MUKAVUUSLIPPU

Suomenko?

On kerrottu muutamasta tapauksesta aikoinaan, kuinka ITF tarkastajat ovat vierailleet Suomalaisessa laivassa. Tutustuttuaan palkkakirjanpitoon ovat todenneet palkkojen olleen alle minimin. Seurauksena on kerrottu merimiesten saavan puuttuvan erotuksen. Aina asia on kuivunut kokoon.
Oisko tietoo mihin perustuen?
Tapahtumat ovat lähes historiallisia, mutta olis mukava tietää.

20

1242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oolraittaasmennään
    • hrin

      Kyllä ne ITF tarkastajat tekevät edelleen laivastovierailuita. Ovat nyt ilmeisesti saaneet jonkun slobo redarin hermostumaan:))

      "... kerrottu merimiesten saavan puuttuvan erotuksen. Aina asia on kuivunut kokoon. "

      Ei ole aina kuivunut kokoon vaan monet kerrat on porukka saanut puutuvat liksat.
      Usein on, rahojen tultua, porukka lähtenyt himaan, yhtiön maksamana.

      Kysy Minkkisen Ilpolta lisää......

      • Suomenko

        Sorry, en varmaan osannut muotoilla asiaani selkeästi. Tarkoitukseni oli kysyä, olisiko ITF voinut luokitella Suomen sopimusten mukaisesti oikein maksetut palkat liian alhaiseksi.
        Kysyisin Minkkisen Ilpolta lisää, mutta kun en tunne herraa, enkä tiedä miten saisin yhteyttä.


      • nkalas
        Suomenko kirjoitti:

        Sorry, en varmaan osannut muotoilla asiaani selkeästi. Tarkoitukseni oli kysyä, olisiko ITF voinut luokitella Suomen sopimusten mukaisesti oikein maksetut palkat liian alhaiseksi.
        Kysyisin Minkkisen Ilpolta lisää, mutta kun en tunne herraa, enkä tiedä miten saisin yhteyttä.

        "...olisiko ITF voinut luokitella Suomen sopimusten mukaisesti oikein maksetut palkat liian alhaiseksi."

        Tuskin koska Suomessa taulukkopalkat on paremmat kuin ITF liksat.

        Ilpo Minkkinen on SMU:n ITF asiamies.


      • Suomenko
        nkalas kirjoitti:

        "...olisiko ITF voinut luokitella Suomen sopimusten mukaisesti oikein maksetut palkat liian alhaiseksi."

        Tuskin koska Suomessa taulukkopalkat on paremmat kuin ITF liksat.

        Ilpo Minkkinen on SMU:n ITF asiamies.

        Uskon toki tilanteen olevan nykyään näin. Olinkin kiinnostunut ajoista 30- 60 vuotta sitten. Silloin saattoi tilanne olla toinen.


      • Anonyymi
        Suomenko kirjoitti:

        Uskon toki tilanteen olevan nykyään näin. Olinkin kiinnostunut ajoista 30- 60 vuotta sitten. Silloin saattoi tilanne olla toinen.

        Mukavuuslippulaivoilla voi monet seikat olla laiminlyöty. Koulutus, laivojen turvallisuus, ym.Kova verotus johtaa tälläiseenkin, kukapa lähtee johonkin "sillipurkkiin" töihin maailman merille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavuuslippulaivoilla voi monet seikat olla laiminlyöty. Koulutus, laivojen turvallisuus, ym.Kova verotus johtaa tälläiseenkin, kukapa lähtee johonkin "sillipurkkiin" töihin maailman merille.

        Mukavuuslippulaivoilla voivat monet seikat olla täydellisen hyvin hoidetut. Koulutusvaatimukset täsmälleen säännösten mukaisia, turvallisuustoimet aivan yhtä hyvin kuin eurooppalaisissa laivoissa, laivaväen hyvinvointipalvelut joskus paremmin kuin meillä jne.

        Port State Control myös huolehtii yllä olevista asioista omalta osaltaan.

        Kirjoitti henkilö, jolla on kokemusta kohtuullisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavuuslippulaivoilla voivat monet seikat olla täydellisen hyvin hoidetut. Koulutusvaatimukset täsmälleen säännösten mukaisia, turvallisuustoimet aivan yhtä hyvin kuin eurooppalaisissa laivoissa, laivaväen hyvinvointipalvelut joskus paremmin kuin meillä jne.

        Port State Control myös huolehtii yllä olevista asioista omalta osaltaan.

        Kirjoitti henkilö, jolla on kokemusta kohtuullisesti

        Kiva lukea, jos täältä ei töitä löydy niin sitä on lähdettävä etsimään töitä muualta.

        Mistä löysit työpaikan mukavuuslippulaivaan?


    • Anonyymi

      Hommia löytyy kun kirjoitat nettihakuun vaan etsimäsi jobin. Kokeile vaikka master job tai chief engineer job. Muista, että kilpailet aasian ja entisen itäeuroopan työvoiman kanssa. Parempi jos löytyy valmiiksi työhistoriaa ja suhteita vaikkapa Norjasta.

      • Anonyymi

        Hyvin suoritettu koulutuskin pitää olla. Merenkulku on kansainvälinen ammatti, jos työtä ei löydy Suomesta niin pohjoismaat. Kaikki meren rannalla, lisäksi pohjoismaissa ei tarvitse työlupia ym.Jäänmurtajilla työ kiinnostaisi, kesät voisi olla kesämökillä.


    • Anonyymi

      Viimeiset 27v. hauskalipunalla, palkka hyva, maksaneet elakevakuutuksen (yksityinen). Suosittelen kaikille nuorille ja aloitteville merenkulkijoille. Jokainen osaa kylla itse etsia varustamot jos oikesti haluaa jobin. Ensi syksyna pitkalle vapaalle.

      • Anonyymi

        Se vaan on ongelmana, että nykyihmiset eivät kestä kuukausien seilauksia. Edes muutamaa kuukautta kohtuullisen hyvillä ansioilla. Sen jälkeen pitäisi olla ainakin saman verran vapaata. Mukavuuslippulaivojen redarit eivät usein maksa vapaasta.
        Filipiinot ja muutamat muut voivat pyytää puolen vuoden tai vuoden jälkeen hiukan pidennystä kontrahtiinsa.

        Mahtaako vielä olla voimassa 6 kk sääntö? Siis YLI puoli vuotta laivassa ja tulot ovat Suomessa verovapaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaan on ongelmana, että nykyihmiset eivät kestä kuukausien seilauksia. Edes muutamaa kuukautta kohtuullisen hyvillä ansioilla. Sen jälkeen pitäisi olla ainakin saman verran vapaata. Mukavuuslippulaivojen redarit eivät usein maksa vapaasta.
        Filipiinot ja muutamat muut voivat pyytää puolen vuoden tai vuoden jälkeen hiukan pidennystä kontrahtiinsa.

        Mahtaako vielä olla voimassa 6 kk sääntö? Siis YLI puoli vuotta laivassa ja tulot ovat Suomessa verovapaita.

        Satamissa ei enää laivat ole pitkään ja merellähän se työ tehdään. Pääasia että laivat on kunnollisia, henkilökunta koulutettu ja palkka tulee varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaan on ongelmana, että nykyihmiset eivät kestä kuukausien seilauksia. Edes muutamaa kuukautta kohtuullisen hyvillä ansioilla. Sen jälkeen pitäisi olla ainakin saman verran vapaata. Mukavuuslippulaivojen redarit eivät usein maksa vapaasta.
        Filipiinot ja muutamat muut voivat pyytää puolen vuoden tai vuoden jälkeen hiukan pidennystä kontrahtiinsa.

        Mahtaako vielä olla voimassa 6 kk sääntö? Siis YLI puoli vuotta laivassa ja tulot ovat Suomessa verovapaita.

        Kylla on 6kk torni ja sitten verovapaata. itse teen 8-9kk ja sitten 3-4kk lomalla. Olen tyytyvainen palkkaani, en ala sita sen paremmin kommentoimaan taalla.
        Jos on kiire mamman viereen niin silloin ei kannata hakeutua hauskalipun alle ;)


    • Anonyymi

      Muistelen, että 70 -luvulla katselimme ITF:n taulukoita ja unionin sopimusta. Näennäisesti ITF oli parempi, mutta siinä jäivät huomioimatta lomarahat ym. ITF:n tariffithan koskivat vain ja ainoastaan tehtyjä tunteja ja päiviä.

      Voisin kuvitella, että tuosta olisi ollut kysymys.

      • Anonyymi

        Onko vuorot mukavuuslipun alla 8 vai 12 h pv?₩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vuorot mukavuuslipun alla 8 vai 12 h pv?₩

        On.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On.

        On. On, Näitä niin söpöjä mukavuuslippukippoja. Oikein hykerryttävän hauskan ja paikallisen sopimisen lipun alla.
        Jokohan tuossa kipossa paikallinen sopiminen sujuu ilman ITF:n tai Unionimme apua - vähemmän törkeästi??
        https://yle.fi/uutiset/3-11540108


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavanlipun alla ei ole aina mukavaa....
        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008029525.html

        Tuota Hesarin jutun kertomaa eivät vain oivalla kaikki sivistyneetkään ihmiset, joiden merenkulkukokemukset tosin perustuvat ainoastaan esim. Tallinnan-lautoilla ördäämiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1420
    3. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1151
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      11
      1069
    5. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1017
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      87
      928
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      80
      809
    8. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      787
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      731
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      671
    Aihe