Offsetit Volvo 740...960..90-sarja, apua?

rengasprobleema

Kysymys takaveto-Volvojen rengastuntijoille. Iso kiitokseni, jos joku osaa auttaa.

Minulle on 25 vuoden aikana kertynyt iso pino vanteita 740...940...S90 -sarjojen Volvoihin. Jossain vaiheessa ovat varhaisimmat 740-//940-sarjalaisteni teräsvanteet menneet sekaisin vuosimallien 1995...1998 eli 960-//90-saralaisteni teräsvanteiden kanssa. Nastarengassarjoissakin nyt on sekoittuneina kahta eri offsetia sekaisin, yksissä ja samoissa 4 renkaan seteissä.

Osassa teräsvanteita on ulomman kehän rei'itys pyöreillä rei'illä, osassa puolestaan rei'itys on pitkulaisilla rei'illä. Kertooko tuo rei'ityksen muoto mitään vanteen offsetista? Minulla yhä on koskemattomana 1995-mallisen 960:n eli 90-sarjan ensiversion alkuperäinen vararengas, ja sen vanteessa ullkokehän rei'itys on pyöreä. Sitten taas, vuotta uudemman eli vuoden 1996-mallisen 960:ni teräsvanteiden ulommainen rei'itys on pitkulainen.

Vanteiden stanssauksista en osaa tulkita, mikä kertoisi vanneulkoneman eli offsetin. Miten tuon ulkoneman, offsetin voisi maalaiskonstein mitata?

Kiitos hälle, joka osaa auttaa.

4

1704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsi ET

      Etsi vanteesta ET-luku. Se kertoo offsetin. Esim. ET30 tarkoittaa, että vanteen kiinnityslaippa on 30mm vanteen keskilinjaa ulompana, eli vanteen keskilinja on siirtynyt sisäänpäin autoa kohti. Offset voi olla myös negatiivinen, joloin vanne siirtää renkaita autosta pois päin.

      • rengasprobleema

        Kiitos kommentista.

        Netistä löytyikin useampi sivusto, joilla oli offset-arvoja noille vanteille, eli
        940 ET25 ja
        960 vm. 1995->//90 ET43.

        Valitettavasti, en vanteitteni merkinnöistä osaa lukea tuota arvoa eli merkintää. Vanteet ovat niitä Volvon originaaleja, mustia Italiassa valmistettuja.

        Täytynee nakata vanteita takapaksiin ja käydä rengasliikkeessä kysymässä. Harmittaa, kun muutama talvi sitten ostamani tuliterät Continental Vikingit ilmeisesti ovat sekavanteilla, ja siitä ei kyllä ajettavuuden kannalta hyvä seuraa. 90-sarjan Volvossa kun 940:n offsetilla saattaa renkaan ulkoreuna napata lokarin kaareen kiinni, ainakin jos ajaa kuormalla ja vauhdilla isompaan heittoon eli tenttuun.

        Eräällä sivustolla oli mainittu, että 940-sarjassakin vuosimallista 1996 olisi ET43. Eli vanneulkonema olisi sama kuin 960 vm. 1995->//90:ssä sekä 850//70-sarjojen Volvoissa. Tuo oli minulle yllättävä tieto. Olen aina luullut, että 940:ssä alusta [raideleveys] pysyi muuttumattomana mallisarjan loppuun asti.


      • etsi ET
        rengasprobleema kirjoitti:

        Kiitos kommentista.

        Netistä löytyikin useampi sivusto, joilla oli offset-arvoja noille vanteille, eli
        940 ET25 ja
        960 vm. 1995->//90 ET43.

        Valitettavasti, en vanteitteni merkinnöistä osaa lukea tuota arvoa eli merkintää. Vanteet ovat niitä Volvon originaaleja, mustia Italiassa valmistettuja.

        Täytynee nakata vanteita takapaksiin ja käydä rengasliikkeessä kysymässä. Harmittaa, kun muutama talvi sitten ostamani tuliterät Continental Vikingit ilmeisesti ovat sekavanteilla, ja siitä ei kyllä ajettavuuden kannalta hyvä seuraa. 90-sarjan Volvossa kun 940:n offsetilla saattaa renkaan ulkoreuna napata lokarin kaareen kiinni, ainakin jos ajaa kuormalla ja vauhdilla isompaan heittoon eli tenttuun.

        Eräällä sivustolla oli mainittu, että 940-sarjassakin vuosimallista 1996 olisi ET43. Eli vanneulkonema olisi sama kuin 960 vm. 1995->//90:ssä sekä 850//70-sarjojen Volvoissa. Tuo oli minulle yllättävä tieto. Olen aina luullut, että 940:ssä alusta [raideleveys] pysyi muuttumattomana mallisarjan loppuun asti.

        Offsetin voi mitata itsekin. Ohjeet löytyy netistä:
        http://www.vannehaku.fi/forum/threads/id/18/

        ET:n mittaaminen, mikäli ET ei lue vanteessa

        Voit mitata ET:n seuraavalla tavalla: Mittaa seuraavat mitat A ja B vanteistasi, eli
        A = kiinnityspinnasta vanteen takareunaan
        B = kiinnityspinnasta vanteen etureunaan
        Apuna kannattaa käyttää jotain suoraa laudanpätkää kuvan osoittamalla tavalla:
        http://www.vannehaku.fi/site_media/info/ET_mittaus.png

        A:sta ja B:stä voidaan laskea ET seuraavalla kaavalla: ET = (A-B) / 2

        Ylläolevassa esimerkissä A = 146 mm, B = 56 mm, tästä saadaan:
        ET = (146-56)/2 = 45mm


      • rengasprobleema
        etsi ET kirjoitti:

        Offsetin voi mitata itsekin. Ohjeet löytyy netistä:
        http://www.vannehaku.fi/forum/threads/id/18/

        ET:n mittaaminen, mikäli ET ei lue vanteessa

        Voit mitata ET:n seuraavalla tavalla: Mittaa seuraavat mitat A ja B vanteistasi, eli
        A = kiinnityspinnasta vanteen takareunaan
        B = kiinnityspinnasta vanteen etureunaan
        Apuna kannattaa käyttää jotain suoraa laudanpätkää kuvan osoittamalla tavalla:
        http://www.vannehaku.fi/site_media/info/ET_mittaus.png

        A:sta ja B:stä voidaan laskea ET seuraavalla kaavalla: ET = (A-B) / 2

        Ylläolevassa esimerkissä A = 146 mm, B = 56 mm, tästä saadaan:
        ET = (146-56)/2 = 45mm

        Kiitos vielä kommentista ja neuvoista

        Tulipa idiootti olo. Siinähän se vanneulkonema on mainittu vanteen naamapuolella kiinnityspinnassa, muodossa
        pultti X jako X offset.

        Harmisti vain, korkkaamattomat ContiVikingit sattuvat olemaan "väärän" autoni vanteilla. Tuosta rengasmallista aiemmat kokemani ovat, että ajomukavuus on hyvä, samoin pitkittäispito jäällä. Mutta irtolumessa kuvio tukkoontuu. Ja alkaa sivuttaissuunnassa sortamaan sekä viettämään herkemmin kuin nokialainen.

        Helppohan tuo ET25:n ja ET43:n eroavuus oli mitata metrimitallakin ja laudanpätkällä.

        Jaamuuten, sivuhuomiona:
        Kokeeksi tuli ajelluksi nastoitetulla Kelly Ice -rengasmallilla. Teki 90-sarjan Volvon, vm. 1997-1998, ohjauksesta huteran ja huojakan, eli pilasi erittäin hyvin ajokäyttäytyvää autoa. Ja, jo pelkästään pitkittäispito talven ensikuurissa on lähes luokaton.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe