työkyvyttömyyseläke

yksi huoli vähemmän

hakemus hyväksyttiin. Olo on huojentunut. Ekalla yrittämällä ja käsittely Ilmarisella kesti kolme viikkoa. Ei enää tarvitse ainakaan tätä asiaa stressata. Tsemppiä muillekin näiden asioiden kanssa piehtaroiville!

36

5565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoli syö aivoja

      Onnittelut!

      Itsellä hakemus sisällä ollu yli kolme viikkoa ja huolettaa, miten käy.

    • -------

      kela ilmottaa että 8 viikkoa käsittely aika . tulee täyteen itellä 2 viikon päästä saa nähdä meneekö pidempään päätöksen teossa

      • KELAN HITAUS...

        En ymmärrä tuota kelan vetkuttelua, voisivat päättää sen tuostavaan. Ei siihen mitään kokopäiväisiä istuntoja tarvita kuukausikaupalla ja miettiä miten tää menee. Lopuksi kuitenkin heitetään kruunaa ja klaavaa, arvotaan hyväksytäänkö. Yhtä tyhjän kanssa nuo pitkät käsittelyajat sanon minä.


    • Eläkeläinen 60

      Onneksi olkoon eläkkeestäsi. ja hyviä eläkepäiviä.
      Olet varmasti tosi sairas, sillä ei sitä eläkettä noin vaan saada tai myönnetä.

    • kaappertuuppeer

      Onnea! Haitko suoraan eläkettä, vai kuntoutustukea aluksi? itselläni sama ruljanssi edessä ja kuntoutustuki myönnettiin entisen puolen vuoden jaksoon yli vuodeksi. Olo huojentunut myös kun ei tarvitse lippujen ja lappujen kanssa juosta paikasta toiseen.

      • Anonyymi

        Onnea että sait eläkkeen . Minä myös hain suoraa työkyvyttömyyseläkettä Elolta työterveyslääkärin kanssa meni kolme viikkoa sieltä soitettiin että iloisia uutisia sinun hakemuksesi on hyväksytty . No nyt kelan kanssa on menny 7viikkoa ilman rahaa olen lähettänyt b-lausuntoa uusia kun ne kauppaavat kuntoutustukia vaan koko ajan ja lääkärin kanssa on haettu työkyvyttömyyseläkettä . No nyt ne odottavat Elolta tietoa heidän päätöksestään . Taitaa eläkepäivät -59 syntyneellä . Nimimerk :kulunut mies kaikkensa antaneena Suomen puualalle ! 2021


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea että sait eläkkeen . Minä myös hain suoraa työkyvyttömyyseläkettä Elolta työterveyslääkärin kanssa meni kolme viikkoa sieltä soitettiin että iloisia uutisia sinun hakemuksesi on hyväksytty . No nyt kelan kanssa on menny 7viikkoa ilman rahaa olen lähettänyt b-lausuntoa uusia kun ne kauppaavat kuntoutustukia vaan koko ajan ja lääkärin kanssa on haettu työkyvyttömyyseläkettä . No nyt ne odottavat Elolta tietoa heidän päätöksestään . Taitaa eläkepäivät -59 syntyneellä . Nimimerk :kulunut mies kaikkensa antaneena Suomen puualalle ! 2021

        Kyllä kuudessakympissä lähtee eläkepäätös helpommin kun nuoremmilla onhan tää ollu tiedossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kuudessakympissä lähtee eläkepäätös helpommin kun nuoremmilla onhan tää ollu tiedossakin.

        Onko tuo 60v. kuinka tarkka raja suopeammalle suhtautumiselle?


    • Kiinnostunut66

      Mielipuolisyy vai fyysinen eläkeperuste?

      • Anonyymi

        Fyysinen . Iloisia uutisia sain työkyvyttömyyseläkkeen . Alkaa lokakuu2021


    • 58v

      Hienoa sinulle! Itse olenkin vasta kolme kertaa reputettu, huhhuh, ja aion jatkaa hamaan tappiin taistelua saadakseni omat eläkerahani käyttööni. Eläkevakuutusyhtiö Elo (entinen Tapiola/Fennia) kyllä valtion suloisella suosiolla otti yksinyrittäjän selkänahasta rahat yli 30 vuoden ajalta, mutta nyt kun olen sairastunut, se ei suostukaan puoltamaan eläkkeelle.

      Mistä ihmeestä näitä kuprufirmoja aina pullahtaa eteen juuri silloin kun apua tarvitsisi.
      Juuri tätä tilannetta vartenhan olen niitä rahoja maksanut.
      Elo-vakuutusyhtiö on ollut viime päivinä keskusteluissa, kun on sijoittanut eläkevaroja hämärästi muihin vakuutuskorvauksiin. Oho!

    • Ei saa lannistua

      Täällä myös huojentunut ihminen. Kolmas kerta lisäsairauksineen toi eläkkeen.
      Vaivoista huolimatta helpotti suuresti. Se odotus ja jännittäminen tulevaisuudesta oli aika rankkaa...en kyllä ikinä unohda sitä tunnetta kun sen kirjeen jo valmiiksi lyötynä avasin. Nyt jää aikaa elämällekin.

    • >alkuperäinen<

      Kiitos kaikille. Itsekin olin varma, ettei se eläke ensi yrittämällä tulisi. Olin ensin sen 300pv sairaslomalla, vuoden kuntoutustuella ja nyt tämä. Nyt ymmärrän miten paljon stressiä tilanteeni aiheutti. Nyt on tunne, että on vapaa.

    • Ex-sairaanhoitaja

      Itsekin vuosi sitten 57 vuotiaana jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle.Työintoa ja työhaluja olisi ollut vaikka muille jakaa,mutta krooninen, etenevä ja jo yli 25 vuotta jatkunut selkäydinkanavaa rassaava sairaus pakotti minut eläkeläiseksi ennen aikojaan.

      Eläkepäätös tuli 12 vuorokaudessa Kevalta. Vuosi on mennyt opetellessa sanaa eläkeläinen - ei oikein vieläkään taivu suussani ja varsinkaan mielessäni. Mutta vaihtoehtoja ei ollut,joten nyt mennään näillä eväillä.

      Kyllä siellä eläkelaitoksessa ns. "vakavat" eläketapaukset menevät tosi nopeasti läpi.Ja varsinkin,kun kaikki kivet ja kannot on käännetty ja mahdollinen työkyvyttömyys testattu,tutkittu,kokeiltu jne. Ja tietysti myös hakijan iällä on iso merkitys,kuin myös ammatilla,työuran pituudella,koulutuksella yms,yms. seikoilla.

      • 58v

        Kokemuksen kautta näyttää olevan niin, että no. terveydenhoitohenkilöstö pääsee helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle kuin muu väki. Ehkä "koira koiran tuntee" tai sitten paperit ja hakemukset ovat paremmin täytetty.

        Eläkevakuutusyhtiö käyttää suurta valtaa ihmisen loppuelämän hyvinvoinnin ennusteessa. Jos seula olisi inhimillisempi, sairas jaksaisi paremmin omin voimin tulevat vuodet. Ja kun ei ole, skenaario on pahimmillaan sellainen, että sairas ajetaan aivan loppuun näillä hylyillä ja sitten ollaankin jo viimeisellä rannalla kaiken yhteiskunnan avun tarpeessa.


      • Anonyymi
        58v kirjoitti:

        Kokemuksen kautta näyttää olevan niin, että no. terveydenhoitohenkilöstö pääsee helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle kuin muu väki. Ehkä "koira koiran tuntee" tai sitten paperit ja hakemukset ovat paremmin täytetty.

        Eläkevakuutusyhtiö käyttää suurta valtaa ihmisen loppuelämän hyvinvoinnin ennusteessa. Jos seula olisi inhimillisempi, sairas jaksaisi paremmin omin voimin tulevat vuodet. Ja kun ei ole, skenaario on pahimmillaan sellainen, että sairas ajetaan aivan loppuun näillä hylyillä ja sitten ollaankin jo viimeisellä rannalla kaiken yhteiskunnan avun tarpeessa.

        Jos vuosikymmenten ajan on lukenut potilaskertomuksia, hoitanut ihmisiä ja seurannut heidän edesottamuksiaan sekä tietää ja tuntee lääkäreitä, osaa omaa eläkehakemusta täytellessä hahmottaa, miten ja millaisin sanakääntein asiat kannattaa esittää. Tärkeää on myös, että juuri "oikea" lääkäri kirjoittaa hakemukseen liitettävän lausunnon.

        Ainakin minulla on hoitajatuttavia, jotka suunnittelevat sairaslomiensa ajankohdat etukäteen. Tiettyt tuki- ja liikuntaelinvaivat voi kuulemma teeskennellä, koska tietoa oireista ja tutkimuksista on kertynyt työn kautta niin paljon. Sanovat myös, että fysioterapeutit ovat menestyneimpiä sairaslomien ja työkyvyttömyyseläkkeiden hakijoita.


    • m50v

      itsekin sain neljä hylkypäätöstä eläkehakemuksini ja sitten yllättäen sairaslomatodistus kelpasi, olin vuoden saikulla ja sen jälkeen eläkkeelle.
      2013 Kesäkuussa alkoi eläkkeeni.

      • sairas vääns

        Mitä tehdä, kun tuli hylkypäätös? Olen pitkäaikaistyötön ja ikikarenssi on voimassa, vaikka olen ollut vuoden sairauslomalla ja vuoden kuntoutustuella. Nytkö sossun toimeentulotuki on ainoa mahdollisuus?


      • .27.
        sairas vääns kirjoitti:

        Mitä tehdä, kun tuli hylkypäätös? Olen pitkäaikaistyötön ja ikikarenssi on voimassa, vaikka olen ollut vuoden sairauslomalla ja vuoden kuntoutustuella. Nytkö sossun toimeentulotuki on ainoa mahdollisuus?

        Hmm jos sinulla on lääkärin voimassa oleva B-todistus, että olet työkyvytön, ei sinulle käsittääkseni voi antaa karenssia.


      • sairas vääns
        .27. kirjoitti:

        Hmm jos sinulla on lääkärin voimassa oleva B-todistus, että olet työkyvytön, ei sinulle käsittääkseni voi antaa karenssia.

        Sain ikikarenssin jo ennen sairauden toteamista, joten kyllä se edelleen voimassa on. Karenssi tuli 2011 ja joku lakimuutos karenssin pituudesta tuli voimaan joskus 2012, eli kohdallani toimitaan vanhan lain mukaisesti.

        Kumpa olisi joku heti tappava sairaus, niin pääsis pois kitumasta!


    • AapoRR

      Onnea vaan. Itselleni Ilmarinen myönsi tk-eläkkeen 1,5v sitten. Ekalla hakemalla ja 6vrk hakemuksen lähettämisestä tuli myönteinen päätös. Olin toki ollut kuntoutustuella 3v sitä ennen.

    • lippuulappuu

      voiko kuntoutustuki olla myös vuoden mittainen?

    • kalkki viivoilla

      Minä olen ollut kuntoutustuella nyt yhteensä 3, 8 vuotta. Aluksi sain vuoden mittaisen pätkän mutta sen jälkeen vakuutusyhtiö on hyväksynyt B-lausunolla 4-6 kuukautta kerralla. Joten elämä menee sitä rataa, että kun edellinen lausunto ja vuoden mittainen haku on hyväksytty 4 kuukauden mittaisena, niin homma alkaa heti uudestaan. Varaan lääkäri aikoja, käyn lääkärillä, täytän papereita ja stressaan koska tulee päätös ja minkälaisena. Toivon myös että ei tule kovin monta kuukautta maksuihin välejä.
      Tietenkin tässä samalla käyn kuntoutukessa ja toivon, että jalka alkaa pelaamaan. Toisaalta pikku hiljaa tulee tunne, että parempi olisi jos ei ja saisi vain työkyvyttömyys eläkkeen. Tai sitten saisi vuoden kerrallaan ja vain aikaa kuntoutua eikä stressata tätä pyöritystä koko ajan. Tarpeeksi vi..... kun terveys on mennyttä.
      Joten kuntoutustuki voi olla vuoden mittainen.

    • Anonyymi

      Minulle myönnettiin tk eläke huhtikuussa. Olen vielä tämän toukokuun kuntoutustuella. Kesäkuun ensimmäinen päivä alkaa eläke. Psyykkisten ongelmien takia eläke myönnettiin. Ei enää ikinä taistelua kelan ja työkkärin kanssa. Kuntoutustuella olen ollut 2016 vuodesta lähtien. Vakuutusyhtiö oli eläkkeen myöntäjä. Kelan kautta olisi ollut paljon vaikeampaa. Ikää päälle 30

    • Anonyymi

      Millä arkumenteilla hakemuksesi hyväksyttiin

    • Anonyymi

      On lottovoitto päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.

      • Anonyymi

        Niinhän ne sanoo enää ei helpolla päästetä vaaditaan nuppivika ja kasa sairauksia.


    • Anonyymi

      Onnea,😃.

    • Anonyymi

      4kk olen vielä sairaspäivärahalla,, sen jälkeen alkaa eläke 2022 alussa se on päätetty käsittely vei 4kk joskus koitin vuosia aikaisemmin parikertaa hylättiin.. NYT läpi

    • Anonyymi

      Sairastuin töissä,eläkettä haettiin kerran,hylky,kesti 6kk kun hakemusta käsiteltiin,kyselin kaikkea kelalta ei mitään vastausta.Monisairas olen.Kortistossa roikun,karensseja jne.Lääkäreissä juoksu ei auta vaikka olisi sata diagnoosia.Kohdellaanko meitä samanarvoisesti.

    • Anonyymi

      Toiset pääsee helpolla eläkkeelle,tää ei millään aina puuttuu joku ,työkyvystä sanoisin ,20%jäljellä,ääni ja jalat edes joskus.Juuri äsken tuli hylky,nopeammin kuin eka käsittely.Ensi askel ongelmiin on kela.ikä vielä 58v.On koettu karenssia työkkäri.On koettu saikut hyllyyn..Mitä ihmettä kerätään vielä kokea.Sairastuin hometyöpaikoista..sillä tiellä 11v..vähän ylikin jo.Olen silti kun parempia jaksoja oli välissä,ollut työpajalla kolmesti..kuntoutuksia,amm.kunt.selvitys ,nyt en kykene..mihkään oliko kela myöhemmin voidaan harkita.Ei onnistu lähtö ,nehän kivoja tykkäsin,mutta en pääse mihkään.Eli ..muutenkin mihkään pääsy tehty hankalaksi.

    • Anonyymi

      Hain aikanani työkyvyttömyyseläkkeelle minäkin, hakemus hylättiin. Valitin mutta ei muutosta. Sairauksia oli monia. Kun en pystynyt töihin olin työpaikalla ja neuvoin muita ja jatkoin vastuun ottamista tekniikasta. Näin pysuin vielä kymmenen vuotta näennäisesti palkansaajana. 68 vuotiaana jäin eläkkeelle. Loppuaikana ajoi vielä auto päälleni. Vaikka olin yli 60% työkyvytön järkeni palasti minut. Vieläkin ihmettelen vakuutusyhtiön asiantuntemusta ja rajua suoranaista naljailua.

      • Anonyymi

        68v eläkkeelle hä! ???


    • Anonyymi

      Onnea! Oikea valinta. Varmalla ei olisi onnistunut. On niin Paska firma

    • Anonyymi

      Joo ei olisi Varmassa onnistunut!

    • Anonyymi

      Toivottavasti ei Varmassa. Menee vuosi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe