Osaisikohan joku vääntää rautalangasta että mitä nämä välityssuhteet merkitsevät:
1. vaihde 3,545
2. vaihde 1,904
3. vaihde 1,310
4. vaihde 1,031
5. vaihde 0,864
Vetopyörästön välityssuhde 3,722
Pitäisikö tämä tulkita niin, että vaihteille annetut suhteet kertovat, kuin monta kertaa koneen kampiakselin tarvitsee pyörähtää, että vaihteiston "pääakseli" pyörähtää kerran?
Ja vetopyörästön välityssuhde kertoo, miten monta kertaa em. "vaihteiston pääakselin" pitää pyörähtää, että renkaat pyörivät kerran ympäri?
Olenko väärässä?
No, ajatellaanpa, että vaihteisto on kiinni autossa, jonka moottorin suurin teho on 63kW/6000k/min ja suurin vääntö 124Nm/4400/k/min. Nämä kierrosluvut edustanevat aika tyypillisiä arvoja huipputeholle ja -väännölle, perheautoissa?
Kysymys: minkälaisilla välityssuhteilla auto kiihtyy parhaiten 0-100 km/h -välin? Entäs tämä esimerkin auto? Onko niin, että kannattaa kiihdyttää huipputehoon saakka ja vaihdon jälkeen pitäisi kierrosten asettua huippuväännön kohdalle jotta kiihtyvyys olisi parhain? Entä jos/kun välitykset ovat kovin lähellä toisiaan ja vaihteita pitää vaihtaa monta (esim. 3) kertaa välillä 0-100km/h, meneekö vaihteiden vaihtoon paljon aikaa (hukkaan)? Onko vaihteidenvaihtoajoissa paljon eroa eri autojen välillä? :-)
Esimerkin auto on muuten Toyota Yaris 1.3, kun löytyi noita vaihteiston tietoja maahantuojan webbisivulta niin näppärästi.
Kiitoksia vastanneille =)
Välityssuhteet ja kiihtyvyys?
1
1066
Vastaukset
- RD
Tulkintasi on oikea. Esim. ykkösvaihteella moottori pyörähtää siis 3,545 x 3,772 = 13,372 kertaa ennenkuin eturengas kerran. Eli kokonaisvälitys on vaihteiston välityssuhde x vetopyörästön välityssuhde.
Laskennallisesti kiihtyvyys on parhaimmillaan suurimman väännön kierrosluvulla. Yleensä parhaana tapana kiihdyttää pidetään juuri kiihdytystä niin, että vaihdettaessa kierrosluku jää suuremmalla vaihteella yli suurimman väännön kierrosluvun.
Välityssuhteiden paremmuudesta on vaikea sanoa mitään pelkästään huipputehon ja -väännön perusteella. Väännökäs moottori on monin tavoin helpompi kiihdytettävä kuin korkeaviritteinen moottori jossa on kapea käyttökierrosluku. Jos asia enemmänkin kiinnostaa, downloadaa osoitteesta http://home.earthlink.net/~patglenn/ct.html kätevä simulaatio-ohjelma CarTest4.5. Kun ohjelmaan näpyttelee kaikki tarpeelliset parametrit, saat simuloitua kiihdytykset riittävällä tarkkuudella.
Jonkun verran kilpa-autoilua harrasteneena väittäisin kyllä, että vaikein ja merkitsevin osa kiihdytyksestä on "viivalta irtoaminen" ja kakkoselle vaihto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2037154- 512733
- 1882241
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101603Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1391546Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke191217- 741180
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381133Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241097Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty491003