Neuvolassa päin peetä!!!

Laura24

Huuh. Tänään oli tytön 3 v neuvola ja epäonnistuneen käynnin vuoksi meitä odottaa nyt jonkinlaiset tutkimukset.
Meillä tyttö on luonteeltaan rauhallinen, mutta nyt viimeisen kuukauden aikana on kovaa uhmaamista ja tyyliin kaikki mitä häneltä pyydetään on iso "ei".!!!

Eli kun alkoi se tehtävien teko niin tyttö heittäytyi hankalaksi eikä suostunut yhteistyöhön mitenkään päin.
Esim ei suostunut kertomaan värejä vaikka on useimmat osannut jo 2 vuotiaana, ei vain halunnut.
Ei suostunut mainitsemaan eläimien nimiä, vaikka nekin jo hyvin hallussa. Eikä muutkaan tehtävät sujuneet tuon uhmakohtauksen takia.

No terkka oli "tietenkin" huolissaan. Hän otti asian niin ettei tyttö osaa eikä keskity ikäistensä tavoin.
Selitin kyllä monta kertaa, että nämä asiat ovat olleet hallussa jo pitkään ja osaa hienosti keskittyä jos haluaa.
Terkka kuitenkin painotti, että 3 vuotiaan pitäisi pystyä nämä asiat tekemään keskittyneesti juuri tässä tilanteessa. Oli nyt sitä mieltä että keskittymisessä jotain häikkää ja ehkä puheenymmärtämisessä.

Nyt äitinä ärsyttää hirveästi kun tiedän ettei mitään ole vialla, vaan kyse on ihan tavallisesta uhmaiästä.
Joutuukohan tyttö nyt johonkin tutkimuksiin vai mitähän tässä nyt tapahtuu....
Tyttö on 2 päivää viikossa päiväkodissa ja siellä kehuvat nimenomaan tytön keskittymiskykyä.

79

7375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei vakavaa

      Kyllä terveydenhoitajan tulee tietää, että lapsella voi olla uhmakausi ja varmaan tietääkin. Joudutte vaan uusintatarkastukseen yleensä 3kk kuluttua.

      • voi kertoa otse

        Lapsenlapseni sanoi näkötestissä terkkarille, että sanoppa sinä kun olet lähempänä. Ei suostunut kertomasn . Terve lapsi.


    • juupso

      Meillä ujo 4-vuotias ei suostunut vastailemaan lääkärille. Oli känkkäränkkä aamu, jota ei enää yleensä kyllä ole. Puolen vuoden päästä käydään uudelleen :)

    • opevaan

      Eihän lapsi mihinkään "joudu", jos vanhemmat eivät halua. Toisaalta vanhemmat ovat usein haluttomia myöntämään lapsensa vaikeuksia, joten jos tutkimuksia tarjotaan, menkää vain. Lapsen parhaaksi se koituu.

    • En ihmettele

      Itse en ihmettele yhtään jos joku 3 v ei läpäise sitä neuvolaa.
      Siellä on kyllä todella haastavia juttuja mielestäni 3 vuotiaalle, varsinkin kun uhma on päällä ja muutenkin vaikea keskittyä uudessa paikassa vielä noin pienenä,

      Itse kävin hiljattain 3 vuotiaan lapseni kanssa neuvolassa, eikä meilläkään ihan putkeen se mennyt. Ei läheskään suorittanut kaikkia annettuja tehtäviä, mutta siitä ei kyllä tullut mitään "sanomista".
      Meidän lapsen on juuri vaikea keskittyä johonkin tehtäviin ihan uudessa paikassa, jossa olisi muutakin mielenkiintoista puuhaa ja leluja.:)

      Kyseltiin paljon värejä - lapsi tiesi mustan, harmaan,sinisen ja mainitsi perään "virheellä saa mennä" :)

      Sitten piti nimetä eläimiä kirjoista - tiesi suurimman osan, mutta kana ja kukko meni sekaisin. Eikä tiennyt kilipukkia, sanoi härkä

      Piti pujottaa helmiä naruun - lapsi ei tajunnut koko asiaa, keksi että helmet ovat karkkeja ja tuli kauppaamaan niitä minulle(ei olla kotona ikinä pujoteltukkaan mitään mihinkään)

      Piti rakentaa 7 palan torni - lapsi teki yhden 3 palan ja 4 palan siihen viereen.

      Piti piirtää ympyrä, pystyviiva ja poikkiviiva - osasi ympyrän, mutta ei selkeästi niitä viivoja

      Piti laittaa eriväriset helmet oikean värisiin astioihin - jatkoi leikkiä, että myy nameja meille :)

      Katsottiin vähän saksilla leikkaamista - osasi kun pidin itse paperista kiinni

      Piti osata iso ja pieni käsite - osasi

      Piti osata erottaa samantyyliset käsitteet tukka, sukka jne - osasi

      Heittää ja potkia palloa - heitti hienosti ja potkaisi houkuttelun jälkeen

      Kysyttiin osaako ajaa pyörällä - ei olla edes ostettu!!!!!!:D

      Vanhemmilla lapsilla ei ollut kyllä tuollaista 3 v neuvolassa todellakaan.
      Kirjoitin tarkasti senkin takia jos jotain kiinnostaa mitä 3 v neuvolassa on ollut.
      Ja kiinnostaisi tietää miten muut ovat "selvinneet" ?:)

      • Ei aina kamalaa

        Vuositarkastuksessa punnitaan kolmivuotiaani taitoja, kuten tässä on kerrottu.

        Oma kolmivuotiaani kääntyi ympäri ja pyöritti minulle silmiään kun lääkäri kysyi, osaako hän avata napit.
        No osaatko, kysyi lääkäri.
        No osaan, mutta enhän mä voi, sanoi tyttö.
        Mikset voi, ihmetteli lääkäri.
        Tyttö kääntyi taas minun puoleeni voihyvänenaikasentään- ilmeellä, eikä vastannut.
        No mikset, tiukkasi lääkäri.
        No, minähän olen NAKUNA! sanoi tyttö.
        Koko olemuksesta huomasi, mitä mieltä hän oli aikuisen lääkärin typeryydestä.

        Lakattuaan nauramasta lääkäri ilmoitti, että muuta todistetta hän ei tässä tarvitsekaan. Kyllä hoksottimet ovat tallessa.


    • hyvää seurantaa

      Onhan se hyvä, että lasten kehitystä seurataan ja huomataan ja hoidetaan joissa ongelmat. Siitä pitäisi olla kiitollinen. Toki terkkari tietää ettei kokeet aina onnistu riippuen siitä millä päällä lapsi on, ja silloin ne pitää tehdä uudestaan toivoen että sitten olisi parempi ajankohta. Jos useatkaan yritykset eivät onnistu muiden samanikäisten tavoin, on syytä huoleen että sittenkään kaikki ei ole ihan kohdallaan.

      • Anonyymi

        Heh.. olla kiitollinen :] itsellä vanhempi lapsi (9v nykyään) no hän käyttäytyi kyllä nätisti neuvolassa ei mitään mutta tuli valitusta että ei osaa piirtää tikku ukkoa eikä osaa leikata ”oikein” ympyrää paperista ja oli niin karmean pieni ja kevyt ja lyhyt ja nykyään 149cm pitkä ja opettaja ei löydä hänelle riittävästi haastetta koulutehtävissä ja näissä. Nytten sitten nuorempi eli vuoden vanha ja hieman päälle kävi neuvolassa niin tuli kitinää siitä että ei osaa vielä kävellä. Sanottiin sitten että käydään jossain fysioterapeutilla että sais jtn ”hyviä neuvoja” no sielläkin sitten vaan todettiin että terve lapsi eikä siinä sitten muuta. Neuvolasta saatu pelkkää paskaa niskaan 😕


    • Elä ota paineita

      Sehän tuossa terkkarin jutussa on se pointti, että melko harvalla 3-vuotiaalla on ENÄÄ se uhma pahasti päällä, vaan sen ikäiset ovat jo tosiaan yhteistyöhaluisia.

      Avaajan lapsella oli huono päivä ja sen vuoksi kannattaa katsoa uudelleen, josko lapsi olisi seuraavalla kerralla noussut paremmalla jalalla. :)

    • hyvät testit

      Seurantatestaus on todellakin kehitetty lasten parhaaksi ja perheiden avuksi. Tuloksia tulkitessa otetaan huomioon se mitä mahdollisuuksia lapsella on ollut harjoittaa taitojaan ja se millä tuulella hän satunnaisesti on. Normaalisti kolmevuotias pystyy ymmärtämään ja tekemään tehtävät kohtalaisen yhteystyöhaluisesti, mutta kehityksessä saakin olla eroja jonkin verran.

      Omat vanhemmat eivät aina huomaa poikkeavuuksia, kun oman lapsen käytökseen on totuttu. Vieras ihminen pystyy vertaamaan toisiin samanikäisiin. Koulutettu henkilö pystyy myös tulkitsemaan tuloksia eri tavalla kuin niihin perehtymätön asiakas. Ole siis kiitollinen uusintatestauksesta, jossa asia varmistetaan.

      • Ei noin vakavaa ole

        heh heh, vai vielä kiitollinenkin. Olipa hauska kirjoitus. Hiukka vakava vaan. Kuin tuon testinluojan kirjoittama.


      • öööööööööö
        Ei noin vakavaa ole kirjoitti:

        heh heh, vai vielä kiitollinenkin. Olipa hauska kirjoitus. Hiukka vakava vaan. Kuin tuon testinluojan kirjoittama.

        Onko sinun mielestä asiallisuudessa jotain naurettavaa? Minusta tuossa aikaisemmassa oli todettu pelkästään tosiasiat, hyvä niin.


    • turha paikka

      Miksi joku käy neuvoloissa? Onko kivaa saada päin naamaa haukkumisia, sitäne seiellä tkee ei muuta. Itse on ole koskaan käyttänyt lapisani neuvoloissa, ja hyvin ovat aikuisiksi kasvaneet. En tiedä mihin tarkoitukseen siellä pitäisi käydä???? Ihan turhaa. Lääkäri avun saa yksityiseltä ja tekkulasta. Vieras ihminen haukkuu lapsen ja koko perheen, mie en ymmärrä miksi joku haluaa kuunnella haukkumisia ja uteluita?

      • Elä ota paineita

        Minua tai lapsiamme ei ole koskaan neuvolassa haukuttu. Mistä tiedät että neuvolassa haukutaan päin naamaa, kun et ole itse koskaan käyttänyt lapsiasi neuvolassa?

        Kuulostat juuri sellaiselta ihmiseltä, jonka laspet olisivat hyötyneet neuvolakäynneistä. No, nyt on liian myöhäistä katua. Teidän perheessä lienee paljon korjaamisen varaa, kun pelkäsit etukäteen haukkuja, vaikka lastenneuvola on sinulle täysin vieras paikka vai oliko niin, että lapsena sinun normaalista poikkeavaan kehitykseesi on neuvolassa kiinnitetty huomiota?


      • me hullutko?
        Elä ota paineita kirjoitti:

        Minua tai lapsiamme ei ole koskaan neuvolassa haukuttu. Mistä tiedät että neuvolassa haukutaan päin naamaa, kun et ole itse koskaan käyttänyt lapsiasi neuvolassa?

        Kuulostat juuri sellaiselta ihmiseltä, jonka laspet olisivat hyötyneet neuvolakäynneistä. No, nyt on liian myöhäistä katua. Teidän perheessä lienee paljon korjaamisen varaa, kun pelkäsit etukäteen haukkuja, vaikka lastenneuvola on sinulle täysin vieras paikka vai oliko niin, että lapsena sinun normaalista poikkeavaan kehitykseesi on neuvolassa kiinnitetty huomiota?

        Miten lapset hyötyy siitä että vieras ihminen haukkuu heidät?

        Mitä meidän pitäisi katua? Lapset ovat aikuisia joill ajo omat lapset, hyvin ovat kasvaneet ilman että kukaan vieras olento haukkuu heitä. Emme me ole neuvoloita mihinkään tarvinneet, itse olen osannut lapseni kasvattaa ja jos lääkäriä tarvii terkkulaan tai yksisyiselle, ei sen kummepaa.

        No kerroppa miten olen poikkeava? Omaa yritystä pyörittävä "hullu" ko jolla viisi ihanaa lasta kuusi lapsenlasta... en voi mitenkään sanoa että olisin parempi ihminen jos olisin käynyt neuvolassa tai veinyt lapseni sinne haukuttaviksi.

        Jokaine valitsee itse mihin menee ja mihin ei, et ole yhtään sen huonompi jos et tee niikuin muute tekee. Suomessa on vaan käsitys että kaikki pitää olla samaan muottiin vaklettu tai mutuen on se "hullu". Aivan älytöntä.

        Et sinäkään varmaan ole samoja ratoja mennyt kuin muut, etkä varman niitäkään mitä minä, oletko siis hullu sinäkin?


      • Elä ota paineita
        me hullutko? kirjoitti:

        Miten lapset hyötyy siitä että vieras ihminen haukkuu heidät?

        Mitä meidän pitäisi katua? Lapset ovat aikuisia joill ajo omat lapset, hyvin ovat kasvaneet ilman että kukaan vieras olento haukkuu heitä. Emme me ole neuvoloita mihinkään tarvinneet, itse olen osannut lapseni kasvattaa ja jos lääkäriä tarvii terkkulaan tai yksisyiselle, ei sen kummepaa.

        No kerroppa miten olen poikkeava? Omaa yritystä pyörittävä "hullu" ko jolla viisi ihanaa lasta kuusi lapsenlasta... en voi mitenkään sanoa että olisin parempi ihminen jos olisin käynyt neuvolassa tai veinyt lapseni sinne haukuttaviksi.

        Jokaine valitsee itse mihin menee ja mihin ei, et ole yhtään sen huonompi jos et tee niikuin muute tekee. Suomessa on vaan käsitys että kaikki pitää olla samaan muottiin vaklettu tai mutuen on se "hullu". Aivan älytöntä.

        Et sinäkään varmaan ole samoja ratoja mennyt kuin muut, etkä varman niitäkään mitä minä, oletko siis hullu sinäkin?

        Toistan, koska et vastaa.
        Mistä tiedät, että neuvolassa haukutaan päin naamaa, kun et ole itse koskaan käyttänyt lapsiasi neuvolassa?

        Selvästi olet poikkeava, koska et ole kelvannut muiden palvelukseen, vaan olet joutunut perustamaan oman yrityksen. :D

        Jokainen varmaan on jonkin sortin hullu, mutta en sentään ole fanaattinen hullu...


      • Anonyymi
        Elä ota paineita kirjoitti:

        Minua tai lapsiamme ei ole koskaan neuvolassa haukuttu. Mistä tiedät että neuvolassa haukutaan päin naamaa, kun et ole itse koskaan käyttänyt lapsiasi neuvolassa?

        Kuulostat juuri sellaiselta ihmiseltä, jonka laspet olisivat hyötyneet neuvolakäynneistä. No, nyt on liian myöhäistä katua. Teidän perheessä lienee paljon korjaamisen varaa, kun pelkäsit etukäteen haukkuja, vaikka lastenneuvola on sinulle täysin vieras paikka vai oliko niin, että lapsena sinun normaalista poikkeavaan kehitykseesi on neuvolassa kiinnitetty huomiota?

        ”No nyt on liian myöhäistä katua” ei tarvitse oikein katua ite oisin onnellinen jos lapsia en olisi siellä helvetissä käyttänyt.😒☹️ Sieltä saatiin sitten vaan paskaa niskaan sanottiin että koko lapsi on on perseestä ku ei osaa piirtää tikku ukkoo tai leikkaa ympyrää paperista ns oikein että juuh.. nykyää lapsi ei saa riittävästi haastetta koulussa..


    • Tarpeeton paikka

      Juu lapsi on viallinen, jos on hiljainen ja viallinen jos on vilkas.

      Lapsi on viallinen jos on liian laiha tai liian lihava.

      Lapsi on viallinen jos itkee tai ei itke.

      Lapsi on viallinen jos on liian pitkä tai liian lyhyt.

      Siellä lapsi ei ole koskaan hyvä eikä kelpaa omana itsenään.

      Aina hoitsu löytää vikaa.

      Siksi on tökreää edes viedä lasta paikkaan, jossa arvostellaan häntä ihmisenä.

    • oma valinta

      Eihän sinne ole pakko mennä! Jätä lapsi ilman tarkastuksia, rokotuksia ja muuta hoitoa ja hoida itse. Seuraile itse, kehittyykö muksu normaalisti, tai huomaa viimeistään koulussa että hän ei olekaan sellainen kuin toiset samanikäiset. Sitten on kyllä jo vaikea enää auttaa asiaa...

      Varmaan tiedät itse ja ilman tutkimuksia, kasvaako lapsi normaalitahtiin, johtuuko hiljaisuus tai vilkkaus piilevästä sairaudesta, onko lihavuuden tai laihuuden takana aineenvaihduntahäiriö. Annetaan kaikkien kasvaa omaa tahtiaan, olla terveitä tai sairaita kiinnittämättä asioihin mitään huomiota. Hoidetaan vasta sitten kun ongelma on tosissaan paha, tai todetaan ettei enää voi hoitaa. Pääasia ettei äiti vaan huolestu mistään.

      • meillä ei oel tarvit

        Me ei olla koskaan käytetty lapsia moisessa haukkumapaikasa, ja hyvin ovat aikuisiksi kasvneet ilman vieraan otuksen haukkuja. Mihin niitä haukkumisia tarvitaan? Miksi joku antaa haukkua ja arvostella omia lapsiaan? En ymmärrä.

        Järkyttävää että tuommosia saa olla.


      • Tarvittu eli ei
        meillä ei oel tarvit kirjoitti:

        Me ei olla koskaan käytetty lapsia moisessa haukkumapaikasa, ja hyvin ovat aikuisiksi kasvneet ilman vieraan otuksen haukkuja. Mihin niitä haukkumisia tarvitaan? Miksi joku antaa haukkua ja arvostella omia lapsiaan? En ymmärrä.

        Järkyttävää että tuommosia saa olla.

        Järkyttävää, että joku, joka ei ole KOSKAAN käyttänyt lapsiaan neuvolassa voi olla noin negatiivinen.


      • emme ole tarvinneet
        Tarvittu eli ei kirjoitti:

        Järkyttävää, että joku, joka ei ole KOSKAAN käyttänyt lapsiaan neuvolassa voi olla noin negatiivinen.

        Kyllä, sillä olen kuulut niin paljon negatiivista asiaa sieltä, että ei ole tehnyt mieli veida ikinä omia lapsiani haukuttaviksi. Ei se tee yhtään parempaa ihmisitä vaikk aviet lapset haukuttaviksi joka päivä sinne, päinvastoin.


      • Elä ota paineit
        emme ole tarvinneet kirjoitti:

        Kyllä, sillä olen kuulut niin paljon negatiivista asiaa sieltä, että ei ole tehnyt mieli veida ikinä omia lapsiani haukuttaviksi. Ei se tee yhtään parempaa ihmisitä vaikk aviet lapset haukuttaviksi joka päivä sinne, päinvastoin.

        Jaa-a, mikä vika niissä lapsissasi on ollut, kun et ole uskaltanut viedä heitä neuvolaan? Minusta neuvolan terkkarit ovat tosi kannustavia ja kehuvat sekä äitejä, että heidän lapsiaan.


      • me ainakin osasimme
        Elä ota paineit kirjoitti:

        Jaa-a, mikä vika niissä lapsissasi on ollut, kun et ole uskaltanut viedä heitä neuvolaan? Minusta neuvolan terkkarit ovat tosi kannustavia ja kehuvat sekä äitejä, että heidän lapsiaan.

        Mikä vika sinussa ja sun lapsissa ja koko suvussa on kun pitää viedä sinne haukuttavkasi ja arvosteltaviksi? Miksi et osaa itse heitä hoitaa?

        Kunnon äiti ja isä osaa omat lapset hoitaa ilman kenenkään haukkumisia ja arvosteluita.

        Ainakin me ja meidän tuttavat..

        Olin verratain nuori kun saimme ekan vauvan 21 v... ja osaisn hoitaa vauuvani ilman että kukaan siihen puuttui. nyt on komekymppinen äiti itsekin... Jos vauvalla oli nälkä, minä syötin, jos sairas vein lääkäriin, kyllä se vaan tulee niin automaattisesti vauvan hoito ettei siinä tarvi kenenkään vieraan ihmisen haukkuja kuunnella.


      • Elä ota paineita
        me ainakin osasimme kirjoitti:

        Mikä vika sinussa ja sun lapsissa ja koko suvussa on kun pitää viedä sinne haukuttavkasi ja arvosteltaviksi? Miksi et osaa itse heitä hoitaa?

        Kunnon äiti ja isä osaa omat lapset hoitaa ilman kenenkään haukkumisia ja arvosteluita.

        Ainakin me ja meidän tuttavat..

        Olin verratain nuori kun saimme ekan vauvan 21 v... ja osaisn hoitaa vauuvani ilman että kukaan siihen puuttui. nyt on komekymppinen äiti itsekin... Jos vauvalla oli nälkä, minä syötin, jos sairas vein lääkäriin, kyllä se vaan tulee niin automaattisesti vauvan hoito ettei siinä tarvi kenenkään vieraan ihmisen haukkuja kuunnella.

        Haukkuja, haukkuja haukkuja.... Oi voi sinua. Näyttää vähän siltä, että sen osaamisen kanssa on vähän niin ja näin.


      • me osasimme ainakin
        Elä ota paineita kirjoitti:

        Haukkuja, haukkuja haukkuja.... Oi voi sinua. Näyttää vähän siltä, että sen osaamisen kanssa on vähän niin ja näin.

        Hihiii... katkeruus puhuu... miksi? Ota kaljaa, sitäpä näytät kittaavan kun jankutat ja sekoilet.


      • Elä ota paineita
        me osasimme ainakin kirjoitti:

        Hihiii... katkeruus puhuu... miksi? Ota kaljaa, sitäpä näytät kittaavan kun jankutat ja sekoilet.

        Luulen, että sinä se kaljoissasi kirjoittelet. Minulle ei tupakka ja kalja maistu.


      • mene hoitoon
        Elä ota paineita kirjoitti:

        Luulen, että sinä se kaljoissasi kirjoittelet. Minulle ei tupakka ja kalja maistu.

        Ai joo sinä otat vaan niitä väkeviä kirkkaita... Hyi sua lopeta jo.


      • Elä ota paineita
        mene hoitoon kirjoitti:

        Ai joo sinä otat vaan niitä väkeviä kirkkaita... Hyi sua lopeta jo.

        Lässyn lässyn, Lissu. :D
        Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.


    • vaivanpalkka

      Meillä kaikki kolme ovat läpäisseet mielestäni helpot kolmivuotis- kouluvalmius- ja mitälie- ikäkausitestit "with flying colours" lähes täydellisin suorituksin. Terveydenhoitajamme (aina sama täti) on hyvin pedantti, tarkka, palautetta tuli mm. jos lapsi ei pidä värikynää oikealla kynäotteella, ym jne. Samalla testataan näkö, kuulo, normaalit painon ja pituuden ym. kehitys päänympärystä myöten.
      Kiva se oli kerta toisensa jälkeen saada loppukommentti suullisena ja kirjallisena tyyliin "hyvin kehittynyt reipas tyttö/poika, ikäisekseen suoriutuu tehtävistä oikein hyvin". Elämäni parhaita hetkiä nuo neuvolatarkastukset, kerta kaikkiaan!

    • kuulijan korvissa

      Haha, ettekö tajua että "haukkuminen" on kuulijan korvissa. Samasta neuvolan arviosta on toinen äiti kiinnostunut ja kiitollinen, toinen loukkaantunut ja ärsyyntynyt. Toiset vanhemmat haluavat, että lasten kehitystä seurataan ja haluavat kuulla sekä hyvät että huolestuttavat palautteet, lapsen parhaaksi. Toiset vanhemmat eivät siedä että vieras ihminen sanoo heidän lapsestaan mitään, mieluummin suljetaan silmät mahdollisilta ongelmilta kuin kuullaan siitä ammatti-ihmiseltä.

      itse menen neuvolaan aina kiinnostuneena ja oli jännä päästä kuulemaan, onko kaikki hyvin ja mitä mieltä ulkopuolinen on lapsesta. jos lapsi ei osaa jotain kysyttyä, en syytä siitä terveydenhoitajaa, vaan katson että sitä asiaa on syytä seurata ja testata uudestaan.

    • kyllä

      kannattaa mennä tutkimuksiin.

    • Arvostakaa neuvoloit

      Kyllä tämä nykypäivän porukka on tosi pullamössöjoukkoa.
      Ei kelpaa neuvolatoiminta herrasväelle, koska terveydenhoitajat tekevät siellä työtään eli neuvovat lapsen hoidossa. Kaikki yhteiskunnan maksuton apu ja tuki on halveksittavaa ja ylenkatsottavaa. MINÄ en mene. MINUN lapseni ei tarvitse. MINÄ en vie neuvolan lääkärille. MINULLA on varaa yksityiselle.

      Neuvolatoiminta alkoi Suomessa jo 20-luvulla, jolloin "Maitopisara"-nimellä neuvottiin isommissa asutuskeskuksissa äitejä lastensa hoidossa. Joka paikassa niitä ei vielä ollut.
      Lapset olivat aliravittuja ja riisitautisia. Lapsikuolleisuus oli yleistä. Lapsia ei viety ulos kuin kesäkuumalla. Vielä 30-luvun alussa maaseudulla naapurissamme kuoli puolivuotias vauva, koska oli koko ikänsä käärittynä lampaantaljaan ja ruokittu peräkamarissa pelkästään maidolla. Äidinmaidon ehdyttyä lehmänmaitoa. Lasta oli hoidettu suurella huolella ja rakkaudella ja kuolema oli kova isku vanhemmille.
      Parhaansa olivat tehneet, mutta ei mitään tietoa oikeista tavoista.

      Vielä 50-luvulla erään perheen lapsi hoidettiin "Nuoren äidin kirjan" opeilla. Kirja on jostain vuosisadan alusta.
      Kun terveyssisar suurin piirtein väkisin työntyi sisään, sai hän kimpaannuskohtauksen, sillä lapsella oli niin ankara riisitauti, että hänen pohkeensa osuivat maahan kävellessä. Lapsi oli alle 2 vuotias. Hurjan lääkitsemisen, ruokahuollon, terveiden elintapojen ja kuntoutuksen jälkeen hän tervehtyi ja jalatkin suoristuivat.

      Ja täällä mangutaan, kun terveydenhoitajat "haukkuvat" äitejä ja lapsia. Olkaa kiitollisia, että saatte neuvot ja avun, jos lapsella on jokin asia pielessä. Ammatti-ihminen huomaa asiat helpommin kuin äiti, joka ei ole muita vauvoja edes nähnyt kuin oman ainokaisensa.

      Neuvola ei todellakaan ole paikka, johon keräännytään haukuttavaksi. Ei pidä olla tyhmä, vaikka ei aina ymmärräkään, miksi terveydenhoitaja antaa uusia neuvoja. Lapsen vuositarkastukset ovat ihan oikein ja paikallaan, ja henkilökunta on varsin hyvin perillä siitä, että kolmivuotias voi heittäytyä tosi hankalaksi. Annetaan vain uusi aika.
      Äitikin voi ennalta valmistaa lastaan neuvolaan ja innostua siitä, että taas sinne PÄÄSTÄÄN, ei jouduta. Negatiivisuutta ei saa lapselle näyttää, se on lapselle karhunpalvelus.

      • ei tarvi moisia lait

        Miten lapseton hoitajan alku voi ketään neuvoa? Eihän heillä ole kokemusta lapsista, ai joo kirjasta katotaan ja sitten haukutaan kun ei ole sitä mitä kirjassa sanotaan. Lapsetn kuuluu olla tietyn pituinen ja jos ei ole lapsi on sairas tai epämuodostunut. Ehei ei sinne normaalit lääidit lapsiaan vie koskaan.

        Kaikki voi haukkua lapsensa jos jhaluaa, ei tarvi ketään vierasta antaa lapsiaan haukkua.

        Tooi on hyvä... neuvolaan päästään ei jouduta?

        Eihän sinne päästä eikä jouduta, eihän sinne travi mennä, ketään ei pakoteta viemään lapsiaan haukuttavaksi se on vapaaehtoista, onneksi. Siksi se onkin että katsotaan kuka on rohkea äiti joka antaa vapaaehtoisesti lapsensa haukuttavksi.

        Voi sanoo et itsepä veit. Voi lapsi parkoja jotka sinne pakotetaan.

        Et varmaan saa vastausta siihenkään jos haukut sen hoitsun tai kyselet sen asioita, pannkitilinnumeroita, tai sairauksia tai omaisuutta ym rangaistuksia ym ym... ei varmasti vastaa.


      • Arvostakaa neuvoloit
        ei tarvi moisia lait kirjoitti:

        Miten lapseton hoitajan alku voi ketään neuvoa? Eihän heillä ole kokemusta lapsista, ai joo kirjasta katotaan ja sitten haukutaan kun ei ole sitä mitä kirjassa sanotaan. Lapsetn kuuluu olla tietyn pituinen ja jos ei ole lapsi on sairas tai epämuodostunut. Ehei ei sinne normaalit lääidit lapsiaan vie koskaan.

        Kaikki voi haukkua lapsensa jos jhaluaa, ei tarvi ketään vierasta antaa lapsiaan haukkua.

        Tooi on hyvä... neuvolaan päästään ei jouduta?

        Eihän sinne päästä eikä jouduta, eihän sinne travi mennä, ketään ei pakoteta viemään lapsiaan haukuttavaksi se on vapaaehtoista, onneksi. Siksi se onkin että katsotaan kuka on rohkea äiti joka antaa vapaaehtoisesti lapsensa haukuttavksi.

        Voi sanoo et itsepä veit. Voi lapsi parkoja jotka sinne pakotetaan.

        Et varmaan saa vastausta siihenkään jos haukut sen hoitsun tai kyselet sen asioita, pannkitilinnumeroita, tai sairauksia tai omaisuutta ym rangaistuksia ym ym... ei varmasti vastaa.

        Onneksi osaat kaiken.
        Ei varmaan ole huolta, jos lapsi saa vaikka hengenahdistuskohtauksen. Sinä tiedät, mistä se johtuu, osaat hoitaa, et kaipaa apua.
        Rokotuksia lapsesi ei tarvitse, koska kaikki muut on rokotettu, joten siinä siivellä menee yksi rokottamatonkin.
        Mitäs siitä, jos lapsi ei tunnut kuulevan sinun puhettasi. Mitä väliä! Jos sen kuulo pitää joskus tarkistaa, niin eiköhän ne koulussa huomaa. Tai jos kompastelee ja törmäilee, niin ei ainakaan neuvolan suosituksilla mennä tutkimuksiin. Mitä se heille kuuluu. Haukkuvat vaan, kun lapsi ei näe.

        Se on sellaista, että pitää aina pelätä, että jää kiinni jostakin laiminlyönnistä tai väärästä hoidosta. Paras on pysytellä kaukana neuvolasta, niin säästyy itsesyytöksiltä.
        Ja jos he siellä jotain huomaavatkin, niin kyllä se asia pitää esittää niin, ettei äiti joudu ajattelemaan, että olisi itse aiheuttanut jonkun mokan lapsen terveyteen.


      • Vastaappa
        Arvostakaa neuvoloit kirjoitti:

        Onneksi osaat kaiken.
        Ei varmaan ole huolta, jos lapsi saa vaikka hengenahdistuskohtauksen. Sinä tiedät, mistä se johtuu, osaat hoitaa, et kaipaa apua.
        Rokotuksia lapsesi ei tarvitse, koska kaikki muut on rokotettu, joten siinä siivellä menee yksi rokottamatonkin.
        Mitäs siitä, jos lapsi ei tunnut kuulevan sinun puhettasi. Mitä väliä! Jos sen kuulo pitää joskus tarkistaa, niin eiköhän ne koulussa huomaa. Tai jos kompastelee ja törmäilee, niin ei ainakaan neuvolan suosituksilla mennä tutkimuksiin. Mitä se heille kuuluu. Haukkuvat vaan, kun lapsi ei näe.

        Se on sellaista, että pitää aina pelätä, että jää kiinni jostakin laiminlyönnistä tai väärästä hoidosta. Paras on pysytellä kaukana neuvolasta, niin säästyy itsesyytöksiltä.
        Ja jos he siellä jotain huomaavatkin, niin kyllä se asia pitää esittää niin, ettei äiti joudu ajattelemaan, että olisi itse aiheuttanut jonkun mokan lapsen terveyteen.

        Aivan, olen aina osannut omat lapseni hoitaa ilman kenenkään haukkuja.

        Hih.. et varmaan lukenut viestiäni, kun väität moista? Kerroin että terkkulasta saa lääkinapua ja yksityisiltä jos lapset sairatuvat. Ei se neuvola sinua auta jos lapsi saa hengenahdistuskohtauksen, se ei varmaan tule sillä neuvolakäynnillä jolle menet...

        Juurokotuksia ei tarvi, emme halunneet olla koekaniineita, ja saada vakavia sairuakisa myrkkypiikeistä. Toiset siarastui loppuelämäksi sikaflunssapiikeistä kun olivat koekaniineita... mutta kuka korvaa kun elämä meni pilalle? Ei kukaan.

        Lapseni ovat kuulleet, nähneet ja osaavat kävellä ilman neuvoloita. Yhdellä lapsella on silmälasit, ja osasi itse sanoa ettei näe hyvin, ja minä äitinä kiikutin lapseni silmälääkäriin, siihenkään ei neuvolaa tarvinnut.

        Ei ole lapseni kompastelleet sen enempää kuin muutkaan, pystyssä ovat pysyneet. Pysyvät edelleen.

        Emme ole neuvoloita tarvinneet, asianmukaista hoitoa olemme aina saaneet kun on tarve ollut.
        Mitä tarkoitat itsesyytöksillä?

        Muuten, jos kukaan ei olisi keksinyt neuvoloita, et sinäkään niitä kaipaisi. Vai osaisitko kaivata ja haukkua muita siitä ettei käy siellä haukuttavana?

        Vähän oli omituinen tuo sinun syyttely semmoisia kohtaan jotka ei käytä neuvontapalvelua. Mihin niitä oikeesti tarvii?


      • Neuvolassa käynyt
        Vastaappa kirjoitti:

        Aivan, olen aina osannut omat lapseni hoitaa ilman kenenkään haukkuja.

        Hih.. et varmaan lukenut viestiäni, kun väität moista? Kerroin että terkkulasta saa lääkinapua ja yksityisiltä jos lapset sairatuvat. Ei se neuvola sinua auta jos lapsi saa hengenahdistuskohtauksen, se ei varmaan tule sillä neuvolakäynnillä jolle menet...

        Juurokotuksia ei tarvi, emme halunneet olla koekaniineita, ja saada vakavia sairuakisa myrkkypiikeistä. Toiset siarastui loppuelämäksi sikaflunssapiikeistä kun olivat koekaniineita... mutta kuka korvaa kun elämä meni pilalle? Ei kukaan.

        Lapseni ovat kuulleet, nähneet ja osaavat kävellä ilman neuvoloita. Yhdellä lapsella on silmälasit, ja osasi itse sanoa ettei näe hyvin, ja minä äitinä kiikutin lapseni silmälääkäriin, siihenkään ei neuvolaa tarvinnut.

        Ei ole lapseni kompastelleet sen enempää kuin muutkaan, pystyssä ovat pysyneet. Pysyvät edelleen.

        Emme ole neuvoloita tarvinneet, asianmukaista hoitoa olemme aina saaneet kun on tarve ollut.
        Mitä tarkoitat itsesyytöksillä?

        Muuten, jos kukaan ei olisi keksinyt neuvoloita, et sinäkään niitä kaipaisi. Vai osaisitko kaivata ja haukkua muita siitä ettei käy siellä haukuttavana?

        Vähän oli omituinen tuo sinun syyttely semmoisia kohtaan jotka ei käytä neuvontapalvelua. Mihin niitä oikeesti tarvii?

        Luin juuri artikkelin, jossa pohditaan, että nykypäivän ihmisistä suuri osa kasvaa ruumiillisesti aikuisiksi, mutta jäävät lapsen uhmaikä-asteelle henkisesti.

        Minä olen samaa mieltä.


      • juokseppa jo sinne n
        Neuvolassa käynyt kirjoitti:

        Luin juuri artikkelin, jossa pohditaan, että nykypäivän ihmisistä suuri osa kasvaa ruumiillisesti aikuisiksi, mutta jäävät lapsen uhmaikä-asteelle henkisesti.

        Minä olen samaa mieltä.

        Ja se siis johtuu siitä ettet vie lastasi haukuttavaksi? Jos viet haukuttavaksi neuvolaan, lapsestasi kasvaa fiksu?????

        Heheee.... on sulla päätelmä... senkus veit ja menet itsekin tarkastukseen sinne, niin sinusta tulee fiksu.

        Minä en vienny ikinä ja lapseni on aikuisia, ja hyvissä ammateissa ja perheen äitejä ja isiä jo itsekin... joten meihin ei ainakaan pätenyt tuo sinun päätelmä.

        Olemme erittäin fiksu sakia, ja ilman neuvoloita.


      • vanha äiti
        ei tarvi moisia lait kirjoitti:

        Miten lapseton hoitajan alku voi ketään neuvoa? Eihän heillä ole kokemusta lapsista, ai joo kirjasta katotaan ja sitten haukutaan kun ei ole sitä mitä kirjassa sanotaan. Lapsetn kuuluu olla tietyn pituinen ja jos ei ole lapsi on sairas tai epämuodostunut. Ehei ei sinne normaalit lääidit lapsiaan vie koskaan.

        Kaikki voi haukkua lapsensa jos jhaluaa, ei tarvi ketään vierasta antaa lapsiaan haukkua.

        Tooi on hyvä... neuvolaan päästään ei jouduta?

        Eihän sinne päästä eikä jouduta, eihän sinne travi mennä, ketään ei pakoteta viemään lapsiaan haukuttavaksi se on vapaaehtoista, onneksi. Siksi se onkin että katsotaan kuka on rohkea äiti joka antaa vapaaehtoisesti lapsensa haukuttavksi.

        Voi sanoo et itsepä veit. Voi lapsi parkoja jotka sinne pakotetaan.

        Et varmaan saa vastausta siihenkään jos haukut sen hoitsun tai kyselet sen asioita, pannkitilinnumeroita, tai sairauksia tai omaisuutta ym rangaistuksia ym ym... ei varmasti vastaa.

        Halvemmaksihan se yhteiskunnalle tulee, kun pysytte poissa neuvolasta.
        Älkää sitten myöhemminkään kärttäkö terveys- ja mielenterveyspalveluita lapsillenne.


      • Elä ota paineita
        juokseppa jo sinne n kirjoitti:

        Ja se siis johtuu siitä ettet vie lastasi haukuttavaksi? Jos viet haukuttavaksi neuvolaan, lapsestasi kasvaa fiksu?????

        Heheee.... on sulla päätelmä... senkus veit ja menet itsekin tarkastukseen sinne, niin sinusta tulee fiksu.

        Minä en vienny ikinä ja lapseni on aikuisia, ja hyvissä ammateissa ja perheen äitejä ja isiä jo itsekin... joten meihin ei ainakaan pätenyt tuo sinun päätelmä.

        Olemme erittäin fiksu sakia, ja ilman neuvoloita.

        Juu-u "fiksu sakia". Lissu on taas vauhdissa ja unelmoi.


      • Ammattitutkinto?
        ei tarvi moisia lait kirjoitti:

        Miten lapseton hoitajan alku voi ketään neuvoa? Eihän heillä ole kokemusta lapsista, ai joo kirjasta katotaan ja sitten haukutaan kun ei ole sitä mitä kirjassa sanotaan. Lapsetn kuuluu olla tietyn pituinen ja jos ei ole lapsi on sairas tai epämuodostunut. Ehei ei sinne normaalit lääidit lapsiaan vie koskaan.

        Kaikki voi haukkua lapsensa jos jhaluaa, ei tarvi ketään vierasta antaa lapsiaan haukkua.

        Tooi on hyvä... neuvolaan päästään ei jouduta?

        Eihän sinne päästä eikä jouduta, eihän sinne travi mennä, ketään ei pakoteta viemään lapsiaan haukuttavaksi se on vapaaehtoista, onneksi. Siksi se onkin että katsotaan kuka on rohkea äiti joka antaa vapaaehtoisesti lapsensa haukuttavksi.

        Voi sanoo et itsepä veit. Voi lapsi parkoja jotka sinne pakotetaan.

        Et varmaan saa vastausta siihenkään jos haukut sen hoitsun tai kyselet sen asioita, pannkitilinnumeroita, tai sairauksia tai omaisuutta ym rangaistuksia ym ym... ei varmasti vastaa.

        Miten lapseton lääkäri voi pikkulasta hoitaa? Ei sillä ole kokemusta lapsista, ai joo, kirjasta on luettu!


      • KokemusK
        Ammattitutkinto? kirjoitti:

        Miten lapseton lääkäri voi pikkulasta hoitaa? Ei sillä ole kokemusta lapsista, ai joo, kirjasta on luettu!

        Tiesitteko muuten että niissä lääkärien ja hoitajien kirjoissa on ihan oikeaa tietoa, jopa tietoa jota teillä vanhemmilla ei ole?
        Vanhempi ei voi teitää kaikkia lapsen terveyteen ja kehitykseen liittyviä asioita vaikka kuinka olisi lapsen oma vanhempi. Neuvoloiden tarkastukset perustuvat valtaviin aineistoihin joilla tiedetään hyvin tarkasti miten lapset keskimäärin kehittyvät. On myös tietoa minkälaisien poikkeamien voidaan epäillä viittaavan joihinkin oikeisiin kehityshäiriöihin. Ei noita tietoja ole mistään hatusta vedetty. minusta ainakin olisi todella pelottavaa jos neuvolan hoitaja tai lääkäri tekisi diagnoosit vain sen perusteella mitkä ovat hänen kokemuksensa omien lapsiensa kanssa. Eli jos hänen omalla lapsellaan ei ole mitään ongelmaa, kellään muullakaan ei voi olla.


      • Ihme väitteitä!
        KokemusK kirjoitti:

        Tiesitteko muuten että niissä lääkärien ja hoitajien kirjoissa on ihan oikeaa tietoa, jopa tietoa jota teillä vanhemmilla ei ole?
        Vanhempi ei voi teitää kaikkia lapsen terveyteen ja kehitykseen liittyviä asioita vaikka kuinka olisi lapsen oma vanhempi. Neuvoloiden tarkastukset perustuvat valtaviin aineistoihin joilla tiedetään hyvin tarkasti miten lapset keskimäärin kehittyvät. On myös tietoa minkälaisien poikkeamien voidaan epäillä viittaavan joihinkin oikeisiin kehityshäiriöihin. Ei noita tietoja ole mistään hatusta vedetty. minusta ainakin olisi todella pelottavaa jos neuvolan hoitaja tai lääkäri tekisi diagnoosit vain sen perusteella mitkä ovat hänen kokemuksensa omien lapsiensa kanssa. Eli jos hänen omalla lapsellaan ei ole mitään ongelmaa, kellään muullakaan ei voi olla.

        Vain ihminen, joka ei ole itse opiskellut mitään, voi luulla että kirjoista ei opi ammattiaan. Pätevyys eri aloille todellakin saadaan kirjoista, harjoitustehtävistä ja työharjoittelusta. Ollakseen asiantuntija lasten kehitys- ja terveysasioissa ei tietenkään tarvitse olla omia lapsia, pystyäkseen kirurgin työhön ei tarvitse olla ollut itse leikkauspotilaana tai osatakseen poliisin ammatin ei tarvitse olla omia rikollisia kokemuksia. Myöskään opettajan ammattitaitoon ei tarvita sitä että on omia lapsia. Lastentarhanopettajakin saattaa olla pätevämpi arvioimaan lapsia kuin lasten kouluttamattomat omat vanhemmat.

        Koulutuksen merkityksen ymmärtää vasta sitten kun itse opiskelee jotain ja näkee kuinka paljon siinä tulee uutta tietoa ja taitoa.


      • vain asiantuntijoide
        KokemusK kirjoitti:

        Tiesitteko muuten että niissä lääkärien ja hoitajien kirjoissa on ihan oikeaa tietoa, jopa tietoa jota teillä vanhemmilla ei ole?
        Vanhempi ei voi teitää kaikkia lapsen terveyteen ja kehitykseen liittyviä asioita vaikka kuinka olisi lapsen oma vanhempi. Neuvoloiden tarkastukset perustuvat valtaviin aineistoihin joilla tiedetään hyvin tarkasti miten lapset keskimäärin kehittyvät. On myös tietoa minkälaisien poikkeamien voidaan epäillä viittaavan joihinkin oikeisiin kehityshäiriöihin. Ei noita tietoja ole mistään hatusta vedetty. minusta ainakin olisi todella pelottavaa jos neuvolan hoitaja tai lääkäri tekisi diagnoosit vain sen perusteella mitkä ovat hänen kokemuksensa omien lapsiensa kanssa. Eli jos hänen omalla lapsellaan ei ole mitään ongelmaa, kellään muullakaan ei voi olla.

        Kye oli neuvoloiden hoitsujen haukkumisesta toisten lpsiin. En ikinä ole väittänyt etten veisi lasta lääkäriin, terkkariin tai yksityiselle. Neuvoloita en ole tarvinnut, minusta täysin turhia kapistuksia.
        Asianmukaista hoitoa saa vain lääkäristä , eikä ne utele eikä hauku kentään.


      • hmmmm
        Ammattitutkinto? kirjoitti:

        Miten lapseton lääkäri voi pikkulasta hoitaa? Ei sillä ole kokemusta lapsista, ai joo, kirjasta on luettu!

        Joo, ja vain syövän sairastanut lääkäri voi hoitaa syöpäpotilaita.


      • sinä hokasit
        hmmmm kirjoitti:

        Joo, ja vain syövän sairastanut lääkäri voi hoitaa syöpäpotilaita.

        Aivan, tieto taito on plussaa ja omat kokemukset. Juuri näin.


      • KokemusK
        vain asiantuntijoide kirjoitti:

        Kye oli neuvoloiden hoitsujen haukkumisesta toisten lpsiin. En ikinä ole väittänyt etten veisi lasta lääkäriin, terkkariin tai yksityiselle. Neuvoloita en ole tarvinnut, minusta täysin turhia kapistuksia.
        Asianmukaista hoitoa saa vain lääkäristä , eikä ne utele eikä hauku kentään.

        "Asianmukaista hoitoa saa vain lääkäristä , eikä ne utele eikä hauku kentään"

        Neuvolan hoitajat ovat todella ammattitaitoisia tekemään juuri niitä arvioita ja tarkastuksia joita he tekevät. Siksi heidät on sinne palkattu ja sitä varten heidät on koulutettu. Heidän tehtävänsä ei ole antaa hoitoja vaan tehdä tarkastuksia, mittauksia ja arvioita lapsista sekä antaa neuvoja.
        Jokaista pään ympäriksen mittausta tekemään ei tarvita lääkäriä ja on oikeasti hyvä että lääkärit vapautuvat tekemään sitä työtä jota varten taas heidät on koulutettu.


      • KokemusK
        sinä hokasit kirjoitti:

        Aivan, tieto taito on plussaa ja omat kokemukset. Juuri näin.

        Eli lääkäri on pätevä hoitamaan vain juuri sen tyyppistä syöpää kuin on itse sairastanut? Vertautuu muuten hyvin juuri lapsiin. Muutama oma lapsi siis antaisi ylivertaisen kokemuksen hoitaa kaikkia maailman lapsia satoine erilaisine ongelmineen?


      • Itsenäinen
        Elä ota paineita kirjoitti:

        Juu-u "fiksu sakia". Lissu on taas vauhdissa ja unelmoi.

        Niin se on, että ikinä en ole lukemaan oppinut, ei mun ole tarttenutkaan koskaan mitään lukea.
        Mä on silti ihan fiksu.
        Ne kun on paljon lukeneet on ihan tyhmiä. Sen näkee joka paikassa.
        Neuvolassa on pelkkiä hulluja huutajia, senhän jokainen tietää, ja siksi en ikinä sinne vienytkään lastani.
        Kouluunkaan en veisi, mutta kun on pakko. Se kyllä pitää siellä puolensa, vaikkei ole oppinut lukemaan vielä. Opettaja haukkuu kaiken aikaa ja huutaa, sanoin kersalle, älä välitä. Anna huutaa vaan.


      • Ei oppi ojaan kaada
        Itsenäinen kirjoitti:

        Niin se on, että ikinä en ole lukemaan oppinut, ei mun ole tarttenutkaan koskaan mitään lukea.
        Mä on silti ihan fiksu.
        Ne kun on paljon lukeneet on ihan tyhmiä. Sen näkee joka paikassa.
        Neuvolassa on pelkkiä hulluja huutajia, senhän jokainen tietää, ja siksi en ikinä sinne vienytkään lastani.
        Kouluunkaan en veisi, mutta kun on pakko. Se kyllä pitää siellä puolensa, vaikkei ole oppinut lukemaan vielä. Opettaja haukkuu kaiken aikaa ja huutaa, sanoin kersalle, älä välitä. Anna huutaa vaan.

        Arv. "juokseppa jo sinne n"

        Luepa uudelleen mitä kirjoitin. En kirjoittanut sanaakaan neuvolasta, vaan huomautan, että nykypäivän ihmisissä on suuri joukko niitä, jotka aikuisinakin ovat yhä lapsen asteella. Tarkoitan asennoitumista ja käsityskykyä.
        Kun ei sisäistä asioita, ei haluakaan oppia uutta, kun kuvittelee itse tietävänsä kaiken paremmin kuin ammatti-ihmiset, on henkisesti jäänyt uhma-ikäisen lapsen asteelle.

        Neuvolasta en nyt puhu sanaakaan.
        Siksi uusi nimimerkkikin.


      • Hyvien lasten äiti
        vain asiantuntijoide kirjoitti:

        Kye oli neuvoloiden hoitsujen haukkumisesta toisten lpsiin. En ikinä ole väittänyt etten veisi lasta lääkäriin, terkkariin tai yksityiselle. Neuvoloita en ole tarvinnut, minusta täysin turhia kapistuksia.
        Asianmukaista hoitoa saa vain lääkäristä , eikä ne utele eikä hauku kentään.

        Meidän lapsia eikä kotia ja kasvatustapoja ei ikinä ole neuvolassa haukuttu, aina ihan tasan päinvastoin. Olen aina nauttinut sydämestäni siitä, että on varattu aika ihan sitä varten, että saan puhua lapsistani. Kaikkihan me haluamme lapsistamme puhua, mutta kukaan muu kuin neuvolantäti ei jaksaisi sitä kuunnella. ;-)

        Lapsemme ovat olleet kotihoidossa, joten ulkopuolisen ammatti-ihmisen vertailua muihin samanikäisiin on puuttunut. Neuvolassa on aina vähän testattu näitä ikätasotaitoja. Kummankin neuvolakortissa lukee jokaisen käynnin kohdalla: Ikätaso ylitetty. Olen luonnollisesti aina - kaikkien muiden äitien tavoin - tiennyt, että lapseni ovat lähes neroja. ;-) On hyvä, että sen ammatti-ihminenkin toteaa. Esimerkiksi värien tunnistaminen, monimutkaisten lauseiden ymmärtäminen ja lukemaan oppiminen ovat heillä olleet roimasti etuajassa. Nämä seikat ovat tietynlaisia virstanpylväitä ja kertovat aika paljon lapsen kyvyistä sekä siitä, miten koti osaa lapsen kehitystä tukea.

        Neuvolassa on erityisesti kiinnitetty huomiota siihen, että lapsemme ovat yhteistyöhaluisia ja hyvin käyttäytyviä. Mielellämme olemme aina käyneet neuvolassa kehuja kuuntelemassa.

        "Asianmukaista hoitoa saa vain lääkäristä , eikä ne utele eikä hauku kentään. " Kyllä lääkärin pitää AINA selvittää taustat, muutenhan hoito ei välttämättä ole oikea. Lääkärin on myös usein tarpeen neuvoa ihan arkiasioissa, esimerkiksi ruokavalion tai normaalin sosiaalisen kanssakäymisen suhteen. Lissun kaltaisille oppi kuitenkaan tuskin menee perille, ikävä kyllä. Naapurin pikkutyttö sairasti jatkuvasti nuhakuumeita, kunnes NEUVOLASSA kiinnitettiin huomiota siihen, että pitäisi olla lämpimät ja vedenpitävät jalkineet. Tarvittiin ulkopuolinen se sanomaan.

        Lissun pitäisi uskoa, että jos lääkäri tai neuvola ohjeistaa toimimaan jollakin tavalla, se on ihan aiheesta sanottu. Tunnen myötätuntoa häntä ja hänen lapsiaan kohtaan. On varmasti hyvin ikävää, kun aina joutuu olemaan puolustuskannalla ja hyökkäämään ennen kuin muut ehtivät. Meillä on onneksemme ollut niin, että sekä neuvolan että koulun kanssa olemme kilvan kehuneet lapsiani.


    • voi teitä!

      Nämä ovat niitä arvostaan yliherkkiä murrosikäisen tasolle jääneitä äitejä, jotka eivät kestä yhtään neuvomista tai yhtään huolestunutta huomiota, ei myöskään ystäviltä tai sukulaisilta. Kaikki arviointi tai ikävien tosiasioiden puheeksi ottaminen koetaan "haukkumiseksi", vaikka asiantuntija puhuisi täyttä asiaa.

      Eihän lapsen terveysarviointi ole lapsen eikä vanhempien haukkumista, vaan arvion tekemistä siitä, onko lapsi terve tai tarvitaanko jotain toimenpiteitä. Sitä sanotaan myös ennaltaehkäiseväksi terveydenhoidoksi - pyritään huomaamaan hoidon tarve mahdollisimman varhain, jolloin tietysti joudutaan varmistelemaan asioita myös turhaan, ja onneksi niin.

      Lääketieteellinen pätevyys ei synny siitä, onko työntekijällä omia lapsia vaan siitä mitä hän on opiskellut. Ei myöskään äidin lääketieteellinen pätevyys synny siitä, että hän on saanut lapsen.

      • pätee joka asiassa

        Sinä voit viedä omat kakaras vaikka minne haukuttaviksi ja mohin haluat. Kaikki ei tarvi kaikkea. Vieppä sinä lapsesi psykologille joka viikkok, vaikka ihan huviksesi kun jotkut siellä käyvät. Sinunkin pitää kun muutkin.

        Suomessa kaikki on niin samaan muottiin valettuja, että pitää tehdä aina niinkuin muutkin. Jos teet omalla tavalla, olet hullu.


      • KokemusK
        pätee joka asiassa kirjoitti:

        Sinä voit viedä omat kakaras vaikka minne haukuttaviksi ja mohin haluat. Kaikki ei tarvi kaikkea. Vieppä sinä lapsesi psykologille joka viikkok, vaikka ihan huviksesi kun jotkut siellä käyvät. Sinunkin pitää kun muutkin.

        Suomessa kaikki on niin samaan muottiin valettuja, että pitää tehdä aina niinkuin muutkin. Jos teet omalla tavalla, olet hullu.

        "Vieppä sinä lapsesi psykologille joka viikkok, vaikka ihan huviksesi kun jotkut siellä käyvät. Sinunkin pitää kun muutkin."

        Psykologille viedään lapsi saamaan erityistä apua tai arvioita, neuvola on kaikille tarkoitettu yleispalvelu jonka tarkoitus on vain seurata ja neuvoa. Niitä ei voi rinnastaa.

        "Suomessa kaikki on niin samaan muottiin valettuja, että pitää tehdä aina niinkuin muutkin. Jos teet omalla tavalla, olet hullu."

        No jos et ole valmis viemään lastasi arvioitavaksi niin älä vie. Mutta älä vingu siitä että ne siellä neuvolassa tekevät sitä työtä jota varten ne siellä ovat. Mitä hyötyä siitä olisi jos ne neuvolan hoitajat vain sanoisivat jokaiselle äidille että "hieno lapsi, ei mitään ongelmaa" riippumatta siitä mikä on oikea tilanne?


      • tuhria paikkoja
        KokemusK kirjoitti:

        "Vieppä sinä lapsesi psykologille joka viikkok, vaikka ihan huviksesi kun jotkut siellä käyvät. Sinunkin pitää kun muutkin."

        Psykologille viedään lapsi saamaan erityistä apua tai arvioita, neuvola on kaikille tarkoitettu yleispalvelu jonka tarkoitus on vain seurata ja neuvoa. Niitä ei voi rinnastaa.

        "Suomessa kaikki on niin samaan muottiin valettuja, että pitää tehdä aina niinkuin muutkin. Jos teet omalla tavalla, olet hullu."

        No jos et ole valmis viemään lastasi arvioitavaksi niin älä vie. Mutta älä vingu siitä että ne siellä neuvolassa tekevät sitä työtä jota varten ne siellä ovat. Mitä hyötyä siitä olisi jos ne neuvolan hoitajat vain sanoisivat jokaiselle äidille että "hieno lapsi, ei mitään ongelmaa" riippumatta siitä mikä on oikea tilanne?

        No enpä kuule vie! Mun lapset ovat äitejä ja isiä jo itsekin, joten eipä kuule tarvi.

        Mutta jos olisin vienyt aikanani niitä tuonne haukku neuvoloihin, niin olisimme varmasti koko perhe olleet psykologin tarpeessa. Neuvoloissa sairastuu ei muualla.


      • KysynVaan-76
        tuhria paikkoja kirjoitti:

        No enpä kuule vie! Mun lapset ovat äitejä ja isiä jo itsekin, joten eipä kuule tarvi.

        Mutta jos olisin vienyt aikanani niitä tuonne haukku neuvoloihin, niin olisimme varmasti koko perhe olleet psykologin tarpeessa. Neuvoloissa sairastuu ei muualla.

        Taidatte kyllä olla kaikesta huolimatta psykologin tarpeessa...


      • pyykaa oikein nyt
        KysynVaan-76 kirjoitti:

        Taidatte kyllä olla kaikesta huolimatta psykologin tarpeessa...

        Okei... no leikippä sää sitä psykoloogiaa... ja kerro meidän tarpeet mitä pitää tehdä


      • KysynVaan-76
        pyykaa oikein nyt kirjoitti:

        Okei... no leikippä sää sitä psykoloogiaa... ja kerro meidän tarpeet mitä pitää tehdä

        Voisitte aluksi opetella aikuismaista asennetta... Neuvoloiden ajatteleminen "haukku paikkoina" on aika lapsellista...


      • haukku paikkoja ovat
        KysynVaan-76 kirjoitti:

        Voisitte aluksi opetella aikuismaista asennetta... Neuvoloiden ajatteleminen "haukku paikkoina" on aika lapsellista...

        Mutta se on vaan totta.


      • NäinMeillä
        haukku paikkoja ovat kirjoitti:

        Mutta se on vaan totta.

        On varmaan aika hankala selvitä elämästä jos otat jokaisen sanomisen lapsestasi haukkumisena. Olisi varmaan parasta että et laita lastasi kouluun ollenkaan. Sieltä vasta tulet "haukkuja" saamaan...


      • me emme ole tarvinne
        NäinMeillä kirjoitti:

        On varmaan aika hankala selvitä elämästä jos otat jokaisen sanomisen lapsestasi haukkumisena. Olisi varmaan parasta että et laita lastasi kouluun ollenkaan. Sieltä vasta tulet "haukkuja" saamaan...

        Ihmiset tarvii kouluja oppiakseen.

        Mutta mihin tarvii neuvoloita? On yksityisiä lääkäreitä ja terveyskeskuksia, meille ne on riittänyt, emme ole tarvinneet neuvoloita, mitä ne muuten tekee siellä? Neuvooko ne miten laskut maksetaan tai mitä laitetaan päälle tai miten tehdään kahvia???

        En ymmärrä mihin niitä tarvii?

        Meidän lapset ovat aikuisia ja omat perheetkin jo, ja hyvin ovat kasvaneet ilman neuvoloita ja hoitsujen haukkuja. Jos ovat sairastuneet yksityiselle tai terkkulaan, mitä olisimme tehneet neuvoloissa, kahvilla käydä vai?


      • NäinMeillä
        me emme ole tarvinne kirjoitti:

        Ihmiset tarvii kouluja oppiakseen.

        Mutta mihin tarvii neuvoloita? On yksityisiä lääkäreitä ja terveyskeskuksia, meille ne on riittänyt, emme ole tarvinneet neuvoloita, mitä ne muuten tekee siellä? Neuvooko ne miten laskut maksetaan tai mitä laitetaan päälle tai miten tehdään kahvia???

        En ymmärrä mihin niitä tarvii?

        Meidän lapset ovat aikuisia ja omat perheetkin jo, ja hyvin ovat kasvaneet ilman neuvoloita ja hoitsujen haukkuja. Jos ovat sairastuneet yksityiselle tai terkkulaan, mitä olisimme tehneet neuvoloissa, kahvilla käydä vai?

        "emme ole tarvinneet neuvoloita, mitä ne muuten tekee siellä? "

        Siis sinulla on varma käsitys että neuvoloissa vain haukutaan lapsia mutta et silti ilmeisesti ole edes koskaan neuvolassa käynyt kun et tiedä mitä siellä tehdään?!?

        "En ymmärrä mihin niitä tarvii?"

        Se on tullut jo selväksi. Siis että ymmärryksen puutteesta tässä on tosiaan kysymys.

        "Meidän lapset ovat aikuisia ja omat perheetkin jo, ja hyvin ovat kasvaneet ilman neuvoloita ja hoitsujen haukkuja. "

        Minunkin taloni olisi hyvin pysynyt pystyssä ilman palovakuutusta. Järkevä ihminen ottaa silti sen palvakuutuksen ihan vain siksi että varautuu myös huonompaan vaihtoehtoon.
        Ihan samasta syystä käydään neuvolassa että siellä seurataan lapsen kehitystä ja puututaan tarvittaessa jos tarvetta on. Suurimmalle osalle tämä on tietysti ihan "turhaa", mutta on se ihan järkevää silti käydä.

        "Jos ovat sairastuneet yksityiselle tai terkkulaan, mitä olisimme tehneet neuvoloissa, kahvilla käydä vai?"

        Toivottavasti lapsesi käyvät säännöllisesti esim. hammaslääkärin tarkastuksessa? Eikä niin että menevät vasta kun hammasta jo särkee? Ja mikä olikaan tämän ero vaikka neuvolassa käyntiin?


      • NäinMeillä
        NäinMeillä kirjoitti:

        "emme ole tarvinneet neuvoloita, mitä ne muuten tekee siellä? "

        Siis sinulla on varma käsitys että neuvoloissa vain haukutaan lapsia mutta et silti ilmeisesti ole edes koskaan neuvolassa käynyt kun et tiedä mitä siellä tehdään?!?

        "En ymmärrä mihin niitä tarvii?"

        Se on tullut jo selväksi. Siis että ymmärryksen puutteesta tässä on tosiaan kysymys.

        "Meidän lapset ovat aikuisia ja omat perheetkin jo, ja hyvin ovat kasvaneet ilman neuvoloita ja hoitsujen haukkuja. "

        Minunkin taloni olisi hyvin pysynyt pystyssä ilman palovakuutusta. Järkevä ihminen ottaa silti sen palvakuutuksen ihan vain siksi että varautuu myös huonompaan vaihtoehtoon.
        Ihan samasta syystä käydään neuvolassa että siellä seurataan lapsen kehitystä ja puututaan tarvittaessa jos tarvetta on. Suurimmalle osalle tämä on tietysti ihan "turhaa", mutta on se ihan järkevää silti käydä.

        "Jos ovat sairastuneet yksityiselle tai terkkulaan, mitä olisimme tehneet neuvoloissa, kahvilla käydä vai?"

        Toivottavasti lapsesi käyvät säännöllisesti esim. hammaslääkärin tarkastuksessa? Eikä niin että menevät vasta kun hammasta jo särkee? Ja mikä olikaan tämän ero vaikka neuvolassa käyntiin?

        Niin, ja lapsesi eivät varmaan myöskään ole käyneet koulujen terveystarkastuksissa "haukuttavina"?


      • Ei tietenkään.
        NäinMeillä kirjoitti:

        Niin, ja lapsesi eivät varmaan myöskään ole käyneet koulujen terveystarkastuksissa "haukuttavina"?

        En myöskään usko, että ko. neuvolanvihaaja suostuu menemään ilmaisiin terveystarkastuksiin, joihin kutsutaan määrätyn ikäiset naiset mammografiaan ja papa-kokeisiin. Syöpä ei iske terveeseen ihmisen, joten ihan turhaan tuollaisiin tarkastuksiin vaivautua.


      • uteliasta väkee!
        NäinMeillä kirjoitti:

        Niin, ja lapsesi eivät varmaan myöskään ole käyneet koulujen terveystarkastuksissa "haukuttavina"?

        No ei ole onneksi. Semmoisia ei tarvi. En koskaan täyttänyt niitä lippuja ja lapuuja mitä sieltä tuli, kirjoitin aina lasten lappuihin että yksityisasia, emme kerro. Mitä se niille kuuluu?
        Eihän ne terrkkarit meillekään kirjoita ja kerro omista asioistaan, me ei haluttu että meidän aisoita leivitellään pitkin kaupunkia.


      • NäinMeillä
        uteliasta väkee! kirjoitti:

        No ei ole onneksi. Semmoisia ei tarvi. En koskaan täyttänyt niitä lippuja ja lapuuja mitä sieltä tuli, kirjoitin aina lasten lappuihin että yksityisasia, emme kerro. Mitä se niille kuuluu?
        Eihän ne terrkkarit meillekään kirjoita ja kerro omista asioistaan, me ei haluttu että meidän aisoita leivitellään pitkin kaupunkia.

        "Eihän ne terrkkarit meillekään kirjoita ja kerro omista asioistaan, me ei haluttu että meidän aisoita leivitellään pitkin kaupunkia."

        Neuvoloiden henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus ihan kuten lääkäreilläkin. Ei teidän asioita mihinkään levitellä.
        Sinulta on nyt jäänyt ymmärtämättä että neuvolat on perustettu sinun ja lapsiesi terveyttä ja parasta ajatellen, ei kiusaksi tai urkkimiseksi.


      • Lapset jo huostassa
        NäinMeillä kirjoitti:

        "Eihän ne terrkkarit meillekään kirjoita ja kerro omista asioistaan, me ei haluttu että meidän aisoita leivitellään pitkin kaupunkia."

        Neuvoloiden henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus ihan kuten lääkäreilläkin. Ei teidän asioita mihinkään levitellä.
        Sinulta on nyt jäänyt ymmärtämättä että neuvolat on perustettu sinun ja lapsiesi terveyttä ja parasta ajatellen, ei kiusaksi tai urkkimiseksi.

        MEILTÄ on nyt jäänyt ymmärtämättä, että tämä aloittaja on trolli.
        Noin tyhmä ei kukaan ole.

        Ei pidä mennä mukaan ja selittää selviä asioita, koska ne on helppo tyrmätä, kun ei tarvitse käyttää ymmärrystä.


    • HyvääToivovatLapsell

      Mietin miksei sitä neuvolan tarkastusta voi ottaa uusiksi. Ehkä tulis halvemmaksi yhteiskunnallekin...

      Mut toisaalta, voihan siellä asiantuntijalla käyttää lapsen sit kerran ja toteaa että normaali on. En huolestuis. Ja jos jotain tukea sitten asiantuntija kokee et lapsi tarvitsee, niin tuskin on lapselta pois. Kehittyy vielä ikäisiään edelle kun oikein prepataan.

      Vaikka toivottavasti ei homma sitten jatku kauan että lapsi ei koe olevansa epänormaali kun ikää alkaa tulla... Eihän sitä lapselle tarvitse kertoa mistä on kyse, sanoo vaan että jotain kivoja leikkejä pääsee leikkimään ja sillä sipuli. Antaa neuvolatädin vouhkata jos on niin työintoinen. Lapset on erilaisia joka tapauksessa, mitään ei varmaan tarvitse tehdä, mut vaikka tarvitsisi niin ihan normaali ihminen kasvaa kuitenkin omaan tahtiinsa jokainen, vähän eri tahtiin eri asiat kehittyvät, ja joskus on huono päivä, joskus parempi, lapsellakin. En murehtisi.

    • voivoi sentään

      Voi voi näitä lapsellisiä herkkänahkaisia äitejä, jotka eivät kestä sitä että joku neuvoo, tai joku osaavampi arvioi heidän kullannuppuaan. Onko itsetunto niin heikoilla että kaikki muu paitsi mairea kehuminen koetaan haukkumiseksi?

    • l'oreal

      Minulle sattui vastaan todella inhottava terveydenhoitaja. Uteli asioita lasten isästä ja erostamme, löysi pelkkää negatiivista lapsista. Syytti minua siitä, että toinen lapsi ei osaa ikätason mukaisesti, ei saa muka tarpeeksi virikkeitä....Ei tullut mieleenkään, että lapsi voisi olla kehitysvammainen, koska se ei näkynyt päälle päin :(
      Joka kerta oli ahdistava olo, kun meni sinne ja aina samat jutut. Sain myös aina kuulla olevani väsynyt, koska olen yksinhuoltaja. Lisäksi lässytti minulle yksinkertaisia asioita, niin kuin olisin tyhmä, ja en tajuaisi mitään lastenhoidosta. Minä olen kuitenkin joutunut tekemään sitä pienen ikäni ja olin jo yli kolmenkymmenen silloin.
      Jaksoin nelisen kertaa käydä siellä, ja sitten sain tarpeekseni. Soitin toisella alueella työskentelevälle terveydenhoitajalle ja kerroin hänelle kaiken. Hän antoi ohjeet terveyskeskuksen vaihtoon ja toivotti tervetulleeksi omalle vastaanotolle. Se kannatti. MInulle puhuttiin, kuin aikuiselle ihmiselle, ja lapsi pääsi neuvolalääkärille ja sieltä lastenlääkärille ja sieltä keskussairaalaan tutkimuksiin, jossa todettiin kehitysvammaisuus ja myöhemmin sen syy myös.
      Olen todella kiitollinen tuolle toiselle th:lle.

      • Lamppupää

        Ikävää, että sinulla on huono kokemus neuvolasta, mutta onneksi sait ratkaistua asian hyvin.

        Minä olen ollut lasteni kanssa neljällä eri neuvolantädillä ja he ovat kaikki olleet kerrassaan loistavia ja erinomaisen ammattitaitoisia ja empaattisia. Lapsista ja kasvatusmetodeistamme on aina ollut pelkästään hyvää sanottavaa. Niin on varmaan ylivoimaisella enemmistöllä. Suurin osa lapsista ja kodeista on normaaleja, joten negatiivista palautetta tai korjausehdotuksia ei tarvita paljon.


      • wergh
        Lamppupää kirjoitti:

        Ikävää, että sinulla on huono kokemus neuvolasta, mutta onneksi sait ratkaistua asian hyvin.

        Minä olen ollut lasteni kanssa neljällä eri neuvolantädillä ja he ovat kaikki olleet kerrassaan loistavia ja erinomaisen ammattitaitoisia ja empaattisia. Lapsista ja kasvatusmetodeistamme on aina ollut pelkästään hyvää sanottavaa. Niin on varmaan ylivoimaisella enemmistöllä. Suurin osa lapsista ja kodeista on normaaleja, joten negatiivista palautetta tai korjausehdotuksia ei tarvita paljon.

        MIelestäni on väärin, jos epänormaalista lapsesta saa negatiivista palautetta. Se ei laita eteenpäin asioita. Ei kehitysvammaiseen lapseen ole mitään korjausehdotuksia olemassakaan. Mutta, jos asenne on se, että kehitysvammaisuutta, neurologisia sairauksia ja oppimishäiriöitä ei ole olemassakaan, vaan kaikki johtuu siitä, että äiti on yksinhuoltaja, alaikäinen, liian "vanha" tai vaikka köyhä, niin lapsi ei tule sitä apua saamaan ennen kouluikää.

        Suurin osa terveydenhoitajista on asiansa osaavia ihmisiä, mutta joka ammattiin mahtuu puhkaistavia mätäpaiseita. Sääli niitä jotka joutuvat sellaiselle asiakkaaksi.


      • NäinMeillä
        wergh kirjoitti:

        MIelestäni on väärin, jos epänormaalista lapsesta saa negatiivista palautetta. Se ei laita eteenpäin asioita. Ei kehitysvammaiseen lapseen ole mitään korjausehdotuksia olemassakaan. Mutta, jos asenne on se, että kehitysvammaisuutta, neurologisia sairauksia ja oppimishäiriöitä ei ole olemassakaan, vaan kaikki johtuu siitä, että äiti on yksinhuoltaja, alaikäinen, liian "vanha" tai vaikka köyhä, niin lapsi ei tule sitä apua saamaan ennen kouluikää.

        Suurin osa terveydenhoitajista on asiansa osaavia ihmisiä, mutta joka ammattiin mahtuu puhkaistavia mätäpaiseita. Sääli niitä jotka joutuvat sellaiselle asiakkaaksi.

        "Mutta, jos asenne on se, että kehitysvammaisuutta, neurologisia sairauksia ja oppimishäiriöitä ei ole olemassakaan, vaan kaikki johtuu siitä, että äiti on yksinhuoltaja, alaikäinen, liian "vanha" tai vaikka köyhä, niin lapsi ei tule sitä apua saamaan ennen kouluikää. "

        Kaikkeahan tietysti maailmaan mahtuu enkä halua sanoa että kukaan terveydenhoitaja ei olisi näin toiminut. Mutta on kyllä äärimmäisen harvinaista että joku neuvolan hoitaja kuittaisi selkeitä poikkeavia löydöksiä vain ja ainoastaan äidin "huonoudella" niin pitkään että päästäisiin jo kouluun. Varsinkaan jos äiti itse selkeästi haluaisi lapsen tutkimuksiin.
        Kyllä paljon tyypillisempi tilanne on se että vanhemmat eivät halua millään uskoa että heidän lapsessaan on mitään vikaa ja halutaan vain kerta toisensa jälkeen "katsoa" josko se kuitenkin menisi ohi itsestään.


      • wergh
        NäinMeillä kirjoitti:

        "Mutta, jos asenne on se, että kehitysvammaisuutta, neurologisia sairauksia ja oppimishäiriöitä ei ole olemassakaan, vaan kaikki johtuu siitä, että äiti on yksinhuoltaja, alaikäinen, liian "vanha" tai vaikka köyhä, niin lapsi ei tule sitä apua saamaan ennen kouluikää. "

        Kaikkeahan tietysti maailmaan mahtuu enkä halua sanoa että kukaan terveydenhoitaja ei olisi näin toiminut. Mutta on kyllä äärimmäisen harvinaista että joku neuvolan hoitaja kuittaisi selkeitä poikkeavia löydöksiä vain ja ainoastaan äidin "huonoudella" niin pitkään että päästäisiin jo kouluun. Varsinkaan jos äiti itse selkeästi haluaisi lapsen tutkimuksiin.
        Kyllä paljon tyypillisempi tilanne on se että vanhemmat eivät halua millään uskoa että heidän lapsessaan on mitään vikaa ja halutaan vain kerta toisensa jälkeen "katsoa" josko se kuitenkin menisi ohi itsestään.

        Eihän toki. Tuossa tilanteessa th soittaa lastensuojeluun huolestuneena ja siihen tyssää tutkimukset moneksi vuodeksi, kun yritetään parantaa vuorovaikutussuhdetta tai muuta siinä tilanteessa merkityksetöntä. Sitten voikin tulkita tutkimuksia vaativan äidin hysteeriseksi ja miettiä onko tämä soveliaskaan äidiksi...Kun menee seuraavalle th:lle papereista voikin katsoa miten perhe on ls:n asiakas ja äidillä epäillään mielenterveysongelmia. Näin se menee pahimmillaan oikeassa elämässä.

        Olkaa kaikki kiitollisia terveistä lapsistanne. Teillä on siihen todella monta syytä.


      • paha mieli
        wergh kirjoitti:

        Eihän toki. Tuossa tilanteessa th soittaa lastensuojeluun huolestuneena ja siihen tyssää tutkimukset moneksi vuodeksi, kun yritetään parantaa vuorovaikutussuhdetta tai muuta siinä tilanteessa merkityksetöntä. Sitten voikin tulkita tutkimuksia vaativan äidin hysteeriseksi ja miettiä onko tämä soveliaskaan äidiksi...Kun menee seuraavalle th:lle papereista voikin katsoa miten perhe on ls:n asiakas ja äidillä epäillään mielenterveysongelmia. Näin se menee pahimmillaan oikeassa elämässä.

        Olkaa kaikki kiitollisia terveistä lapsistanne. Teillä on siihen todella monta syytä.

        Jotenkin tuli mieleen oma odotusaika. Onneksi lastenneuvolassa oli eri hoitsu. Vieläkin mietityttää mikä sitä naista vaivasi. Koko homma muistutti koulukiusausta.
        Jäljestä päin ajateltuna oli kai sillä päässä jotain vikaa???


      • NäinMeillä
        wergh kirjoitti:

        Eihän toki. Tuossa tilanteessa th soittaa lastensuojeluun huolestuneena ja siihen tyssää tutkimukset moneksi vuodeksi, kun yritetään parantaa vuorovaikutussuhdetta tai muuta siinä tilanteessa merkityksetöntä. Sitten voikin tulkita tutkimuksia vaativan äidin hysteeriseksi ja miettiä onko tämä soveliaskaan äidiksi...Kun menee seuraavalle th:lle papereista voikin katsoa miten perhe on ls:n asiakas ja äidillä epäillään mielenterveysongelmia. Näin se menee pahimmillaan oikeassa elämässä.

        Olkaa kaikki kiitollisia terveistä lapsistanne. Teillä on siihen todella monta syytä.

        "Eihän toki. Tuossa tilanteessa th soittaa lastensuojeluun huolestuneena ja siihen tyssää tutkimukset moneksi vuodeksi, kun yritetään parantaa vuorovaikutussuhdetta tai muuta siinä tilanteessa merkityksetöntä."

        Välillä kyllä on myös niin että vikaa on niin lapsessa kuin äidissäkin ja tämä voi tietysti sekoittaa tilannetta ja vaikeuttaa diagnoosia. Mutta on kyllä aika erikoinen väite että terveydenhoitajat jotenkin yleisesti yrittäisivät välttää oikeita lääketieteellisiä diagnooseja ja vierittää syyn äidin niskaan.
        Oman kokemukseni mukaan lapsia päinvastoin lähetetään jatkotutkimuksiin vähän liiankin helposti, ihan vain varmuuden vuoksi että mikään mahdollisuus ei jää tutkimatta. Meilläkin rampattiin monenlaisessa tutkimuksessa vaikka löydökset olivat yleensä ihan niillä rajoilla. Lopulta ei sitten mitään kummallista löytynyt ja lapsi kehittyi ja kasvoi ihan normaalisti.


      • wergh
        NäinMeillä kirjoitti:

        "Eihän toki. Tuossa tilanteessa th soittaa lastensuojeluun huolestuneena ja siihen tyssää tutkimukset moneksi vuodeksi, kun yritetään parantaa vuorovaikutussuhdetta tai muuta siinä tilanteessa merkityksetöntä."

        Välillä kyllä on myös niin että vikaa on niin lapsessa kuin äidissäkin ja tämä voi tietysti sekoittaa tilannetta ja vaikeuttaa diagnoosia. Mutta on kyllä aika erikoinen väite että terveydenhoitajat jotenkin yleisesti yrittäisivät välttää oikeita lääketieteellisiä diagnooseja ja vierittää syyn äidin niskaan.
        Oman kokemukseni mukaan lapsia päinvastoin lähetetään jatkotutkimuksiin vähän liiankin helposti, ihan vain varmuuden vuoksi että mikään mahdollisuus ei jää tutkimatta. Meilläkin rampattiin monenlaisessa tutkimuksessa vaikka löydökset olivat yleensä ihan niillä rajoilla. Lopulta ei sitten mitään kummallista löytynyt ja lapsi kehittyi ja kasvoi ihan normaalisti.

        Eli, jos lapsi on kehitysvammainen, neurologisesti sairas tai oppimishäiriöinen vikaa voi olla lapsen lisäksi äidissäkin? Miten siellä th:lla pitäisi käyttäytyä, että vikaa ei etsitä aina siitä äidistä, eikö kohteliaat peruskäytöstavat riitä? Pitäisikö mielistellä ja aina olla samaa mieltä, ja samalla antaa epäpätevyyksien jatkua?

        Niitä lapsia lähetetään jatkotutkimuksiin, jotta tiedettäisiin tarkemmin mistä jokin asia johtuu. Ei neuvolan terveydenhoitaja ole lääkäri, vaan terveydenhoitajan asiantuntemus päättyy terveisiin lapsiin. Lapsen oireiden takana voi olla joku sairaus, jota voisi hoitaa tai johon tarvitsee esim. koulussa tukitoimia. Esim. liian laihalla lapsella voi olla keliakia, aneemisella punasolujen kehityshäiriö tai imeytymishäiriö, kasvuhäiriöiden takana hyvin monia sairauksia sydänsairauksista perinnöllisiin luustosairauksiin ja erikoisen käytöksen takana voi olla neurologista sairautta tai vaikka kuulon alenemaa. Sen sijaan, että th etsisi syytä vanhemmista, hänen on mietittävä muitakin mahdollisuuksia. Se on juuri sitä asiantuntemusta.

        Suurin osa th:sta on asiallisia ja hyviä, mutta ei se vaadi kuin sen yhden huonon, että jonkun vanhemman luottamus ja itsetunto viedään.


      • NäinMeillä
        wergh kirjoitti:

        Eli, jos lapsi on kehitysvammainen, neurologisesti sairas tai oppimishäiriöinen vikaa voi olla lapsen lisäksi äidissäkin? Miten siellä th:lla pitäisi käyttäytyä, että vikaa ei etsitä aina siitä äidistä, eikö kohteliaat peruskäytöstavat riitä? Pitäisikö mielistellä ja aina olla samaa mieltä, ja samalla antaa epäpätevyyksien jatkua?

        Niitä lapsia lähetetään jatkotutkimuksiin, jotta tiedettäisiin tarkemmin mistä jokin asia johtuu. Ei neuvolan terveydenhoitaja ole lääkäri, vaan terveydenhoitajan asiantuntemus päättyy terveisiin lapsiin. Lapsen oireiden takana voi olla joku sairaus, jota voisi hoitaa tai johon tarvitsee esim. koulussa tukitoimia. Esim. liian laihalla lapsella voi olla keliakia, aneemisella punasolujen kehityshäiriö tai imeytymishäiriö, kasvuhäiriöiden takana hyvin monia sairauksia sydänsairauksista perinnöllisiin luustosairauksiin ja erikoisen käytöksen takana voi olla neurologista sairautta tai vaikka kuulon alenemaa. Sen sijaan, että th etsisi syytä vanhemmista, hänen on mietittävä muitakin mahdollisuuksia. Se on juuri sitä asiantuntemusta.

        Suurin osa th:sta on asiallisia ja hyviä, mutta ei se vaadi kuin sen yhden huonon, että jonkun vanhemman luottamus ja itsetunto viedään.

        "Eli, jos lapsi on kehitysvammainen, neurologisesti sairas tai oppimishäiriöinen vikaa voi olla lapsen lisäksi äidissäkin?"

        Kyllä. Äidin vuorovaikutuksessa lapseen voi olla ongelmia tai voi olla olematta ihan siitä riippumatta onko lapsella kehitysvamma tai ei. Nämä eivät oikeastaan liity mitenkään toisiinsa tai sulje toisiaan pois. Ne voivat kuitenkin sotkea diagnoosin tekoa jos samaan aikaan ongelmia on myös äidin vuorovaikutuksessa lapseen ja jos äiti suhtautuu kovin negatiivisesti neuvolan henkilökuntaan.

        "Pitäisikö mielistellä ja aina olla samaa mieltä, ja samalla antaa epäpätevyyksien jatkua?"

        Minkä toinen kokee mielistelynä, toinen kokee vain hyvänä yhteistyönä. Nämä ovat kovin henkilökohtaisia ja persoonakohtaisia asioita.

        "Niitä lapsia lähetetään jatkotutkimuksiin, jotta tiedettäisiin tarkemmin mistä jokin asia johtuu. Ei neuvolan terveydenhoitaja ole lääkäri, vaan terveydenhoitajan asiantuntemus päättyy terveisiin lapsiin."

        Ei kukaan väitä että terveydenhoitajan pitäisi pystyä tekemään se diagnoosi. Vaan että hänen tehtävänään on havaita poikkeamat jotka vaativat jatkotutkimuksia.

        " Sen sijaan, että th etsisi syytä vanhemmista, hänen on mietittävä muitakin mahdollisuuksia. Se on juuri sitä asiantuntemusta."

        Kyllä, juuri niin pitäisi toimia. Ja suurimassa osassa tapauksista niin myös toimitaan. Jos kuitenkin syytä etsitään pääasiassa äidistä, tähänkin on joku muu syy kuin vain se että terveydenhoitaja ei muuta halua. Kyllä joku äidissä on saanut hänet epäilemään että syy voisi löyty ainakin oisittain äidistä.

        "Suurin osa th:sta on asiallisia ja hyviä, mutta ei se vaadi kuin sen yhden huonon, että jonkun vanhemman luottamus ja itsetunto viedään."

        Valitettavasti tämä on totta ja joitakin huonoja hoitajia toki on. Asian liiallinen yleistäminen ei kuitenkaan palvele ketään vaan lisää vain turhaa epäluuloa kun pitäisi tehdä hyvää yhteistyötä.


      • wergh
        NäinMeillä kirjoitti:

        "Eli, jos lapsi on kehitysvammainen, neurologisesti sairas tai oppimishäiriöinen vikaa voi olla lapsen lisäksi äidissäkin?"

        Kyllä. Äidin vuorovaikutuksessa lapseen voi olla ongelmia tai voi olla olematta ihan siitä riippumatta onko lapsella kehitysvamma tai ei. Nämä eivät oikeastaan liity mitenkään toisiinsa tai sulje toisiaan pois. Ne voivat kuitenkin sotkea diagnoosin tekoa jos samaan aikaan ongelmia on myös äidin vuorovaikutuksessa lapseen ja jos äiti suhtautuu kovin negatiivisesti neuvolan henkilökuntaan.

        "Pitäisikö mielistellä ja aina olla samaa mieltä, ja samalla antaa epäpätevyyksien jatkua?"

        Minkä toinen kokee mielistelynä, toinen kokee vain hyvänä yhteistyönä. Nämä ovat kovin henkilökohtaisia ja persoonakohtaisia asioita.

        "Niitä lapsia lähetetään jatkotutkimuksiin, jotta tiedettäisiin tarkemmin mistä jokin asia johtuu. Ei neuvolan terveydenhoitaja ole lääkäri, vaan terveydenhoitajan asiantuntemus päättyy terveisiin lapsiin."

        Ei kukaan väitä että terveydenhoitajan pitäisi pystyä tekemään se diagnoosi. Vaan että hänen tehtävänään on havaita poikkeamat jotka vaativat jatkotutkimuksia.

        " Sen sijaan, että th etsisi syytä vanhemmista, hänen on mietittävä muitakin mahdollisuuksia. Se on juuri sitä asiantuntemusta."

        Kyllä, juuri niin pitäisi toimia. Ja suurimassa osassa tapauksista niin myös toimitaan. Jos kuitenkin syytä etsitään pääasiassa äidistä, tähänkin on joku muu syy kuin vain se että terveydenhoitaja ei muuta halua. Kyllä joku äidissä on saanut hänet epäilemään että syy voisi löyty ainakin oisittain äidistä.

        "Suurin osa th:sta on asiallisia ja hyviä, mutta ei se vaadi kuin sen yhden huonon, että jonkun vanhemman luottamus ja itsetunto viedään."

        Valitettavasti tämä on totta ja joitakin huonoja hoitajia toki on. Asian liiallinen yleistäminen ei kuitenkaan palvele ketään vaan lisää vain turhaa epäluuloa kun pitäisi tehdä hyvää yhteistyötä.

        Jos terveyden hoitajan mielestä lapsen ongelmassa ei voi olla muuta syyllistä, kuin äiti, niin miten oletat, että sellaiseen terveydenhoitajaan voi suhtautua muuten, kuin negatiivisesti? Tuollaisessa tilanteessa th voisi mennä itseensä ja miettiä miksi äiti suhtautuu häneen negatiivisesti. Ei kukaan jaksa olla positiivinen syyttelevää ihmistä kohtaan. Eikä minkään diagnoosin teko kuulu neuvolan terveydenhoitajalle, ei hänellä ole sellaiseen edes oikeuksia. Se on lääkärin työ. Terveydenhoitajan negatiivinen asenne perhettä kohtaan estää lasta saamasta diagnoosia, jos th:n asenne on se, että vika on vanhemmissa. Ensin sitä vikaa sitten etsitään niistä vanhemmista, ja kun millään ei löydy tai th vaihtuu asia lähtee etenemään. Silloin onkin mennyt jo pari vuotta.

        Hyvän yhteistyön pitäisi olla sitä, että vanhempaa kuunnellaan ja hänen huoliinsa suhtaudutaan asiallisesti. Ei sitä, että vanhempaa syytellään siitä ettei lapsi osaa jotain ja epäillään valehtelijaksi, kun vanhempi kertoo lapsen arjesta ja toimista.

        Niin...Eli, jos terveydenhoitaja huomaa poikkeamaa, hänen pitää lähettää jatkotutkimuksiin, niin miten sitä muka tapahtuu liian helposti? Sehän on hyvä jos terveydenhoitaja ymmärtää ammattinsa rajallisuuden, eikä leiki lääkäriä tai ennustajaa.

        Eli sinäkin syyllistät äitiä kommentillasi.. Kuten sanoin se äidin vika voi olla mitä hyvänsä, kuten alaikäisyys, yli-ikäisyys, yksinhuoltajuus, köyhyys, ujous, perhetausta ym. ym. Ei se ole välttämättä mikään sellainen, että normaali ihminen huolestuisi. Mutta kun th:n luonne on mitä on, niin homma menee vallankäytöksi.

        Kuten kirjoitin: "Suurin osa th:sta on hyviä", joten miten minä muka yleistin? Kaikki lukutaitoiset varmaan ymmärsivät, että mielestäni suurin osa terveydenhoitajista on hyviä työssään. En kuitenkaan vaikene siitä, että tiedän myös sen toisen puolen silloin, kun pöydän toisella puolella on epäloogisuuden perikuva, jonka toiminta esti lasta saamasta apua. Kukaan ei sellaisen kanssa tee hyvää yhteistyötä :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      809
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      709
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      700
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      692
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      670
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      105
      652
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      79
      633
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      581
    Aihe