OHJELMOIJA LÄHETTI 1000 HAKEMUSTA, EI TÖITÄ

.....

http://www.itviikko.fi/uutiset/uutinen.asp?UutisID=64171

Kommentoikaa. Minusta asiat IT-alalla eivät ole niin heikosti kuin jutussa annetaan ymmärtää. Huomatkaamme ensinnäkin että kyseisellä henkilöllä on kyllä korkeakoulututkinto, mutta luultavasti humanistiselta tms. alalta, koska sitä ei mainita. Tämä "ohjelmoijan tutkinto" taas sitten lienee jonkinlainen työvoimapoliittinen tms. pilipalikoulutus. Ikää on työnhakijalla 49 vuotta. Kielitaidon tasosta ei sanota mitään. Ei ole vielä mikään ihme osata auttavasti 4 vierasta kieltä. Sitäpaitsi koodatessa ei kielistä englantia lukuunottamatta ole suurta hyötyä.

21

5804

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "tietoyhteiskunta"

Suomessa on alkamassa uusi lama. IT-alalta tulee työpaikkoja löytymään ainoastaan huippuammattilaisille. Keskinkertaisuudet ym. wannabe-koodarit jäävät kortistoon tai vaihtavat alaa.

• it-tykki

1000 hakemusta ei liene avoimiin työpaikkoihin vaan suoraan firmoille (roskakoriin) avoimena hakuna?

• mielipide

Mutta viestissä mainittiin, että joku yritys olisi
      ollut valmis tarjoamaan paikkaa etelä-kiinasta ja
      mielipide vapauden perusteella voisin sanoa, että
      mieluummin etelä-kiina kuin turku :)

• ammattilainen

On ollut sinnikäs kaveri. Mistä se on löytänyt noin monta firmaa! Minä olisin lähettänyt max 10 firmaan hakemuksen.
        Toista se oli ennen kun kukaan ei edes tiennyt mitä CV tarkoittaa.

• Tiedän

Totuus on se että töitä ei ole eikä tule IT-alalle ainakaan Suomessa. Turha opiskella nörttialaa enää. Ne ajat on takanapäin jolloin nörttiala oli huudossa.

• Uljas paneksija

siitä että ei ala loputtomasti voi työllistää.

Tämä työllistäminen on valtion valheellista propagandaa. Nythän jo jotain isoja IT-projekteja tehdään kehitysmaissa. Paljonkohan Kiinaan on valmistumassa IT-alan ammattilaisia? Sen jälkeen kunhan täällä opitaan määrittelemään projektit kunnolla niin ei enää ole monellekaan suomalaiselle puhtaalle ns. koodinvääntäjälle sijaa. Samoin voi käydä monelle muulle ammatille. Nythän voidaan jo tuottaa maahan ulkomaisia eri alojen duunareita. Valtiokaan ei oikeasti välitä siitä, noudatetaanko minimipalkkoja. Pikkuyritykset saavat varmaan teetettyä töitä 3-5 euron tuntipalkalla, aamoin esim. yksityishenkilöt talonrakennuksessa.

• päiväuneksija
        Uljas paneksija kirjoitti:

siitä että ei ala loputtomasti voi työllistää.

Tämä työllistäminen on valtion valheellista propagandaa. Nythän jo jotain isoja IT-projekteja tehdään kehitysmaissa. Paljonkohan Kiinaan on valmistumassa IT-alan ammattilaisia? Sen jälkeen kunhan täällä opitaan määrittelemään projektit kunnolla niin ei enää ole monellekaan suomalaiselle puhtaalle ns. koodinvääntäjälle sijaa. Samoin voi käydä monelle muulle ammatille. Nythän voidaan jo tuottaa maahan ulkomaisia eri alojen duunareita. Valtiokaan ei oikeasti välitä siitä, noudatetaanko minimipalkkoja. Pikkuyritykset saavat varmaan teetettyä töitä 3-5 euron tuntipalkalla, aamoin esim. yksityishenkilöt talonrakennuksessa.

"Sen jälkeen kunhan täällä opitaan määrittelemään projektit kunnolla"

Jep, eihän tuota vielä montaa kymmentä vuotta ole harjoiteltukaan. Nyt vaan sama riisipelloille ja entistä laadukkaammin ;-)

• Paljas Uneksija

FK yliopistossa ainakin matematiikassa ja tietojenkäsittelytieteessä oli ennen niin kova juttu, että esim.
      ns. amk-tutkinnot (IT) on varmasti sitä pilipaliluokkaa vaativuudessaan. Sinä kyllä tarkoitit tietysti näitä työllisyyskursseja. Nehän ovat täyttä kusetusta ja hyviä vain kurssien opettajille ja valtiolle, joka on tekevinään jotain työttömien hyväksi.
      FK:lla (matematiikka tietojenkäs) on kyllä helppo omaksua käytännön taidot alalle, jos saa harjoitusta käytännön työstä. IT-ala ammattina on irvikuva ammattimiehen töistä. Siellä tehdään paljon töitä pelkästään kirvesmies tai muu sellainen koulupohjana. Kelpoisuusvaatimuksia ei ole.
      Kuvittele esim. lääkäriä, jonka ylitse kävelisi suurisuisempi lääkintävahtimestari tms. joka olisi vain kiinnostunut tohtoroinnista ja olisi omin päin harjoitellut vaikka leikkauksia - kalan filerointi meriittinä. Kursseina vaikka ensiapukoulutusta yms. Nythän tähän suuntaan ollaan menossa, kaupungeissa kokeillaan sairaanhoitajien vastaanoton laajentamista ja reseptinkirjoitusoikeuskin on ehkä tulossa.
      SINUlle työnantaja: Jätätkö menemättä yli 40 v lääkärien vastaanotolle ja menet mieluummin vastavalmistuneiden vastaanotolle?
      Menetkö mieluummin terveydenhoitajalle?

Tiedän kokemuksesta, että 48 (tai vanhemman) hakijan hakemuksia ei oteta huomioon, ne lentävät yleensä suoraan roskiin. Itselläni oli juuri hiljattain parhaiten soveltuva matemaattisluonteinen (LuK) koulutus sekä läheltä liippaava työkokemus. Haastattelija, minua lähes 20 v nuorempi mies, myönsi sen. Kuitenkin en päässyt finalistien joukkoon. Joku nuori pelle, jolla on varmasti huonompi kokemus sekä koulutus saa paikan luultavasti suhteilla. Se, että pääsin haastatteluun asti, oli silkkaa hämäystä. Lisäksi
      oli kyseessä konsernin sisäinen haku. Erikoisista kelpoisuusvaatimuksista ajattelin hyötyväni, minun kohdallani piti tärkeimmät olla täytetty, arvasin etukäteen, että muita sopivia ei ole.
      Jatkan nykyisessä IT-työssäni konsernissa, tämä uusi työ olisi ollut ns. erikoisammattilainen (asiantuntija), jota en tarkemmin paljasta, paikka täytetään luultavasti henkilöllä, jota alan yliopistoproffat nauraisivat, jos kuulisivat valinnasta.
      Mielenkiintoista, kuka saa paikan.
      Valitettavasti en varmaankaan saa ikinä selville eri hakijoiden CV:n ylivertaisuutta. Ikä on erittäin todennäköisesti suurin valtti.

• buahaha

Ja tähänhän on pakko kommentoida

"Tiedän kokemuksesta, että 48 (tai vanhemman) hakijan hakemuksia ei oteta huomioon, ne lentävät yleensä suoraan roskiin."

Tämä on totta ja ymmärrän työantajia asiassa varsin hyvin. Miksi palkata kohta viisikymppinen kaveri tehtävään kun yhtä hyvin voi palkata nuoren kaverin:

A) jolla on viimeisimmät tiedot opinnoista
        B) jolla tarvitsee maksaa vain murto-osa tuon vanhemman hepun palkasta
        C) jolla on varmasti motivaatiota oppia ja edetä urallaan enemmän kuin tuolla vanhemmalla kaverilla.

"Joku nuori pelle, jolla on varmasti huonompi kokemus sekä koulutus saa paikan luultavasti suhteilla."

En ole katkera, mutta kuitenkin... Jos sillä toisella hakijalla on kohtuullisen tuore korkeakoulututkinto, niin sillä on varmasti ammatilliset tiedot ja taidot paremmin ajantasalla kuin vuosikymmeniä työelämässä olleella. Vanha sanonta, "kuukausipalkka laiskistaa", aiheuttaa yleensä sen, että harva pitkään työelämässä ollut jaksaa seurata aikaansa ja päivittää viimeiset ammattiin liittyvät asiat itseopiskeluna ellei työantaja pakota.

"Se, että pääsin haastatteluun asti, oli silkkaa hämäystä."

Juu, työantajathan tuhlaavat mielellään työaikaansa turhiin haastatteluihin... :)

"Jatkan nykyisessä IT-työssäni konsernissa, tämä uusi työ olisi ollut ns. erikoisammattilainen (asiantuntija), jota en tarkemmin paljasta, paikka täytetään luultavasti henkilöllä, jota alan yliopistoproffat nauraisivat, jos kuulisivat valinnasta."

Sanoisin, että yliopistoproffat ovat keskimäärin aika kaukana todellisesta maailmasta, eivätkö ole ehkä parhaita arvioijia asiassa...

• Kokemus
        buahaha kirjoitti:

"Tiedän kokemuksesta, että 48 (tai vanhemman) hakijan hakemuksia ei oteta huomioon, ne lentävät yleensä suoraan roskiin."

Tämä on totta ja ymmärrän työantajia asiassa varsin hyvin. Miksi palkata kohta viisikymppinen kaveri tehtävään kun yhtä hyvin voi palkata nuoren kaverin:

C) jolla on varmasti motivaatiota oppia ja edetä urallaan enemmän kuin tuolla vanhemmalla kaverilla.

"Joku nuori pelle, jolla on varmasti huonompi kokemus sekä koulutus saa paikan luultavasti suhteilla."

En ole katkera, mutta kuitenkin... Jos sillä toisella hakijalla on kohtuullisen tuore korkeakoulututkinto, niin sillä on varmasti ammatilliset tiedot ja taidot paremmin ajantasalla kuin vuosikymmeniä työelämässä olleella. Vanha sanonta, "kuukausipalkka laiskistaa", aiheuttaa yleensä sen, että harva pitkään työelämässä ollut jaksaa seurata aikaansa ja päivittää viimeiset ammattiin liittyvät asiat itseopiskeluna ellei työantaja pakota.

Juu, työantajathan tuhlaavat mielellään työaikaansa turhiin haastatteluihin... :)

"Jatkan nykyisessä IT-työssäni konsernissa, tämä uusi työ olisi ollut ns. erikoisammattilainen (asiantuntija), jota en tarkemmin paljasta, paikka täytetään luultavasti henkilöllä, jota alan yliopistoproffat nauraisivat, jos kuulisivat valinnasta."

Sanoisin, että yliopistoproffat ovat keskimäärin aika kaukana todellisesta maailmasta, eivätkö ole ehkä parhaita arvioijia asiassa...

Kokemus on pääomaa, jonka saa vain ajan kanssa. Ja vain joillekin se kertyy.

Kokemus kertoo, ettet sinä tiedä elämästä yhtään mitään.

• buahaha
        Kokemus kirjoitti:

Kokemus on pääomaa, jonka saa vain ajan kanssa. Ja vain joillekin se kertyy.

"Kokemus on pääomaa, jonka saa vain ajan kanssa. Ja vain joillekin se kertyy."

En vähättele kokemuksen merkitystä. Mutta jos hakijan kokemus on jostain muualta on ko. henkilö kuitenkin koulutettava nykyiseen tehtävään. Jos kaveri on esim. 10 vuotta ollut aiemmassa hommassaan, on hän varmasti guru siihen tehtävään. Jos uusi tehtävä vaatii kuitenkin laaja-alaiset ophjatiedot, eikä kapean sektorin syvällistä asiantuntemusta on "gurun" tieto arvotonta työnantajan kannalta...

:) Voitit juuri vuoden parhaiden perustellun argumentin palkinnon...

• oppilas
        buahaha kirjoitti:

"Sanoisin, että yliopistoproffat ovat keskimäärin aika kaukana todellisesta maailmasta"

Mutta hiljattain korkeakoulusta valmistuneet nuoret leijonat eivät sitten ole vai ;-)

• Työtön

On se kumma että eri koulutustahot eivät ala tajuta että on turha kouluttaa työttömäksi ihmisiä.
      Kaiken aikaa järjestetään pilipalikursseja ja koulutetaan tradenomeja, medianomeja yms. jotka valmistuttuaan joutuvat suoraan kortistoon.

• nihjeh

Yhden hakijan toimien perusteella ei voi vetää johtopäätöstä työtilanteesta tai taloudellisesta tilanteesta. Jos vaikka 100 hakijaa olisi lähetteneet kukin 1000 hakemista, niin sitten siitä voi alkaa vetää jo joitakin johtopäätöksiä työtilanteesta.

Tossa varmasti miinuksena ollut tosiaan ikä. Ja jos kokemus jo vanhaa tietoa ? Ja jos lähettää 1000 hakemusta niin yhden hakemuksen laatukaan ei ole välttämättä mikään huippu.

Kunnon yksilöity ja räätälöity hakemus soitto perään on paljon tehokkaampi kuin täyttää firman nettisivuilla oleva rekry-lomake.

Ja kyllähän ohjelmoijia haetaan selvästi enempi kuin ennen. Hesarin sunnuntaisivuillakin alkaa taas olemaan isoja työpaikkamainoksia it-hommista. Ala on pienoisessa nousussa ja lievää nousua jatkuu varmasti vielä pitkään.

Kannattaa sen ohjelmointitaidon lisäksi hankkia toimiala-koulutusta / kokemusta joltain alalta (miltä vaan). Auttaa kummasti.

• qwerty

Yksi yritys olisi ollut valmis palkkaamaan Niemelän, tosin Etelä-Kiinaan.

No eikö miehelle työ kelpaa??

• buahaha

Tämän päivän iltalehti valaisee asiaa:

http://www.iltalehti.fi/2004/11/05/2367074_uu.shtml

Vähän kyllä hymyilyttää. Kaveri spammaa työantajia hakemuksilla ja kehtaa vielä mennä itkemään asiaa lehteen.

Eivät ilmeisesti siellä työllisyyskurssilla opettaneet työhaun perusasioita. Avoimien sähköpostihakemusten lähettäminen on todellakin ajanhukkaa.

Jos tuo kaveri olisi oikeasti hiukan paneutunut hommaan, tehnyt räätälöityjä hakemuksia, soittanut hakemusten perään yms. olisi töitä varmasti jo löytynyt. Olettaen tietenkin, että ammatillinen osaaminen on kohdallaan. Sinänsä vähän epäilen ammatillista osaamista, jos kaverin ainoa referenssi on Turun kaupungille tehdyt www-sivut...

• Msa

Olin Juha Niemelän kanssa samalla ohjelmoijan kursilla. Kurssin kesto yli 2 vuotta. kurssilla oli loppuun asti n 15-16 henkeä. kurssin ikähaitari oli 25 - 55 v ( itse olen 49v mies tietoliikenneteknikko). Kurssilaiset olivat varsin hyvinkoulutettua porukkaa teknikoista dipl.insseihin sekä useita yliopistotutkinon omaavia ihmisiä,
        koodauskokemusta (c ) joillakin kurssilaisilla oli ennestään (siis työskennelleet koodareina pari vuotta).
        En todellakaan tuntenut olevani millään "pilipali"-kursilla vaan tästä kurssiajasta n 90% oli koodaamisen ja tietotekniikkaan liityvää opetusta ja harjoittelua työpaikoilla oli kurssin aikana 2 kertaa yhteensä 8 kk. Kurssin pääopettajana toimi pitkänlinjan koodari joka hermostumatta jaksoi vastailla oppilaiden kysymyksiin ja muistutti moneen kertaan mieleen että koodaamaan oppii vaan koodaamalla. Pidän tätä Turun Akk:n ohjelmointikurssia parhaana koulutuksena mitä olen saanut.
        Itse olen keskittynyt etupäässä J2ee koodamiseen jqa omastamielestäni olen siinä kohtalaisen hyvä.
        (tosin olen olen kurssin jälkeen jatkuvasti opiskellut/opiskelen lisää ja tällä alallahan ei kukaan tule täysinoppineeksi)

