Terhi Perämoottori

Valmet

Saakos näihin moottoreihin vielä varaosia?
Koskas näiden moottorien valmistus loppui?
Onko nämä vihreäkoppaset viimeisiä vaiko noi valkokoppaset?
Onko netissä räjäytyskuvia?

55

7875

Vastaukset

  • ainakin käynnistyshammapyörä n.20hv. koneisiin sopiva.
    Varaosia löytynee jostain korjaamoista joiden osoitteita voisin etsiä lähiaikoina.

    Valmistus loppui n. 20v.sitten ja vihreäkoppaiset oli viimeisiä, (muuten oikein hyvin toimivia ja vähällä polttoaineella kulkevia koneita).
    "Räjäytys"kuvia en tiedä? mutta mihin niitä tarvitaan? nehän on aika yksinkertaisia perusrakenteisia.

    • Helsingistä Puotila marinasta löytyy t:;mi Timo enqvist jolla on osia ja taito korjata vanhoja Terhin konrita. On ollu aikanaan niitä valmistamassakin


  • Onko kellään näitä koneita olemassa?
    Taitaa olla nykyään aika vähäistä Terhi Outboard
    olemassaolo

    • Minulla on vihreä terhi 5hv, valkoinen 15hv ja myin jonkin aikaa sitten 3,5hv:n.


  • Olen miettinyt, että oliko Terhi perämoottorit samaa kuin Terhi veneet tarkoitan samalla tekijää
    vaikka Terhi perämoottorit teki valmet.
    Sinänsä aikakausikin sopii yhteen, koska Terhi veneitä alettiin valmistaa 70-Luvulla voi olla jopa 60-Luvullakin, mutta kuitenkin merkkejä on tehty päällekkäin Ovatko ne samaa?

    Toinen ihmettelyn kohde on se, että täällä tuhansien järvien maassa, jossa keskimäärin jokaisella on vene niin täällä ei tehdä enään perämoottoria se on kumma juttu markkinoita varmaan olisi oltaisiin vaan jatkettu Terhi perämoottorin tekoa ja kehitelty sitä. Terhi oli sinänsä hyvä moottori, jos sitä huolsi talvet niin kyllä se kesän toimi hyvin se oli todella varma ja yksinkertainen kone.

  • Löytyykö kellään enään alle 20hv Terhin perämoottoria.

    • On toki. Mulla on kaiket kesät ainoana kulkuyhteytenä mökille (saari) 5hv vihreä vesijäähdytteinen. Keväisin 2-3 vetoa riittää käynnistykseen.


    • Johan 2 kirjoitti:

      On toki. Mulla on kaiket kesät ainoana kulkuyhteytenä mökille (saari) 5hv vihreä vesijäähdytteinen. Keväisin 2-3 vetoa riittää käynnistykseen.

      Minulla oli vielä pari kesää sitten tuo 9.9 käytössä mutta kun koppa hajosi käsiin niin nyt se on siirretty odottamaan parempia aikoja.Käytin sitä vetouistelussa ja se toimi ihan kohtuullisesti kun laittoi pykälää kuumemmat tulpat.Varaosana on sitten 20 hv vastaava josta saan tuon kopan.Kone toimii hyvin kun muistaa aina ennen kauden alkua säätää katkojan kärjet kohdalleen.Pappa Tunturin kärjet saa kuulema pinellä viilauksella toimimaan Terhissäkin.
      Varaosia saa ainakin tuolta lahden ja Vääksyn väliltä olevasta purkaamosta ja sitten Keltaisessa Pörssissä näkyy joskus olevan mainontaa jostain Kuopion seudulta


    • Peräprutku kirjoitti:

      Minulla oli vielä pari kesää sitten tuo 9.9 käytössä mutta kun koppa hajosi käsiin niin nyt se on siirretty odottamaan parempia aikoja.Käytin sitä vetouistelussa ja se toimi ihan kohtuullisesti kun laittoi pykälää kuumemmat tulpat.Varaosana on sitten 20 hv vastaava josta saan tuon kopan.Kone toimii hyvin kun muistaa aina ennen kauden alkua säätää katkojan kärjet kohdalleen.Pappa Tunturin kärjet saa kuulema pinellä viilauksella toimimaan Terhissäkin.
      Varaosia saa ainakin tuolta lahden ja Vääksyn väliltä olevasta purkaamosta ja sitten Keltaisessa Pörssissä näkyy joskus olevan mainontaa jostain Kuopion seudulta

      Onko sulla toi moottori vielä ja, jos on onko se myynnissä? ja paljolla


    • Perämoottori kirjoitti:

      Onko sulla toi moottori vielä ja, jos on onko se myynnissä? ja paljolla

      Hei
      Valitan,ei ole myynnissä sillä satun kerämään nurkkiin kaikenlaista vanhaa roinaa ja tämä on sentään suomalaista teollisuus historiaa.Muistan nähneeni eilen jossain ilmoituksen kahdesta 15 hv:n koneesta...oliskohan ollut tuolla osto ja myynti kanavalla tai sitten huuto.net:ssä


    • peräprutku kirjoitti:

      Hei
      Valitan,ei ole myynnissä sillä satun kerämään nurkkiin kaikenlaista vanhaa roinaa ja tämä on sentään suomalaista teollisuus historiaa.Muistan nähneeni eilen jossain ilmoituksen kahdesta 15 hv:n koneesta...oliskohan ollut tuolla osto ja myynti kanavalla tai sitten huuto.net:ssä

      Hei! jos sinulle tulee vastaan n10hv terhinkone
      niin ilmoittele!


    • perämoottori kirjoitti:

      Hei! jos sinulle tulee vastaan n10hv terhinkone
      niin ilmoittele!

      Huuto.net:ssä näyttää olevan myynnissä kaksi 15 heppasta(sulkeutuu 19.12).Eikä hintakaan päätä pakota ainakaan vielä.En kyllä tiedä ovatko vihreäkoppaisia vai vanhempia.Paino ja koko ovat samat kuin 10:ssä( itseasiassa aina 20:een saakka) ja sylinteritilavuus oli muistaakseni 20:stä niin ja pakoputki ( ei mene tukkoon niin helposti kuin 10:ssä).Äänikin taitaa sitten kyllä olla kovempi.


    • Peräprutku kirjoitti:

      Huuto.net:ssä näyttää olevan myynnissä kaksi 15 heppasta(sulkeutuu 19.12).Eikä hintakaan päätä pakota ainakaan vielä.En kyllä tiedä ovatko vihreäkoppaisia vai vanhempia.Paino ja koko ovat samat kuin 10:ssä( itseasiassa aina 20:een saakka) ja sylinteritilavuus oli muistaakseni 20:stä niin ja pakoputki ( ei mene tukkoon niin helposti kuin 10:ssä).Äänikin taitaa sitten kyllä olla kovempi.

      Onko 10 ja 15 niin kuin sama kone? koko luokaltaan
      se kymppi on aivan järkyttävän suuri sitten.
      tiedätkö paljonko se kone painais esim, jos joutuu
      ostamaan vähän pitemmältä ja sen pitäisi lähettää
      rahtina?

      internetissä on todella vähän juttua Terhi perämoottoreista ja siten olis hyvä, jos joku tekisi jotkut sivut tai en tiedä???


    • perämoottori kirjoitti:

      Onko 10 ja 15 niin kuin sama kone? koko luokaltaan
      se kymppi on aivan järkyttävän suuri sitten.
      tiedätkö paljonko se kone painais esim, jos joutuu
      ostamaan vähän pitemmältä ja sen pitäisi lähettää
      rahtina?

      internetissä on todella vähän juttua Terhi perämoottoreista ja siten olis hyvä, jos joku tekisi jotkut sivut tai en tiedä???

      Joo,kokoa on kyllä.Pahus minulla on jäänyt ohjekirja mökille joten joudun muistinvarassa näitä tietoja latelemaan:korjatkoon se joka tietää paremmin.Ohjekirja oli kuitenkin sama 10,15,20:llä ja 23:lla ja painokin oli 23:sta lukuunottamatta sama 33 kg.Sähkökäynnistys tuo sitten vähän lisää ja se oli saatavissa 15:ta ylöspäin.Ei tuo 33 kg ihan hirveä paino ole kun nykyinen samankokoinen Evari painaa 47?(kylläkin 4-t).Muistaakseni 10:n sylinteritilavuus oli 260 cm3 ja 15,20,23:n oli sitten jotain enemmän(näissä taisi olla sama tilavuus) ja 23:ssa pakokaasut ohjattiin potkurinnavan läpi nykykäytännön mukasesti.Niin ja ainakin edelläolevissa malleissa käytetään 2% öljyseosta bensan joukossa.Yritin kaivella vanhoja Vene lehden vertailu artikkeleita mutta en löytänyt. Sen muistan että 10:sta olivat saaneet 10.9 hepoa tehoja potkurinakselilta aikana jolloin oli harvinaista että 2 tahtiselle annetut tehot olivat tehtaan jäljiltä sitä mitä oli luvattu.Muutakin mielenkiintoista Terhissä oli: vaihteet toimivat kaasukahvasta kiertämällä,virran ulosotto ja hyvä kantokahva( Evari on tainnut kopsata kantokahvan n 25 vuotta myöhemmin mutta virran ulosotto puuttuu ainakin 2001 mallista).


    • Peräprutku kirjoitti:

      Joo,kokoa on kyllä.Pahus minulla on jäänyt ohjekirja mökille joten joudun muistinvarassa näitä tietoja latelemaan:korjatkoon se joka tietää paremmin.Ohjekirja oli kuitenkin sama 10,15,20:llä ja 23:lla ja painokin oli 23:sta lukuunottamatta sama 33 kg.Sähkökäynnistys tuo sitten vähän lisää ja se oli saatavissa 15:ta ylöspäin.Ei tuo 33 kg ihan hirveä paino ole kun nykyinen samankokoinen Evari painaa 47?(kylläkin 4-t).Muistaakseni 10:n sylinteritilavuus oli 260 cm3 ja 15,20,23:n oli sitten jotain enemmän(näissä taisi olla sama tilavuus) ja 23:ssa pakokaasut ohjattiin potkurinnavan läpi nykykäytännön mukasesti.Niin ja ainakin edelläolevissa malleissa käytetään 2% öljyseosta bensan joukossa.Yritin kaivella vanhoja Vene lehden vertailu artikkeleita mutta en löytänyt. Sen muistan että 10:sta olivat saaneet 10.9 hepoa tehoja potkurinakselilta aikana jolloin oli harvinaista että 2 tahtiselle annetut tehot olivat tehtaan jäljiltä sitä mitä oli luvattu.Muutakin mielenkiintoista Terhissä oli: vaihteet toimivat kaasukahvasta kiertämällä,virran ulosotto ja hyvä kantokahva( Evari on tainnut kopsata kantokahvan n 25 vuotta myöhemmin mutta virran ulosotto puuttuu ainakin 2001 mallista).

      onko kympistä pienempi 8hv vaiko hyppääkö se siihen 5 heppaseen. jaa onko terhissä tosiaan kaasussa vaihde nyt vasta kuulin ekan kerran
      pystyyköhän sitä muuttamaan ja onko se kestävä?


    • perämoottori kirjoitti:

      onko kympistä pienempi 8hv vaiko hyppääkö se siihen 5 heppaseen. jaa onko terhissä tosiaan kaasussa vaihde nyt vasta kuulin ekan kerran
      pystyyköhän sitä muuttamaan ja onko se kestävä?

      On tuo kaasu/vaihde yhdistelmä ainakin meillä kestänyt vuodesta 79 asti ja on se käytössä myös tuossa 20 heppasessa. Isommissa ei varmaankaan ole. En ymmärrä miksi sitä pitäisi muuttaa? Vihreäkoppasia koneita on ollut ainakin 3.5 ja 5 heppasena mutta tuota 8:a ei ole tainnut olla.Toisaalta valkoisia on voinut olla muitakin kokoja:ainakin olen jossain nähnyt 14 heppasen ja sitten näin jutua myös 12 hv koneesta.


    • Peräprutku kirjoitti:

      On tuo kaasu/vaihde yhdistelmä ainakin meillä kestänyt vuodesta 79 asti ja on se käytössä myös tuossa 20 heppasessa. Isommissa ei varmaankaan ole. En ymmärrä miksi sitä pitäisi muuttaa? Vihreäkoppasia koneita on ollut ainakin 3.5 ja 5 heppasena mutta tuota 8:a ei ole tainnut olla.Toisaalta valkoisia on voinut olla muitakin kokoja:ainakin olen jossain nähnyt 14 heppasen ja sitten näin jutua myös 12 hv koneesta.

      varaston perillä multa löytyy toi valkokoppanen 3hv. Minä olen kuullut, että olis aikoinaan ollut 12hv en tiedä sitten. Selailin sivuja tossa kuukausi sitten ja huomasin englantilaisilta sivuilta, että terhi perämoottoria on viety myös ulkomaille tern merkkisenä???


    • Mulla on valkokoppanen 3hv kirjoitti:

      varaston perillä multa löytyy toi valkokoppanen 3hv. Minä olen kuullut, että olis aikoinaan ollut 12hv en tiedä sitten. Selailin sivuja tossa kuukausi sitten ja huomasin englantilaisilta sivuilta, että terhi perämoottoria on viety myös ulkomaille tern merkkisenä???

      Meillä on Tern 17. Se on kuulemma ollut Kanadan vientimalli, ja täysin identtinen kaksikymmpisen kanssa. Omistin aikoinaan sellaisenkin... Sähköstartti ja kaukosäädin kuuluu asiaan.


    • Kapo kirjoitti:

      Meillä on Tern 17. Se on kuulemma ollut Kanadan vientimalli, ja täysin identtinen kaksikymmpisen kanssa. Omistin aikoinaan sellaisenkin... Sähköstartti ja kaukosäädin kuuluu asiaan.

      Varmaan noita on viety Saksaankin koska ainakin minun ohjekirja oli tehty kummallakin kotimaisella kielellä ja saksaksi.Onkohan nuo Terhin muotit sitten viety lopettamisen jälkeen Neuvostoliittoon vai mistä johtuu tämä Terhin mainostaminen venäläiseksi ,on tullut vastaan joskus ennenkin ja myös näillä sivuilla.Sähköstartti on varmaan ihan ok
      yli 10 heppasessa.


    • Peräprutku kirjoitti:

      Varmaan noita on viety Saksaankin koska ainakin minun ohjekirja oli tehty kummallakin kotimaisella kielellä ja saksaksi.Onkohan nuo Terhin muotit sitten viety lopettamisen jälkeen Neuvostoliittoon vai mistä johtuu tämä Terhin mainostaminen venäläiseksi ,on tullut vastaan joskus ennenkin ja myös näillä sivuilla.Sähköstartti on varmaan ihan ok
      yli 10 heppasessa.

      Venäjällä tehdään ahtia (betepok), joka näyttää päällisin puolin samalta kuin terhi. Olisikohan valmet myynyt terhin piirrustukset venäjälle?


  • mistä terhi 5hv tulee jäähdytys vesí ulos?

    • Kerro mullekin jos olet saanut tietää jo että mistä 5 hp terhistä tulee jäähdytysvesi ulos.


    • Riippuen väristä, valkokoppaiset ovat ilmajäähdytteisiä ja vihreä kusee veden ulos vähän rikiputken yläpuolelta.


  • Mulla olisi 20 heppasesta terhistäni kierrokset kateissa. Tyhjäkäynnillä saa täydet kierrokset, mutta vaihde päällä ei. Tyhjäkaynnillä käyntiääni on korkeillakin kierroksilla tasainen. Missä vika?

    Kaasari on purettu, putsattu ja kasattu -huolellisesti- vian ilmettyä. Ei auttanut. Bensan saanti ja puhtaus tarkistettu myös.

    Vika ilmeni kun koneella oli ensin kruisailtu noin tunnin verran, palattu rantaan ja hetken päästä koitettu lähteä uudelleen ajelulle (n. 2h). Vene myös nyitti itteään paljon (joku 20 vetoa) ennenkuin edes suostui käynnistymään.

    Kokemuksia, vihjeitä tai ajatuksia aiheesta?

    Lisäksi onko kellään hyviä vihjeitä tämän veijarin virittelyyn? (ikuisena optimistina uskon vian siis vielä löytyvän ja ratkeavan :)

  • Olisiko jollain sattumalta myynnissä 20hp terhiin kaukohallintalaitteita ja / tai sähkö starttia?

  • Löytyskö keltään 5hv Terhiin (vesijäähdytteinen) tota vesipumpun kumiropellin ympärillä olevaa silumiinistä kuppia .Sijaitsee alapäässä konetta ja siitä lähtee ylöspäin sellanen messinkinen putki.

  • Missä mahtaisi olla vika kun 14 Superissa ei vaihde toimi eteenpäin?

    Pakki kyllä toimii, mutta kun vääntää kahvaa ja vaihteen pitäisi kytkeytyä, mitään muuta ei tapahdu kuin että kierrokset nousee?

    Rikin sisällä oleva tanko nousee mun mielestä enemmän ylöspäin kuin alas (muistaakseni).

  • Vika on todennäköisesti ohjauskahvassa. Kun otat sen hässäkän irti mikä kytkee vaihteet ja siirtää kaasua niin näet todennäköisesti vian. Itsellä on ainakin kahdesta koneesta hajonnut siten että siitä sen ohjauskahva-akselin päästä on auennut hitsaussauma niin se toimii vain toisinpäin koska toiseen suuntaan kun kiertää niin se avaa vain sitä saumaa. Syynä lienee se että se siihen on hitsattu sinkitty prikka ruostumattomalla puikolla niin se ei ole sulanut kunnolla. Helppo korjata kuitenkin. Se osa on kahdella mutterilla kiinni siinä koneen kyljessä ja sitten pitää avata sitä ohjauskahvan kiristyspulttia ja vetää sitä ulospäin niin saa sen osan helposti irti. Lisäksi pitää irrottaa ne pultti mikä menee sen tangon läpi joka lähtee rikiä alas.

    Mutta varmista nyt ensin että se pultti on piukassa ja siinä on pieni säätökin ja kannattaa kokeilla jos se auttIaisi. Mistä olet moisen koneen löytänyt?

    • Joo rikissähän on kahdella ruuvilla kiinni pieni luukku, jonka takaa näkyy vaihteenvalitsimen tanko ja siinä säätömutterit.

      Ostin tuon koneen muutamalla kympillä pari vuotta sitten yhdeltä kalastajalta, joka hommas pienempää ja kevyempää moottoria itselleen. Hyvin lähtee käyntiin ja muuten tosiaan pelaa hyvin.

      Tänään varmaan aloitan tutkimaan tätä hommaa tarkemmin. Kiitos 23e neuvoista!


  • sieltä rikin sisältä olevasta luukustakin voi löytyä vastaus mutta tarkoitin sitä ohjauskahvan jatkona olevaa akselisysteemiä joka säätää kaasua ja vaihdetta

  • Missä voisi olla vika terhin perämoottorissa moottori on joku 2-5hp ja valkokoppanen ja moottori ei anna kipinää kokeiltu jo monella tulpalla katsottu kopan sisälle että kaikki johdot sun muut on oikein ja ovat kuivat mutta missä vika?

    • Kärjet ei avaudu.Kärkien tarkoitus on katkoa virtaapiiriä joka mahdollistaa
      puolan avulla korkeajänniteisen kipinän tulpalle,joten kärkien kunto ja
      avautuminen oikeaan välykseen on oltava oikea.Välyksen väärä suuruus
      vaikuttaa myös ennakkoon. Jos kärkiin on tullu piikki on se hiottava pois.
      Kärjen vasaran jalka,joka lepää kampiakselin epäkeskoon tarvitsee myös
      voitelua,huopaan joka voitelee epäkeskon pinnan täytyy joskus aina
      laittaa vähän öljyä,vasaran jalka kuluu muuten äkkiä ja kärjet sulkeutuu.


  • Ota vauhtipyörä irti ja hio kärjet kun ne voi olla hapettuneet

  • Oisiko kellään myynnissä 5hp terhin koppaa? ja kone on vihreä, vesijäähy.

  • Aika huonosti on tarjolla... itse olen pariin omaani laittanut valkoisen moottorikaukalon ja kopan kun niitä on huomattavasti enemmän tarjolla. mutta tuolta voisi löytyä: Hannu Urkonen 0400-578033

  • Oukkei kiitosta. Katkes terhistä (5hp vesi jäähy) kaasulanka / vaijeri. Otin sen irti ja kattelin se katkes vauhtipyörän lähelta eli ihan toisesta päästä. Kokeilin laittaa uutta teräslankaa siihen nii oli kyllä vähän vaikeeta, sain sen pari kertaa laitettuu että lanka liikku kun kaasukahvaa väänti niinku pitääkin.. sitten se lähti irti ja en ole enää sitä siihen saanut. teidän miten se pitää olla mutta ku jumittaa kaasu kahvaan.. jotenkin se puristus menee huonosti. pitää vielä katella sitä.

    Onko muilla ollut samaa ongelmaa?

  • onko 5hp virhree koppasessa vesijähy terhissä pakki? vai vain vapaa ja eteen?

    • Ei mulla pakkia siinä ollu.


  • Sitä on tehty ainoastaan suoravetoisena ja vapaavaihteella

  • joo oukkei.

  • Sehän ei kumminkaan "raiskaa" konetta vaikka vetää vaihde päällä käyntiin?

  • No nyt pojat on kunnon aiheessa.Meillä on ollut vuosien saatossa muutamia Terhejä perheessä,Joten 5,14,15 ja 20hp koneilla on aikoinaan tullut ajettua.Eka ikioma moottori oli vitonen,jonka sain muistaakseni v.70.Valmetti ilmoitti tehot DiN hevosina;kun esim. jenkit käyttivät sae normia,joten tehojen puolesta ei terhiä tarttenut häpeillä.!4 oli tehoiltaan aivan omaa luokkaa,siis ilmoitettu reilusti alakanttiin.Kilpakoneena sitä käytettiin paljon pienimmässä eli A-luokassa.Kuten joku jo mainitsi,niin toverit itänaapurissa valmistivat kopioita ainakin 14hp mallista,saataa niitä olla muistakin.Nyt alkaa vanhan jaarittelut venymään,joten tsemppiä ja menestystä projekteihin.

    • Joku kysy viisheppasen jäähdytyksestä.Mulla on sellanen muistikuva,että viitonen,vaikka onkin ilmajäähdytteinen niin pakoputki olisi jäähdytetty vedellä.Jos jäähdytys ei toiminut niin moottori takimmaiset kumityynyt irtosivat vulkanoinnista lämmön takia.Voi olla että muistan väärin ta sekoitan johonkin toiseen moottoriin.


  • Vitonen on vesijäähdytteinen, ainakin se vihreä vitonen. Muissa on kuvaamasi kaltainen järjestely.
    Mulla on vihreä 4,5 heppanen. Se on ilmajäähdytteinen sylinterin osalta, mutta vesijäähdytteinen pystyputken osalta. Jos vesijäähdytys ei toimi, niin ei kone lähde kuumana käyntiin. Siinä osasyy terhin huonoon maineeseen...

  • Semmonen kysymys olisi, eli minulla on vesijäähdytteinen vihreä koppainen 5hp terhi. Ja kun vaihdoin peräöljyt ekan kerran ne olivat ruskeat. Sitten avasin perän koska vesipumpun siipipyörä oli jumissa, ja nyt kävin sillä vesillä .Sitten katoin perä öljyjä nii ne olivat vaaleat eli vettä oli päässyt sisään.

    Sitä mietin kun sen perän avasin kun se vaihde keppi mikä menee potkurin luokse , nii se reikä siinä mistä se menee potkuri rattaisiin on suora kontakti veteen. eli sen vaihde kepin pääsä on valkea osa niin niitten tiivisteittenkö pitäisi pitää se vesi poissa?! kun pakoputken kautta sinne vettä pääsee?

  • Eli vamraan potkuriakselin stefat mennyt, ei kai suurempaa. kun eihän se voi muualta vuotaa jos ei ole itse perässä vaurioita?

  • Nyt täytyy sanoa, että en muista kuinka se vaihdeakselin tiivistys siihen perään on tehty. On jo jokunen vuosi, kun tuon omani siitä kohtaa avasin.

    Perään voi mennä vettä kolmesta paikasta: Potkuriakseli, pystyakseli ja vaihde"akseli".

  • Kiitosta nopeasta vastauksesta! Nii totta unohdin sanoa ne kun ne on niin olennaisia, Mutta totta.

    Nehän kaikki on kuitenki paikattavissa. jos joku niista vuotaa, epäilen omassa koeessa että vaihde akseli vuotaa.

  • Tuli sitten ajettua 7km maidon värisillä peräöljyillä. Mutta eikös "vettyneet" peäöljyt vaikuta sillä tavalla

    -Korroosio
    -pakkasilla jäätyy, vaurioittaa perää jopa halkaisee

    Onko muita vaikuttavia asioita?

    Ja vettä todennäköisti pääsi ajon aikana itse peräöljyihin koska stefat on mennyt vaihdeakselista. kun olin paikoillaan nii tuli vaaleaa öljyä pintaan.

    Oliko mahdollista haittaa koneelle tästä ajelusta? Koneena 5hp vesijäähy terhi.

  • Ei tommonen vahinkoa tee,niillä on ajettu joskus pitkiäkin aikoja vettisillä öljyillä.Lasket vaan ne pois ja vaihdat sen siirtäjän tangon stefan.Jos sulla on paineilmaa käytössä voit puhaltaa siitä ylemmästä,eli tarkistus reiästä,mutta ei se ole välttämätöntä.

    • Oukkei, pitää käydä tänään terhi pois rannalta ja vaihtaa stefat ja öljyt.
      Olen huomannut semmosen asian ku itellä on suomi soutu-vene. Niin siinä oon terhiä pitänyt ja siinä on ollut semmosia ongelmia kun esim menee uisteluvauhtia ja tekee vähänkin jyremmän käännöksen nii kone sammuu. Toinen on sitten että veneen perässä tulevat aallot eivät ole aallot vaan kuin vesi "ryöppyäisi" ja maksimi km/h puhelimen GPS: ään on 12km/h noin. kaverilla on tasaperä lohi vene ajattelin että pakko terhiä on siinä kokeilla ja sitten käytiin sillä ajelemassa.
      Aallot tulee niinkun pitääkin! eikä ryöpytä vettä niinkuin soutu-veneesä.
      Ja uisteluvauhti pyörii eikä sammu vaikka laittaa koneen ihan linnkuun.
      Syy tähän on varmasti perämoottorin asento, kokse soutu-veneessä se oli taka kenossa. Sillä moottorin asennon säätäjällä mikä se nyt onkaan niin kun laitto yhdenkin pykälän ylöspäin että moottori on pystysuoremmassa niin vene hörppää. ja lohi veneellä maksimi nopeus on 12km/h vaikka vene on paljon painavampi. Ja lohi veneessä mootorin asento oli suorassa.
      pitää myydä pois soutu-vene ja ostaa tasaperä!


  • Terhin kaasari vuotaa yliputki letkusta vain kuin kone on täydellä kaasulla? onko neula venttiillissä kenties häikkää? jäähytys makeavesi.

  • Miten kova homma on irrottaa terhista 20hp vauhtipyörä? Kipinä hukkunut 7-8vuoden seisotuksen aikana. Kyselen ekana neuvoja ja sit rupeen purkaan...

  • Mistäköhän kannattais etsiä 3 hp valkoinen terhi kaasarin kohon kuppia?

    • Minulla on joutavana 3 hp:n kaasarin kuppi,halkaisija n.50 mm. Puh. 0400 935744.


suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Miksi ihailet häntä?

    Onko jotenkin erityinen?
    Ikävä
    55
    453