Offsetit Volvo 740...960..90-sarja, apua?

rengasprobleema

Kysymys takaveto-Volvojen rengastuntijoille. Iso kiitokseni, jos joku osaa auttaa.

Minulle on 25 vuoden aikana kertynyt iso pino vanteita 740...940...S90 -sarjojen Volvoihin. Jossain vaiheessa ovat varhaisimmat 740-//940-sarjalaisteni teräsvanteet menneet sekaisin vuosimallien 1995...1998 eli 960-//90-saralaisteni teräsvanteiden kanssa. Nastarengassarjoissakin nyt on sekoittuneina kahta eri offsetia sekaisin, yksissä ja samoissa 4 renkaan seteissä.

Osassa teräsvanteita on ulomman kehän rei'itys pyöreillä rei'illä, osassa puolestaan rei'itys on pitkulaisilla rei'illä. Kertooko tuo rei'ityksen muoto mitään vanteen offsetista? Minulla yhä on koskemattomana 1995-mallisen 960:n eli 90-sarjan ensiversion alkuperäinen vararengas, ja sen vanteessa ullkokehän rei'itys on pyöreä. Sitten taas, vuotta uudemman eli vuoden 1996-mallisen 960:ni teräsvanteiden ulommainen rei'itys on pitkulainen.

Vanteiden stanssauksista en osaa tulkita, mikä kertoisi vanneulkoneman eli offsetin. Miten tuon ulkoneman, offsetin voisi maalaiskonstein mitata?

Kiitos hälle, joka osaa auttaa.

4

1876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsi ET

      Etsi vanteesta ET-luku. Se kertoo offsetin. Esim. ET30 tarkoittaa, että vanteen kiinnityslaippa on 30mm vanteen keskilinjaa ulompana, eli vanteen keskilinja on siirtynyt sisäänpäin autoa kohti. Offset voi olla myös negatiivinen, joloin vanne siirtää renkaita autosta pois päin.

      • rengasprobleema

        Kiitos kommentista.

        Netistä löytyikin useampi sivusto, joilla oli offset-arvoja noille vanteille, eli
        940 ET25 ja
        960 vm. 1995->//90 ET43.

        Valitettavasti, en vanteitteni merkinnöistä osaa lukea tuota arvoa eli merkintää. Vanteet ovat niitä Volvon originaaleja, mustia Italiassa valmistettuja.

        Täytynee nakata vanteita takapaksiin ja käydä rengasliikkeessä kysymässä. Harmittaa, kun muutama talvi sitten ostamani tuliterät Continental Vikingit ilmeisesti ovat sekavanteilla, ja siitä ei kyllä ajettavuuden kannalta hyvä seuraa. 90-sarjan Volvossa kun 940:n offsetilla saattaa renkaan ulkoreuna napata lokarin kaareen kiinni, ainakin jos ajaa kuormalla ja vauhdilla isompaan heittoon eli tenttuun.

        Eräällä sivustolla oli mainittu, että 940-sarjassakin vuosimallista 1996 olisi ET43. Eli vanneulkonema olisi sama kuin 960 vm. 1995->//90:ssä sekä 850//70-sarjojen Volvoissa. Tuo oli minulle yllättävä tieto. Olen aina luullut, että 940:ssä alusta [raideleveys] pysyi muuttumattomana mallisarjan loppuun asti.


      • etsi ET
        rengasprobleema kirjoitti:

        Kiitos kommentista.

        Netistä löytyikin useampi sivusto, joilla oli offset-arvoja noille vanteille, eli
        940 ET25 ja
        960 vm. 1995->//90 ET43.

        Valitettavasti, en vanteitteni merkinnöistä osaa lukea tuota arvoa eli merkintää. Vanteet ovat niitä Volvon originaaleja, mustia Italiassa valmistettuja.

        Täytynee nakata vanteita takapaksiin ja käydä rengasliikkeessä kysymässä. Harmittaa, kun muutama talvi sitten ostamani tuliterät Continental Vikingit ilmeisesti ovat sekavanteilla, ja siitä ei kyllä ajettavuuden kannalta hyvä seuraa. 90-sarjan Volvossa kun 940:n offsetilla saattaa renkaan ulkoreuna napata lokarin kaareen kiinni, ainakin jos ajaa kuormalla ja vauhdilla isompaan heittoon eli tenttuun.

        Eräällä sivustolla oli mainittu, että 940-sarjassakin vuosimallista 1996 olisi ET43. Eli vanneulkonema olisi sama kuin 960 vm. 1995->//90:ssä sekä 850//70-sarjojen Volvoissa. Tuo oli minulle yllättävä tieto. Olen aina luullut, että 940:ssä alusta [raideleveys] pysyi muuttumattomana mallisarjan loppuun asti.

        Offsetin voi mitata itsekin. Ohjeet löytyy netistä:
        http://www.vannehaku.fi/forum/threads/id/18/

        ET:n mittaaminen, mikäli ET ei lue vanteessa

        Voit mitata ET:n seuraavalla tavalla: Mittaa seuraavat mitat A ja B vanteistasi, eli
        A = kiinnityspinnasta vanteen takareunaan
        B = kiinnityspinnasta vanteen etureunaan
        Apuna kannattaa käyttää jotain suoraa laudanpätkää kuvan osoittamalla tavalla:
        http://www.vannehaku.fi/site_media/info/ET_mittaus.png

        A:sta ja B:stä voidaan laskea ET seuraavalla kaavalla: ET = (A-B) / 2

        Ylläolevassa esimerkissä A = 146 mm, B = 56 mm, tästä saadaan:
        ET = (146-56)/2 = 45mm


      • rengasprobleema
        etsi ET kirjoitti:

        Offsetin voi mitata itsekin. Ohjeet löytyy netistä:
        http://www.vannehaku.fi/forum/threads/id/18/

        ET:n mittaaminen, mikäli ET ei lue vanteessa

        Voit mitata ET:n seuraavalla tavalla: Mittaa seuraavat mitat A ja B vanteistasi, eli
        A = kiinnityspinnasta vanteen takareunaan
        B = kiinnityspinnasta vanteen etureunaan
        Apuna kannattaa käyttää jotain suoraa laudanpätkää kuvan osoittamalla tavalla:
        http://www.vannehaku.fi/site_media/info/ET_mittaus.png

        A:sta ja B:stä voidaan laskea ET seuraavalla kaavalla: ET = (A-B) / 2

        Ylläolevassa esimerkissä A = 146 mm, B = 56 mm, tästä saadaan:
        ET = (146-56)/2 = 45mm

        Kiitos vielä kommentista ja neuvoista

        Tulipa idiootti olo. Siinähän se vanneulkonema on mainittu vanteen naamapuolella kiinnityspinnassa, muodossa
        pultti X jako X offset.

        Harmisti vain, korkkaamattomat ContiVikingit sattuvat olemaan "väärän" autoni vanteilla. Tuosta rengasmallista aiemmat kokemani ovat, että ajomukavuus on hyvä, samoin pitkittäispito jäällä. Mutta irtolumessa kuvio tukkoontuu. Ja alkaa sivuttaissuunnassa sortamaan sekä viettämään herkemmin kuin nokialainen.

        Helppohan tuo ET25:n ja ET43:n eroavuus oli mitata metrimitallakin ja laudanpätkällä.

        Jaamuuten, sivuhuomiona:
        Kokeeksi tuli ajelluksi nastoitetulla Kelly Ice -rengasmallilla. Teki 90-sarjan Volvon, vm. 1997-1998, ohjauksesta huteran ja huojakan, eli pilasi erittäin hyvin ajokäyttäytyvää autoa. Ja, jo pelkästään pitkittäispito talven ensikuurissa on lähes luokaton.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe