Talitintin elinikä

Ihme ja kumma

Tietääkö kukaan kuinka vanhaksi pikkulinnut voivat elää? Talomme edellinen asukas piti pihassamme lintulautaa aina samassa paikassa. Me emme ole pitäneet, mutta joka syksy pari talitinttiä tulee ikään kuin vanhaa tuttua ruokapaikkaa etsimään. Olemme pohtineet voisiko kyseessä olla aina vaan sama yksilö jo kuudetta vuotta?

14

10491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

      Arvelen että talitintin maksimi elinikä on noin 3-4 vuotta. Kaikki pikkulinnut eivät elä niinkään kauan.

    • Minä

      Edellinen arveluni koskee siis talitiaista luonnonolosuhteissa. Vangittuna saattaa elää pidempäänkin.

    • Parus_

      Rengastuksen avulla voidaan tutkia mm. lintujen elinikää. Vanhimmat Suomessa rengastetut talitiaiset ovat eläneet 9 vuotta 2 kk rengastuksen jälkeen. Talitintin keski-ikä on kuitenkin vain noin 2 vuotta, sillä nuorista linnuista suurin osa kuolee ensimmäisen elinvuoden aikana. Muiden pienten varpuslintujen elin-ikä on samaa luokkaa. Pääsääntönä voidaan pitää sitä että mitä suurempi lintu, niin sitä vanhemmaksi se voi elää. Poikkeuksia on kylläkin hyvin paljon.

    • hondah rules

      Suomen Luonto - Eläimet - Linnut(-97) kirjan mukaan vanhin rengastettu talitiainen on elänyt jopa 15-vuotiaaksi.
      Meilläkin syksyn saapuessa usein käyvät tiaiset ikkunan takana kuin kyselemässä että koska niitä jyviä oikein saadaan...

      • seurattu on

        Uskomattoman kauniin suomalaisen linnun tulevaisuuden ennuste ei ole runsas; vain kovalla poikastuotannolla (1-2 poikuetta kesässä) pari tuottaa n. 10 poikasta kesässä. Kovassa arjessa vain parhaat ja nokkelimmat pärjäävät.
        Yleinen elintasonnousu näkyy lisääntyneenä talviruokintana, mikä autta monia lintulajeja. Paranevista olosuhteista huolimatta tiaisten ikäkehitys noudattaa lajien elintapojen mukanaan tuomista menneitten aikojen riippukivistä pesimäolosuhteissa. 70-luvulla tapahtui talitiaisten elämässä valtava muutos paikkalinnusta tuli muutamassa vuodessa muuttolintu joka lajin sisällä muodostui menestykselliseksi ratkaisuksi. Poikastuotto kasvoi kun uutta verta tuli jossain määrin sisäsiittoiseen populaatioon.
        Talitiasten keskuudessa 5 vuoden konkarit ovat harvassa, edulliseen suuntaan kehittyneet ruokinta/ilmastolliset olosuhteet varmaan tuottavat suomeenkin lähivuosina yli 10 vuotiaita tinttejä.


      • silmä käteen!

        Eivät taida olla tiaisia, jos jyviä kyselevät.
        Tiaiset kun ovat hyönteissyöjiä.


      • Bongariespoosta

        Ei pidä paikkaansa! Juuri katselen ikkunasta kun tintit syövät maapähkinöitä


      • Lintumummo

        Olemme ruokkineet Oulussa talitiaisia-, sinitiaisia ja kuusitiaisia pähkinöillä v:sta 2008. Linnut ovat terveitä ja hyväkuntoisia.
        - Peipoille myös pähkinät kelpaavat mainiosti.
        - Alueemme kaksi varista näyttää syövän myös pähkinöitä odotellessaan parempia suupaloja.
        Olemme saaneet hauskoja tilannekuvia siivekkäistä ystävistämme. Elinikää koetettiin selvitellä ja satuimme tähän keskusteluketjuun.


    • Jessup tintti

      Unohdin eräänä keväänä pullapitkon parvekkeelle viikonloppuna kun lähdin matkoille.
      Joku talitintti oli löytännyt sen ja alkanut asua parvekkeella, kun huomasin sen pistin pullan roskikseen, mutta talitintti tuli keittiön tuuletusikkunasta etsimään pullaa.

      Häädin sen tiehensä ja se lähti metsään tekemään pikkutalitinttejä.
      Yllättäen huomasin kaipaavani pikkukaveria ja seuraavana keväänä se tuli vanhasta muistista taas norkoilemaan pullaa ja ilahduin kovasti.


      Siitä asti olen nauttinut tintin seurasta ajoittain kun se suvaitsee tulla kyläilemään.

      Mainioita vekkuleita nuo tintit olen ihastunut niihin, ihmeen kesyiksi tulevat ja sitä kautta myös röyhkeiksi se tosin vain lisää niitten kivuutta.


      Etsin tintin elinikää ja sitä kautta google tempas mut tälle ketjulle, kiitos vain tiedoista tintti tulee siis vielä monena kesänä vieraakseni jos pysyy varpushaukan kynsistä poissa.

      • ähäks

        Sairaslomallani ollessani opetin tintin syömään kädestä. Tämäpä oppi, missä mulla siemenet ovat sisällä, joten käväisi usein sisällä kylässä. Tuosta on jo viisi vuotta. Lintu on taas palannut, joskin iäkkäämpänä. Höyhenpeite kuin turjakkeella, mutta puolustaa reviiriään kykyjensä mukaan. Annan sille toisilta salaa muutaman siemenen, jonka tulee erikseen pyytämään salaa. Ikää en tiedä, mutta osaa olla ovela. Tunnistan sen siitä, että aina kun menen ulos, se se tulee viereen. Luulen, että se on vain vanha, ettei enää oikein jaksa. Niin tiainen kuin oravakin ukonilman lähestyessä tulivat hätistelemään minut terassin sohvalta pois. Varo! Itse menen ukkosella ulos, mutta jäi epäselväksi, pelkäsivätkö eläimet minun vai itsensä puolesta. Vaan kävi se vipellys, kun veikkoset hyppelivät mahan päällä. Söpöjä.


      • ähäks

        Ps. vakituinen asukas.


    • ijfs8hfpr8sorfh

      Uskon, että sama talitintti on jo 6 vuotta syönyt ikkunalaudalla YÖLLÄ talvisin noin 2 aikaan. Tulee kuin nakutettu ja laulaa kuin olisi kesä - muitten talitiaisten laulua en ole talvisin kuullut.

    • Kepuvaari

      Olen syöttänyt tinteille juustoa ja leipää. Yhtenä päivänä söin avokadoa ja jätin kuoret pöydälle. Tintit kävivät onnessaan syömässä, mitä kuoreen oli jäänyt.

    • Anonyymi

      Linnunpönttöjä tehkää hyvät ihmiset. Meidän tontilla 8 pönttöä ja jokaisessa on asutusta. Kiva seurata niitä ikkunasta. Syksyisin vain pöntön puhdistus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1937
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe