Muumi - pelkkää bisnestä?

Bisnestä totta

En ole oikein milloinkaan ymmärtänyt tätä muumi-hysteriaa.

Mielettömän kalliilla myydään kuppeja.

Nyt onkin tullut selvästi esille, jotta bisnestähän se on!

http://www.iltalehti.fi/leffat/2014102018764584_le.shtml

Tehkää äitit jotain, eikö olisi aihetta laittaa tää "muumibisnes" aisoihin?

12

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muumifilosofiaa

      Muumien syytä se ei ole, että joku on keksinyt tehdä aiheesta businesta. Linkkiin viitaten sanoisin, että voi hlvtt! että ns. aikuiset ihmiset, jotka pitävät itseään täysipäisinä, voivat elää ahtaalla mielen puolellaan.

      Monet lapset katsovat kotonaan sairasta sekoilua alkoholin ja siihen liittyvien kerrannaisvaikutusten takia. Muumit eivät örvellä ja Muumeissa käsitellään muitakin ihan oikeita elävän elämän asioita. Muumius on asenne, tapa katsella elämää ja maailmaa ja tervehenkinen sellainen kaiken kukkuraksi, joten lapset ymmärtävät sen paremmin kuin ne ns. aikuiset, joilla panta kiristää liikaa.

    • Omatoimisuutta

      Kyseinen muumielokuvahan ei ollut edes lapsille tarkoitettu, joten suosittelen vanhempien ottavan etukäteen selvää katsottavasta elokuvasta, eikä lyllertää ipanoineen leffan penkkiin istumaan. Hah! :D

    • Lisää rahaa!

      Businestä mikä businestä!

      Isot rahat liikkeellä!

    • just joo

      Täh. Kai täällä maailmassa saa tehdä elokuvia ja niitä saa mennä katsomaan tai olla katsomatta. Maailma ei pyöri sinun tai kenenkään muunkaan mukulan ympärillllä vaan ennenvanhaan oli niin että itseltä vaaditaan ja omalta lapselta, ei muilta, kukaan ei ole sinulle velkaa mitään. Ei muumit tai muutkaan.

    • Kateuttako teillä?

      Hyvä, että Tove Janssonin tuotantoa tehdääneri eri tavoin tunnetuksi!!! Jess!!! Hyvä me suomalaiset - pannaan kampoihin Aku Ankalle ja muulle jenkkimeiningille!

    • Satu11

      Muumit voi nykyään olla pelkkää bisnestä. Mutta joka on lukenut alkuperäisiä (kuvittamattomia, vain muutamia musta-valko-piirustuksia) muumi-kirjoja, tietää miten hyvin kurjoitettuja ja ajatuksia herättäviä tarinoita Tove Janssonin Muumit ovat. Lue vaikka Muumipappa merellä, Muumipapan nuoruusvuodet/muistelmat, Näkymätön lapsi, Muumipeikko ja Pyrstötähti tai Vaarallinen juhannus.

      Muumilaakson tarinoita -sarja on myös loistava vähän nuoremmalle väelle. Sitä Yle on näyttänyt uusintana jo useana vuonna ja meillä ainakin tallennettu, joten rahastuksesta ei ole kyse.

      Muumi-tuotteiden hypetys on laji erikseen eikä astioiden tai muumi-taiteen keräilyä pidä mielestäni sekoittaa itse tarinoihin ja kirjallisuuteen. Jotkut haluavat maksaa muumi-astioista paljon, varsinkin vanhemmista tuotteista ja harvinaisuuksista, mutta miten se eriaa esim vanhojen Arabian kahvikuppien keräikyarvosta, antiikkia ja vähän uudempaa tavaraa voi keräillä, ei kai se itse Muumi-tarinoists ole pois. Klassista lastenkirjallisuutta kuten Astrid Lindgreninkin teokset tai Nalle Puh. Tove Jansson sattui olemaan myös taiteilija ja Muumien kohdalla saamme onneksi nauttia myös tästä puolesta. Jos haluamme. Kenenkäänhän ei ole pakko Muumi-tuotteita osta. ;-)

      • Isä

        Olet, Satu, oikeassa. Muumibisnekseen saa mennä se joka haluaa. Itse pidän muumeista (ja muistakin lastenkirjoista) ihan kirjoina ja elokuvina.
        Itse diggaan eniten Pepistä ja Karhuherra Baddingtonista, mutta bisnekselle en ole antanut rahojani, paitsi kirjoja ostamalla.

        Ja onhan nuo nyt aina parempaa lapsille kuin jenkkihuttu.


    • Muumit on jees!

      Ehkä elokuvan ikärajaa olisi nostettava tai ainakin laitettava viite elokuvan sisällöstä tai siitä ettei välttämättä sovi aivan perheen puenimmille.

      Itse olen huolissani tv:stä tulevien piirrettyjen tasosta. Kamalaa söhellystä, pauketta, räiskintää, huutoa, pamauksia, riehumista... Tästä ei kuksan sano mitään. Ainoat piirretyt joita meillä on tähän asti katsottu tähän asti, ovat yleltä tv2:lta tulevat ja pikku kakkonen. Jotain muita on katsottu tosi valikoiden sillä muilta kanavilta tulevat piirretyt ovat melkein järjestään kamalaa roskaa ja lapset alkavat käyttäytyä agressiivisesti ja riehuvat niiden jälkeen.

      Muumien jälkeen meillä on hyväntuulisia ja rauhallisia lapsia. Kokeiltu useampaan kertaan kunnes lopetin riehunta-piirrettyjen katsomisen lasten kanssa.

      Muutenkin aina pidetään huonona jos lapset näkevät seksuaalisuuteen tai alkoholin käyttöön liittyviä juttuja, siis ns elämän riemuihin ja toisen huomioimiseen ja rakkauteen liittyviä juttuja, mutta väkivalta ja agressiivisuus siedetään usein helpommin. Sanoisin että kaikkia näitä kohtuudella ja lapsen iän huomioiden, en oikeastaan haluaisi lasteni näkevän mitään näistä joten siinä suhteessa muumit rivieralla -leffaan tarvittaisiin maininta näistä. Mutta ei muumeissa yleensä sentään väkivaltaisuutta tai hermostunutta räiskintää ja hakkaamista näytetä. Tässä taisi olla yksi poikkeus ja siksi yksi Muumilaakson tarinoita -jakso onkin sensuroitu eikä sitä ole koskaan Suomen tv:ssä näytetty.

      Mutta rajaa hysteriaan, paljon pahempia piirrettyjä tulee jatkuvalla syötöllä tv:stä eikä näihin puututa milläänlailla. Tai ehkä Muumeja lapsilleen näyttävät ovat niin valveutuneita vanhempina muutenkin ettei tällaista keskustelua tarvitse käydä muista piirretyistä koska niitä ei muutenkasn näytetä omille lapsille, ja siksi sitten Muumi-leffa saa tällaisen hämmästysreaktion aikaan.

    • ---------

      Ai, nytkö vasta tajusit, että muumeilla tehdään bisnestä? Mitä luulit sen aikaisemmin olevan? Jotain hyväntekeväisyyttä, mitä jotkut ihmiset omaksi harrastuksekseen tekevät ilman minkäänlaista taloudellista hyödyn tavoittelua oman ansiotyönsä ohella? Hei haloo! Kyllä se nykypäivänä on niin, että ihmiset eivät juuri mitään tee muuten kuin omaksi ilokseen tai elättääkseen itsensä ja perheensä. Ja jos jotain tekee omaksi ilokseen, niin siitä asiasta eivät juuri muut iloitse.

      Ihan sama olisi valittaa, että sinä käyt töissä saadaksesi palkkaa. Tai miehesi, jos itse et satu töissä käymään.

    • Arabian keräilysarjan astiat tehdään Thaimaassa , onnea Arabialle .

    • Tiuhti ja Viuhti

      Olen monta kertaa ajatellut, olisiko Tove todellakin halunnut muumeistaan tällaisen buumin. Taide on kyllä kaukana näistä kupeista. Jos edes olisivat takuuvarmasti Toven itsensä piirtämät, niin voisi edes ymmärtää, mutta näkeehän jokainen, että suurin osa on isokuonoisia japaninmuumeja, joilla ei ole mitään yhteyttä todellisiin Muumilaakson asukkaisiin,.

      Karhunpalvelus muumitaiteelle.

    • Isä

      Itse en ole tuota elokuvaa (vielä) nähnyt, mutta mitäpä jos laitettaisiin kasvattajien olemattoman kirjallisuus- ja yleistiedon puutteen piikkiin se, että he kuvittelevat kaikkien muumijuttujen olevan pikkulasten juttuja.

      Sitähän muumit eivät ole. Mielestäni Tove ei oikeastaan edes kirjoittanut lastenkirjoja. Miksi siis kaikkien muumifilmatisointien pitäisi olla pikkulapsille tarkoitettuja?

      Vastuullinen vanhempi selvittää hieman elokuvan sisältöä ennen kuin katsottaa sen lapsille. Vai sälytetäänkö nyt valtiolle vastuu siitä, että vanhemmat näyttävät lapsilleen epäsopivia elokuvia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1686
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      748
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      727
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe