roaccutan vs. isotretinoin

zöhjöö

juups eli kävin ihotautilääkärillä, että saisin roaccutan -kuurin, mikä mulle oli tarkotuskin antaa ja jota oma lääkärini suositteli, mutta ihotautilääkäri antoikin minulle isotretinoin ratiopharm -kuurin. eli mitähän eroa noilla on? onko roaccutan vahvempi vai mikä? koska toi isotretinoin ei maksa kuin noin 30€ paketti (100kpl) ja sama määrä roaccutania maksaa noin 100€...eli kai niillä nyt jotain eroa on? (ei tullu mieleen kysästä asiasta lääkäriltä) =)

13

10054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neenu

Hei!
      Ne ovat aivan samaa ainetta eri nimellä. Roaccutan oli pitkään ainut markkinoilla oleva tälläinen lääke, koska jollakin kai saksalaisella lääkefirmalla oli siihen patentti. Sen jälkeen kun patentti meni umpeen on tullut markkinoille ainakin tämä yksi niin kutsuttu rinnakkaislääke Isoretinoin ratiopharm.

Onneksi! sillä sen hintahan on laskenut nyt reippaasti alle Roaccutanin. Kaikkien kannattaisikin pyytää tätä apteekista, sillä apteekki voi aina asiakkaan pyytäessä vaihtaa lääkkeen halvempaan rinnakkaislääkkeeseen vaikka lääkäri olisikin määrännyt kalliimpaa.

Roaccutan on niin tunnettu lääke, varmaan kun se oli niin pitkään ainoa, että siitä nimestä on tullut vähän jo niin kuin yleistermi kaikille
      muillekin samaa ainetta sisältäville lääkkeille.

Hyvä että lääkärisi on siis ajantasalla ja osasi määrätä sinulle Isoretinoin Ratiopharmin. Säästät vain selvää rahaa.

• tuuli

Mullakin oli sellanen käsitys että noi valmisteet ovat vaihtokelpoisia, mutta eivät olekaan. Olen apteekissa töissä ja tsekkasin koneelta, niin Roaccutanille ei näyttänyt olevan vaihtokelpoisia rinnakkaistuotteita.. Eli lääkärin on kirjotettava sitä Isoretinoin Ratiopharmia, jos sitä haluaa, koska apteekissa Roaccutania ei voi (enää?) vaihtaa valvempaan. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta näin ainakin meiän kone ilmoitti.

• Neenu
        tuuli kirjoitti:

Mullakin oli sellanen käsitys että noi valmisteet ovat vaihtokelpoisia, mutta eivät olekaan. Olen apteekissa töissä ja tsekkasin koneelta, niin Roaccutanille ei näyttänyt olevan vaihtokelpoisia rinnakkaistuotteita.. Eli lääkärin on kirjotettava sitä Isoretinoin Ratiopharmia, jos sitä haluaa, koska apteekissa Roaccutania ei voi (enää?) vaihtaa valvempaan. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta näin ainakin meiän kone ilmoitti.

Tottahan tuo tosiaan lienee, että niitä ei voikaan apteekissa enää vaihtaa. Eli pitäisi sitten katsoa, että lääkäri määrää sitä halvempaa jos haluaa.

kiitos kojauksesta!

• uusi juttu

Olen syönyt ruaccutanin jo kaksi kertaa, ja taas on finnejä. En haluaisi enää ruaccutania, koska se on niin kivulias.

Voisitko kirjoittaa tänne kokemuksia siitä kuurista. Tietäisi vähän millainen se on. Tuleeko kipuja niveliin, masentaako, kuinka nopeasti se tehoaa, yms.

En ollut koskaan ko. uudesta lääkkestä kuullutkaan. Aika halpakin vielä...

• kokemuksia

Nimimerkki "uusi juttu"..voitko kertoa millä lailla Roaccutan oli sinulle kivulias?

Mä söin sitä 3 kuukautta ja ainoat haittavaikutukset olivat huulten ja nenän limakalvojen kuivuminen. Kasvojen iho kuivui vain vähäsen, ei siis hilseillyt pahasti (niin kuin saattaa käydä). Mitään masennusta en huomannut, päinvastoin. Mieliala sen ku parani sitä mukaa, kun lääke tehosi ja finnit vähenivät.

Välillä kuurini aikana mulla esiintyi epämääräisiä kipuja tai ehkä enemmänkin vihlaisuja kyljissä, mutta tuskin kyseessä oli mitään vakavampaa, enkä todellakaan tiedä johtuiko se Roaccutanista vai jostain muusta.

Roaccutaniin on tosiaan olemassa rinnakkaislääkkeitä, joiden vaikuttava aine on täysin sama, mutta hinta on alhaisempi.

• uusi juttu

Minua lääke ei masentanut. Vaan alaraajojen kivut kummallakin kerralla olivat aikamoiset. Ekalla kerralla tuntui kuin olisi laitettu kuminauhat reisien ympärille. Tuntui siltä kuin verenkierto olisi estynyt.

Toisella kerralla polvien nivelet oli tosi kipeät. Kaikki kiertoliikkeet polvissa oli yhtä tuskaa. En edes älynnyt yhdistää sitä lääkekuuriin. Kävin kolmella lääkärillä polvien takia, jopa mangneettikuvassa asti. Polvien tutkiminen vei yli 800 €. Sitten syyksi löytyi lääkekuuri. Arvatkaa ottiko päähän.... tuskat loppui kuukaudessa kun lopetin lääkekuurin.

Et' silleen, tuli aikamoisen kallis finnihoito!

• asdlfmaösl

Söin noin vuosi sitten tuon halvemman, eikä auttanut yhtään mitään. Nyt on roaccuttan, eikä kyllä tunnu auttavan tämäkään. Nyt on pari kuukautta takana ja pahenee vaan.

Jos ei tämäkään kuuri auta niin en tiedä sitten mikä auttaisi, paitsi itsari.

• syystä

Olen nyt kotona etten pysty asiaa tarkistamaan.
        Mutta muistaakseni vaihto ei ole mahdollista siitä syystä että roaccutania on ainoastaan 100kpl pakkauksia ja näissä feikeissä on koko 50 kpl.

• vaihtokielto
        syystä kirjoitti:

Olen nyt kotona etten pysty asiaa tarkistamaan.
        Mutta muistaakseni vaihto ei ole mahdollista siitä syystä että roaccutania on ainoastaan 100kpl pakkauksia ja näissä feikeissä on koko 50 kpl.

Isotretinoin Alpharmaa löytyy 100 kapselin paketti sekä 10 mg:n että 20 mg:n vahvuutta.

Isotretinoin Ratiopharmaa löytyy 50 kapselin paketti 10mg:n ja 20 mg:n vahvuuksilla.

Ja Roaccutania 100 kapselin paketit 10mg:n ja 20mg:n vahvuuksilla.

Itse olen olettanut, että Roaccutan kuuluisi vaihdon piiriin, mutta tarkisin asian Terveysportin kautta Pharmaca Fennicasta, ja siellä todellakin on, että Roaccutan ei kuulu geneerisen substituution piiriin. (Kuten ei näytä kuuluvaan mikään isotretinoiini-valmisteista).

Minkäköhän takia asia on muuttunut? Alpharman valmistehan olisi periaatteessa vastaava Roaccutanille pakkauskokonsa ja vahvuutensa puolesta.

• kokemustalöytyy

En suosittele tuota halppis versiota! roaccutanilla se akne lähtee. Eivät ole täysin samaa tavaraa!

• kokemusta myös

Minulle määrättiin Roaccutan mutta vaihtoivat tuon apteekissa Isotretinoin Actavis nimiseen valmisteeseen, joka siis kuulemma sisältää aivan täysin samat aineet kuin Roaccutankin. Ja 100 kapselin paketin sain kerralla. Tehosta en osaa vielä sanoa kun en ole kuuria aloittanut, mutta ei näillä rinnakkaislääkkeillä ja varsinaisella Roaccutanilla ole apteekin mukaan mitään muuta eroa kuin nimi.

• apteekin täti

Roaccutanin vaikuttava aine on isotretinoiini eli aivan sama joka on kaikissa näissä vaihtokelpoisissa vailmisteissakin, eli esimerkiksi Actaviksen, Ratiopharmin tai Orifarmin valmisteissa. Sama vahvuus, sama vaikutus. Apuaineissa voi olla eroja, niillä ei ole vaikutusta lääkkeen tehoon.

• darse

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe