Raivostuttava & huonosti käyttäytyvä (!!) sukulaislapsi

tiina-maria92

Mulla on kolme tätiä, joista nuorin (nyt 48v) sai ensimmäisen lapsensa vasta päälle nelikymppisenä. Tällä hetkellä hänellä on kaksi tytärtä, iät 6v ja 2v, ja kolmas lapsi tulossa. Pitkään koko suku ajatteli, että kyseinen henkilö ei joko halua lapsia tai ei pysty tulemaan raskaaksi, mutta toisin kävi.

Nään tätiäni pari kertaa kuussa, joten olen saanut seurata pienten serkkujeni kehitystä. 2-vuotias sisko B on todella rauhallinen ja ystävällinen, en ole koskaan kuullut hänen huutavan tai raivoavan. Jos hänen vanhempansa pyytävät jotain, tyttö kyllä tottelee. Yleisesti ottaen siis todella kiltti lapsi. 6-vuotias isosiskonsa A on puolestaan täysi vastakohta. Ensinnäkin tytön normaali äänentaso on hel-ve-tin luja. Tuntuu, että lapsi huutaa kaiken sanomansa. Muutenkin A janoaa huomiota - välillä on tarjolla lauluesitystä, välillä pianonsoittoa (jota lapsi ei osaa soittaa lainkaan). Muutamissa perhejuhlissa tytön isä on käskenyt n. 30hlö seuruetta hiljentymään, sillä A haluaa laulaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että A huutaa jotain täysin randomia n. 5minuutin ajan, jolloin kaikki tuijottavat toisiaan epäuskoisina. Tytön vanhemmat katsovat tietysti omaa lastaan ihaillen, ''voi kun se osaa!''.

Useimmissa juhlissa A:n vanhemmat jättävät kaitsimisen täysin minun ja muiden serkkujeni (15-25v) harteille. He kyllä katsovat nuoremman tytön perään; mikäs siinä, kun lapsi vaan istuu ja hymyilee. Edellisellä kerralla, kun näin A:n, tyttö sylki päälleni, huusi ''VIHAAN TEITÄ!'' varmaan yli kymmenen kertaa, potki, puhui vähän kyseenalaisia juttuja (esim. sun ala-aukoista tulee mössöä?? wtf) yms. muuta raivostuttavaa. Jos yritin sanoa tytölle, että nyt haluaisin syödä/jutella muiden kanssa, hän kaatui maahan ja alkoi huutaa. Vasta kun joku antoi hänelle huomiota, hän lakkasi kirkumasta. En olisi yhtään yllättynyt, jos A:lla olisi todettu jonkinasteinen ylivilkkaus, sillä tyttö ei pysy paikoillaan edes puolta minuuttia. Koko ajan täytyy olla kierimässä tai hyppimässä.

Eniten mua ärsyttää varmaan A:n vanhemmat, sillä heitä ei näytä kiinnostavan oman jälkikasvun perseily. Okei, kyseessä on vasta 6-vuotias lapsi, mutta tyttöhän menee kouluun jo ensi vuonna! Ei tollanen surkea käytös mene läpi koulussa. Tätini on kai tullut vähän uskoon lasten saamisen myötä, joten en yhtään ihmettelis, jos hänellä olisi käytössä joku ''new age'' kasvatusmetodi, ''en sano lapselleni ei''. Argh, ottaa vaan niin paljon aivoon, kun osa ihmisistä ei tajua ottaa muita huomioon! Kyllä häpeäisin silmät päästäni, jos itsellä olisi noin huonosti käyttäytyvä lapsi. Välillä kyllä häpeän, kun pitää samassa tilassa olla tädin hänen perheensä kanssa.

2

1102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapset kuriin heti

      Toivottavasti tätisi lukee tämän tekstin.

    • nyt loppui jaksamine

      Näin joulun alla minuakin muistutetaan siitä, etten kertakaikkiaan voi sietää sukulaispoikaa. Kyseessä perheen B-lapsi (A:ssa puolestaan ei ole valittamista, hän on hyvin sympaattinen, kiltti ja fiksu). Ongelma on vanhemmissa ja luultavasti koko kodin ilmapiirissä. Vietämme aina joulun heillä ja aina se on yhtä kamalaa. Lapsen isä on negatiivisuuden ja takakireyden perikuva. Ennen hän oli lepsu ja hauska, nykyään en jaksa olla samassa tilassa. Hän nälvii vaimoaan ja sukulaisiaan, enkä halua kuunnella sellaista. Sukulaisia ei nälviminen haittaa, alistuvat ja hihittelevät, vaimo pistää laimeasti vastaan, mutta tilanne on ulkopuoliselle todella tukala ja ahdistava.

      B puolestaan on perusluonteeltaan kiltti ja kohtelias, mutta selvästi lapsi, joka tarvitsisi kuria ja sääntöjä. Oma lapseni halusi leikkiä hänen kanssaan, jolloin B kävi päälle, löi, potki ja sylki. Siis sylki näyttävästi ison räkäklöntin keskelle poikani paitaa. Jos oma lapseni olisi tehnyt jotain tuollaista, olisin räjähtänyt ja taluttanut lapsen miettimään, ehkä jopa lähtenyt tämän kanssa ulos kävelylle, jotta käytöstavat olisivat muistuneet mieleen. B sai vähän toruja, mutta isänsä vihjaili ja katsoi lastani siihen malliin, että tämän vika kuitenkin. Sen olisi vielä voinut antaa mennä poikien tappeluna.

      Myöhemmin B kielsi poikaani menemästä huoneeseensa ja koskemasta leluihinsa. Olen sitä mieltä, jos lapsi sanoo noin, sitä pitää kunnioittaa ellei aikuinen kumoa sitä. Meillä kotona olen aina sanonut, että kaikki lapset ovat tervetulleita lastenhuoneeseen ja saavat leikkiä kaikilla leluilla. B on yleensä ollut se, joka on heitellyt puisia tavaroita seiniin, ikkunaan ja muita lapsia päin. Lisäksi haistatellut aikuisille. Olen poistanut lelut, joita on heitelty, mutten koskaan kieltänyt häntä leikkimästä. Olen vain purrut hammasta.

      Nyt jouluna poikani ei kuitenkaan saanut mennä B:n huoneeseen. B oli isänsä kanssa sisällä, pitivät ovea kiinni eivätkä päästäneet poikaani sisälle. Poika koputteli ja minä kävin avaamassa oven. Isä sanoi painokkaasti, että kyseessä on B:n huone ja B:n säännöt. Poikani nyökkäsi, lähti olohuoneeseen ja itki siellä siihen asti, että lahjat jaettiin. Toki siinä tädit ja sedät tarjosivat jotain olohuonepuuhaa vastapainoksi, mutta missään vaiheessa kukaan ei ottanut kantaa siihen, mitä lastenhuoneessa oli tapahtunut.

      Lähtötohinassa B tuli vielä ilmoittamaan tyttärelleni, että koska olemme heidän talossaan, tyttäreni lahjat kuuluvat hänelle. Tyttäreni tosin on poikaani kipakampi luonteeltaan, hämmentyi kyllä ilmoituksesta, mutta pisti vastaan.

      En ole heitä meille kutsunut paitsi syntymäpäivillä ja vastaavilla. En vain jaksa B:tä tai sitä, ettei äitinsä puutu millään tavalla tämän toimiin. Isänsä ei onneksi tule edes meidän juhliimme. B itsessään ei ole todellinen ongelma vaan vanhempien lepsuus, mutta olen alkanut vihata lastakin. Päätin jo kotiin palatessani, että ensi joulun olemme matkoilla. Ihan sama, mitä mummit ja vaarit kitisee, en halua enää kertaakaan, että lapseni joutuu itkemään jouluaattona siksi, ettei saa leikkiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2889
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2184
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe