Mites kitkat toimii etelän jäällä?

osssss

Hiljaa vissiin ajellaan?

13

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulkee jos pääsee

      siinähän ne toimii missä Tourankin.

    • Vesiliirtoa

      Vielä ei oo jäätä täällä. Vesikelit.

    • mr nastanen

      Eihän mitkään kitkarenkaat ainakaan etelä-suomessa toimi.. Etelässä ajellaan nastarenkailla, sehän on päivänselvä asia.

      Kitkoja käyttävät niin sanotut kitkaspedet eli keskimääräistä huomattavasti tyhmemmät kuskit.

      Kitkarenkaita käyttävät autoilijat eivät ole pelkästään riskitekijöitä, vaan yleisiä naurun aiheita.

    • isiisukki

      Isit ajelee hiljaa vaan.

      • osssss

        Parempi niin..


    • ei tietoa, ei tarvet

      Ei täällä ihmisten ilmoilla jääteillä ajella. Joten ei renkaiksikaan kannata valita kiillotetulle jäälle/luistinradalle soveltuvia, mutta kovin lyhytikäisiä & asvaltoituja teitä tuhoavia jyrsimiä.

      Etenkin, kun ne jyrsimet ovat ikääntyneinä melkoisen liukkaat, kun asvaltin tai kivikadun pinta vetää huurteeseen. Eihän ne jyrsimien metalliryynit kiveen pysty, ainakaan pari talvea käytetyissä renkaissa, ryynien kuluttua pyöreäpäisiksi. Päinvastoin, tuntuvat enemmänkin heikentävän pitoa, kun osa auton painosta on niiden liukkaiden "pallopäiden" varassa.

      • buaaahhhh

        Kevyt on sinulla auto jos pelkkien nastojen varassa kulkee. Melkoinen spede olet ...


      • Faktaa välillä

        Heh, jaksat toitottaa tuota samaa jargoniaa...

        Nastat ovat kitkoja selvästi parempia kaikissa liukkaissa olosuhteissa, kaikissa. Siitä ei ole epäselvyyttä. Erityisen hyviä juuri kitkojen tamppaamissa ja kiilloittamissa lumipinnoilla sekä jääpinnoilla, mutta myös normaalitalvisillä teillä. Sulalla tiellä tilanne tasoittuu hieman, mutta märkä sula asfaltti ei ole kitkoille hyvä sekään.
        Nastarenkaatkin toki kuluu, mutta nastojen pitokyky säilyy ihan hyvänä ainakin 3-4 vuotta täällä pk-seudulla ja Helsingissä. Ajomäärästä tietysti riippuen. Tuon ikäiset talvirenkaat ovatkin sitten jo siinä ja siinä pitäisikö vaihtaa. Olenkin vaihtanut auton mukana nastat tuon ikäisinä, eikä niissä nastat ole olleet pyöristyneitä tai muutenkaan silmin nähtävissä kuluneet loppuun.
        Kitkathan ovat tuona aikana kuluneet huomattavasti enemmän, kitkojen pehmeämpi kumi kuluu nopeasti, eli ovat myös tuonikäisenä jo vaihtokuntoisia.


      • Pertti Mela
        Faktaa välillä kirjoitti:

        Heh, jaksat toitottaa tuota samaa jargoniaa...

        Nastat ovat kitkoja selvästi parempia kaikissa liukkaissa olosuhteissa, kaikissa. Siitä ei ole epäselvyyttä. Erityisen hyviä juuri kitkojen tamppaamissa ja kiilloittamissa lumipinnoilla sekä jääpinnoilla, mutta myös normaalitalvisillä teillä. Sulalla tiellä tilanne tasoittuu hieman, mutta märkä sula asfaltti ei ole kitkoille hyvä sekään.
        Nastarenkaatkin toki kuluu, mutta nastojen pitokyky säilyy ihan hyvänä ainakin 3-4 vuotta täällä pk-seudulla ja Helsingissä. Ajomäärästä tietysti riippuen. Tuon ikäiset talvirenkaat ovatkin sitten jo siinä ja siinä pitäisikö vaihtaa. Olenkin vaihtanut auton mukana nastat tuon ikäisinä, eikä niissä nastat ole olleet pyöristyneitä tai muutenkaan silmin nähtävissä kuluneet loppuun.
        Kitkathan ovat tuona aikana kuluneet huomattavasti enemmän, kitkojen pehmeämpi kumi kuluu nopeasti, eli ovat myös tuonikäisenä jo vaihtokuntoisia.

        "Nastat ovat kitkoja selvästi parempia kaikissa liukkaissa olosuhteissa, kaikissa."

        Kyllä. Uutena. Ensimmäisen 10 000 km:n jälkeen erot tasoittuvat ja kitkarengas pitää jopa hieman paremmin mm. paljaalla jäällä. Ongelma on siinä, että nastat kuluvat, pyöristyvät ja niiden ulkonema pienenee käytön myötä. Siksi pito heikkenee. Kitkarenkaan ominaisuudet taas eivät muutu pienen kulumisen seurauksena juuri lainkaan.


      • pallopää kuurapoika
        Pertti Mela kirjoitti:

        "Nastat ovat kitkoja selvästi parempia kaikissa liukkaissa olosuhteissa, kaikissa."

        Kyllä. Uutena. Ensimmäisen 10 000 km:n jälkeen erot tasoittuvat ja kitkarengas pitää jopa hieman paremmin mm. paljaalla jäällä. Ongelma on siinä, että nastat kuluvat, pyöristyvät ja niiden ulkonema pienenee käytön myötä. Siksi pito heikkenee. Kitkarenkaan ominaisuudet taas eivät muutu pienen kulumisen seurauksena juuri lainkaan.

        Jospa Mela tutkisi nykyisiä nastoja ihan silmällä ja sen jälkeen miettisi kuinka ne saa pyöreäpäisiksi. Kumi kuluu nopeammin kuin kovapala nastassa, joten kyllä ne sieltä pilkistää vielä 10tkm jälkeenkin.
        Mistä nämä kuurapojat ja vastaavat keksivät nuo huimat teoriansa?


      • Faktaa välillä
        Pertti Mela kirjoitti:

        "Nastat ovat kitkoja selvästi parempia kaikissa liukkaissa olosuhteissa, kaikissa."

        Kyllä. Uutena. Ensimmäisen 10 000 km:n jälkeen erot tasoittuvat ja kitkarengas pitää jopa hieman paremmin mm. paljaalla jäällä. Ongelma on siinä, että nastat kuluvat, pyöristyvät ja niiden ulkonema pienenee käytön myötä. Siksi pito heikkenee. Kitkarenkaan ominaisuudet taas eivät muutu pienen kulumisen seurauksena juuri lainkaan.

        Ei pidä paikkaansa.
        Toki nastatkin kuluvat, mutta ne eivät pyöristy eikä juuri ulonemakaan muutu. Ja varsinkaan vielä 10.000 km jälkeen ei käytännössä huomaa muutoksia.
        10.000 tarkoittaa muuten useilla lähes kahden talven ajoja, kun keskimäärin Suomessa ajetaan noin 17.000 km/vuosi. Suurin osa ajoistahan ajetaan kesärenkailla.

        Silmämääräisiä eroja nastoissa en juuri ole huomannut edes 3-4 vuotta vanhoissa talvirenkaissa, kuten edellä kirjoitinkin.

        Kitkathan kuluvat nopeammin pehmeän kumimateriaalin vuoksi. Kitkojen ominaisuudet muuttuvat kyllä kulumisen vuoksi. Tietysti heikkeneminen ei ehkä tunnu yhtä helposti kuin nastoilla, koska lähtötasokin on nastoihin verrattuna selvästi heikompi. Voin hyvin kuvitella 4-5 vuotiaiden nastojen olevan jo heikompiakin kuin uudet tai ehkä jopa vuodenkin vanhat huippukitkat.


      • kuurankukkaset
        buaaahhhh kirjoitti:

        Kevyt on sinulla auto jos pelkkien nastojen varassa kulkee. Melkoinen spede olet ...

        Ja asfaltti niin pirun kovaa ettei nasta pure siihen, kuluttaa sen kyllä jo viikossa urille, mutta ei pure, eihän?


    • nastat on kaljut

      Mää laitan jäärata renkaat alle sen jälkeen pitää kurvissa kun kurvissa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      662
      4906
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3529
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      155
      3268
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2518
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2339
    6. 257
      1923
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe