ajokokemuksia / kommentteja kaivataan.
106 GTI ?
18
2583
Vastaukset
- Jarto
Moi
Uskomaton auto. Ketterä kuin kärppä, nopea kuin haukka ja istuu tiessä kuin purukumi.
Omistin, nautin ja ihastuin.- 307HDi
Kuten edellinen, omistin, nautin, ja myin.
Sen myynti oli suuri virhe, koska siitä ei GTi voi paljon parantua.
- Sami T.
Joo, olisi kiva päästä joskus kokeilemaan. Itse ajan mkII Rallyellä, jossa on hieman vähemmän lykkyä. Tuon GTI:n kone 16 venttiilisenä saattaa olla aika mielellään kiertävä, maksimivääntö löytyy 1700 kierrosta ylempää. Itse voin kommentoida, että kyllä Rallyekin jo vääntää suupieltä hymyyn melkeinpä joka päivä, kun sillä taajamassa sompailee. Motarilla ei sitten viihdy niin hyvin, mutta GTI:n parempi äänieristys auttane tuohon. Kesäkumeilla (Pirelli) pitoa riittää aivan naamattomasti ja ajo-ominaisuudet on loistavat.
Täällä Oulussa oli tai on vieläkin GTI myynnissä, mutta ei päässyt kokeilemaankaan, kun autoliikkeestä ei ollut autoa myymään. Ei ollut sitten Haapalahden liike, siellä saa sentään palvelua.
Onko muuten tietoa, onko GTI:n ja Rallyen alusta sama? Jäykkiä ne varmasti on molemmat, itsellä nousee takarengas ensin, kun etunurkasta tunkilla nostaa. Ja joskus kun nostaa toisen eturenkaan jalkakäytävälle, kampe jää kiikkumaan kuin tuoli, jossa on yksi jalka liian pitkä. :-D
Tuosta alustasta ja niiden eroista jos joku tietäjäguru voisi kertoa, niin tacke mycke.- Jarto
Moi
Gti:n ja Rallyen alusta on MUISTAAKSENI identtinen.
Gtissä olevat gummit kevytmetallivanteilla taisivat olla -55 -sarjalaisina hieman eri kokoa Rallyen kanssa.
Olen tyypännyt uutta Rallyeta silloin, kun omistin GTI:n.
Rallye tuntui yhtä nopealta perstuntumalta, kuitenkin koneen teho tuli hivenen "pehmeämmin". Senkin oikeastaan huomasi vasta sitten, kun siirtyi takaisin oman GTI:n puikkoihin; Moottorin huippukierrosteho tuntui repivämmältä, raaemmalta.
(Ei tarkoita sitä, etteikö moottori olisi käynyt pehmeästi kuin Singeri. Huipputehon piikki oli tiukempi.)
Venttiilien lukumäärää ja riisuttua varustusta lukuunottamatta autot olivat kuin samasta pensaasta. - GTI 106
enpä ole Rallyetä ajanut, mutta eroja syntyy
0-100km/h ja 0-400m sekä 0-1000m
(muutama sekunti paperilla voi näyttää pieneltä,
mutta todellisuudessa se on jo monta autonmittaa.)
17 hevosvoiman ero ja 16V moottori tekee noinkin
pienissä tehoissa jo paljon. - Sami T.
GTI 106 kirjoitti:
enpä ole Rallyetä ajanut, mutta eroja syntyy
0-100km/h ja 0-400m sekä 0-1000m
(muutama sekunti paperilla voi näyttää pieneltä,
mutta todellisuudessa se on jo monta autonmittaa.)
17 hevosvoiman ero ja 16V moottori tekee noinkin
pienissä tehoissa jo paljon.Jostain luin että Rallyen laatikko on tiheävälitteinen. Vähän hankala sanoa itse siitä mitään, kun on ainoa 106, jolla olen ajanut. Liikenteessä on vain tullut huomattua, että tulee hypittyä pykäliä yli, 2:lta 4:lle ja 3:lta 5:lle useasti. Eikä vaihteiden väli todellakaan pitkältä tunnu. Paitsi 1 ja 2 vaihteen väli, kakkosta ei ihan heti liikkeelle lähdön jälkeen mielellään heitä pesään, vaikka kone muuten vetää tuosta 2000 kierroksesta ylöspäin nöyrästi.
Olisiko tästä tietoa?
Ps. ensi kesänä menee 185/55 14" alle, mikä on GTI:n rengaskoko. Löytyykö suosituksia tälle vähän harvinaisemmalle kumikoolle? 15" 195/45 sopisi myös ja olisi tietysti paremman näköinen, mutta kun tulee näitä keskustan mukulakiviä lähinnä jyystettyä saattaa matkustajat ruveta vaihtamaan paikka keskenään noilla kumeilla. Alusta kun on kovan puoleinen jo lähtöjään. - Gallian kukko kiekuu
Sami T. kirjoitti:
Jostain luin että Rallyen laatikko on tiheävälitteinen. Vähän hankala sanoa itse siitä mitään, kun on ainoa 106, jolla olen ajanut. Liikenteessä on vain tullut huomattua, että tulee hypittyä pykäliä yli, 2:lta 4:lle ja 3:lta 5:lle useasti. Eikä vaihteiden väli todellakaan pitkältä tunnu. Paitsi 1 ja 2 vaihteen väli, kakkosta ei ihan heti liikkeelle lähdön jälkeen mielellään heitä pesään, vaikka kone muuten vetää tuosta 2000 kierroksesta ylöspäin nöyrästi.
Olisiko tästä tietoa?
Ps. ensi kesänä menee 185/55 14" alle, mikä on GTI:n rengaskoko. Löytyykö suosituksia tälle vähän harvinaisemmalle kumikoolle? 15" 195/45 sopisi myös ja olisi tietysti paremman näköinen, mutta kun tulee näitä keskustan mukulakiviä lähinnä jyystettyä saattaa matkustajat ruveta vaihtamaan paikka keskenään noilla kumeilla. Alusta kun on kovan puoleinen jo lähtöjään.Itse laitoin GTi:n 195x45x15 paketin alle ja yllätys: meno muuttui pehmeämmäksi kuin alkuperäisellä 185x55x14 satsilla. Ilemisesti rengasmerkkikin vaikuttaa asiaan Pirellistä Eagle F1:een.
Tähän perustuen ehdotankin että laita kerralla 15"
paketti alle pyörimään, kohenee se ulkonäkökin hieman ;-) - GTI 106
Sami T. kirjoitti:
Jostain luin että Rallyen laatikko on tiheävälitteinen. Vähän hankala sanoa itse siitä mitään, kun on ainoa 106, jolla olen ajanut. Liikenteessä on vain tullut huomattua, että tulee hypittyä pykäliä yli, 2:lta 4:lle ja 3:lta 5:lle useasti. Eikä vaihteiden väli todellakaan pitkältä tunnu. Paitsi 1 ja 2 vaihteen väli, kakkosta ei ihan heti liikkeelle lähdön jälkeen mielellään heitä pesään, vaikka kone muuten vetää tuosta 2000 kierroksesta ylöspäin nöyrästi.
Olisiko tästä tietoa?
Ps. ensi kesänä menee 185/55 14" alle, mikä on GTI:n rengaskoko. Löytyykö suosituksia tälle vähän harvinaisemmalle kumikoolle? 15" 195/45 sopisi myös ja olisi tietysti paremman näköinen, mutta kun tulee näitä keskustan mukulakiviä lähinnä jyystettyä saattaa matkustajat ruveta vaihtamaan paikka keskenään noilla kumeilla. Alusta kun on kovan puoleinen jo lähtöjään.GTI ottaa mittarin mukaan (kierrokset rajoittimen tuntumassa)
1-vaihde , ~ 60 km/h
2-vaihde , ~ 105 km/h
3-vaihde , ~ 145 km/h
4-vaihde , ~ 180 km/h
5-vaihde , ~ 220 km/h
Renkaista suosittelisin Yokohama A520, Goodyear Eagle F1,
tai Michelin Pilot Sport. Ainakin englantilaiset
ovat suosineet Yokohamaa ja itsellä kokemusta
Eagle F1:stä sekä P700-Z, jotka olivat ensiasennus-
renkaina.
Eaglet ovat koossa 195/45/15" ja ajotuntuma
on kovuudeltaan samaa luokkaa P700:n kanssa (185/55/14).
Jos budjetti kestää niin osta saman tien 15" renkaat
ja vanteet. Renkaan matalampi profiili on edukseen
radalla ja ote tiehen paranee entisestään. - Sami T.
Gallian kukko kiekuu kirjoitti:
Itse laitoin GTi:n 195x45x15 paketin alle ja yllätys: meno muuttui pehmeämmäksi kuin alkuperäisellä 185x55x14 satsilla. Ilemisesti rengasmerkkikin vaikuttaa asiaan Pirellistä Eagle F1:een.
Tähän perustuen ehdotankin että laita kerralla 15"
paketti alle pyörimään, kohenee se ulkonäkökin hieman ;-)Just, oon kyllä kuullu että 45 kumit on kehittyny ja on mukavempia nykyään, mutta että oikeen 55->45 saattaa parantaa kyytiä. No ei pidä sortua varmaankaan barumeihin tai mitänäitä semperitejä nyt on.
Kiitti vinkistä, tuo Eagle F1 kyllä vähän on aina kutitellut ostamaan. Meni nuo Pirellit sileiksi loppukesästä, voivoi ;-) - sport
GTI 106 kirjoitti:
GTI ottaa mittarin mukaan (kierrokset rajoittimen tuntumassa)
1-vaihde , ~ 60 km/h
2-vaihde , ~ 105 km/h
3-vaihde , ~ 145 km/h
4-vaihde , ~ 180 km/h
5-vaihde , ~ 220 km/h
Renkaista suosittelisin Yokohama A520, Goodyear Eagle F1,
tai Michelin Pilot Sport. Ainakin englantilaiset
ovat suosineet Yokohamaa ja itsellä kokemusta
Eagle F1:stä sekä P700-Z, jotka olivat ensiasennus-
renkaina.
Eaglet ovat koossa 195/45/15" ja ajotuntuma
on kovuudeltaan samaa luokkaa P700:n kanssa (185/55/14).
Jos budjetti kestää niin osta saman tien 15" renkaat
ja vanteet. Renkaan matalampi profiili on edukseen
radalla ja ote tiehen paranee entisestään.Pilot Sportin kokovalikoima taitaa vaan olla 16" ja siitä suuremmat.
- jaska
sport kirjoitti:
Pilot Sportin kokovalikoima taitaa vaan olla 16" ja siitä suuremmat.
kyllä pilot sportteja saa 15" itse ostin viime syksynä 195/50-15 sportit, tosin ne kyllä tilattiin ruotsista ja meni pari viikkoa..
hyvää kannattaa odottaa..
kaverilla oli 195/45-15 f1:set aikoinaan feliciassa ja puolet teksteistä oli radalta tullessa kulunu pois.. luulis ettei 45 sarjalainen enää kovin helposti taivu alle mutta,
pilotti ei taivu!
omassa 205 gti:ssä ne toimii kyllä hyvin 2 bar:in paineilla niin radalla kuin kadulla.. - jaska
jaska kirjoitti:
kyllä pilot sportteja saa 15" itse ostin viime syksynä 195/50-15 sportit, tosin ne kyllä tilattiin ruotsista ja meni pari viikkoa..
hyvää kannattaa odottaa..
kaverilla oli 195/45-15 f1:set aikoinaan feliciassa ja puolet teksteistä oli radalta tullessa kulunu pois.. luulis ettei 45 sarjalainen enää kovin helposti taivu alle mutta,
pilotti ei taivu!
omassa 205 gti:ssä ne toimii kyllä hyvin 2 bar:in paineilla niin radalla kuin kadulla..siis pilotti toimii..
- sport
jaska kirjoitti:
kyllä pilot sportteja saa 15" itse ostin viime syksynä 195/50-15 sportit, tosin ne kyllä tilattiin ruotsista ja meni pari viikkoa..
hyvää kannattaa odottaa..
kaverilla oli 195/45-15 f1:set aikoinaan feliciassa ja puolet teksteistä oli radalta tullessa kulunu pois.. luulis ettei 45 sarjalainen enää kovin helposti taivu alle mutta,
pilotti ei taivu!
omassa 205 gti:ssä ne toimii kyllä hyvin 2 bar:in paineilla niin radalla kuin kadulla..Itseäni tämä kiinnostaa sikäli, että keväällä pitäisi hommata uudet kesärenkaat ja edelliset ovat mallia Pilot SX-GT. Misukan sivuilla http://www.michelin.co.uk sanotaan, että korvaava malli on Pilot Exalto ja Pilot Sportin pienin koko on 205/50ZR16. Michelin olisi "varma valinta" muuten, mutta pitääkö nyt vaihtaa merkkiä jos vaihtoehtona on Exalto. Nokian NRV ja Contin SportContact ovat myös kummitelleet mielessä.
- jaska
sport kirjoitti:
Itseäni tämä kiinnostaa sikäli, että keväällä pitäisi hommata uudet kesärenkaat ja edelliset ovat mallia Pilot SX-GT. Misukan sivuilla http://www.michelin.co.uk sanotaan, että korvaava malli on Pilot Exalto ja Pilot Sportin pienin koko on 205/50ZR16. Michelin olisi "varma valinta" muuten, mutta pitääkö nyt vaihtaa merkkiä jos vaihtoehtona on Exalto. Nokian NRV ja Contin SportContact ovat myös kummitelleet mielessä.
itse kyselin sillon syksyllä kanssa sx-gt:tä ja sitä kun ei enää saanu niin ei ollu muita vaihtoehtoja
kuin sportit ja en oo yhtään katunu..
mulle ne tilattiin tosiaankin ruotsista ja maksoi
2500,- sarja ja ne ZR-nopeusluokan renkaat..
michelin näköjään pitää exaltoa korvaavana, mutta pilot sportti on kyllä ihan toisen luokan rengas
ja tiedän kyllä useampia tyyppejä joilla on myös 195/50-15 pilot sportit.. - Ex-GTI
Sami T. kirjoitti:
Just, oon kyllä kuullu että 45 kumit on kehittyny ja on mukavempia nykyään, mutta että oikeen 55->45 saattaa parantaa kyytiä. No ei pidä sortua varmaankaan barumeihin tai mitänäitä semperitejä nyt on.
Kiitti vinkistä, tuo Eagle F1 kyllä vähän on aina kutitellut ostamaan. Meni nuo Pirellit sileiksi loppukesästä, voivoi ;-)Olen ajanut kaksi kesää Good Year Eagle F1:llä kokoa: 215/40/16" ja ne ainakin ovat helvetin kovat renkaat. Mutkat menevät välillä niin, että rohkeus loppuu ennen kuin pito...keskustan järkyttävissä kunnossa olevat mukulakivet ovat sitten taas yhtä tuskaa.
Seuraavat kumit ovat 45-sarjalaiset. Nämä renkaat tuli ostettua puoli pakolla kun rahtaajien lakko pisti suunnitelmat uusiksi kaksi vuotta sitten. Mutta tietääpä nyt mitä tarkoittaa kun renkaat ei "muljahtele" mutkissa! - GTI
Ex-GTI kirjoitti:
Olen ajanut kaksi kesää Good Year Eagle F1:llä kokoa: 215/40/16" ja ne ainakin ovat helvetin kovat renkaat. Mutkat menevät välillä niin, että rohkeus loppuu ennen kuin pito...keskustan järkyttävissä kunnossa olevat mukulakivet ovat sitten taas yhtä tuskaa.
Seuraavat kumit ovat 45-sarjalaiset. Nämä renkaat tuli ostettua puoli pakolla kun rahtaajien lakko pisti suunnitelmat uusiksi kaksi vuotta sitten. Mutta tietääpä nyt mitä tarkoittaa kun renkaat ei "muljahtele" mutkissa!F1:t ei todellakaan ole mitkään unelmarenkaat. En yhtään ihmettele, että 45 sarjalaiset F1:t ovat tuntuneet pehmeämmiltä, kuin jotkut toiset 55-sarjalaiset. F1:ä ei todellakaan ole tehty mihinkään rata-ajoon. Jos sinulla olisi ollut jotkut muut 215/40:t, niin saattaisit todella tietää mitä on kun renkaan eivät anna periksi :)
- Theo
106 GTi:tä enemmän kuin 206:n, joten kysymys kuuluu: Kuinka hyvin tuo 106 GTi kone kestää?
Onko 120 tkm paljon tuolle koneelle? Kannattaako harkita? Olis halvempi vaihtoehto kuin 206 GTi..
-Theo-
ps. en ole tuollaista itse ajannut, joten....- Sami L.
Juu... itse ehkä ottaisin sen 106 GTI:n. Kone on kestävä. Siitä saa helposti tehoja irti... Kotipaikkakunnalla yhestä 106 GTI:stä on otettu tehoa 170hv. Eli ihan hyvin 1.6 16v koneesta. Kone kestää erinomaisesti.
106 GTI:n ajettavuus pistää suupielet ylöspäin :)
Kevyt auto ja tehoa kivasti -> liikkuu pirteästi.
Kannattaa käydä kokeilemassa 106 & 206 GTI ja verrata toisiinsa...
Katsos näitä sivuja:
http://koti.mbnet.fi/~avare/peugeot/
ps. Mulla olis tiedossa muutama luciferin punainen 106 GTI -99.
Jos kiinnostaa niin voin käydä ottamassa kuvia autosta ja testata onko kaikki ok.
[email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840