Mazdan Bensankulutus!

Mazda6 2003

Miksi Mazda6 on korkea bensiininkulutus verrattuna Toytoa Avensikseen, Honda Accordiin, Audi A4 jne.
Itseäni risoo kun bensalaskut on niin suuret ja talvella ne nousee vaan - no ei voi tietenkään mitään!

34

4961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pate

Kerros nyt vielä että mikä kone sulla on, kuinka paljon autolla ajettu ja kuinka paljon autosi kuluttaa?

• Mazda6 2003

Itselläni on Mazda6 2.0 farkku varusteilla. Kaupungissa kulutus on 11-12L paikkeilla. Sekaajossa en pääse alle 8L. Maantiellä pitkällä matkalla menee 7.8/7.9L. En usko noihin 6.7L lukemiin - voi olla mittausvirhe, unta tms. Tehdatiedoissa oli teoreettinenarvo 6.6L maantie, mutta ne ovat teoreettisia lukemia....jne. Mitä tulee Toyota-Mazda kysymykseen niin kyllä Mazda aina toyota päihittää, joka suhteessa!! Siitä kai me olemme yhtämieltä

• TepiK
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Itselläni on Mazda6 2.0 farkku varusteilla. Kaupungissa kulutus on 11-12L paikkeilla. Sekaajossa en pääse alle 8L. Maantiellä pitkällä matkalla menee 7.8/7.9L. En usko noihin 6.7L lukemiin - voi olla mittausvirhe, unta tms. Tehdatiedoissa oli teoreettinenarvo 6.6L maantie, mutta ne ovat teoreettisia lukemia....jne. Mitä tulee Toyota-Mazda kysymykseen niin kyllä Mazda aina toyota päihittää, joka suhteessa!! Siitä kai me olemme yhtämieltä

Kyllä haiskahtaa nyt vahvasti provolta viestisi, ei voi mitään.

Oma M6 2,0 vie maantieajossa ilmastointi päällä 6,9 litraa.

Provoa huolellisemmin jatkossa.

• okg
        TepiK kirjoitti:

Mulla on 28 tkm ajettu -03 2.0 farkku ja kulutuslukemat kaupunkiajossa 10-12 luokkaa, sekalaisessa ajossa aika tasan 8 litraa ja pidemmällä matkalla noin 7,5. Tankkausten perusteella lasketut luvut tukevat ajotietokoneen antamia lukemia. Eli tuskin oli provo.

• minun näin
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Jos ajaa kesäkelissä 1.8 koneella pitempää matkaa pääasiassa 100 km tuntivauhdilla, pääsee n. 6.7 l kulutukseen. Jos ajaa kesäkelissä sekalaista ajoa normaalinopeuksilla karkeasti 75% maantieajoa, 25% taajama-ajoa kovemmin revittelemättä, niin pääsee 7.4 - 7.5 l kulutuksilla niin ajotietokoneen kuin itse tankatun määrän lukemaa joka kerta tankattaessa nollatun trippimittarin lukemaan vertaamalla, niin valitettavasti ei voi mitään. Jos joku saa isomalla koneella, farmarimallilla suuremmat kulutukset kuin minä 1.8 koneella sedan-mallilla niin ei voi mitään. Ehkäpä hänellä on sitten sitä mittausvirhettä tai unta jne. Tai sitten voi vähän tarkastella omaa ajamistaan, jospa onkin siinä syy.. Talvella ja kovemmilla nopeuksilla sekä äkkinäisellä taajama-ajolla bensaa palaa enemmän, tietty. Mutta tietty se on kova pala jos huomaa itse polttavansa rahaa enemmän kuin joku toinen syyttä suotta..

• Mazda6 2003
        TepiK kirjoitti:

Heh taidat itse haiskahtaa provolta(oletko kaivokselan-mazda myynnissä töissä).

Mainitsemasi lukemat(6.9L) vaikuttavat lähinnä "myyntimainoksen" lukemilta. Tai sitten et ehkä osaa käyttää-lukea oikein tms.

Yleensä autot ovat yksilöitä ja kulutus riippuu..ajotavasta, varustuksesta ja missä ajat.

En tiedä, että miksi keksit moisia lukemia no huvinsa kullakin tyyliin: ei mun auto ainaskaan...

Tuntuu palstalla olevan tyyli, ettei saa sanoa mitään mielipidettä omasta autostaan...ettei joku hörhö provosoidu! Mutta huvinsa kullakin.

Itse olen muuten tyytyväinen hankintaani, muttta polttoaine-kulutus saisi olla pienempi.

• totuus?
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Mainitsemasi lukemat(6.9L) vaikuttavat lähinnä "myyntimainoksen" lukemilta. Tai sitten et ehkä osaa käyttää-lukea oikein tms.

Yleensä autot ovat yksilöitä ja kulutus riippuu..ajotavasta, varustuksesta ja missä ajat.

En tiedä, että miksi keksit moisia lukemia no huvinsa kullakin tyyliin: ei mun auto ainaskaan...

Tuntuu palstalla olevan tyyli, ettei saa sanoa mitään mielipidettä omasta autostaan...ettei joku hörhö provosoidu! Mutta huvinsa kullakin.

Itse olen muuten tyytyväinen hankintaani, muttta polttoaine-kulutus saisi olla pienempi.

"Et ehkä osaa käyttää-lukea oikein..." Mielenkiintoista, eli kun siis osaa oikein käyttää niin saakin sitten kulumaan litran-kaksi enemmän satasella. Joopa joo, siinä sitä oikeaa käyttöä, aja sinä sillä suuremmalla kulutuksella, minulle riittää se pienempi. Ja mielenkiintoista, että jos sanoo omista kokemuksistaan mielipiteen, niin sitten tulee joku pipipää taivastelemaan, että "miksi keksit moisia" ja "tuntuu palstalla olevan tyyli, ettei saa sanoa mitään mielipidettä omasta autostaan", vaikka juuri olet itse kieltämässä toisen omiin kokemuksiin perustuvan asian. Ja kun joku on sanonut oman näkemyksensä, niin itse teilaat sen "heh, taidat haiskahtaa provolta". Eli ainut ja absoluuttinen totuus on se sinun, muut vaietkoon seurakunnassa..joopajoo.

• TepiK
        okg kirjoitti:

Mulla on 28 tkm ajettu -03 2.0 farkku ja kulutuslukemat kaupunkiajossa 10-12 luokkaa, sekalaisessa ajossa aika tasan 8 litraa ja pidemmällä matkalla noin 7,5. Tankkausten perusteella lasketut luvut tukevat ajotietokoneen antamia lukemia. Eli tuskin oli provo.

Jos M6-autosi kuluttaa pidemmällä matkalla (=maantieajossa) 7,5 litraa, kannattaa muuttaa ajotapaa. Ajoin pari viikkoa sitten 450 km lähes pelkkää maantieajoa, tästä n. 130 km moottoritiellä, ja silloin kulutukseni oli 7,3 litraa (ilmastointi päällä). Ilman moottoritiepätkää kulutus olisi ollut noin 7,0 litraa (mitä ajotietokone näytti ennen moottoritietä). Ajoin pääosin vakionopeudensäätimellä nopeusrajoitusten mukaan (valtaosa 100 km/h, hieman 80 ja moottoritie 120 km/h). Toki muutamia ohituksia, mutta vähän.

Olen tarkastanut ajotietokoneen antaman kulutuslukeman manuaalisella mittarilla, ja tulos oli täsmälleen sama, joten tuo ajotietokone näyttäisi olevan tarkka.

• TepiK
        Mazda6 2003 kirjoitti:

"Yleensä autot ovat yksilöitä ja kulutus riippuu..ajotavasta, varustuksesta ja missä ajat."

=> M6 on sikäli kiva auto, että siinä on ajotietokone, josta selviää keskikulutus suoraan. Mitään ei siis tarvitse itse laskea saati keksiä.

Totta kai polttoaineenkulutus riippuu ajotavasta, vieläpä suurelta osin! Siksipä sanonkin, että jos M6 kuluttaa mielestäsi liikaa niin älä syytä autoa. Katso peiliin ja muuta ajotapaasi.

Katso esimerkkini M6 kulutuksesta ylempää.

• 1,8
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Viime kesänä mittasin useamman kerran 700km lenkin kulutukseksi 6,5l/100km. Lenkistä 150km moottoritietä, loput maantietä 100km/h ja 80km/h.
        Käytin ilmastointia ja niin paljon kuin mahdollista vakionopeussäädintä. Kuorman 2hlö ja koira matkatavarat. Rajoituksia noudatin pikkuisen venyttämällä. Auto siis mazda6 1,8l.

• Mazda6 2003
        TepiK kirjoitti:

"Yleensä autot ovat yksilöitä ja kulutus riippuu..ajotavasta, varustuksesta ja missä ajat."

=> M6 on sikäli kiva auto, että siinä on ajotietokone, josta selviää keskikulutus suoraan. Mitään ei siis tarvitse itse laskea saati keksiä.

Totta kai polttoaineenkulutus riippuu ajotavasta, vieläpä suurelta osin! Siksipä sanonkin, että jos M6 kuluttaa mielestäsi liikaa niin älä syytä autoa. Katso peiliin ja muuta ajotapaasi.

Katso esimerkkini M6 kulutuksesta ylempää.

Heh ei voi kuin sääliä näitä ihmisiä tepik totuus samoja kavereita "totuus"(nimimerkki jo kertoo kaikki) kirjoittaa nimettömänä ja suuttuneena kun hänen totuuttaan ei nielty Toinen sivupersoona "tepik" kirjoittaa sitten rationaalista tekstiä.....sairasta.

Itse olen tullut palstalle valittamaan autoni(mazda6 fark aut)kulutusta - siihen kai minulla on "lain" mukaan oikeus - ei minun tarvitse sanoa-kertoa sellaista, joka miellyttää kaikkia!

Enkä kirjoituksessani vaatinut ketää-mitään...mutta eiköhän, joku sairas yksilö ei kestä edes sitä, että joku on hänen kanssaan eri mieltä ja hänen vain hänen TOTUUTENSA tekee muut autuaaksi!

Tepik Totuus koeta pönkittää itsetuntoasi muilla tavoin - kentien yhteikuntaa kehittävämmällä tavalla ja tule sitten uudestaan kun olet saanut sen AJOKORTIN.

• Mazda6 sport
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Itsellä 2.o kone ja kulutus on aika tasaisesti seuraavanlainen:

Kaupunkiajo 9,2 - 9,7 l/100km
        maantie 6,7 - 7,3 l/100km , pienimmillään on ollut tasaisessa 100 km/h ajossa.
        Seka-ajo riippuu vähän kaupunki/maantieajon suhteesta, välillä 7,9 l/100km välillä 8,6 l/100km

Ja eikös tuohon kulutukseen eniten vaikuta ajotavat?

• asiaa
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Heh ei voi kuin sääliä näitä ihmisiä tepik totuus samoja kavereita "totuus"(nimimerkki jo kertoo kaikki) kirjoittaa nimettömänä ja suuttuneena kun hänen totuuttaan ei nielty Toinen sivupersoona "tepik" kirjoittaa sitten rationaalista tekstiä.....sairasta.

Itse olen tullut palstalle valittamaan autoni(mazda6 fark aut)kulutusta - siihen kai minulla on "lain" mukaan oikeus - ei minun tarvitse sanoa-kertoa sellaista, joka miellyttää kaikkia!

Enkä kirjoituksessani vaatinut ketää-mitään...mutta eiköhän, joku sairas yksilö ei kestä edes sitä, että joku on hänen kanssaan eri mieltä ja hänen vain hänen TOTUUTENSA tekee muut autuaaksi!

Tepik Totuus koeta pönkittää itsetuntoasi muilla tavoin - kentien yhteikuntaa kehittävämmällä tavalla ja tule sitten uudestaan kun olet saanut sen AJOKORTIN.

Eli kun jollain on jotain muunlaisia kokemuksia kuin Sinulla, niin niitä ei sitten saa kirjoittaa tänne. Ja jos kirjoittaa, niin sitten voidaan haukkua provoiksi jne? Ja jos ilmaisee jotain muuta kuin sinun havintojesi mukaista, niin se on säällittävää. Mitähän tuo viitaus "kirjoittaa nimettömänä" meinaa??? Esim. tepik kuulostaa jo paljon nimellisemmältä kuin MAZDA6 2003. Eli eipä tuota nimeä näy sinunkaan, eikä kenenkään muun tekstin mukana. Mutta sairasta on se, ettet Sinä kestä sitä, kun jollakulla muulla onkin ehkä paremmin mennyt kuin Sinulla, vaan tulet tänne haukkumaan häntä. Olisiko syytä katsahtaa peiliin, kun olet sitä mieltä, että vain SINUN TOTUUTESI on se autuaaksitekevä. Jos olet tullut tänne valittamaan, niin lienee muilla oikeus kommentoida, niinkuin näillä KESKUSTELUPALSTOILLA on tapana. Ehkä sinun olisi kehitettävä itsetuntoasi niin, että sallisit muiden tässä yhteiskunnassa myös sanoa sanansa.

• okg
        TepiK kirjoitti:

Jos M6-autosi kuluttaa pidemmällä matkalla (=maantieajossa) 7,5 litraa, kannattaa muuttaa ajotapaa. Ajoin pari viikkoa sitten 450 km lähes pelkkää maantieajoa, tästä n. 130 km moottoritiellä, ja silloin kulutukseni oli 7,3 litraa (ilmastointi päällä). Ilman moottoritiepätkää kulutus olisi ollut noin 7,0 litraa (mitä ajotietokone näytti ennen moottoritietä). Ajoin pääosin vakionopeudensäätimellä nopeusrajoitusten mukaan (valtaosa 100 km/h, hieman 80 ja moottoritie 120 km/h). Toki muutamia ohituksia, mutta vähän.

Olen tarkastanut ajotietokoneen antaman kulutuslukeman manuaalisella mittarilla, ja tulos oli täsmälleen sama, joten tuo ajotietokone näyttäisi olevan tarkka.

Kerrotko vinkkejä miten sitä ajotapaa muutetaan, jos n. 300 km maantiematkalla kulutus säännöllisesti pyörii 7,5 litran tuntumassa. Vakionopeussäädin päällä ainakin 90% ajasta, nopeutena rajoitus tai maksimissaan rajoitus 10. Ko. mökkimatkalle osuu 120 aluetta n. 30 km, loput joko 100 tai 80 km/h aluetta. Kuormana yleensä 2 tai 3 aikuista plus tavarat.

• Mazda6 2003
        asiaa kirjoitti:

Eli kun jollain on jotain muunlaisia kokemuksia kuin Sinulla, niin niitä ei sitten saa kirjoittaa tänne. Ja jos kirjoittaa, niin sitten voidaan haukkua provoiksi jne? Ja jos ilmaisee jotain muuta kuin sinun havintojesi mukaista, niin se on säällittävää. Mitähän tuo viitaus "kirjoittaa nimettömänä" meinaa??? Esim. tepik kuulostaa jo paljon nimellisemmältä kuin MAZDA6 2003. Eli eipä tuota nimeä näy sinunkaan, eikä kenenkään muun tekstin mukana. Mutta sairasta on se, ettet Sinä kestä sitä, kun jollakulla muulla onkin ehkä paremmin mennyt kuin Sinulla, vaan tulet tänne haukkumaan häntä. Olisiko syytä katsahtaa peiliin, kun olet sitä mieltä, että vain SINUN TOTUUTESI on se autuaaksitekevä. Jos olet tullut tänne valittamaan, niin lienee muilla oikeus kommentoida, niinkuin näillä KESKUSTELUPALSTOILLA on tapana. Ehkä sinun olisi kehitettävä itsetuntoasi niin, että sallisit muiden tässä yhteiskunnassa myös sanoa sanansa.

Jotain tommoista ajattelin, että sieltä tulee.

Kukaan muu kuin sinä ei nostanut "provoilua" ESSIN KUIN sinä - kannattaa-tepik-lukea oma tekstisi ennen kuin tulet itkemään provoilusta.

Olet todella alaarvoinen ei muuta voi todeta. Aloitat syyttämällä prvoilusta(Tepik) kun kerroin vaan oman mielipiteeni ja sitten esiinnyt(totuus) nimellä ja syytät fanatismista jne. Siis sinä olet ainoa, joka riitelee-fanatisoi-vääristelee totuutta etkä kestä erillaisia mielipiteitä.

• TepiK
        okg kirjoitti:

Kerrotko vinkkejä miten sitä ajotapaa muutetaan, jos n. 300 km maantiematkalla kulutus säännöllisesti pyörii 7,5 litran tuntumassa. Vakionopeussäädin päällä ainakin 90% ajasta, nopeutena rajoitus tai maksimissaan rajoitus 10. Ko. mökkimatkalle osuu 120 aluetta n. 30 km, loput joko 100 tai 80 km/h aluetta. Kuormana yleensä 2 tai 3 aikuista plus tavarat.

Ohitukset vähemmälle, vaihto aikasin isommalle, oikean öljyn käyttö, auton huollattaminen ym.

Tapoja on monia.

Mutta jos ne eivät auta, kannattaa viedä auto takuuhuoltoon. Itselläni, kuten olen kertonut, kulkee vakionopeudensäätimellä selvästi vähemmällä bensalla, ja auto on uusi (ajettu 11.000 tkm). Kuormana 2 aikuista 2 lasta ja tavarat.

• TepiK
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Kukaan muu kuin sinä ei nostanut "provoilua" ESSIN KUIN sinä - kannattaa-tepik-lukea oma tekstisi ennen kuin tulet itkemään provoilusta.

Olet todella alaarvoinen ei muuta voi todeta. Aloitat syyttämällä prvoilusta(Tepik) kun kerroin vaan oman mielipiteeni ja sitten esiinnyt(totuus) nimellä ja syytät fanatismista jne. Siis sinä olet ainoa, joka riitelee-fanatisoi-vääristelee totuutta etkä kestä erillaisia mielipiteitä.

Meniköhän nyt puurot ja vellit sekaisin? Minä, TepiK nostin provoajatuksen esiin. Nimim. "totuus" on aivan toinen henkilö (joka sinällään puhuu asiaa).

Miksi tuo nyt väittelyksi meni? Jos M6 vie maantieajossa vakionopeudensäätimellä bensaa 7,5 litraa, kannattaa se mielestäni käyttää huollossa. Itselläni kulkee vähemmällä.

Siinä se.

• Miller
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Kaupunkiajo 12-13l /100km (ilmastointi paalla)
        Maantie 8.2-8.6 /100km (ilmastointi paalla)

• näkemyksiä
        okg kirjoitti:

Ensinnäkin ajat tuon 120 tapaleen sen 125 km/h sijaan esim. 105 km/h, niin tippuu jo pari desiä pois. Jos seuraat sitä hetkellistä näyttöä tasaisessa asjossa, niin huomaat että kun satasesta nostaa pari-kolmekymppiä, niin kulutus pompsahtaa ihan merkittävästi. Vakionopeussäädintä ei kannata pitää päällä, jos ajelee sellaista vähänkin kumpuilevampaa tietä, sillä se ei osaa ennustaa tulevaa, niinkuin itse voit tehdä. Esim. kun mennään reilua alamäkeä, ja vauhti nousee, säädin heittää kaasun pois eli alkaa lievä moottorijarrutus, vaikka oltaisiin tulossa notkon pohjaan ja ylämäki alkamassa. Tämä taas tietää sitä, että kun ylämäki alkaa, niin säädin edelleen odottaa, että vauhti hidastuu, kunnes saavutetaan raja, että pitääkin painaa kaasua lisää. Mutta silloin ollankin jo alkaneessa ylämäessä, ja hanaa pitää antaa enemmän, että vauhti pysyy säädettynä. Jos itse ajaa, niin voi antaa alamäessä vauhdin nousta hiukan enemmän, ja varsinkaan ei alamäen lopussa jarrutella, niin pääsee vauhdilla ylämäkeen ja voi siinä antaa vauhdin pikkuhiljaa laskea. Eli vakionopeussäädin toimii hyvin tasaisella tai loivia mäkiä ajettaessa, mutta ei sellaisella alamäki-ylämäki-alamäkitiellä, muten monesti mökkimatkalle ainakin loppupäässä sattuu. Eli niilläpä saat jo puoli litraisen pois sataselta...

• totuus
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Sorry, yritelmäsi meni todellakin poskelleen. Kirjoitin nimmarilla totuus. Tepik:n kanssa mulla ei ole mitään tekemistä, niinkuin ko. nimmari jo näkyy tuossa edellä vastaavasti kertoneen. Mutta voithan sinä tietysti vängätä siitäkin mitä vaan.. No, varsinaisesta aiheesta näkyy tullen mielipiteitä vähän suuntaan jos toiseen. Lopullista totuuttahan tähänkään ei näillä mutujutuilla saa, sillä asiaan vaikuttaa niin moni tekijä alkaen auton mallista (moottorin koko, sedan vai farkku, huollot jne) olosuhteisiin (taajama, pitkä matka, mootoritie hana auki) päätyen henkilökohtaisiin ominaisuuksiin ja ajotapoihin (tasaisen rauhallinen, repivä, provosoituva Mazda6...). Kaikesta huolimatta hyvää syksyn jatkoa sinulle, älä ota ihan noin raskaasti, jos joku on toista mieltä... Asia vilpittömästi loppuunkäsitelty osaltani.

• vakionopeussäädin
        näkemyksiä kirjoitti:

Ensinnäkin ajat tuon 120 tapaleen sen 125 km/h sijaan esim. 105 km/h, niin tippuu jo pari desiä pois. Jos seuraat sitä hetkellistä näyttöä tasaisessa asjossa, niin huomaat että kun satasesta nostaa pari-kolmekymppiä, niin kulutus pompsahtaa ihan merkittävästi. Vakionopeussäädintä ei kannata pitää päällä, jos ajelee sellaista vähänkin kumpuilevampaa tietä, sillä se ei osaa ennustaa tulevaa, niinkuin itse voit tehdä. Esim. kun mennään reilua alamäkeä, ja vauhti nousee, säädin heittää kaasun pois eli alkaa lievä moottorijarrutus, vaikka oltaisiin tulossa notkon pohjaan ja ylämäki alkamassa. Tämä taas tietää sitä, että kun ylämäki alkaa, niin säädin edelleen odottaa, että vauhti hidastuu, kunnes saavutetaan raja, että pitääkin painaa kaasua lisää. Mutta silloin ollankin jo alkaneessa ylämäessä, ja hanaa pitää antaa enemmän, että vauhti pysyy säädettynä. Jos itse ajaa, niin voi antaa alamäessä vauhdin nousta hiukan enemmän, ja varsinkaan ei alamäen lopussa jarrutella, niin pääsee vauhdilla ylämäkeen ja voi siinä antaa vauhdin pikkuhiljaa laskea. Eli vakionopeussäädin toimii hyvin tasaisella tai loivia mäkiä ajettaessa, mutta ei sellaisella alamäki-ylämäki-alamäkitiellä, muten monesti mökkimatkalle ainakin loppupäässä sattuu. Eli niilläpä saat jo puoli litraisen pois sataselta...

Itse olen valmis maksamaan pienen lisähinnan lisääntyneen polttoaineenkulutuksen muodossa, koska on paljon mukavampi ajaa yleistyneitä kameravalvottuja teitä jalkaa lepuuttaen ja liikennettä seuraten iman nopeusmittarin jatkuvaa vilkuilua. Yhden päiväsakon hinnalla saa paljon polttoainetta.

• KSU
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Mulla on täysin samanlainen kiesi ja kulutus on kaupunkiajossa luokkaa 8.1-8.2 l/100km. Matka-ajossa mennään tuohon 7 litran paikkeille. Jos ohittelee vähän ja ajelee suht rauhallisesti (siis nopeussrajoitusten mukaan)kulutus on matka-ajossa 6.7-6.9 l/100km.

Ajelen aina cruise päällä, jos vain mahdollista. Ilmastointi lisää kulutusta n.0.5l/100km.

Kannattaa kysyä huollosta, kuullostaa nimittäin melko kovalta tuo kulutus. Riippu tietysti ajotavastikin. Jos jokaisesta liikennevaloista lähtee kaasu pohjassa, kulutus on varmasti tuota luokkaa, muutoin se ei ole mahdollista. Itselläni Maxima 3.0 automaatti ja sen kulutus kaupunkiajossa oli mainitsemaasi luokkaa.

• turiset
        vakionopeussäädin kirjoitti:

Itse olen valmis maksamaan pienen lisähinnan lisääntyneen polttoaineenkulutuksen muodossa, koska on paljon mukavampi ajaa yleistyneitä kameravalvottuja teitä jalkaa lepuuttaen ja liikennettä seuraten iman nopeusmittarin jatkuvaa vilkuilua. Yhden päiväsakon hinnalla saa paljon polttoainetta.

Yleensä nuo kameravalvotut tiet onkin isompia pääteitä, joissa mäetkin on loivapiirteisemmiksi tasattu, ja siellä vakionopeussäädin pysyykin paremmin rytmissä mukana. Ja tuo on kyllä ihan totta, ei tarvitse mittaria vilkuilla. Itsellä vaan se paha vika, että kun on noita risteysalueita ym. välillä, jossa tiputettu pätkän matkaa esim. satasesta kahdeksaankymppiin, niin huomaa joskus, että menikin sillä samalla säädöllä kun ei tullut noteerattua rajoituksen alentuneen. Mut se on mun oman dynastian, vai mikä se oli se tauti kun ei muista mitään, vika...

• Kulkee
        KSU kirjoitti:

Mulla on täysin samanlainen kiesi ja kulutus on kaupunkiajossa luokkaa 8.1-8.2 l/100km. Matka-ajossa mennään tuohon 7 litran paikkeille. Jos ohittelee vähän ja ajelee suht rauhallisesti (siis nopeussrajoitusten mukaan)kulutus on matka-ajossa 6.7-6.9 l/100km.

Ajelen aina cruise päällä, jos vain mahdollista. Ilmastointi lisää kulutusta n.0.5l/100km.

Kannattaa kysyä huollosta, kuullostaa nimittäin melko kovalta tuo kulutus. Riippu tietysti ajotavastikin. Jos jokaisesta liikennevaloista lähtee kaasu pohjassa, kulutus on varmasti tuota luokkaa, muutoin se ei ole mahdollista. Itselläni Maxima 3.0 automaatti ja sen kulutus kaupunkiajossa oli mainitsemaasi luokkaa.

jos 1300-1400kg auto kulkee 8 litran kulutuksella kaupungissa. Itsellä Omega 1300kg vei kaupungissa 11 litraa vähintään.

• Kuluttaja
        Mazda6 2003 kirjoitti:

Itse olen päässyt 2.0l moottorilla varustetulla M6:lla seka ajossa 6.8 - 6.9 l/100km. Kaasuun malttia ja hetkellisen kulutus mittarin seurantaa. Ennen auton ostoa kuvittelin korkeampaa kulutusta...mutta yllätys oli positiivinen.

• pliis

Kerro vähän tarkemmin. Mistä muuten tiedät mitä mainitsemasi autot kuluttavat (todellisuudessa)

Itselläni kuutonen 2.0 farkku ja mielestäni kulutus (maantie: 6.7 ja kaupunki 8.1) ei ole paha.

• mutua

Itselläni sellainen keskimääräinen kulutus sekalaisessa ajossa on n. 7.2- 7.4 l/100 km. Kesällä pitkällä matkalla menee 6.7-6.8 l/100 km, jos ajelee suunnilleen nopeurajoituksia noudattaen. Nopeuden nosto esim. 100 km/h:sta moottoritiellä reiluun 120 km/h, nostaa helposti kulutusta 0.5 - 1 l satasella olosuhteista riippuen, samoin tietysti revittely kaupungilla. Talvella yleensä lohkolämmitin käytössä, jolloin kulutus sekalaisessa ajossa luokkaa 7.6 l satasella. Mutta ei tarvitse monta kylmänä lähtöä ja pikku käyntiä kylillä, niin saa nousemaan 8 liraan satasella.
      Nämä on meikäläisen reilun kahden vuoden kokemuksilla, mutta paljon vaikuttaa minkälaista pätkää ajaa, käyttääkö lämmitintä talvella ja ajotyyli. Niin kuin kaikissa muissakin merkeissä.
      En usko, että kovin karmea ero olisi noihin muihin merkkeihin. Niin, ja yksi huomioa. Uutena vaikutti kulutus jonkin verran suuremmalta, mutta tuntuu, että ensimmäisen 10-15 tonnin jälkeen laski pikkuhiljaa..

• kutonen

Minulla on kaikkien ajettujen 40tmk kilometrin keskikulutus 1,8 koneisella Mazda6:lla ollut 7,2l/100km. kulutuslukema on ajotietokoneesta, mutta olen saanut samoja arvoja tankillisten keskikulutuksena. Vastaavat lukemat 1,6l Avensiksessa minulla oli 6,8l/100km aivan samoja reittejä ja samoja nopeuksia käyttäen. Ajo 1/4 kaupunkia loput maantietä ja moottoritietä. Keskinopeus kummallakin n 65km/h. Ero ei ole mielestäni kovin suuri, kun koneissa on kuitenkin myös tehossa eroja.

• voi nenä

mikä se mazdan bensankulutus on mutta avensiksessa on suurempi.

näinhän tämä logiikka taas näkyy menevän. nyt on kyllä avensis noussut tosi pelottavaksi möröksi kustamaas-miehille, on tainneet jo yöunetkin mennä.

mutta onhan ave toki paljon painavampi ja tehokkaampi autokin, ei se ilmaiseksi silloin kulje.

• Kalle

>mikä se mazdan bensankulutus on mutta >avensiksessa on suurempi.

>näinhän tämä logiikka taas näkyy menevän. nyt on
        >kyllä avensis noussut tosi pelottavaksi möröksi
        >kustamaas-miehille, on tainneet jo yöunetkin
        >mennä.

>mutta onhan ave toki paljon painavampi ja
        >tehokkaampi autokin, ei se ilmaiseksi silloin
        >kulje.

Pysytäänpäs taas tojota-miehet siellä omalla palstalla jookosta?

Mene vaikka hitsailemaan sen -88 korolla lokarin kaaria...

• tuollakin

No mikähän logiikka tuossa jutussa taas päti?? Vain yhdessä jutussa viitattiin avensikseen, ja siinäkin todettiin hiukan pienempi koneisen aven kulutuksen olleen vähän PIENEMPI. Ei väitetty avensiksen kuluttavan enemmän. Ja nyt joku luupää tukee avensis-mörkö- juttuja tähänkin sekaan, käännettynä vielä ihan nutulleen. Haloo, jos edes opettelisitte lukemaan ennenkuin tungette jotain skeidaa tänne!! Kyllä on pää kovasti pipi jollain avensisfanaatikolla.

• Taas kerron

No olen muutamaan viestiin jo täällä vastannut, että menkää myyjän luo ja käskekää päivittää 6:een uusi softa, joka on tehty poistamaan nykimisongelmaa.

Ja tämä on faktatietoa, koska ko. päivitys tehtiin 1.8 farkkuuni ja bensakulutus laski selkeästi.

• Taas kerron

ilmeisesti ongelma ei ole kovin yleinen, koska monet eivät millään tahdo usko, että 6:n voi todellakin olla melkoinen syöppö!

• 56852
        Taas kerron kirjoitti:

ilmeisesti ongelma ei ole kovin yleinen, koska monet eivät millään tahdo usko, että 6:n voi todellakin olla melkoinen syöppö!

Entinen mazda6 1.8 farkku tosiaan vei 8.4-8.7 litraa satasella sekalaisessa ajossa.Itse en halua erotella maantie ja kaupunkikulutusta erikseen vaan koska kaikilla tulee varmaankin kumpaakin ajoa niin keskikulutus on lähellä totuutta mitä auto kuluttaa. Nykyinen autoni on 60hv tehokkaampi kuin entinen mazda6 1.8 ja samanpainoinen mutta vie n.8.2-8.5 litraa satasella ja raskaammalla kaasujalalla mistä moinen johtuu en tiedä,mutta voisko turbo tehdä siitä taluodellisen tehoon nähden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2258
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1863
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1520
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      23
      1507
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1234
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      181
      1167
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1110
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1084
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe