinka paljon hyviä mallilomakkeita. Niitä voi käyttää. Kiinteistövälittäjät mielellääm maalailevat piruja seinille saadaksesii homman itselleen ja siivun kakusta.
Itse asuntoa myydessä vastaat vain rehellisesti kaikkiin kysymyksiin. Jos joku on huonossa kunnossa se kannattaa ilmoittaa selkeästi ja kauppapapereissa tuoda esille. Näin ei tule jälkipuheita. Kaupantekotilanteessa kannattaa myös kertoa miksi itse myy - haluan säästää rahaa. Jos epäilet ettet itse tiedä kaikkia probleemia talossa tilaa kuntotarkastus. Ne maksavat jonkun verran, mutta sitten on selkeä kolmannen osapuolen selvitys asioista. Sitä kannattaa esitellä myyntitilanteessa. Huom! jos joku asia on huonosti ja siitä on kerrottu avoimesti se ei pilaa kauppaasi - rehellisyys on valttia.
Mitään suurempia remontteja ei kannata tehdä, maalata kannattaa jonkin verran. Ostajat kuitenkin itse tekevät jonkun remontin. Jos mahdollista kanna kolmasosa kamoistasi varastoon niin näyttää väljemmältä ja asiakkaasi näkee ettei kulumia ole peitelty. Jonkin verran huonekaluja kannattaa jättää, että mittakaava on selvillä. - minä
Kuten aiemmin jo taidettiin mainita, asunto-osakkeen myyminen on paljon yksinkertaisempaa kuin kiinteistön (esim. omakotitalo tontteineen).
Ennen kuin lähdet soitellen sotaan, etsi tietoa asunnon myymisestä/ostamisesta netistä yms.
Ole tarkka antamiesi tietojen kanssa. Niiden pitää olla oikeita (mm. tiedot asuntosi markkinointiesitteessä). Kauppakirja pitää tehdä huolella. Kannattaa myös ottaa selvää, miten osakekirjan luovutus, omistus- ja hallintaoikeuden luovutus yms. kannattaa tehdä. Joskus ei ole fiksuinta pelkästään sopia, että omistusoikeus siirtyy vasta, kun koko kauppahinta on suoritettu. Joskus nimittäin voi olla fiksumpaa sopia niin, että osakekirja jää pantiksi kunnes kauppahinta on kokonaisuudessaan suoritettu. Etsi tietoa ko. panttauksesta. Helpoin tapa on sopia alunperin, että koko kauppahinta maksetaan kauppakirjan allekirjoitustilanteessa. Itse en muunlaista kauppaa tekisi.
Käsirahajutuissa ja tarjousten vastaanottamisissa pitää olla tarkkana. Jos otat käsirahaa vastaan, tehkää tarkat paperit jo siinä vaiheessa. Etsi siihen hyvä pohja, löytyy netistä. Lue ehdot tarkkaan. Myös sinä voit joutua korvaamaan ostajalle, jos kauppa ei toteudu. Riippuu ko. paperin ehdoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1951687Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2481531Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281091- 791057
- 741040
- 1171000
- 86991
Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose158875Hindujen rukous ei auta
Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hyviä tuloksia. Ja miten joku epäjumala voisikaan mihin353866- 56834