Terhi Perämoottori

Valmet

Saakos näihin moottoreihin vielä varaosia?
Koskas näiden moottorien valmistus loppui?
Onko nämä vihreäkoppaset viimeisiä vaiko noi valkokoppaset?
Onko netissä räjäytyskuvia?

76

15299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha58

      ainakin käynnistyshammapyörä n.20hv. koneisiin sopiva.
      Varaosia löytynee jostain korjaamoista joiden osoitteita voisin etsiä lähiaikoina.

      Valmistus loppui n. 20v.sitten ja vihreäkoppaiset oli viimeisiä, (muuten oikein hyvin toimivia ja vähällä polttoaineella kulkevia koneita).
      "Räjäytys"kuvia en tiedä? mutta mihin niitä tarvitaan? nehän on aika yksinkertaisia perusrakenteisia.

      • Kimmo

        Helsingistä Puotila marinasta löytyy t:;mi Timo enqvist jolla on osia ja taito korjata vanhoja Terhin konrita. On ollu aikanaan niitä valmistamassakin


    • Pekpek

      Onko kellään näitä koneita olemassa?
      Taitaa olla nykyään aika vähäistä Terhi Outboard
      olemassaolo

      • terhimies

        Minulla on vihreä terhi 5hv, valkoinen 15hv ja myin jonkin aikaa sitten 3,5hv:n.


    • Petteri.J

      Olen miettinyt, että oliko Terhi perämoottorit samaa kuin Terhi veneet tarkoitan samalla tekijää
      vaikka Terhi perämoottorit teki valmet.
      Sinänsä aikakausikin sopii yhteen, koska Terhi veneitä alettiin valmistaa 70-Luvulla voi olla jopa 60-Luvullakin, mutta kuitenkin merkkejä on tehty päällekkäin Ovatko ne samaa?

      Toinen ihmettelyn kohde on se, että täällä tuhansien järvien maassa, jossa keskimäärin jokaisella on vene niin täällä ei tehdä enään perämoottoria se on kumma juttu markkinoita varmaan olisi oltaisiin vaan jatkettu Terhi perämoottorin tekoa ja kehitelty sitä. Terhi oli sinänsä hyvä moottori, jos sitä huolsi talvet niin kyllä se kesän toimi hyvin se oli todella varma ja yksinkertainen kone.

    • Tre

      Löytyykö kellään enään alle 20hv Terhin perämoottoria.

      • Johan 2

        On toki. Mulla on kaiket kesät ainoana kulkuyhteytenä mökille (saari) 5hv vihreä vesijäähdytteinen. Keväisin 2-3 vetoa riittää käynnistykseen.


      • Peräprutku
        Johan 2 kirjoitti:

        On toki. Mulla on kaiket kesät ainoana kulkuyhteytenä mökille (saari) 5hv vihreä vesijäähdytteinen. Keväisin 2-3 vetoa riittää käynnistykseen.

        Minulla oli vielä pari kesää sitten tuo 9.9 käytössä mutta kun koppa hajosi käsiin niin nyt se on siirretty odottamaan parempia aikoja.Käytin sitä vetouistelussa ja se toimi ihan kohtuullisesti kun laittoi pykälää kuumemmat tulpat.Varaosana on sitten 20 hv vastaava josta saan tuon kopan.Kone toimii hyvin kun muistaa aina ennen kauden alkua säätää katkojan kärjet kohdalleen.Pappa Tunturin kärjet saa kuulema pinellä viilauksella toimimaan Terhissäkin.
        Varaosia saa ainakin tuolta lahden ja Vääksyn väliltä olevasta purkaamosta ja sitten Keltaisessa Pörssissä näkyy joskus olevan mainontaa jostain Kuopion seudulta


      • Perämoottori
        Peräprutku kirjoitti:

        Minulla oli vielä pari kesää sitten tuo 9.9 käytössä mutta kun koppa hajosi käsiin niin nyt se on siirretty odottamaan parempia aikoja.Käytin sitä vetouistelussa ja se toimi ihan kohtuullisesti kun laittoi pykälää kuumemmat tulpat.Varaosana on sitten 20 hv vastaava josta saan tuon kopan.Kone toimii hyvin kun muistaa aina ennen kauden alkua säätää katkojan kärjet kohdalleen.Pappa Tunturin kärjet saa kuulema pinellä viilauksella toimimaan Terhissäkin.
        Varaosia saa ainakin tuolta lahden ja Vääksyn väliltä olevasta purkaamosta ja sitten Keltaisessa Pörssissä näkyy joskus olevan mainontaa jostain Kuopion seudulta

        Onko sulla toi moottori vielä ja, jos on onko se myynnissä? ja paljolla


      • peräprutku
        Perämoottori kirjoitti:

        Onko sulla toi moottori vielä ja, jos on onko se myynnissä? ja paljolla

        Hei
        Valitan,ei ole myynnissä sillä satun kerämään nurkkiin kaikenlaista vanhaa roinaa ja tämä on sentään suomalaista teollisuus historiaa.Muistan nähneeni eilen jossain ilmoituksen kahdesta 15 hv:n koneesta...oliskohan ollut tuolla osto ja myynti kanavalla tai sitten huuto.net:ssä


      • perämoottori
        peräprutku kirjoitti:

        Hei
        Valitan,ei ole myynnissä sillä satun kerämään nurkkiin kaikenlaista vanhaa roinaa ja tämä on sentään suomalaista teollisuus historiaa.Muistan nähneeni eilen jossain ilmoituksen kahdesta 15 hv:n koneesta...oliskohan ollut tuolla osto ja myynti kanavalla tai sitten huuto.net:ssä

        Hei! jos sinulle tulee vastaan n10hv terhinkone
        niin ilmoittele!


      • Peräprutku
        perämoottori kirjoitti:

        Hei! jos sinulle tulee vastaan n10hv terhinkone
        niin ilmoittele!

        Huuto.net:ssä näyttää olevan myynnissä kaksi 15 heppasta(sulkeutuu 19.12).Eikä hintakaan päätä pakota ainakaan vielä.En kyllä tiedä ovatko vihreäkoppaisia vai vanhempia.Paino ja koko ovat samat kuin 10:ssä( itseasiassa aina 20:een saakka) ja sylinteritilavuus oli muistaakseni 20:stä niin ja pakoputki ( ei mene tukkoon niin helposti kuin 10:ssä).Äänikin taitaa sitten kyllä olla kovempi.


      • perämoottori
        Peräprutku kirjoitti:

        Huuto.net:ssä näyttää olevan myynnissä kaksi 15 heppasta(sulkeutuu 19.12).Eikä hintakaan päätä pakota ainakaan vielä.En kyllä tiedä ovatko vihreäkoppaisia vai vanhempia.Paino ja koko ovat samat kuin 10:ssä( itseasiassa aina 20:een saakka) ja sylinteritilavuus oli muistaakseni 20:stä niin ja pakoputki ( ei mene tukkoon niin helposti kuin 10:ssä).Äänikin taitaa sitten kyllä olla kovempi.

        Onko 10 ja 15 niin kuin sama kone? koko luokaltaan
        se kymppi on aivan järkyttävän suuri sitten.
        tiedätkö paljonko se kone painais esim, jos joutuu
        ostamaan vähän pitemmältä ja sen pitäisi lähettää
        rahtina?

        internetissä on todella vähän juttua Terhi perämoottoreista ja siten olis hyvä, jos joku tekisi jotkut sivut tai en tiedä???


      • Peräprutku
        perämoottori kirjoitti:

        Onko 10 ja 15 niin kuin sama kone? koko luokaltaan
        se kymppi on aivan järkyttävän suuri sitten.
        tiedätkö paljonko se kone painais esim, jos joutuu
        ostamaan vähän pitemmältä ja sen pitäisi lähettää
        rahtina?

        internetissä on todella vähän juttua Terhi perämoottoreista ja siten olis hyvä, jos joku tekisi jotkut sivut tai en tiedä???

        Joo,kokoa on kyllä.Pahus minulla on jäänyt ohjekirja mökille joten joudun muistinvarassa näitä tietoja latelemaan:korjatkoon se joka tietää paremmin.Ohjekirja oli kuitenkin sama 10,15,20:llä ja 23:lla ja painokin oli 23:sta lukuunottamatta sama 33 kg.Sähkökäynnistys tuo sitten vähän lisää ja se oli saatavissa 15:ta ylöspäin.Ei tuo 33 kg ihan hirveä paino ole kun nykyinen samankokoinen Evari painaa 47?(kylläkin 4-t).Muistaakseni 10:n sylinteritilavuus oli 260 cm3 ja 15,20,23:n oli sitten jotain enemmän(näissä taisi olla sama tilavuus) ja 23:ssa pakokaasut ohjattiin potkurinnavan läpi nykykäytännön mukasesti.Niin ja ainakin edelläolevissa malleissa käytetään 2% öljyseosta bensan joukossa.Yritin kaivella vanhoja Vene lehden vertailu artikkeleita mutta en löytänyt. Sen muistan että 10:sta olivat saaneet 10.9 hepoa tehoja potkurinakselilta aikana jolloin oli harvinaista että 2 tahtiselle annetut tehot olivat tehtaan jäljiltä sitä mitä oli luvattu.Muutakin mielenkiintoista Terhissä oli: vaihteet toimivat kaasukahvasta kiertämällä,virran ulosotto ja hyvä kantokahva( Evari on tainnut kopsata kantokahvan n 25 vuotta myöhemmin mutta virran ulosotto puuttuu ainakin 2001 mallista).


      • perämoottori
        Peräprutku kirjoitti:

        Joo,kokoa on kyllä.Pahus minulla on jäänyt ohjekirja mökille joten joudun muistinvarassa näitä tietoja latelemaan:korjatkoon se joka tietää paremmin.Ohjekirja oli kuitenkin sama 10,15,20:llä ja 23:lla ja painokin oli 23:sta lukuunottamatta sama 33 kg.Sähkökäynnistys tuo sitten vähän lisää ja se oli saatavissa 15:ta ylöspäin.Ei tuo 33 kg ihan hirveä paino ole kun nykyinen samankokoinen Evari painaa 47?(kylläkin 4-t).Muistaakseni 10:n sylinteritilavuus oli 260 cm3 ja 15,20,23:n oli sitten jotain enemmän(näissä taisi olla sama tilavuus) ja 23:ssa pakokaasut ohjattiin potkurinnavan läpi nykykäytännön mukasesti.Niin ja ainakin edelläolevissa malleissa käytetään 2% öljyseosta bensan joukossa.Yritin kaivella vanhoja Vene lehden vertailu artikkeleita mutta en löytänyt. Sen muistan että 10:sta olivat saaneet 10.9 hepoa tehoja potkurinakselilta aikana jolloin oli harvinaista että 2 tahtiselle annetut tehot olivat tehtaan jäljiltä sitä mitä oli luvattu.Muutakin mielenkiintoista Terhissä oli: vaihteet toimivat kaasukahvasta kiertämällä,virran ulosotto ja hyvä kantokahva( Evari on tainnut kopsata kantokahvan n 25 vuotta myöhemmin mutta virran ulosotto puuttuu ainakin 2001 mallista).

        onko kympistä pienempi 8hv vaiko hyppääkö se siihen 5 heppaseen. jaa onko terhissä tosiaan kaasussa vaihde nyt vasta kuulin ekan kerran
        pystyyköhän sitä muuttamaan ja onko se kestävä?


      • Peräprutku
        perämoottori kirjoitti:

        onko kympistä pienempi 8hv vaiko hyppääkö se siihen 5 heppaseen. jaa onko terhissä tosiaan kaasussa vaihde nyt vasta kuulin ekan kerran
        pystyyköhän sitä muuttamaan ja onko se kestävä?

        On tuo kaasu/vaihde yhdistelmä ainakin meillä kestänyt vuodesta 79 asti ja on se käytössä myös tuossa 20 heppasessa. Isommissa ei varmaankaan ole. En ymmärrä miksi sitä pitäisi muuttaa? Vihreäkoppasia koneita on ollut ainakin 3.5 ja 5 heppasena mutta tuota 8:a ei ole tainnut olla.Toisaalta valkoisia on voinut olla muitakin kokoja:ainakin olen jossain nähnyt 14 heppasen ja sitten näin jutua myös 12 hv koneesta.


      • Mulla on valkokoppanen 3hv
        Peräprutku kirjoitti:

        On tuo kaasu/vaihde yhdistelmä ainakin meillä kestänyt vuodesta 79 asti ja on se käytössä myös tuossa 20 heppasessa. Isommissa ei varmaankaan ole. En ymmärrä miksi sitä pitäisi muuttaa? Vihreäkoppasia koneita on ollut ainakin 3.5 ja 5 heppasena mutta tuota 8:a ei ole tainnut olla.Toisaalta valkoisia on voinut olla muitakin kokoja:ainakin olen jossain nähnyt 14 heppasen ja sitten näin jutua myös 12 hv koneesta.

        varaston perillä multa löytyy toi valkokoppanen 3hv. Minä olen kuullut, että olis aikoinaan ollut 12hv en tiedä sitten. Selailin sivuja tossa kuukausi sitten ja huomasin englantilaisilta sivuilta, että terhi perämoottoria on viety myös ulkomaille tern merkkisenä???


      • Kapo
        Mulla on valkokoppanen 3hv kirjoitti:

        varaston perillä multa löytyy toi valkokoppanen 3hv. Minä olen kuullut, että olis aikoinaan ollut 12hv en tiedä sitten. Selailin sivuja tossa kuukausi sitten ja huomasin englantilaisilta sivuilta, että terhi perämoottoria on viety myös ulkomaille tern merkkisenä???

        Meillä on Tern 17. Se on kuulemma ollut Kanadan vientimalli, ja täysin identtinen kaksikymmpisen kanssa. Omistin aikoinaan sellaisenkin... Sähköstartti ja kaukosäädin kuuluu asiaan.


      • Peräprutku
        Kapo kirjoitti:

        Meillä on Tern 17. Se on kuulemma ollut Kanadan vientimalli, ja täysin identtinen kaksikymmpisen kanssa. Omistin aikoinaan sellaisenkin... Sähköstartti ja kaukosäädin kuuluu asiaan.

        Varmaan noita on viety Saksaankin koska ainakin minun ohjekirja oli tehty kummallakin kotimaisella kielellä ja saksaksi.Onkohan nuo Terhin muotit sitten viety lopettamisen jälkeen Neuvostoliittoon vai mistä johtuu tämä Terhin mainostaminen venäläiseksi ,on tullut vastaan joskus ennenkin ja myös näillä sivuilla.Sähköstartti on varmaan ihan ok
        yli 10 heppasessa.


      • terhimies
        Peräprutku kirjoitti:

        Varmaan noita on viety Saksaankin koska ainakin minun ohjekirja oli tehty kummallakin kotimaisella kielellä ja saksaksi.Onkohan nuo Terhin muotit sitten viety lopettamisen jälkeen Neuvostoliittoon vai mistä johtuu tämä Terhin mainostaminen venäläiseksi ,on tullut vastaan joskus ennenkin ja myös näillä sivuilla.Sähköstartti on varmaan ihan ok
        yli 10 heppasessa.

        Venäjällä tehdään ahtia (betepok), joka näyttää päällisin puolin samalta kuin terhi. Olisikohan valmet myynyt terhin piirrustukset venäjälle?


      • Anonyymi

        Kaverilla on 15 hv valkokoppainen perämoottori. Käyntihäiriöitä aika paljon, ei uskalla lähteä soutumatkaa pidemmälle.


    • masa-

      mistä terhi 5hv tulee jäähdytys vesí ulos?

      • jukka

        Kerro mullekin jos olet saanut tietää jo että mistä 5 hp terhistä tulee jäähdytysvesi ulos.


      • terhimies

        Riippuen väristä, valkokoppaiset ovat ilmajäähdytteisiä ja vihreä kusee veden ulos vähän rikiputken yläpuolelta.


    • Terhautunut

      Mulla olisi 20 heppasesta terhistäni kierrokset kateissa. Tyhjäkäynnillä saa täydet kierrokset, mutta vaihde päällä ei. Tyhjäkaynnillä käyntiääni on korkeillakin kierroksilla tasainen. Missä vika?

      Kaasari on purettu, putsattu ja kasattu -huolellisesti- vian ilmettyä. Ei auttanut. Bensan saanti ja puhtaus tarkistettu myös.

      Vika ilmeni kun koneella oli ensin kruisailtu noin tunnin verran, palattu rantaan ja hetken päästä koitettu lähteä uudelleen ajelulle (n. 2h). Vene myös nyitti itteään paljon (joku 20 vetoa) ennenkuin edes suostui käynnistymään.

      Kokemuksia, vihjeitä tai ajatuksia aiheesta?

      Lisäksi onko kellään hyviä vihjeitä tämän veijarin virittelyyn? (ikuisena optimistina uskon vian siis vielä löytyvän ja ratkeavan :)

    • Terhautunut

      Olisiko jollain sattumalta myynnissä 20hp terhiin kaukohallintalaitteita ja / tai sähkö starttia?

    • Markku.ur

      Löytyskö keltään 5hv Terhiin (vesijäähdytteinen) tota vesipumpun kumiropellin ympärillä olevaa silumiinistä kuppia .Sijaitsee alapäässä konetta ja siitä lähtee ylöspäin sellanen messinkinen putki.

    • NIfAfasasda

      Missä mahtaisi olla vika kun 14 Superissa ei vaihde toimi eteenpäin?

      Pakki kyllä toimii, mutta kun vääntää kahvaa ja vaihteen pitäisi kytkeytyä, mitään muuta ei tapahdu kuin että kierrokset nousee?

      Rikin sisällä oleva tanko nousee mun mielestä enemmän ylöspäin kuin alas (muistaakseni).

    • 23e

      Vika on todennäköisesti ohjauskahvassa. Kun otat sen hässäkän irti mikä kytkee vaihteet ja siirtää kaasua niin näet todennäköisesti vian. Itsellä on ainakin kahdesta koneesta hajonnut siten että siitä sen ohjauskahva-akselin päästä on auennut hitsaussauma niin se toimii vain toisinpäin koska toiseen suuntaan kun kiertää niin se avaa vain sitä saumaa. Syynä lienee se että se siihen on hitsattu sinkitty prikka ruostumattomalla puikolla niin se ei ole sulanut kunnolla. Helppo korjata kuitenkin. Se osa on kahdella mutterilla kiinni siinä koneen kyljessä ja sitten pitää avata sitä ohjauskahvan kiristyspulttia ja vetää sitä ulospäin niin saa sen osan helposti irti. Lisäksi pitää irrottaa ne pultti mikä menee sen tangon läpi joka lähtee rikiä alas.

      Mutta varmista nyt ensin että se pultti on piukassa ja siinä on pieni säätökin ja kannattaa kokeilla jos se auttIaisi. Mistä olet moisen koneen löytänyt?

      • NIfAfasasda

        Joo rikissähän on kahdella ruuvilla kiinni pieni luukku, jonka takaa näkyy vaihteenvalitsimen tanko ja siinä säätömutterit.

        Ostin tuon koneen muutamalla kympillä pari vuotta sitten yhdeltä kalastajalta, joka hommas pienempää ja kevyempää moottoria itselleen. Hyvin lähtee käyntiin ja muuten tosiaan pelaa hyvin.

        Tänään varmaan aloitan tutkimaan tätä hommaa tarkemmin. Kiitos 23e neuvoista!


    • 23e

      sieltä rikin sisältä olevasta luukustakin voi löytyä vastaus mutta tarkoitin sitä ohjauskahvan jatkona olevaa akselisysteemiä joka säätää kaasua ja vaihdetta

    • TERHIPOIKA

      Missä voisi olla vika terhin perämoottorissa moottori on joku 2-5hp ja valkokoppanen ja moottori ei anna kipinää kokeiltu jo monella tulpalla katsottu kopan sisälle että kaikki johdot sun muut on oikein ja ovat kuivat mutta missä vika?

      • vasaralle

        Kärjet ei avaudu.Kärkien tarkoitus on katkoa virtaapiiriä joka mahdollistaa
        puolan avulla korkeajänniteisen kipinän tulpalle,joten kärkien kunto ja
        avautuminen oikeaan välykseen on oltava oikea.Välyksen väärä suuruus
        vaikuttaa myös ennakkoon. Jos kärkiin on tullu piikki on se hiottava pois.
        Kärjen vasaran jalka,joka lepää kampiakselin epäkeskoon tarvitsee myös
        voitelua,huopaan joka voitelee epäkeskon pinnan täytyy joskus aina
        laittaa vähän öljyä,vasaran jalka kuluu muuten äkkiä ja kärjet sulkeutuu.


    • 23e

      Ota vauhtipyörä irti ja hio kärjet kun ne voi olla hapettuneet

    • teelopi

      Oisiko kellään myynnissä 5hp terhin koppaa? ja kone on vihreä, vesijäähy.

    • 23e

      Aika huonosti on tarjolla... itse olen pariin omaani laittanut valkoisen moottorikaukalon ja kopan kun niitä on huomattavasti enemmän tarjolla. mutta tuolta voisi löytyä: Hannu Urkonen 0400-578033

    • teelopi

      Oukkei kiitosta. Katkes terhistä (5hp vesi jäähy) kaasulanka / vaijeri. Otin sen irti ja kattelin se katkes vauhtipyörän lähelta eli ihan toisesta päästä. Kokeilin laittaa uutta teräslankaa siihen nii oli kyllä vähän vaikeeta, sain sen pari kertaa laitettuu että lanka liikku kun kaasukahvaa väänti niinku pitääkin.. sitten se lähti irti ja en ole enää sitä siihen saanut. teidän miten se pitää olla mutta ku jumittaa kaasu kahvaan.. jotenkin se puristus menee huonosti. pitää vielä katella sitä.

      Onko muilla ollut samaa ongelmaa?

    • jamaha

      onko 5hp virhree koppasessa vesijähy terhissä pakki? vai vain vapaa ja eteen?

      • Terhikkikö

        Ei mulla pakkia siinä ollu.


    • 23e

      Sitä on tehty ainoastaan suoravetoisena ja vapaavaihteella

    • jamaha

      joo oukkei.

    • jamaha

      Sehän ei kumminkaan "raiskaa" konetta vaikka vetää vaihde päällä käyntiin?

    • Terheillä ajanut

      No nyt pojat on kunnon aiheessa.Meillä on ollut vuosien saatossa muutamia Terhejä perheessä,Joten 5,14,15 ja 20hp koneilla on aikoinaan tullut ajettua.Eka ikioma moottori oli vitonen,jonka sain muistaakseni v.70.Valmetti ilmoitti tehot DiN hevosina;kun esim. jenkit käyttivät sae normia,joten tehojen puolesta ei terhiä tarttenut häpeillä.!4 oli tehoiltaan aivan omaa luokkaa,siis ilmoitettu reilusti alakanttiin.Kilpakoneena sitä käytettiin paljon pienimmässä eli A-luokassa.Kuten joku jo mainitsi,niin toverit itänaapurissa valmistivat kopioita ainakin 14hp mallista,saataa niitä olla muistakin.Nyt alkaa vanhan jaarittelut venymään,joten tsemppiä ja menestystä projekteihin.

      • terheillä ajanut

        Joku kysy viisheppasen jäähdytyksestä.Mulla on sellanen muistikuva,että viitonen,vaikka onkin ilmajäähdytteinen niin pakoputki olisi jäähdytetty vedellä.Jos jäähdytys ei toiminut niin moottori takimmaiset kumityynyt irtosivat vulkanoinnista lämmön takia.Voi olla että muistan väärin ta sekoitan johonkin toiseen moottoriin.


    • -Mika-

      Vitonen on vesijäähdytteinen, ainakin se vihreä vitonen. Muissa on kuvaamasi kaltainen järjestely.
      Mulla on vihreä 4,5 heppanen. Se on ilmajäähdytteinen sylinterin osalta, mutta vesijäähdytteinen pystyputken osalta. Jos vesijäähdytys ei toimi, niin ei kone lähde kuumana käyntiin. Siinä osasyy terhin huonoon maineeseen...

    • jalle

      Semmonen kysymys olisi, eli minulla on vesijäähdytteinen vihreä koppainen 5hp terhi. Ja kun vaihdoin peräöljyt ekan kerran ne olivat ruskeat. Sitten avasin perän koska vesipumpun siipipyörä oli jumissa, ja nyt kävin sillä vesillä .Sitten katoin perä öljyjä nii ne olivat vaaleat eli vettä oli päässyt sisään.

      Sitä mietin kun sen perän avasin kun se vaihde keppi mikä menee potkurin luokse , nii se reikä siinä mistä se menee potkuri rattaisiin on suora kontakti veteen. eli sen vaihde kepin pääsä on valkea osa niin niitten tiivisteittenkö pitäisi pitää se vesi poissa?! kun pakoputken kautta sinne vettä pääsee?

    • jalle

      Eli vamraan potkuriakselin stefat mennyt, ei kai suurempaa. kun eihän se voi muualta vuotaa jos ei ole itse perässä vaurioita?

    • -Mika-

      Nyt täytyy sanoa, että en muista kuinka se vaihdeakselin tiivistys siihen perään on tehty. On jo jokunen vuosi, kun tuon omani siitä kohtaa avasin.

      Perään voi mennä vettä kolmesta paikasta: Potkuriakseli, pystyakseli ja vaihde"akseli".

    • jalle

      Kiitosta nopeasta vastauksesta! Nii totta unohdin sanoa ne kun ne on niin olennaisia, Mutta totta.

      Nehän kaikki on kuitenki paikattavissa. jos joku niista vuotaa, epäilen omassa koeessa että vaihde akseli vuotaa.

    • jalle

      Tuli sitten ajettua 7km maidon värisillä peräöljyillä. Mutta eikös "vettyneet" peäöljyt vaikuta sillä tavalla

      -Korroosio
      -pakkasilla jäätyy, vaurioittaa perää jopa halkaisee

      Onko muita vaikuttavia asioita?

      Ja vettä todennäköisti pääsi ajon aikana itse peräöljyihin koska stefat on mennyt vaihdeakselista. kun olin paikoillaan nii tuli vaaleaa öljyä pintaan.

      Oliko mahdollista haittaa koneelle tästä ajelusta? Koneena 5hp vesijäähy terhi.

    • Terheillä ajanut

      Ei tommonen vahinkoa tee,niillä on ajettu joskus pitkiäkin aikoja vettisillä öljyillä.Lasket vaan ne pois ja vaihdat sen siirtäjän tangon stefan.Jos sulla on paineilmaa käytössä voit puhaltaa siitä ylemmästä,eli tarkistus reiästä,mutta ei se ole välttämätöntä.

      • jalle

        Oukkei, pitää käydä tänään terhi pois rannalta ja vaihtaa stefat ja öljyt.
        Olen huomannut semmosen asian ku itellä on suomi soutu-vene. Niin siinä oon terhiä pitänyt ja siinä on ollut semmosia ongelmia kun esim menee uisteluvauhtia ja tekee vähänkin jyremmän käännöksen nii kone sammuu. Toinen on sitten että veneen perässä tulevat aallot eivät ole aallot vaan kuin vesi "ryöppyäisi" ja maksimi km/h puhelimen GPS: ään on 12km/h noin. kaverilla on tasaperä lohi vene ajattelin että pakko terhiä on siinä kokeilla ja sitten käytiin sillä ajelemassa.
        Aallot tulee niinkun pitääkin! eikä ryöpytä vettä niinkuin soutu-veneesä.
        Ja uisteluvauhti pyörii eikä sammu vaikka laittaa koneen ihan linnkuun.
        Syy tähän on varmasti perämoottorin asento, kokse soutu-veneessä se oli taka kenossa. Sillä moottorin asennon säätäjällä mikä se nyt onkaan niin kun laitto yhdenkin pykälän ylöspäin että moottori on pystysuoremmassa niin vene hörppää. ja lohi veneellä maksimi nopeus on 12km/h vaikka vene on paljon painavampi. Ja lohi veneessä mootorin asento oli suorassa.
        pitää myydä pois soutu-vene ja ostaa tasaperä!


    • puuna

      Terhin kaasari vuotaa yliputki letkusta vain kuin kone on täydellä kaasulla? onko neula venttiillissä kenties häikkää? jäähytys makeavesi.

    • Valkonen terhi

      Miten kova homma on irrottaa terhista 20hp vauhtipyörä? Kipinä hukkunut 7-8vuoden seisotuksen aikana. Kyselen ekana neuvoja ja sit rupeen purkaan...

    • Anonyymi

      Mistäköhän kannattais etsiä 3 hp valkoinen terhi kaasarin kohon kuppia?

      • Minulla on joutavana 3 hp:n kaasarin kuppi,halkaisija n.50 mm. Puh. 0400 935744.


      • Anonyymi
        raatailija kirjoitti:

        Minulla on joutavana 3 hp:n kaasarin kuppi,halkaisija n.50 mm. Puh. 0400 935744.

        Minulla on jouten 3,5 terhin ehjä tecumseh moottori, alakerta ,siis potkurin akseli puuttuu, saa edullisesti.


    • Anonyymi

      Nostetaan vanhaa keskustelua.

      Muuton yhteydessä tuli 2kpl Terhin 5hp valkokoppaisia (ilmajäähy?) ja Lohi vene. Ainakin toinen motti on laskettu suoraa käytöstä paikoilleen n. 15 vuotta sitten. Millaista huoltoa tollaseen pitäisi alkaa tehdä jos meinaa pitää köyttökuntoisena vielä pitkään?

      • Anonyymi

        Terhi 5hp valkokoppaisen huolto-ohjeita myös kaipaisin. Käyttämättä yli 10 vuotta.


    • Anonyymi

      ONKOSESENYÖNTERRRRHONFRUKONE.

      • Anonyymi

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa!


      • Anonyymi

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa!


      • Anonyymi

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa!


      • Anonyymi

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa!


      • Anonyymi

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa!


      • Anonyymi

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa!


      • Anonyymi

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa!


      • Anonyymi

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa!


      • Anonyymi

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa!


      • Anonyymi

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa! Terhi luultavasti kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan kunto päässyt vähän romahtamaan 16 vuodessa! Terhi luultavasti kunnossa.

        Nämä viimeiset saa poistaa. Ulkomailla kirjoitettu ja s24 pyysi yritä uudestaan.


    • Anonyymi

      Mitenkä

    • Anonyymi

      Mitenkä Terhi 3hv Saa polttoaineensa, kun koneessa ei ole bensapumppua (irto tankki)... Imeekö itse käydessä ????

      • Anonyymi

        Kyllä siinä on kaasuttimen yhteydessä kalvo joka kampikammion painevaihteluiden voimalla pumppaa polttoaineen kuten esim. wartburg- autoissa aikanaan. Minulla on joutsen tuollainen Tecumseh-Terhi, vieläpä ehjä.


    • Anonyymi

      Terve terve mulla on tommonen 20hv terhin moottori. No siitä nytte termostaatti nypätty pois ja vähä fiksailua. Koho kammio putsattu ja tyhjäkäynnillä pysyy. Nytten semmonen ongelma että kun vaihteen laittaa päälle rupee kiekumaa ja ämpäristä hävis vedet.... Mistä lähtis säätämään tätä tai miten tuo ennakko toimii ilmeisesti sytytystä aikaistaa? Ja jos jollain sattuu nurkissa pyörimään startti tai tietää minkä startti käy tohon nii olisin hyvin kiitollinen. Ja kiitos jo etukäteen.

    • Anonyymi

      osia löytyy hyvin valmistus loppu 1979 vihreä koppaset viimeisiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe