Osaisikohan joku vääntää rautalangasta että mitä nämä välityssuhteet merkitsevät:
1. vaihde 3,545
2. vaihde 1,904
3. vaihde 1,310
4. vaihde 1,031
5. vaihde 0,864
Vetopyörästön välityssuhde 3,722
Pitäisikö tämä tulkita niin, että vaihteille annetut suhteet kertovat, kuin monta kertaa koneen kampiakselin tarvitsee pyörähtää, että vaihteiston "pääakseli" pyörähtää kerran?
Ja vetopyörästön välityssuhde kertoo, miten monta kertaa em. "vaihteiston pääakselin" pitää pyörähtää, että renkaat pyörivät kerran ympäri?
Olenko väärässä?
No, ajatellaanpa, että vaihteisto on kiinni autossa, jonka moottorin suurin teho on 63kW/6000k/min ja suurin vääntö 124Nm/4400/k/min. Nämä kierrosluvut edustanevat aika tyypillisiä arvoja huipputeholle ja -väännölle, perheautoissa?
Kysymys: minkälaisilla välityssuhteilla auto kiihtyy parhaiten 0-100 km/h -välin? Entäs tämä esimerkin auto? Onko niin, että kannattaa kiihdyttää huipputehoon saakka ja vaihdon jälkeen pitäisi kierrosten asettua huippuväännön kohdalle jotta kiihtyvyys olisi parhain? Entä jos/kun välitykset ovat kovin lähellä toisiaan ja vaihteita pitää vaihtaa monta (esim. 3) kertaa välillä 0-100km/h, meneekö vaihteiden vaihtoon paljon aikaa (hukkaan)? Onko vaihteidenvaihtoajoissa paljon eroa eri autojen välillä? :-)
Esimerkin auto on muuten Toyota Yaris 1.3, kun löytyi noita vaihteiston tietoja maahantuojan webbisivulta niin näppärästi.
Kiitoksia vastanneille =)
Välityssuhteet ja kiihtyvyys?
1
1133
Vastaukset
- RD
Tulkintasi on oikea. Esim. ykkösvaihteella moottori pyörähtää siis 3,545 x 3,772 = 13,372 kertaa ennenkuin eturengas kerran. Eli kokonaisvälitys on vaihteiston välityssuhde x vetopyörästön välityssuhde.
Laskennallisesti kiihtyvyys on parhaimmillaan suurimman väännön kierrosluvulla. Yleensä parhaana tapana kiihdyttää pidetään juuri kiihdytystä niin, että vaihdettaessa kierrosluku jää suuremmalla vaihteella yli suurimman väännön kierrosluvun.
Välityssuhteiden paremmuudesta on vaikea sanoa mitään pelkästään huipputehon ja -väännön perusteella. Väännökäs moottori on monin tavoin helpompi kiihdytettävä kuin korkeaviritteinen moottori jossa on kapea käyttökierrosluku. Jos asia enemmänkin kiinnostaa, downloadaa osoitteesta http://home.earthlink.net/~patglenn/ct.html kätevä simulaatio-ohjelma CarTest4.5. Kun ohjelmaan näpyttelee kaikki tarpeelliset parametrit, saat simuloitua kiihdytykset riittävällä tarkkuudella.
Jonkun verran kilpa-autoilua harrasteneena väittäisin kyllä, että vaikein ja merkitsevin osa kiihdytyksestä on "viivalta irtoaminen" ja kakkoselle vaihto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö28010306K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon2445993Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1735424PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *955048Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot193315Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe92714- 2142622
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.172434- 282284
Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3822217