Opinnäytetyöni löytyy täältä ja vaikkei se mikään supersovellus ole niin väitän ettei "pilipali-kurssin" suorittaneet pysty tähän( laitan sen joksikin aikaa tutkailtavaksi )
        tunnus: turku
        salasana: rules
        http://http://212.94.80.82:8080/prWings1

• Msa
        Msa kirjoitti:

Olin Juha Niemelän kanssa samalla ohjelmoijan kursilla. Kurssin kesto yli 2 vuotta. kurssilla oli loppuun asti n 15-16 henkeä. kurssin ikähaitari oli 25 - 55 v ( itse olen 49v mies tietoliikenneteknikko). Kurssilaiset olivat varsin hyvinkoulutettua porukkaa teknikoista dipl.insseihin sekä useita yliopistotutkinon omaavia ihmisiä,
        koodauskokemusta (c ) joillakin kurssilaisilla oli ennestään (siis työskennelleet koodareina pari vuotta).
        En todellakaan tuntenut olevani millään "pilipali"-kursilla vaan tästä kurssiajasta n 90% oli koodaamisen ja tietotekniikkaan liityvää opetusta ja harjoittelua työpaikoilla oli kurssin aikana 2 kertaa yhteensä 8 kk. Kurssin pääopettajana toimi pitkänlinjan koodari joka hermostumatta jaksoi vastailla oppilaiden kysymyksiin ja muistutti moneen kertaan mieleen että koodaamaan oppii vaan koodaamalla. Pidän tätä Turun Akk:n ohjelmointikurssia parhaana koulutuksena mitä olen saanut.
        Itse olen keskittynyt etupäässä J2ee koodamiseen jqa omastamielestäni olen siinä kohtalaisen hyvä.
        (tosin olen olen kurssin jälkeen jatkuvasti opiskellut/opiskelen lisää ja tällä alallahan ei kukaan tule täysinoppineeksi)

Opinnäytetyöni löytyy täältä ja vaikkei se mikään supersovellus ole niin väitän ettei "pilipali-kurssin" suorittaneet pysty tähän( laitan sen joksikin aikaa tutkailtavaksi )

Tunnus:turku
        Salasana:rules

http://212.94.80.82:8080/prWings1

• niinpä niin
        Msa kirjoitti:

Ihan peruskauraa, perus sql-hakuja, perus html:ää. Ei mitään ihmeellistä. Tuollaisia vääntää naapurin erkkikin.

• sepi
        niinpä niin kirjoitti:

Ihan peruskauraa, perus sql-hakuja, perus html:ää. Ei mitään ihmeellistä. Tuollaisia vääntää naapurin erkkikin.

Sinä päähänpotkijat voisit myöntää valittaneesi löytyipä linkin takaa sitten minkälainen sovellus tahansa.

Itse en tänne foorumeille laittaisi linkkejä koska turhautuneet ihmiset voivat anonyyminä purkaa paineita ja haukkua haukkumisen ilosta pystyyn kaiken.

• Koko ajan

Äijä on lähettänyt paljon hakemuksia, koska se ei ole enää mikään pentu ja tietää kokemuksesta, että työn hakeminen on huonoina vuosina tiukkaa.

Työpaikkoja alalle on tullut nyt enemmän kuin aiemmin, mutta ei se mitään auta, kun koulutusputket syytävät uutta tykin ruokaa alalle paljon nopeammin. Mistään kansakunnasta ei voi kouluttaa 25% insinööreiksi, kuten aivokuolleet teollisuusjohtajat viime vuosituhannella vaativat.

Tekniikka & Talous onkin yht'äkkiä puoluelehti ja väittää kasvavan valkokaulustyöttömyyden olevan jotenkin sosialidemokraattien syytä.

Suomessa asiat ovat "hyvin", koska krapula on itseaiheutettua. Asialle voisi tehdäkin jotain muuta kuin heittäytyä Tekniikka & Talouden narsistisesti häiriintyneelle linjalle, jossa omista mokista syyllistetään muita.

Suomeen verrattuna esimerkiksi Yhdysvalloissa tilanne on rakenteellisesti erittäin paha. Niillä on softakaupassa jo alijäämä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe