MUKAVUUSLIPPU

Suomenko?

On kerrottu muutamasta tapauksesta aikoinaan, kuinka ITF tarkastajat ovat vierailleet Suomalaisessa laivassa. Tutustuttuaan palkkakirjanpitoon ovat todenneet palkkojen olleen alle minimin. Seurauksena on kerrottu merimiesten saavan puuttuvan erotuksen. Aina asia on kuivunut kokoon.
Oisko tietoo mihin perustuen?
Tapahtumat ovat lähes historiallisia, mutta olis mukava tietää.

20

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oolraittaasmennään
    • hrin

      Kyllä ne ITF tarkastajat tekevät edelleen laivastovierailuita. Ovat nyt ilmeisesti saaneet jonkun slobo redarin hermostumaan:))

      "... kerrottu merimiesten saavan puuttuvan erotuksen. Aina asia on kuivunut kokoon. "

      Ei ole aina kuivunut kokoon vaan monet kerrat on porukka saanut puutuvat liksat.
      Usein on, rahojen tultua, porukka lähtenyt himaan, yhtiön maksamana.

      Kysy Minkkisen Ilpolta lisää......

      • Suomenko

        Sorry, en varmaan osannut muotoilla asiaani selkeästi. Tarkoitukseni oli kysyä, olisiko ITF voinut luokitella Suomen sopimusten mukaisesti oikein maksetut palkat liian alhaiseksi.
        Kysyisin Minkkisen Ilpolta lisää, mutta kun en tunne herraa, enkä tiedä miten saisin yhteyttä.


      • nkalas
        Suomenko kirjoitti:

        Sorry, en varmaan osannut muotoilla asiaani selkeästi. Tarkoitukseni oli kysyä, olisiko ITF voinut luokitella Suomen sopimusten mukaisesti oikein maksetut palkat liian alhaiseksi.
        Kysyisin Minkkisen Ilpolta lisää, mutta kun en tunne herraa, enkä tiedä miten saisin yhteyttä.

        "...olisiko ITF voinut luokitella Suomen sopimusten mukaisesti oikein maksetut palkat liian alhaiseksi."

        Tuskin koska Suomessa taulukkopalkat on paremmat kuin ITF liksat.

        Ilpo Minkkinen on SMU:n ITF asiamies.


      • Suomenko
        nkalas kirjoitti:

        "...olisiko ITF voinut luokitella Suomen sopimusten mukaisesti oikein maksetut palkat liian alhaiseksi."

        Tuskin koska Suomessa taulukkopalkat on paremmat kuin ITF liksat.

        Ilpo Minkkinen on SMU:n ITF asiamies.

        Uskon toki tilanteen olevan nykyään näin. Olinkin kiinnostunut ajoista 30- 60 vuotta sitten. Silloin saattoi tilanne olla toinen.


      • Anonyymi
        Suomenko kirjoitti:

        Uskon toki tilanteen olevan nykyään näin. Olinkin kiinnostunut ajoista 30- 60 vuotta sitten. Silloin saattoi tilanne olla toinen.

        Mukavuuslippulaivoilla voi monet seikat olla laiminlyöty. Koulutus, laivojen turvallisuus, ym.Kova verotus johtaa tälläiseenkin, kukapa lähtee johonkin "sillipurkkiin" töihin maailman merille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavuuslippulaivoilla voi monet seikat olla laiminlyöty. Koulutus, laivojen turvallisuus, ym.Kova verotus johtaa tälläiseenkin, kukapa lähtee johonkin "sillipurkkiin" töihin maailman merille.

        Mukavuuslippulaivoilla voivat monet seikat olla täydellisen hyvin hoidetut. Koulutusvaatimukset täsmälleen säännösten mukaisia, turvallisuustoimet aivan yhtä hyvin kuin eurooppalaisissa laivoissa, laivaväen hyvinvointipalvelut joskus paremmin kuin meillä jne.

        Port State Control myös huolehtii yllä olevista asioista omalta osaltaan.

        Kirjoitti henkilö, jolla on kokemusta kohtuullisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavuuslippulaivoilla voivat monet seikat olla täydellisen hyvin hoidetut. Koulutusvaatimukset täsmälleen säännösten mukaisia, turvallisuustoimet aivan yhtä hyvin kuin eurooppalaisissa laivoissa, laivaväen hyvinvointipalvelut joskus paremmin kuin meillä jne.

        Port State Control myös huolehtii yllä olevista asioista omalta osaltaan.

        Kirjoitti henkilö, jolla on kokemusta kohtuullisesti

        Kiva lukea, jos täältä ei töitä löydy niin sitä on lähdettävä etsimään töitä muualta.

        Mistä löysit työpaikan mukavuuslippulaivaan?


    • Anonyymi

      Hommia löytyy kun kirjoitat nettihakuun vaan etsimäsi jobin. Kokeile vaikka master job tai chief engineer job. Muista, että kilpailet aasian ja entisen itäeuroopan työvoiman kanssa. Parempi jos löytyy valmiiksi työhistoriaa ja suhteita vaikkapa Norjasta.

      • Anonyymi

        Hyvin suoritettu koulutuskin pitää olla. Merenkulku on kansainvälinen ammatti, jos työtä ei löydy Suomesta niin pohjoismaat. Kaikki meren rannalla, lisäksi pohjoismaissa ei tarvitse työlupia ym.Jäänmurtajilla työ kiinnostaisi, kesät voisi olla kesämökillä.


    • Anonyymi

      Viimeiset 27v. hauskalipunalla, palkka hyva, maksaneet elakevakuutuksen (yksityinen). Suosittelen kaikille nuorille ja aloitteville merenkulkijoille. Jokainen osaa kylla itse etsia varustamot jos oikesti haluaa jobin. Ensi syksyna pitkalle vapaalle.

      • Anonyymi

        Se vaan on ongelmana, että nykyihmiset eivät kestä kuukausien seilauksia. Edes muutamaa kuukautta kohtuullisen hyvillä ansioilla. Sen jälkeen pitäisi olla ainakin saman verran vapaata. Mukavuuslippulaivojen redarit eivät usein maksa vapaasta.
        Filipiinot ja muutamat muut voivat pyytää puolen vuoden tai vuoden jälkeen hiukan pidennystä kontrahtiinsa.

        Mahtaako vielä olla voimassa 6 kk sääntö? Siis YLI puoli vuotta laivassa ja tulot ovat Suomessa verovapaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaan on ongelmana, että nykyihmiset eivät kestä kuukausien seilauksia. Edes muutamaa kuukautta kohtuullisen hyvillä ansioilla. Sen jälkeen pitäisi olla ainakin saman verran vapaata. Mukavuuslippulaivojen redarit eivät usein maksa vapaasta.
        Filipiinot ja muutamat muut voivat pyytää puolen vuoden tai vuoden jälkeen hiukan pidennystä kontrahtiinsa.

        Mahtaako vielä olla voimassa 6 kk sääntö? Siis YLI puoli vuotta laivassa ja tulot ovat Suomessa verovapaita.

        Satamissa ei enää laivat ole pitkään ja merellähän se työ tehdään. Pääasia että laivat on kunnollisia, henkilökunta koulutettu ja palkka tulee varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaan on ongelmana, että nykyihmiset eivät kestä kuukausien seilauksia. Edes muutamaa kuukautta kohtuullisen hyvillä ansioilla. Sen jälkeen pitäisi olla ainakin saman verran vapaata. Mukavuuslippulaivojen redarit eivät usein maksa vapaasta.
        Filipiinot ja muutamat muut voivat pyytää puolen vuoden tai vuoden jälkeen hiukan pidennystä kontrahtiinsa.

        Mahtaako vielä olla voimassa 6 kk sääntö? Siis YLI puoli vuotta laivassa ja tulot ovat Suomessa verovapaita.

        Kylla on 6kk torni ja sitten verovapaata. itse teen 8-9kk ja sitten 3-4kk lomalla. Olen tyytyvainen palkkaani, en ala sita sen paremmin kommentoimaan taalla.
        Jos on kiire mamman viereen niin silloin ei kannata hakeutua hauskalipun alle ;)


    • Anonyymi

      Muistelen, että 70 -luvulla katselimme ITF:n taulukoita ja unionin sopimusta. Näennäisesti ITF oli parempi, mutta siinä jäivät huomioimatta lomarahat ym. ITF:n tariffithan koskivat vain ja ainoastaan tehtyjä tunteja ja päiviä.

      Voisin kuvitella, että tuosta olisi ollut kysymys.

      • Anonyymi

        Onko vuorot mukavuuslipun alla 8 vai 12 h pv?₩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vuorot mukavuuslipun alla 8 vai 12 h pv?₩

        On.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On.

        On. On, Näitä niin söpöjä mukavuuslippukippoja. Oikein hykerryttävän hauskan ja paikallisen sopimisen lipun alla.
        Jokohan tuossa kipossa paikallinen sopiminen sujuu ilman ITF:n tai Unionimme apua - vähemmän törkeästi??
        https://yle.fi/uutiset/3-11540108


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavanlipun alla ei ole aina mukavaa....
        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008029525.html

        Tuota Hesarin jutun kertomaa eivät vain oivalla kaikki sivistyneetkään ihmiset, joiden merenkulkukokemukset tosin perustuvat ainoastaan esim. Tallinnan-lautoilla ördäämiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      29
      2701
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      503
      1784
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      16
      1764
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1394
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      68
      1219
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      23
      1208
    7. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1108
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      75
      1085
    9. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      988
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      90
      952
    Aihe