106 GTI ?

VW

ajokokemuksia / kommentteja kaivataan.

18

2583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarto

      Moi

      Uskomaton auto. Ketterä kuin kärppä, nopea kuin haukka ja istuu tiessä kuin purukumi.

      Omistin, nautin ja ihastuin.

      • 307HDi

        Kuten edellinen, omistin, nautin, ja myin.

        Sen myynti oli suuri virhe, koska siitä ei GTi voi paljon parantua.


    • Sami T.

      Joo, olisi kiva päästä joskus kokeilemaan. Itse ajan mkII Rallyellä, jossa on hieman vähemmän lykkyä. Tuon GTI:n kone 16 venttiilisenä saattaa olla aika mielellään kiertävä, maksimivääntö löytyy 1700 kierrosta ylempää. Itse voin kommentoida, että kyllä Rallyekin jo vääntää suupieltä hymyyn melkeinpä joka päivä, kun sillä taajamassa sompailee. Motarilla ei sitten viihdy niin hyvin, mutta GTI:n parempi äänieristys auttane tuohon. Kesäkumeilla (Pirelli) pitoa riittää aivan naamattomasti ja ajo-ominaisuudet on loistavat.

      Täällä Oulussa oli tai on vieläkin GTI myynnissä, mutta ei päässyt kokeilemaankaan, kun autoliikkeestä ei ollut autoa myymään. Ei ollut sitten Haapalahden liike, siellä saa sentään palvelua.

      Onko muuten tietoa, onko GTI:n ja Rallyen alusta sama? Jäykkiä ne varmasti on molemmat, itsellä nousee takarengas ensin, kun etunurkasta tunkilla nostaa. Ja joskus kun nostaa toisen eturenkaan jalkakäytävälle, kampe jää kiikkumaan kuin tuoli, jossa on yksi jalka liian pitkä. :-D

      Tuosta alustasta ja niiden eroista jos joku tietäjäguru voisi kertoa, niin tacke mycke.

      • Jarto

        Moi

        Gti:n ja Rallyen alusta on MUISTAAKSENI identtinen.
        Gtissä olevat gummit kevytmetallivanteilla taisivat olla -55 -sarjalaisina hieman eri kokoa Rallyen kanssa.

        Olen tyypännyt uutta Rallyeta silloin, kun omistin GTI:n.
        Rallye tuntui yhtä nopealta perstuntumalta, kuitenkin koneen teho tuli hivenen "pehmeämmin". Senkin oikeastaan huomasi vasta sitten, kun siirtyi takaisin oman GTI:n puikkoihin; Moottorin huippukierrosteho tuntui repivämmältä, raaemmalta.

        (Ei tarkoita sitä, etteikö moottori olisi käynyt pehmeästi kuin Singeri. Huipputehon piikki oli tiukempi.)

        Venttiilien lukumäärää ja riisuttua varustusta lukuunottamatta autot olivat kuin samasta pensaasta.


      • GTI 106

        enpä ole Rallyetä ajanut, mutta eroja syntyy
        0-100km/h ja 0-400m sekä 0-1000m
        (muutama sekunti paperilla voi näyttää pieneltä,
        mutta todellisuudessa se on jo monta autonmittaa.)

        17 hevosvoiman ero ja 16V moottori tekee noinkin
        pienissä tehoissa jo paljon.


      • Sami T.
        GTI 106 kirjoitti:

        enpä ole Rallyetä ajanut, mutta eroja syntyy
        0-100km/h ja 0-400m sekä 0-1000m
        (muutama sekunti paperilla voi näyttää pieneltä,
        mutta todellisuudessa se on jo monta autonmittaa.)

        17 hevosvoiman ero ja 16V moottori tekee noinkin
        pienissä tehoissa jo paljon.

        Jostain luin että Rallyen laatikko on tiheävälitteinen. Vähän hankala sanoa itse siitä mitään, kun on ainoa 106, jolla olen ajanut. Liikenteessä on vain tullut huomattua, että tulee hypittyä pykäliä yli, 2:lta 4:lle ja 3:lta 5:lle useasti. Eikä vaihteiden väli todellakaan pitkältä tunnu. Paitsi 1 ja 2 vaihteen väli, kakkosta ei ihan heti liikkeelle lähdön jälkeen mielellään heitä pesään, vaikka kone muuten vetää tuosta 2000 kierroksesta ylöspäin nöyrästi.

        Olisiko tästä tietoa?

        Ps. ensi kesänä menee 185/55 14" alle, mikä on GTI:n rengaskoko. Löytyykö suosituksia tälle vähän harvinaisemmalle kumikoolle? 15" 195/45 sopisi myös ja olisi tietysti paremman näköinen, mutta kun tulee näitä keskustan mukulakiviä lähinnä jyystettyä saattaa matkustajat ruveta vaihtamaan paikka keskenään noilla kumeilla. Alusta kun on kovan puoleinen jo lähtöjään.


      • Gallian kukko kiekuu
        Sami T. kirjoitti:

        Jostain luin että Rallyen laatikko on tiheävälitteinen. Vähän hankala sanoa itse siitä mitään, kun on ainoa 106, jolla olen ajanut. Liikenteessä on vain tullut huomattua, että tulee hypittyä pykäliä yli, 2:lta 4:lle ja 3:lta 5:lle useasti. Eikä vaihteiden väli todellakaan pitkältä tunnu. Paitsi 1 ja 2 vaihteen väli, kakkosta ei ihan heti liikkeelle lähdön jälkeen mielellään heitä pesään, vaikka kone muuten vetää tuosta 2000 kierroksesta ylöspäin nöyrästi.

        Olisiko tästä tietoa?

        Ps. ensi kesänä menee 185/55 14" alle, mikä on GTI:n rengaskoko. Löytyykö suosituksia tälle vähän harvinaisemmalle kumikoolle? 15" 195/45 sopisi myös ja olisi tietysti paremman näköinen, mutta kun tulee näitä keskustan mukulakiviä lähinnä jyystettyä saattaa matkustajat ruveta vaihtamaan paikka keskenään noilla kumeilla. Alusta kun on kovan puoleinen jo lähtöjään.

        Itse laitoin GTi:n 195x45x15 paketin alle ja yllätys: meno muuttui pehmeämmäksi kuin alkuperäisellä 185x55x14 satsilla. Ilemisesti rengasmerkkikin vaikuttaa asiaan Pirellistä Eagle F1:een.
        Tähän perustuen ehdotankin että laita kerralla 15"
        paketti alle pyörimään, kohenee se ulkonäkökin hieman ;-)


      • GTI 106
        Sami T. kirjoitti:

        Jostain luin että Rallyen laatikko on tiheävälitteinen. Vähän hankala sanoa itse siitä mitään, kun on ainoa 106, jolla olen ajanut. Liikenteessä on vain tullut huomattua, että tulee hypittyä pykäliä yli, 2:lta 4:lle ja 3:lta 5:lle useasti. Eikä vaihteiden väli todellakaan pitkältä tunnu. Paitsi 1 ja 2 vaihteen väli, kakkosta ei ihan heti liikkeelle lähdön jälkeen mielellään heitä pesään, vaikka kone muuten vetää tuosta 2000 kierroksesta ylöspäin nöyrästi.

        Olisiko tästä tietoa?

        Ps. ensi kesänä menee 185/55 14" alle, mikä on GTI:n rengaskoko. Löytyykö suosituksia tälle vähän harvinaisemmalle kumikoolle? 15" 195/45 sopisi myös ja olisi tietysti paremman näköinen, mutta kun tulee näitä keskustan mukulakiviä lähinnä jyystettyä saattaa matkustajat ruveta vaihtamaan paikka keskenään noilla kumeilla. Alusta kun on kovan puoleinen jo lähtöjään.

        GTI ottaa mittarin mukaan (kierrokset rajoittimen tuntumassa)
        1-vaihde , ~ 60 km/h
        2-vaihde , ~ 105 km/h
        3-vaihde , ~ 145 km/h
        4-vaihde , ~ 180 km/h
        5-vaihde , ~ 220 km/h


        Renkaista suosittelisin Yokohama A520, Goodyear Eagle F1,
        tai Michelin Pilot Sport. Ainakin englantilaiset
        ovat suosineet Yokohamaa ja itsellä kokemusta
        Eagle F1:stä sekä P700-Z, jotka olivat ensiasennus-
        renkaina.

        Eaglet ovat koossa 195/45/15" ja ajotuntuma
        on kovuudeltaan samaa luokkaa P700:n kanssa (185/55/14).
        Jos budjetti kestää niin osta saman tien 15" renkaat
        ja vanteet. Renkaan matalampi profiili on edukseen
        radalla ja ote tiehen paranee entisestään.


      • Sami T.
        Gallian kukko kiekuu kirjoitti:

        Itse laitoin GTi:n 195x45x15 paketin alle ja yllätys: meno muuttui pehmeämmäksi kuin alkuperäisellä 185x55x14 satsilla. Ilemisesti rengasmerkkikin vaikuttaa asiaan Pirellistä Eagle F1:een.
        Tähän perustuen ehdotankin että laita kerralla 15"
        paketti alle pyörimään, kohenee se ulkonäkökin hieman ;-)

        Just, oon kyllä kuullu että 45 kumit on kehittyny ja on mukavempia nykyään, mutta että oikeen 55->45 saattaa parantaa kyytiä. No ei pidä sortua varmaankaan barumeihin tai mitänäitä semperitejä nyt on.

        Kiitti vinkistä, tuo Eagle F1 kyllä vähän on aina kutitellut ostamaan. Meni nuo Pirellit sileiksi loppukesästä, voivoi ;-)


      • sport
        GTI 106 kirjoitti:

        GTI ottaa mittarin mukaan (kierrokset rajoittimen tuntumassa)
        1-vaihde , ~ 60 km/h
        2-vaihde , ~ 105 km/h
        3-vaihde , ~ 145 km/h
        4-vaihde , ~ 180 km/h
        5-vaihde , ~ 220 km/h


        Renkaista suosittelisin Yokohama A520, Goodyear Eagle F1,
        tai Michelin Pilot Sport. Ainakin englantilaiset
        ovat suosineet Yokohamaa ja itsellä kokemusta
        Eagle F1:stä sekä P700-Z, jotka olivat ensiasennus-
        renkaina.

        Eaglet ovat koossa 195/45/15" ja ajotuntuma
        on kovuudeltaan samaa luokkaa P700:n kanssa (185/55/14).
        Jos budjetti kestää niin osta saman tien 15" renkaat
        ja vanteet. Renkaan matalampi profiili on edukseen
        radalla ja ote tiehen paranee entisestään.

        Pilot Sportin kokovalikoima taitaa vaan olla 16" ja siitä suuremmat.


      • jaska
        sport kirjoitti:

        Pilot Sportin kokovalikoima taitaa vaan olla 16" ja siitä suuremmat.

        kyllä pilot sportteja saa 15" itse ostin viime syksynä 195/50-15 sportit, tosin ne kyllä tilattiin ruotsista ja meni pari viikkoa..
        hyvää kannattaa odottaa..
        kaverilla oli 195/45-15 f1:set aikoinaan feliciassa ja puolet teksteistä oli radalta tullessa kulunu pois.. luulis ettei 45 sarjalainen enää kovin helposti taivu alle mutta,
        pilotti ei taivu!
        omassa 205 gti:ssä ne toimii kyllä hyvin 2 bar:in paineilla niin radalla kuin kadulla..


      • jaska
        jaska kirjoitti:

        kyllä pilot sportteja saa 15" itse ostin viime syksynä 195/50-15 sportit, tosin ne kyllä tilattiin ruotsista ja meni pari viikkoa..
        hyvää kannattaa odottaa..
        kaverilla oli 195/45-15 f1:set aikoinaan feliciassa ja puolet teksteistä oli radalta tullessa kulunu pois.. luulis ettei 45 sarjalainen enää kovin helposti taivu alle mutta,
        pilotti ei taivu!
        omassa 205 gti:ssä ne toimii kyllä hyvin 2 bar:in paineilla niin radalla kuin kadulla..

        siis pilotti toimii..


      • sport
        jaska kirjoitti:

        kyllä pilot sportteja saa 15" itse ostin viime syksynä 195/50-15 sportit, tosin ne kyllä tilattiin ruotsista ja meni pari viikkoa..
        hyvää kannattaa odottaa..
        kaverilla oli 195/45-15 f1:set aikoinaan feliciassa ja puolet teksteistä oli radalta tullessa kulunu pois.. luulis ettei 45 sarjalainen enää kovin helposti taivu alle mutta,
        pilotti ei taivu!
        omassa 205 gti:ssä ne toimii kyllä hyvin 2 bar:in paineilla niin radalla kuin kadulla..

        Itseäni tämä kiinnostaa sikäli, että keväällä pitäisi hommata uudet kesärenkaat ja edelliset ovat mallia Pilot SX-GT. Misukan sivuilla http://www.michelin.co.uk sanotaan, että korvaava malli on Pilot Exalto ja Pilot Sportin pienin koko on 205/50ZR16. Michelin olisi "varma valinta" muuten, mutta pitääkö nyt vaihtaa merkkiä jos vaihtoehtona on Exalto. Nokian NRV ja Contin SportContact ovat myös kummitelleet mielessä.


      • jaska
        sport kirjoitti:

        Itseäni tämä kiinnostaa sikäli, että keväällä pitäisi hommata uudet kesärenkaat ja edelliset ovat mallia Pilot SX-GT. Misukan sivuilla http://www.michelin.co.uk sanotaan, että korvaava malli on Pilot Exalto ja Pilot Sportin pienin koko on 205/50ZR16. Michelin olisi "varma valinta" muuten, mutta pitääkö nyt vaihtaa merkkiä jos vaihtoehtona on Exalto. Nokian NRV ja Contin SportContact ovat myös kummitelleet mielessä.

        itse kyselin sillon syksyllä kanssa sx-gt:tä ja sitä kun ei enää saanu niin ei ollu muita vaihtoehtoja
        kuin sportit ja en oo yhtään katunu..
        mulle ne tilattiin tosiaankin ruotsista ja maksoi
        2500,- sarja ja ne ZR-nopeusluokan renkaat..
        michelin näköjään pitää exaltoa korvaavana, mutta pilot sportti on kyllä ihan toisen luokan rengas
        ja tiedän kyllä useampia tyyppejä joilla on myös 195/50-15 pilot sportit..


      • Ex-GTI
        Sami T. kirjoitti:

        Just, oon kyllä kuullu että 45 kumit on kehittyny ja on mukavempia nykyään, mutta että oikeen 55->45 saattaa parantaa kyytiä. No ei pidä sortua varmaankaan barumeihin tai mitänäitä semperitejä nyt on.

        Kiitti vinkistä, tuo Eagle F1 kyllä vähän on aina kutitellut ostamaan. Meni nuo Pirellit sileiksi loppukesästä, voivoi ;-)

        Olen ajanut kaksi kesää Good Year Eagle F1:llä kokoa: 215/40/16" ja ne ainakin ovat helvetin kovat renkaat. Mutkat menevät välillä niin, että rohkeus loppuu ennen kuin pito...keskustan järkyttävissä kunnossa olevat mukulakivet ovat sitten taas yhtä tuskaa.

        Seuraavat kumit ovat 45-sarjalaiset. Nämä renkaat tuli ostettua puoli pakolla kun rahtaajien lakko pisti suunnitelmat uusiksi kaksi vuotta sitten. Mutta tietääpä nyt mitä tarkoittaa kun renkaat ei "muljahtele" mutkissa!


      • GTI
        Ex-GTI kirjoitti:

        Olen ajanut kaksi kesää Good Year Eagle F1:llä kokoa: 215/40/16" ja ne ainakin ovat helvetin kovat renkaat. Mutkat menevät välillä niin, että rohkeus loppuu ennen kuin pito...keskustan järkyttävissä kunnossa olevat mukulakivet ovat sitten taas yhtä tuskaa.

        Seuraavat kumit ovat 45-sarjalaiset. Nämä renkaat tuli ostettua puoli pakolla kun rahtaajien lakko pisti suunnitelmat uusiksi kaksi vuotta sitten. Mutta tietääpä nyt mitä tarkoittaa kun renkaat ei "muljahtele" mutkissa!

        F1:t ei todellakaan ole mitkään unelmarenkaat. En yhtään ihmettele, että 45 sarjalaiset F1:t ovat tuntuneet pehmeämmiltä, kuin jotkut toiset 55-sarjalaiset. F1:ä ei todellakaan ole tehty mihinkään rata-ajoon. Jos sinulla olisi ollut jotkut muut 215/40:t, niin saattaisit todella tietää mitä on kun renkaan eivät anna periksi :)


    • Theo

      106 GTi:tä enemmän kuin 206:n, joten kysymys kuuluu: Kuinka hyvin tuo 106 GTi kone kestää?
      Onko 120 tkm paljon tuolle koneelle? Kannattaako harkita? Olis halvempi vaihtoehto kuin 206 GTi..

      -Theo-

      ps. en ole tuollaista itse ajannut, joten....

      • Sami L.

        Juu... itse ehkä ottaisin sen 106 GTI:n. Kone on kestävä. Siitä saa helposti tehoja irti... Kotipaikkakunnalla yhestä 106 GTI:stä on otettu tehoa 170hv. Eli ihan hyvin 1.6 16v koneesta. Kone kestää erinomaisesti.

        106 GTI:n ajettavuus pistää suupielet ylöspäin :)
        Kevyt auto ja tehoa kivasti -> liikkuu pirteästi.
        Kannattaa käydä kokeilemassa 106 & 206 GTI ja verrata toisiinsa...

        Katsos näitä sivuja:

        http://koti.mbnet.fi/~avare/peugeot/



        ps. Mulla olis tiedossa muutama luciferin punainen 106 GTI -99.
        Jos kiinnostaa niin voin käydä ottamassa kuvia autosta ja testata onko kaikki ok.

        [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7433
    2. 80
      5018
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4849
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2576
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe