Pakkoajatus huonoudesta?

gwrgszgesg

Voidaanko tämä lukea pakkoajatukseksi: päässäni on jo viikkoja pyörinyt ajatus että olen jotenkin niin inhottava ja hirveä ihminen ulkoisesti sekä sisäisesti että kukaan ei halua olla lähelläni.

Ajatus on niin epämääräinen ja tuntuu vieraalta. Ajatukselle ei löydy mitään syytä. Aluksi ajattelin vain itsetuntoni olevan alhaalla mutta sitten jotenkin tajusin tuon ajatuksen tuntuvan siltä kuin se tulisi jostakin muualta kuin oman pääni sisältä. En usko olevani masentunut koska muuten voin aivan hyvin. Ajatuksen ilmaantuminen vaan tekee nukkumisesta ja keskittymisestä hankalaa.

Voivatko pakkoajatukset olla tällaisia vai onko kyseessä jotakin muuta, esim piilevää masennusta? Netistä löysin tietoa lähinnä sellaisista pakkoajatuksista joissa vahingoittaa muita tahallaan tai saa jonkin vakavan taudin, itse en tunnista tällaisia ajatuksia itsessäni.

3

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+12

      Pakkoajatuksia on hyvin monenlaisia ja ne voivat usein liittyä myös identiteettiin eli kyllä voi olla sellainen.

    • Tane555

      Koko sana pakkoajatus on hieman hölmö vaikka se on laajasti käytössä. "Pakkoajatuksille" on aina syy. Ne eivät synny tyhjästä (ellei ole vetänyt jotain kamaa). Samoin mitään "piilevää masennusta" ei ole. Joko olet allapäin tai et. Tiedät itse. Kirjoittamasi perusteella minusta kuulostaa siltä olisit surullinen, mikä ei yllätä ottaen huomioon mitä ajatuksia sinulla on. Jos mieltäsi vaivaa sisäinen tai ulkoinen olemuksesi sinun pitää opetella luottamaan itseesi. Asiat lähtevät itsetunnosta. Jälleen kerran asia ei korjaannu nappeja veätämällä vaan asiaa käsittelemällä esimerkiksi asiantuntevan ja välittävän terapeutin tykö. Hienoa olisi, jos lähipiiristä löytyisi joku läheinen ystävä, jonka asioita voisi ja uskaltaisi puhua, mutta valtaosalla tälläista mahdollisuutta ei ole. Siten ammatikseen terapiaa tekevä voisi olla harkinnan arvoinen vaihtoehto.

      "Aluksi ajattelin vain itsetuntoni olevan alhaalla mutta sitten jotenkin tajusin tuon ajatuksen tuntuvan siltä kuin se tulisi jostakin muualta kuin oman pääni sisältä."

      Hyvä ihminen, mistä muualta kuin omista ajatuksistasi ajattelusi voisivat olla peräisin? Eikö asia ole ihan itsestään selvä. Sinulla on itsetunnon kanssa ongelmia, kuten miljoonilla muillakin ihmisillä, jotka maan päällä on. Et todellakaan ole harvinaisuus. Ongelmat kannattaa käsitellä. Jos et pysty siihen itse, esimerkiksi itseluottamusta ja itsetuntoa käsittelevän kirjallisuuden kautta, niin aina on vaihtoehtona mennä juttelemaan asioistaan psykoterapeutille tai vastaavalle.

      ps. Ei kannata luovutttaa, jos ensimmäinen terapeutti ei tunnu auttavalta. Psyykkisisten asioiden käsittelyssä kaikki on kiinni henkilökemiasta asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä.

    • huonokokp

      Kannattaa muistaa että kaikki ajatukset ovat omiasi (ei muu kukaan niitä päähäsi laita), mutta ne voivat silti tuntua järjettömiltä ja todellisuuden vastaisilta. Kaikki ajatuksethan eivät ole totta. Hyvä että itsekin tunnistat ajatuksesi järjettömyyden, et siis oikeasti ole huono tai inhottava, sinulla on vain sellainen ajatus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe