Onko taloyhtiön tilinpäätös julkinen asiakirja?
Voiko esimerkiksi taloyhtiön asukas (vuokralainen, ei osakas) vapaasti tutustua talonsa tilinpäätökseen?
Onko taloyhtiön tilinpäätös julkinen asiakirja?
6
6166
Vastaukset
- Tilimaakari
Voi tutustua vapaasti. Tilinpäätös pitää jopa olla nähtävillä asuntoa myytäessä, joten kyllä siihen pääsee tutustumaan ainakin sitä kautta vaikka ei olisi osakas. Samoin tilinpäätös pitää tietenkin olla nähtävillä osakkailla, kun päätetään vastuuvapauksista.
En ole osakas, olen vuokralainen. Asunto ei ole myytävänä.
Tietääkseni taloyhtiöt eivät toimita tilinpäätöstään Patentti- ja rekisterihallitukseen.
Jos marssin isännöintitoimistoon ja pyydän tilinpäätöksen nähtäväksi, onko isännöitsijän näytettävä se?- ei ilmaiseksi
Ei välttämättä näyttää mutta antaa sulle kopio ja laskuttaa siitä
- Tilimaakari
ei ilmaiseksi kirjoitti:
Ei välttämättä näyttää mutta antaa sulle kopio ja laskuttaa siitä
Voi olla, että saat nähtäväksi tai sitten et. Lain mukaan se on oltava saatavilla osakkaille, mutta lain mukaan sitä ei ole pakko näyttää muille.
Jos teille tulee talosta asuntoja myyntiin, niin pääset asuntonäytöissä siihen tutustumaan, jos isännöitsijä ei sitä muuten suostu näyttämään. Mitään salaistahan siinä ei sinänsä ole ja usein asunnon välittäjät tilaavat asiakirjat osakkaan puolesta.
- hankala änkyrä
Isännöitsijän ei ole pakko näyttää tilinpäätöstä vuokralaiselle. Käytännössä eivät liene näin salailevia tosin.
Yksi paikka missä vuokralainenkin tilinpäätöksen pääsee näkemään on *varsinainen* yhtiökokous, mikäli yhtiössä on vähintään viisi osakehuoneistoa, joilla on eri omistajat, ja kokouksessa käsitellään jotain näistä:
1) yhtiössä noudatettavia järjestyssääntöjä;
2) yhtiön yhteisten tilojen käyttöä; taikka
3) sellaista kunnossapitoa tai uudistamista, joka vaikuttaa olennaisesti vuokralaisen tai asukkaan huoneiston taikka yhteisten tilojen käyttöön. - Oikaisija
Kyllä. kaikilla on oiekus lain mukaan saada jäljennös asunto-osakeyhtiön tilinpäätöksestä. Jäljennös on annettava 2 viikon kuluessa pyynnöstä.
Kirjanpitolaki 3 luku 11 §
Tilinpäätöksestä ja toimintakertomuksesta on annettava pyynnöstä jäljennös, jos kirjanpitovelvollinen on:
1) asumisoikeusyhdistys;
2) asunto-osuuskunta;
3) asunto-osakeyhtiö; tai
4) asunto-osakeyhtiölain (1599/2009) 28 luvun 2 §:ssä tarkoitettu osakeyhtiö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395