Osaisikohan joku vääntää rautalangasta että mitä nämä välityssuhteet merkitsevät:
1. vaihde 3,545
2. vaihde 1,904
3. vaihde 1,310
4. vaihde 1,031
5. vaihde 0,864
Vetopyörästön välityssuhde 3,722
Pitäisikö tämä tulkita niin, että vaihteille annetut suhteet kertovat, kuin monta kertaa koneen kampiakselin tarvitsee pyörähtää, että vaihteiston "pääakseli" pyörähtää kerran?
Ja vetopyörästön välityssuhde kertoo, miten monta kertaa em. "vaihteiston pääakselin" pitää pyörähtää, että renkaat pyörivät kerran ympäri?
Olenko väärässä?
No, ajatellaanpa, että vaihteisto on kiinni autossa, jonka moottorin suurin teho on 63kW/6000k/min ja suurin vääntö 124Nm/4400/k/min. Nämä kierrosluvut edustanevat aika tyypillisiä arvoja huipputeholle ja -väännölle, perheautoissa?
Kysymys: minkälaisilla välityssuhteilla auto kiihtyy parhaiten 0-100 km/h -välin? Entäs tämä esimerkin auto? Onko niin, että kannattaa kiihdyttää huipputehoon saakka ja vaihdon jälkeen pitäisi kierrosten asettua huippuväännön kohdalle jotta kiihtyvyys olisi parhain? Entä jos/kun välitykset ovat kovin lähellä toisiaan ja vaihteita pitää vaihtaa monta (esim. 3) kertaa välillä 0-100km/h, meneekö vaihteiden vaihtoon paljon aikaa (hukkaan)? Onko vaihteidenvaihtoajoissa paljon eroa eri autojen välillä? :-)
Esimerkin auto on muuten Toyota Yaris 1.3, kun löytyi noita vaihteiston tietoja maahantuojan webbisivulta niin näppärästi.
Kiitoksia vastanneille =)
Välityssuhteet ja kiihtyvyys?
1
1066
Vastaukset
- RD
Tulkintasi on oikea. Esim. ykkösvaihteella moottori pyörähtää siis 3,545 x 3,772 = 13,372 kertaa ennenkuin eturengas kerran. Eli kokonaisvälitys on vaihteiston välityssuhde x vetopyörästön välityssuhde.
Laskennallisesti kiihtyvyys on parhaimmillaan suurimman väännön kierrosluvulla. Yleensä parhaana tapana kiihdyttää pidetään juuri kiihdytystä niin, että vaihdettaessa kierrosluku jää suuremmalla vaihteella yli suurimman väännön kierrosluvun.
Välityssuhteiden paremmuudesta on vaikea sanoa mitään pelkästään huipputehon ja -väännön perusteella. Väännökäs moottori on monin tavoin helpompi kiihdytettävä kuin korkeaviritteinen moottori jossa on kapea käyttökierrosluku. Jos asia enemmänkin kiinnostaa, downloadaa osoitteesta http://home.earthlink.net/~patglenn/ct.html kätevä simulaatio-ohjelma CarTest4.5. Kun ohjelmaan näpyttelee kaikki tarpeelliset parametrit, saat simuloitua kiihdytykset riittävällä tarkkuudella.
Jonkun verran kilpa-autoilua harrasteneena väittäisin kyllä, että vaikein ja merkitsevin osa kiihdytyksestä on "viivalta irtoaminen" ja kakkoselle vaihto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1105057Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi202907Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242734Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441906- 251836
- 1411743
- 1521590
Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?
Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin1131551Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2821489Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.951413