uusia kaloja

pienehköön akvaarioon :)

Moi!

Minulla on 60l akvaario,jossa on tällä hetkellä

1 taistelukala
2 hunajarihmakalaa
4 kirsikkabarbia

Akvaario on ollut vasta pari kuukautta, ja mietin nyt mitä uusia kaloja hankkisin ja kuinka paljon 60l vielä mahtuisi ettei tulisi liikakansoitusta?

Nykyiset kalani tulevat hyvin toimeen keskenään (mitä nyt taistelukala ajelee hunajarihmakaloja takaa sillon tällön). Haluaisin jonkun yhtä näyttävän kalan kuin taistelukala, mutta en tiedä mikä oisi sopiva...

Onko ehdotuksia? :)

13

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainomieli1981

      Ei tuohon enää paljon mahdu... Pohjalle voisi mennä muutama piikkisilmä tai leväkatkarapu!

    • bettaristic

      Yhtään enempää keski- tai pintaveden kaloja ei tuonne kyllä mene, muuten kuin sullomalla, mutta siitä ei seuraa kenellekään mitään hyvää.
      Kuten ainomieli jo ehdottikin, pohjalle voi laittaa pari piikkisilmää. Eipä oikeastaan sitten muuta.
      Leväkatkaravuissa on nykyään todella koristeellisia otuksia välillä myynnissä. Red cherry neocaridinalajista olen kuullut huhuja. ;)
      http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=33866&highlight=cherry red

      • uusia kaloja pohdiskeleva

        Kiitti vaan vinkeistä, mutta ei muhun oikein iske toi rapubuumi :)

        ja mitä tulee piikkisilmiin, niin joutuisin varmaan vaihtamaan pohjaan hienomman hiekan jos niitä ottaisin joten... kaipaisin vielä jotain uutta...


      • oikku04
        uusia kaloja pohdiskeleva kirjoitti:

        Kiitti vaan vinkeistä, mutta ei muhun oikein iske toi rapubuumi :)

        ja mitä tulee piikkisilmiin, niin joutuisin varmaan vaihtamaan pohjaan hienomman hiekan jos niitä ottaisin joten... kaipaisin vielä jotain uutta...

        Eipä altaaseesi ole oiein muuta sopivaa mitkä sopisivat samoihin oloihin lämpötilaltaan ja vesivaatimuksiltaan.

        Ja yhtä näyttävää kun taistelukala, mitään sellaista tuonne ei mahdu. Mikäli allas olisi minun niin saattaisin kipata vielä kirsikkabarbitkin pois sieltä. Vaikka ne eivät ole ihan niin parvisidonnaisia kun monet muut kalat niin silti niilläkin olisi hyvä olla isompi parvi - ja paljon uintitilaa, vilkas kala kun on.


      • bettaristic
        oikku04 kirjoitti:

        Eipä altaaseesi ole oiein muuta sopivaa mitkä sopisivat samoihin oloihin lämpötilaltaan ja vesivaatimuksiltaan.

        Ja yhtä näyttävää kun taistelukala, mitään sellaista tuonne ei mahdu. Mikäli allas olisi minun niin saattaisin kipata vielä kirsikkabarbitkin pois sieltä. Vaikka ne eivät ole ihan niin parvisidonnaisia kun monet muut kalat niin silti niilläkin olisi hyvä olla isompi parvi - ja paljon uintitilaa, vilkas kala kun on.

        Mä tekisin ihan saman, mutta toisesta syystä.
        Kirsikkabarbit on todella vilkkaita ja vaikka ovatkin pieniä kaloja, niin tarvitsevat paljon lääniä. Pienessä tilassa on arveluttavaa pitää taistelukalan kanssa, siksi koska kirsikkabarbit saattavat intoutua nyppimään taistelukalan eviä.


      • uusia kaloja pohdiskeleva
        bettaristic kirjoitti:

        Mä tekisin ihan saman, mutta toisesta syystä.
        Kirsikkabarbit on todella vilkkaita ja vaikka ovatkin pieniä kaloja, niin tarvitsevat paljon lääniä. Pienessä tilassa on arveluttavaa pitää taistelukalan kanssa, siksi koska kirsikkabarbit saattavat intoutua nyppimään taistelukalan eviä.

        Kun otin kirsikkabarbit niin yksi niistä nyppi taistelukalan pyrstöä. Otin sen sitten pois akvaariosta erilliseen purkkiin. Annoin sen olla erillään jonkin aikaa kunnes päästin takaisin akvaarioon. Se ei ole sen koommiin hätistellyt taistelukalaa. Taistelukala oli silloin aluksi ahdistuneen oloinen ja piiloutui, mutta nyt se on aivan normaali kun kukaan ei sitä hätistele :)

        Nyt kaikki elää ihan tasapainossa :)

        Niin ja unohdin kertoa, että kyllä siellä pohjalla elelee yksi monni :)

        Taidan tyytyä tähän nykyiseen lajistoon ja sen sijaan taidan sisustaa akvaariota, se kun näyttää niin autiolta. Haluaisin sinne mukavemman sisustuksen. Tällä hetkellä siellä on yksi laivan hylky, kookos, simpukoita ja kiviä. Kasvit ovat aika pieniä, joten haluaisin viidakkoa lisää. :)


      • just wondering
        bettaristic kirjoitti:

        Mä tekisin ihan saman, mutta toisesta syystä.
        Kirsikkabarbit on todella vilkkaita ja vaikka ovatkin pieniä kaloja, niin tarvitsevat paljon lääniä. Pienessä tilassa on arveluttavaa pitää taistelukalan kanssa, siksi koska kirsikkabarbit saattavat intoutua nyppimään taistelukalan eviä.

        Miten 60l akvaario voi olla liian pieni 4 kirsikkabarbille kun akvaariossa muita kaloja on vaan 3?

        Akvaarioliikkeissä näkee kirsikkabarbeja about 20 yksilön parveissa 60l akvaariossa!

        Just wondering...


      • Ainomieli1981
        just wondering kirjoitti:

        Miten 60l akvaario voi olla liian pieni 4 kirsikkabarbille kun akvaariossa muita kaloja on vaan 3?

        Akvaarioliikkeissä näkee kirsikkabarbeja about 20 yksilön parveissa 60l akvaariossa!

        Just wondering...

        Eihän niillä akvaarioliikkeiden kaloilla ole tarkoitus siinä loppuikäänsä olla... Aika isot liiketilat pitäisi kaupalla olla, että sellaisen allasmäärän saisi kauppaan mahtumaan missä joka kalalle olisi tarpeeksi tilaa.

        Ja mitä tulee siihen, että altaassa on "vain" 3 muuta kalaa barbien lisäksi, niin taistot ja rihmakalat ovat hieman eri asia kuin esim. pienet tetrat. 60-l altaaseen mahtuu hyvin 10 neontetraa, mutta ei missään nimessä 10 rihmakalaa...


      • just me
        Ainomieli1981 kirjoitti:

        Eihän niillä akvaarioliikkeiden kaloilla ole tarkoitus siinä loppuikäänsä olla... Aika isot liiketilat pitäisi kaupalla olla, että sellaisen allasmäärän saisi kauppaan mahtumaan missä joka kalalle olisi tarpeeksi tilaa.

        Ja mitä tulee siihen, että altaassa on "vain" 3 muuta kalaa barbien lisäksi, niin taistot ja rihmakalat ovat hieman eri asia kuin esim. pienet tetrat. 60-l altaaseen mahtuu hyvin 10 neontetraa, mutta ei missään nimessä 10 rihmakalaa...

        Eivät ehkä loppuikäänsä mutta ovat kuitenkin! Ja juuri sen takia kuten sanoit kun liikkeessä tulisi muutoin olla aika monta akvaarioo että mahtuisivat hyvin olemaan. Onko se sitten muka ihan okei, ettei haittaa kun ne siellä kaupassa ovat ahtaasti, mutta kun jollain on kotona vain 4 kalaa 3 isompaa niin se on liikaa? Kuullostaa paljon pahemmalta akvaarioliikkeiden ylisuuret parvet kuin se että kotiakvaariossa on vain muutama!

        Ja mitä siitä, että 60-l altaaseen mahtuu hyvin 10 neontetraa, mutta ei missään nimessä 10 rihmakalaa? Ei kukaan ole näitä suurempia kaloja ottamassa noin pieneen akvaarioon kymmeniä!

        Paremmin sinne 60-l mahtuu 4 kirsikkabarbia, taistis ja kaksi rihmakalaa kuin älyttömän suuri kirsikkabarbiparvi, kun isokokoiselle ja vilkkaalle parvelle tulisi löytyä sitä liikkumatilaa! =)


      • Peacock
        just me kirjoitti:

        Eivät ehkä loppuikäänsä mutta ovat kuitenkin! Ja juuri sen takia kuten sanoit kun liikkeessä tulisi muutoin olla aika monta akvaarioo että mahtuisivat hyvin olemaan. Onko se sitten muka ihan okei, ettei haittaa kun ne siellä kaupassa ovat ahtaasti, mutta kun jollain on kotona vain 4 kalaa 3 isompaa niin se on liikaa? Kuullostaa paljon pahemmalta akvaarioliikkeiden ylisuuret parvet kuin se että kotiakvaariossa on vain muutama!

        Ja mitä siitä, että 60-l altaaseen mahtuu hyvin 10 neontetraa, mutta ei missään nimessä 10 rihmakalaa? Ei kukaan ole näitä suurempia kaloja ottamassa noin pieneen akvaarioon kymmeniä!

        Paremmin sinne 60-l mahtuu 4 kirsikkabarbia, taistis ja kaksi rihmakalaa kuin älyttömän suuri kirsikkabarbiparvi, kun isokokoiselle ja vilkkaalle parvelle tulisi löytyä sitä liikkumatilaa! =)

        Voi jeesus, etkö ymmärrä!? Tuon kokoisessa altaassa taisto huniksetkin on jo liian pienessä, saati sitten että on seurassa vilkkaita kirsikkabarbejakin. Ja monni on ilmeisesti partamonni, jonka minimitilavaatimus on n. 120 litraa ..

        Vai oletko kenties eläinrääkkääjä?


      • ;))
        Peacock kirjoitti:

        Voi jeesus, etkö ymmärrä!? Tuon kokoisessa altaassa taisto huniksetkin on jo liian pienessä, saati sitten että on seurassa vilkkaita kirsikkabarbejakin. Ja monni on ilmeisesti partamonni, jonka minimitilavaatimus on n. 120 litraa ..

        Vai oletko kenties eläinrääkkääjä?

        Mutta tuohon aikaan, kun viestit on kirjoitettu, ei tietotaito ollut vielä näin korkealla ja hunista ja taistoakin pidettiin samassa ;) Edellisestä viestistä on kuitenkin 7 vuotta.


      • Peacock
        ;)) kirjoitti:

        Mutta tuohon aikaan, kun viestit on kirjoitettu, ei tietotaito ollut vielä näin korkealla ja hunista ja taistoakin pidettiin samassa ;) Edellisestä viestistä on kuitenkin 7 vuotta.

        Juu, huomasin kyseisen seikan ihan jo tuota viestiä kirjoittaessani. Siltikin, halusin sanoa sanottavani, koska suututtaa se että ihmiset rääkkäävät lemmikkejään. No, tottakai kulta- ja taistelukalamaljat ovat paljon pahempi asia mut ..

        Nimim. minulle tulossa taisto, hunispari sekä kirsikkabarbeja, altaan koko 110 L.


    • ;))

      Mutta tuohon aikaan, kun viestit on kirjoitettu, ei tietotaito ollut vielä näin korkealla ja hunista ja taistoakin pidettiin samassa ;) Edellisestä viestistä on kuitenkin 7 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe