Hyvin oivallettu sovellus:

Briljanttia

9

80

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikko itsetuntoko?

      Jätä se itsesi kehuminen vähemmälle, varsinkin kun tuo kytkentä on kopsattu muualta ja sitten esitetään omana luomuksenaan. Tarviiko itsetuntosi todella noin paljon pönkitystä?

      • OH-kolmonen

        Mikä sieltä on "kopsattua" ja mistä?


        Lähde?


      • -H²O
        OH-kolmonen kirjoitti:

        Mikä sieltä on "kopsattua" ja mistä?


        Lähde?

        Tiedät sen itsekin aivan hyvin, miksi kyselet? Ja sitäpaitsi tuo on ihan tavanomainen kytkentä, siinä ei ole mitään, millä voisi tai kannattaisi leuhkia.


      • OH-kolmonen
        -H²O kirjoitti:

        Tiedät sen itsekin aivan hyvin, miksi kyselet? Ja sitäpaitsi tuo on ihan tavanomainen kytkentä, siinä ei ole mitään, millä voisi tai kannattaisi leuhkia.

        Olenko muuta väittänyt - ei se kytkentä ole ihmeellinen - ei millään muotoa. Olisin voinut sen toteuttaa toisinkin tai ostaa valmiin taajuuslaskurin kaupasta - harkinnassa oli - mutta päädyin GPS'n antamaan tietoon ajankulusta eli 1pps signaaliin - alta satasella kaupasta moduuli.

        Se ei ole ihmeellistä, mutta se on jo, että voin tehdä _tavallisesta_ mitatusta kiteestä/kideoskillaattorista tarkan kellon sillä "bresenham"-algoritmilla - eikä ole sekään minun oivallus, vaan se on "kopsattu" ja olen soveltanut muutamalla rivillä C-kieltä ..

        Seikka, joka ratkaisee sen mistä kapuloista rakennan, ne löytyy omasta varastosta - kuten ne kytkennän TFK-7-seg näytöt - sattuu olemaan muutama sata vieläkin laatikossa.


        En ole "leuhkimassa" saati "pullistelemassa" - piti vaan osoittaman, että tunnen "trankun" ja osaa juottaa ja .. elektroniikkaa ja ohjelmointia kielellä jos toisella.


        Niin ja ne kytkennät ovat vain osana tekniikaa - henki löytyy sitten käytetyn prosessorin sisuskaluihin siirretystä ohjelmasta ja NIITÄ en ole kopsannut - paitsi joskus idean ja SOVELLAN - useimmiten eli AINA jonkun muun tekemä ohjelma on puuroa, josta en tahdo ottaa selvää sitten millään, mutta IDEA riittää ja siitä edetään ..


        Kohtako joku palstan kallonkutistaja - se sama joka perinteisesti katsoo pilkunpaikkojen perään - nyt juoksee perässä lääketieteellisine argumentteineen?

        Leipälajini on ADAPTIIVISET tekniikat .. enemmän tuolla ohjelman puolella, mutta niitä en tänne tuo. :) Menikö "pullisteluksi".

        Oppia tänne olen tullut hakemaan - esim. ne antennisuodattimet saisin ihmeteltäväksi jos joku osaisi ne piirtää?


        :)


    • 12MHz 286

      Mutta tuohan on hyvä idea! :) Itse olen käyttänyt tuota algoritmia(tietämättä nimeä) aikanaan Pascalissa viivan piirto rutiinina, jonka koodasin nopeuden vuoksi assemblerilla - siihen jäi silloin ongelma, nimittäin pystysuoraa viivaa ei voinut piirtää, koska kertoimet meni tuolloin päin prinkkalaa. Tokihan sinne olisi iffitellyt vaikka mitä, mutta 99% piirretyistä viivoista oli vinoja, joten prosessoritehon loppuminen kesken ratkaisi asian näin ;)
      Nykyään en taitaisi viitsiä tehdä enää 7-segmenteillä kuin mittaritauluja, joita tarvii vilkuilla alvariinsa. 4049 kontrolleri sarjaportti sopii näytöksi aika moneen! Samoinhan noista GPS-mokkuloista saa sarjaportista ulos datan ja sen tarkan bitin vaan digitaalisignaalina erikseen.

    • 2 GHz

      Eli tarkkuudeksi saa tuolla n. 1/20MHz = 50ns. Onko tuossa kiteen päällä olevalla piirilevyllä tehty mitä? Pelkkä taajuuden tunaus vai onko siinä myös lämpökalibrointia?
      Sitten kun on tarkka kide, voi hommata siihen PLL:n, jolla pääset vielä kovempiin tarkkuuksiin, esim 256x tai 1024x => 0.2ns ja n. 50 ps.. mutta sen hanskaaminen piirilevytasolla vaatiikin sitten jo hiukan radiotekniikan tuntemusta.

      • OH-kolmonen

        Se on toteutus kuvan alareunassa vasemmalla:

        http://aijaa.com/MzxlvV

        - ei varsinainen 'uuni', mutta siinä koristeena .. :) taajuus pysyy n. kahden hertsin sisällä eli se 'feidaa' hitaaasti - nyt ollut pöydällä tämän pariviikkoa?


        Kideuunin idea : http://www.romanblack.com/xoven.htm josta omani toteutin - sopivaa yksissä kuorissa olevaa darlingtonia en löytänyt - niin kahdesta rakensin ja sähköt 'räppi'-langalla kideoskillaattorin kintuista ja NTC-vastus nojaa piirilevyyn tehdyn reiän läpi oskillaattorin kuoreen. Se trimmeri on kokeilua varten ja voi laittaa sopivan vastuksen tilalle kunhan asettuu reilusti yli huoneen lämpötilan. Näin sen pohdin. :)

        Nostin tuon pöydälle kaapista - sieltä kokeiltujen virityksien joukosta, kun kysyttiin tunnenko "trankun" tai osaanko mitään - minulle se oli/on pelkkä kuriositeetti ja iltojen puhdetyö.

        http://koti.mbnet.fi/~ijl/atomi_sdr_iq.html - Ilpo, OH5IJL ottaa kellot jo tosissaan.


      • OH-kolmonen
        OH-kolmonen kirjoitti:

        Se on toteutus kuvan alareunassa vasemmalla:

        http://aijaa.com/MzxlvV

        - ei varsinainen 'uuni', mutta siinä koristeena .. :) taajuus pysyy n. kahden hertsin sisällä eli se 'feidaa' hitaaasti - nyt ollut pöydällä tämän pariviikkoa?


        Kideuunin idea : http://www.romanblack.com/xoven.htm josta omani toteutin - sopivaa yksissä kuorissa olevaa darlingtonia en löytänyt - niin kahdesta rakensin ja sähköt 'räppi'-langalla kideoskillaattorin kintuista ja NTC-vastus nojaa piirilevyyn tehdyn reiän läpi oskillaattorin kuoreen. Se trimmeri on kokeilua varten ja voi laittaa sopivan vastuksen tilalle kunhan asettuu reilusti yli huoneen lämpötilan. Näin sen pohdin. :)

        Nostin tuon pöydälle kaapista - sieltä kokeiltujen virityksien joukosta, kun kysyttiin tunnenko "trankun" tai osaanko mitään - minulle se oli/on pelkkä kuriositeetti ja iltojen puhdetyö.

        http://koti.mbnet.fi/~ijl/atomi_sdr_iq.html - Ilpo, OH5IJL ottaa kellot jo tosissaan.

        https://app.younited.com/?shareObject=24ff2704-7136-257a-b951-7ceb895904a5

        Kortin kuva.


        :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe