Kätevä keino lämmitysputkiston ilman poistamiseksi !

ja hyvin pelittääpi!

Tässä "taannoin " minun vesikeskus patterilämmitykseni alkoi temppuilla. Lämmitys putkistoon alkoi kertyä ilmaa jota en saanut sieltä pois. En saanut minä eikä sitä saaneet putkimiehetkään. Sanottiin vain. Älä nyt sitten koske mihkään vaan anna olla! Annoin olla mutta jonkin ajan kuluttua ilmaa oli kiertovesipumpussa (valovirta ) niin paljon ettei nukkumisesta tullut enää mitään. Lisäksi talo alkoi kylmetä. Pannuhuoneessa (puilla ) oli melkoinen lurina kiertovesipumpussa. Jonkin ajan kuluttua meteli oli sen verran rajua ja kun kämppäkin alkoi jäähtyä niin päätin että on itse mietittävä ongelmaan ratkaisua. Erilaisten kokeilujen jälkeen viimein tärppäsi ! Talossani ovat lämmitysputket ylhäällä katon rajassa joten pannuhuoneessakin putkitus kulkee ylempänä kuin muut lämmitysrakenneosat. Avasin ylimäisen lähtevän lämmitysputken jossa on ilmanpoistoventtiili niin sitä avasin ehkä puoli kierrosta ..ehkä kierroksen . Kuitenkin niin paljon että ilmanpoisto ruuvista alkoi tippua vettä. Laitoin sangon alle ja annoin olla jonkin aikaa. Jonkin ajan kuluttua kiertoilmapumpusta läks ilmat liikkeelle ja tulivat tippuvan veden mukana poies. ? Nyt lurinat loppuivat kiertovesi-pumpusta ? Koska ilmaa oli sekä lämmityspattereissa että putkistoissa niin en alkanutkaan ilmata oikeaoppisesti "turhaan" lämmityspattereita vaan annoin ilmaruuvista tippua vettä harvakseltaan. Aina ajoittain ilmaruuvista purskahti ilmaakin. Mutta niin vain loppuivat kiertovesipumpun lurinat. Seurailin tilannetta noin viikon ja lisäsin hieman lämmityskattilaani vettä koska sitähän nyt poistuu koko ajan. Reilun viikon seurannan jälkeen totesin että ongelma on ratkaistu. Tällöin ilmasin kaikki lämmityspatterini mutta pidän koko ajan sankoa ilmaruuvin alla jotta ne muutamat vesipisarat tippuu sankoon. Tilanne on nyt sellainen että ilmausruuvi on hieman auki mutta vettä ei tipu. Rasvasin ilmausruuvin ja putken jottei ala ruostumaan.

8

2423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee oikein älä itse

Pyydä putkimies laittamaan automaattiset ilmanpoistajat niihin putkien ylimpiin kohtiin niin ongelma ratkeaa.

• nyt ei onkelmaa ?

Niissä putkissa oli molemmissa automaattiset ilmastimet. Kun ensimäiset eivät hoitaneet hommaansa niin laitettiin toiset sama juttu ! ?

• tee oikein älä itse

Onko hatut raolleen avattu että ilma pääsee pois?

• wwwwwwwwnnn

Ilmanpoistimia on kolmea hintaluokkaa, karkeasti 10, 150, 600 euroa.
        halvin peukalon kokoinen harvoin toimii.

• tipe tipe

J a niistä autoilmapurkeista on ainakin minulla pelkästään huonoja kokemuksia.

eli muuten hyvä mutta eivät toimi.

vettä ne kyllä osaa tiputtaa aina mutta itse työ jää tekemättä tai kesken.

• imuputkistoja....

Muuten molemmat putket , pattereille menevät ja pattereilta tulevat ovat imuputkia kiertovesipumppuun liittyen. Ovat siis pumpun imupuolella.

• alotus.

Kyllä tuo ylimmäinen putki lienee kuuma menoputki pattereille koskapas kun kierto on päällä niin putki on tosi kuuma. Jos yläputki olisi imuputki niin se ei olisi kuuma.
      Tämä ilmanpoistokikka on vaan esimerkki siitä että ongelmiinkin saattaa itse löytää hyvän ratkaisun.

• alipaine..

>Jos yläputki olisi imuputki niin se ei olisi kuuma.<

Jos sinulla on kiertovesipumppu asennettu varaajaan / kattilaan palaavaan putkeen, niin koko patteriverkosto on pumpun imupuolella. Normaalisti pumppu asennetaan juuri patteriden paluuputkeen. ja koko järjestelmä on imuputkistoa.

Tuo on hyvä huomioida järjestelmää ilmatessa. Jos järjestelmässä ei ole riittävästi painetta ja avaa ilmanpoisto ruuvin pumpun pyöriessä, niin järjestelmä imee verkostoon ilmaa. Samoin, jos patterin termostaatti on täysin kiinni ja avaa ilmausruuvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      69
      2455
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      57
      2420
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      154
      2016
    4. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      59
      1896
    5. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      136
      1708
    6. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      57
      1260
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      75
      1241
    8. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      85
      1134
    9. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      159
      1090
    10. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      931
    Aihe