Lukissani Wikipediasta Lestadiolaisuuden hajaanuksista, havaisin Lestadiolaisuudesta erkaantuneen Narvalaisuus-nimisen suuntauksen vuonna 1898. Tämän Narvalauuden edustajat kutsuivat sitten Helluntaiherätystä levittäneen papin Suomeen. Mielenkiintoista missä kaikessa uskonnollisessa toiminnassa Lestadiolaisuus on ollut Suomessa 1900-luvulla vaikuttamassa.
Wikipedia:
"1910-luvulla helluntaiherätys tuli Suomeen lähinnä norjalaisen metodistipappi Thomas Ball Barrattin vierailujen vaikutuksesta. Hän tuli Suomeen narvalaisten, erään lestadiolaisuuden suunnan kannattajien, kutsumana."
Lestadiolaisuus ja Suomen Helluntailaisuus
11
156
Vastaukset
- teu,
Saatat olla jotenkin oikessa mutta vain siihen asti kun Narvalaiuset jättivät
Lestaadiolaiset , n.1920 loppuu kaikki yhtei työ Lestojen kansssa . luulen
että sen helluntailaisuudenkanssa hommat jatkui , mutta niistä ajoista on
paha saada muita tietoja ,,se on varma että narvalaiset loppui silloin .
Ainakin toisataiseksi , Kun nyt olen kuullut , että Narvassa on Es/lessu lähetys
käynyt ,kerran tai kaksi n.2013 ja 2014 , Tulosta en tiedä onko mitään mutta
P.Rytilä ehkä tietää , ja joitakin lähetysmiehiä , lisäksi.. Lestadiolaisuus sisälsi hurmoksellisia piirteitä ja siksi piti pitää kahdet jumalanpalvelukset. Lestadiolaisuus levisi Suomessa ja Venäjän karjalassa edeten aina Pietariin ja sieltä Viroon. Kun narvalaisuus rantautui Helsinkiin, sitä ei enää tunnistettu samaksi m itä alussa oli ollut. He kutsuivat barratin Helsinkiin ja ensimmäiset kokoukset on pidetty lestadiolaisella rukoushuoneella, jossain kellarihuoneessa. Helluntai-liikkeenkin historia vahvistaa tämän tiedon.
- teu,
Niin 2viuhne " sinä tarekoitat noita hurmoksellisuuden piirteitä sellaisena ,
kuin LLL:joskus 1844 => alkaa piträmään klo 10 normaalit Jumalan palvbelut
Ja sitten sitten klo 18 ilta Jumalan palvelun ,ehkäpä' vasta 1850 jälkeen ..
nimittäin se Konfikktiplakaatti loppui 1858, Ruotsissa .
Kyllä se varmaan oli niin että 1910 helluntailaisuus koetti tulla mutta sitten tuli kat5kos ja uusi yritys pikkisen myöhemmin, Kuitenkin niin että ihmisiö oli jo
Muutama tuhat kun 1920 tuli takapakkiina jonkinlainen paussi , sittenmmin
on helluntalaisuus menestynyt vähän liikaakin , koska heitä on jo 300'000 as.
- ääni puuäijästä
Miksi ei Raamatullisuus saa menestyä, kerro teu?
suomessa on helluntaiuskovia n 40 000 ja mailmalla yleensää ja yhteensä satoja miljoonia.
helluntaissa on tarkimmin seurattu Raamatun antamaa mallia, jossa kuten teukin hyvintietää, ei kenenkään Apostolin kautta kastettu ketään ellei oillut ensin uudestisyntynyt evankeliumin saarnam kuulemisen kautta.
Kerrotko teu mikä siinä on vikana jos tekee samoin tänä päivänä?- teuta
Ehkä Helluntailaisten 300,000 on liian iso , mutta jostakin se on lipsanut
tänne , ehkä minustakin n.40000 on selvästi oikeampi luku ,mutta jotakin se on
tehnyt metkaa ,että suomessa on n.300 Helluntailaista seurakuntaa ,jotka
kaikki on yksityisiä kuten P-joen ,ei kuulu mihinkään yhteisest5i ,on vain ,
omansa etten tiedä heidän asioista varmuudella
.
Tämä nyt vielä..Pannaan toi 40'000 haarukkaan se tekee keskimäärin n.134. / kylä / pitäjä. ehkä tästä saa jonkin selvyyden
- kohtasevastaa
No joko pian teu vastaat mikä Raamatun seuramisessa on vikana?
sitä nimittäin vapaissa seurakunnisa harrastetaan. - kyllästyttäätämä
ei ole ukolla mitään sanottavaa vaikka on yhtenäään äänessä laskutikkunsa kanssa.
eikä pääse irti lutteristaan muutoin kuin haudan pohjalla, siellä irtoaa viimenenkin kat kis muk sen säije viimein ja vihdoin.
sitten kun on myöhäistä.- teuta
Täytyy sanoa etten ole lukenut sinun töksäyksiä tuossa välilla .
.
Olin jo päättänyt eten vastaa mitään tähän ketjuun ei pahalla ,
mutta en pidä sitä' tarpeellisena jostain syystä ..
.
Jos joku pitää vaapaissa seurakunnissa oman laista ohjelmaa ,niin
mitä tekoa sitten on Vapaakirkolla ?
.
Vai ei kukaan Apostoli kastanut jos ei ollut uudestisyntynyt saanko
kysyä miten se kävi. Kun Jeesus sanoi että : 5. Jeesus vastasi :"Totisesti ,totisesti
: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä , hän ei pääse Jumalan valtakuntaan .
Kun oli puhuttu vedestä tiesi Nikodeemus että kysymys oli kasteesta .
.
Tässä puhuttiin häirikköjen asioista jopa niin että lähes 2000 vuoden aikana on
häiriköille annettu aikaa tehdä pilaa , augustuksen ajasta n.400, >Lutherin aikaan
1483-1546. oli paljon näkyvissä niitä piirteitä. ja nyt n.500 vuotta myöhemmin on
paljot asiat yhdistyneet kuten kaste ja avio, HPE. Siunaus , Rippi -koulu ym.
.
Mutta Kastaminen lapselle jos jätetään tekemättä ,jätetään lapsi saa ta nal-le
miksi siksi kun Lapsien kaste on tehty Jumalan tahdon mukaan , toistaiseksi.
tulee ne jotka jättää kasteen tekemättä tahi kastavat monta kertaa, ainakin
kasteen uusiminen , joka oli Lutherille myrkkyä ,,ja tätä' noudatan.
.
Ameriikan kirkot koska siellä ei ole EVL: niin he ovat Vapaa kirkoissa ,että
heidän kirkko kuntansa on VAPAAKIRKKO . se ei meitä tyydytä turhaa on ,
ajatellakkaan sen kaltaista kirkkokuntaa . ..Miksei yhtä hyvin EVL: heille.
se voisi olla parempaakin ,,siis mitä pitää tehdä että se menee läpi ..
- ujnhygrv
Rikollisella kristinuskolla, ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia ei Jeesuksen opetuslapsia opettajina joten jokainen, paavalais-luterilaisuudelle väärennettyä raamattu uskova lahko, on saatanaa jumalanaan palveleva rikollisuuden eksyttämä lahko.
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
12:30 "Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa."- teuta
aivan , ja 12:31 sanotaan : Sentähden Minä sanon teille: Jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi , Mutta Hengen pilkkaamista ei anneta anteeksi. .
Mitä se on ?,tämä kattaa 12;30-31.
Jeesuksen suhteen kukaan ei voi olla "puolueeton ", vaan jokaisen on ,
ratkaistava ,, tahtooko olla Hänen kanssaan vai Häntä vastaan . Välinpitämätön "puolueettomuus" on todellisuudessa Häntä vastaan asettumista . Seurakunnan nimellinen jäsen, joka ei ole kiinnostunut sen uskosta , Jumalanpalveluksesta ja työstä , on itse asiassa sitä vastaan , hajottava voima sen piirissä --
.
ks. Mark. 9:40 ja Luuk. 9:50 .kertovat , jossa Jeesus saoi:
.
jatkan huomenna. - teuta
teuta kirjoitti:
aivan , ja 12:31 sanotaan : Sentähden Minä sanon teille: Jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi , Mutta Hengen pilkkaamista ei anneta anteeksi. .
Mitä se on ?,tämä kattaa 12;30-31.
Jeesuksen suhteen kukaan ei voi olla "puolueeton ", vaan jokaisen on ,
ratkaistava ,, tahtooko olla Hänen kanssaan vai Häntä vastaan . Välinpitämätön "puolueettomuus" on todellisuudessa Häntä vastaan asettumista . Seurakunnan nimellinen jäsen, joka ei ole kiinnostunut sen uskosta , Jumalanpalveluksesta ja työstä , on itse asiassa sitä vastaan , hajottava voima sen piirissä --
.
ks. Mark. 9:40 ja Luuk. 9:50 .kertovat , jossa Jeesus saoi:
.
jatkan huomenna.Markus. 9:40 . "Meitä vastaan " -- " Meidän puolestamme ", ks. Matt. 12:30.
Luukas .9:50- kertovat tapauksesta , jossa Jeesua sanoi: "JOKA EI OLE M(T)eitä
VASTAAN ,SE ON MEIDÄN /TEIDÄN PUOLELLAMME ". TÄMÄ TAPAUS ON ERILAINEN N: KYSYMYS OLI MIEHESTÄ ,JOKA AJOI ULOS RIIVAJIA JEESUSUKSEN NIMESSÄ , VAIKKEI KÚLKENUTKAAN HÄNEN OPETUSLASTENSA KANSSA .HÄN
OLI SITEN ITSE ASIASSA JEESUKSEN PUOLELLA . jEESUSKSEN SANAT SOPIVAT AHTAASEEN KIRKOLLISEEN /KRISTOILLISEEN PUOLUEHENKEEN , joka suhtautuu
ynseästi , jopa tuomitsevasti , kristilliseen työhön , joka ei tapahdu "meidän
kirkossamme". , Tahi "meidän liikkeessämme."
.
Tämän tyyppisistä asioista on monasti saatu tuntea , meidänkin kristillisyydessä
Että paljon on tehnyt pahaa ,ns.tiukat /kireät ,jotka luulee että sillä tienataan joku
autuus että voidaan vaatia toiselta jotain vaikutuksia ,joita he luulee hallitsevansa
elikkä ihminen on sellainen , muutos tarvitsisi paljon asian mukaista tietoa/tuntemusta , monia sellaisia asioita joita JEESUS, on sanonut lähes kuin
ohimennen . .
.
jatkan joskus .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904352
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?512806Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132491Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1082268Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281957- 331956
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2131653Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91617- 291598
- 791436