Aloittelijan kysymys SSD-levyistä

eka ssd

Ymmärsin että SSD-levy menee ajan myötä huonoksi, esim. kun Crystaldiskinfolla katsoo niin siinä on se wear level 100, josta alkaa sitten ajan myötä tippua.

Minulla on 19 kk vanha SSD-levy jonka wear level on nyt 94, eli tuossa ajassa on "kulunut" 6 prosenttia.

Kysynkin että:

- Kuinka alhainen tuo luku saa olla, jotta levy on edelleen "käyttökelpoinen" ja siihen voi luottaa? Pitääkö mennä ostamaan uutta sitten kun se on 70, 60, 50, vai....?

- Miten tuo sitten ilmenee? Putoaako siis osa kapasiteetista pois niin että 120gb onkin yllättäen enää 120gb - 6 prosenttia, vai ilmeneekö tuo esim. tiedostojen korruptoitumisena tms.?

Kiitos.

20

370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • http://fi.wikipedia.org/wiki/SSD

"Flash-tekniikan eräs ongelma on muistisolujen rajallinen elinikä: kukin muistisolu voidaan uudelleenkirjoittaa vain rajallisen monta kertaa ennen kuin solu muuttuu käyttökelvottomaksi. Tiedon lukeminen sen sijaan ei kuluta soluja."

Tuosta varmaankin kyse noissa prosentti luluissa.

• TRIM

Oletko tarkistanut, että SSD-levyille tuiki tarpeellinen TRIM-tuki on käytössä?

• Ko kö

Biossista?

• Pyyhis

Vähänkään uudemmat käyttöjärjestelmät osaavat ottaa trimin käyttöön automaagisesti jos ssd tunnistetaan.
      Ilmesesti levysi on kovalla käytöllä, jos se noin nopeasti on kulunut. Itsellä on Intelin 120Gb levyjä ollut käytössä 2,5 vuotta ja kuluneisuusilmaisin näyttää edelleen 100%.
      Tällä hetkellä Windowslevyn NAND kirjoituskertoja on noin 3.5 Tb, eli levy on kokonaan ylikirjoitettu 29 kertaa. Ssd solu kestää tuhansia kirjoituskertoja, joten ihan heti loppu ei tule vastaan.

Ssd levyissä on varasoluja jotka eivät näy käyttäjälle, eivätkä ne sellaisenaan lisää levyn nimelliskapasiteettia. Niitä otetaan käyttöön tarpeen mukaan, jotta tallennustila pysyy samana, ja vialliset poistetaan käytöstä. Sanoisin, että siinä vaiheessa kun levyn nimelliskapasiteetti alkaa vähentyä hajonneiden solujen takia, niin uusi levy kannattaa ostaa.

Tiedostot eivät korruptoidu kuluneisuuden takia, koska levyn firmware pitää huolen, että hajoneet solut poistetaan käytöstä, eikä niihin yritetä kirjoittaa mitään. Itse asiassa tavallisissa kovalevyissä on samalainen mekanismi, joka poistaa bad sectorit käytöstä.

• 0hm0

Aloittaja on ilmeisesti eheytellyt levyä.

• Pyyhis

Täysin mahdollista. Tosin ainakin Windows 7 poistaa eheytyksen käytöstä ssd:n tapauksessa, joten se on pitänyt tehdä manuaalisesti.

• Ei poista automaattisesti vaan käyttäjän pitää se itse poistaa käytöstä. Näin ainakin minulla kun asensin Windowsin uusiksi uuteen SSD levyyn.

• Pyyhis

Kumma juttu. Asensin 2,5 vuotta sitten W7 Ultimaten ssd levylle, ja alusta asti winkkarin ehetytysohjelma on näyttänyt sen aseman kohdalla "älä koskaan suorita". Tavallisille levyille Win ilmeisesti suorittaa eheytystä automaattisesti, koska niiden pirstoutuminen on jatkuvasti 0 ja 2% välillä. Tosin asensin Intel ssd toolbox ohjelman samaan aikaan levyn kanssa, joten se on voinut säätää asetuksia.

• Tuosta ohjelmasta se voi johtua. Itse en asentanut mitään Kingstonin ohjelmia ja Windowsissa oli tosiaan oletuksena päällä tämä eheytys.

Eli näyttäisi riippuvan näistä ohjelmista että mitä ne tekee.

• rfgt54
        vapunen kirjoitti:

Tuosta ohjelmasta se voi johtua. Itse en asentanut mitään Kingstonin ohjelmia ja Windowsissa oli tosiaan oletuksena päällä tämä eheytys.

Eli näyttäisi riippuvan näistä ohjelmista että mitä ne tekee.

Onkohan emolevylläkin (tai jollain muulla) jotain tekemistä? Edellisessä koneessa viis vuotta vanhat osat, sampan ssd ehti olla puoli vuotta johon asennettu Windows 7. En tota eheytystä ymmärtänyt heti katsoa.

Juuri eilen uuteen koneeseen uusi Crucial kiinni, Windows 7 sisään ja eheytys oli ensimmäinen asia jonka katsoin: "Älä koskaan suorita".

• rfgt54 kirjoitti:

Onkohan emolevylläkin (tai jollain muulla) jotain tekemistä? Edellisessä koneessa viis vuotta vanhat osat, sampan ssd ehti olla puoli vuotta johon asennettu Windows 7. En tota eheytystä ymmärtänyt heti katsoa.

Juuri eilen uuteen koneeseen uusi Crucial kiinni, Windows 7 sisään ja eheytys oli ensimmäinen asia jonka katsoin: "Älä koskaan suorita".

Voi ollakin.

• Kaiku ja kieku

Keskustelun avaaja kysyi:

"Minulla on 19 kk vanha SSD-levy jonka wear level on nyt 94, eli tuossa ajassa on "kulunut" 6 prosenttia.
      Kysynkin että:
      - Kuinka alhainen tuo luku saa olla, jotta levy on edelleen "käyttökelpoinen" ja siihen voi luottaa? Pitääkö mennä ostamaan uutta sitten kun se on 70, 60, 50, vai....?"

Sama asia kiinnostaa. Osaako kukaan vastata?

• fdsafdsa

Sanoisin että SSD kestää kotikäytössä/tavallisessa käytössä aivan niin pitkään kuin yhtä SSD-levyä jaksaa katsoa. Tekniikat kehittyvät ja standardit muuttuvat. Siinä vaiheessa kun SSD-levy alkaa levitä, ollaa SATA-väylästä todennäköisesti luovuttu ehkä jopa kokonaan ja paljon suurempia, nopeampia yms. massamuisteja saa edullisemmin.

En jaksa panostaa ssd:n suhteen kovinkaan paljon kestävyyteen.

• Etenkin jos käyttää sitä esimerkiksi netinselailuun eli sinne ei tallenneta paljon tiedostoja.

• idsfg

Joku voi vetäistä hihasta tuohon arvon. iIse seuraisin levyn kunnon kehitystä, jos rapautuminen alkaa kiihtymään, sitten ostoksille. Tottakai se levy voi hajota vaikka kaikki ohjelmat kertoo että se ei ole lähelläkäään loppuaan, sitä varten on otettu varmuuskopiot.

• Pyyhis

Tässä(kin) voi käyttää vähän järkeä. Levyn tallennustila alkaa pienentyä kun varasolut ovat loppu. Itse ostan uuden levyn heti kun kun käyttöjärjestelmä ilmoittaa sen tilaksi jotain muuta kun uudessa samankokoisessa levyssä.

• smarttis

KIeltämättä tuo wear level on hiukan epämääräinen. Jotkut levyt ja ohjelmat ilmoitaa SSD Life Left tai Remaining Drive Life 100-0.

Autopalstalla vastaava kysymys kuuluisi : Pitääkö lähteä tankkaamaan kun bensamittari näyttää puolta tankkia vai yksi vartti. Missä vaiheessa auto alkaa nykimään?

• Pyyhis

Tuon testin mukaan että Intelin levy kesti noin 700 terabitin kirjoituskerrat. Oma Intel Series 330 levyyn on kertynyt 3.5 terabitin edestä käyttöä 2,5:ssä vuodessa. Levy sisältää Windows asennuksen. Tällä kulumisvauhdilla tietokoneeni muut komponentit ehtivät hajota moneen kertaan, ennen kuin Intel on siinä kunnossa, että se pitää vaihtaa. Eipä tuon takia kannata turhia hötkyillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1566
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1179
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe