Sähkön siirtomaksu

Milloin sähköyhtiöt alkoivat periä sähkön siirrosta erillistä maksua ja minkä takia. Miten yhtiöt tulivat toimeen ennen siirtomaksua, mistä maksoivat ennen sähkönsiirtomaksua ne maksut, jotka nyt katetaan siirtomaksuina saaduista tuloista. Maksetaanko saaduista siirtomaksuista veroa- tai maksetaanko sähkön myynnistä veroa?

3

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • von Lagerbom

      Alla olevan mukaan Energiavirasto valvoo siirtohinnan kohtuullisuutta. Onko siis kuluttajalle kohtuullinen hinta, jos siirtomaksu on jopa suurempi kuin kulutuksesta aiheutuva osuus?

      Siirtohinta

      Siirtopalvelu muodostuu sähkön siirrosta, sähkön kulutuksen mittauksesta ja taseselvityksestä. Sähkön siirto tarkoittaa sähkön tuomista sähköverkon kautta kuluttajalle.

      Taseselvityksellä tarkoitetaan eri sähkönmyyjien myymän sähköenergian määrän selvittämistä. Siirtopalvelun hinnasta käytetään myös nimitystä siirtohinta. Siirtohintaan vaikuttavat sähkön siirtoon käytettävän sähköverkon pääoma-, käyttö- ja ylläpitokustannukset. Siirtohintaa asiakas ei voi kilpailuttaa, mutta Energiavirasto valvoo sen kohtuullisuutta.

      • joopajoo128724

        Kysymyksen voisi esittää mistä tahansa tuotteesta jonka hinnasta osa määräytyy muiden kuin raaka-ainekustannusten osalta. Jos esim. maitopurkin hinnasta maidon osuus laskisi 30snt->20snt ja samaan aikaan itse purkin kustannukset nousisivat 50snt->70snt niin voitaisiin ihmetellä onko tuo reilua.

        Lakiin kirjattu kohtuullinen hinta tarkoittaa siirron osalta rajoitettua tuottoa: eli siirtoyhtiö ei saa tehdä rajattomasti tuottoa. Kunkin siirtöyhtiön tuloskertomukset ovat julkista tietoa joten voit jatkaa tuosta selvitystä.

        Myyntiyhtiö sen sijaan saa tehdä tuotteellaan tuottoa vaikka 3000% vuositasolla, sitä ei ole rajoitettu.


    • joopajoo128735

      Sähkön siirrosta on maksettu aina. 1995 sähkön kilpailutus pienkuluttajille vapautettiin ja tässä yhteydessä hinnastot tuli jakaa erillisiin siirto- ja energia-hinnoiksi. Myöhemmin lakiin tuli vaade sähköyhtiöiden myynnin ja siirron eriyttämisestä.

      Sähkön siirtäjä (jakeluverkkoyhtiö) kerää veron.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8604
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      126
      2331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe