SUURI SILMÄLASERLEIKKAUS tiedustelu

kertokaa kaikki kokemuksianne

HALUAN päästä eroon laseista -5 ja -6. ONko zyoptic kalleimpana paras toimenpide ja eiran sairaala se "vähäriskisin",? tarviivatko kaikki aina lukulasit 40v jälkeen? vaikka jättää vähän miinukselle. vastatkaa mahd. usea tähän, missä silmänne on leikattu ja paljon maksoi, kaduttaako mikään?

6

2569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Minusta tuntuu, että sinä - kuten monet muutkin leikkaushalukkaat tällä palstalla - haet liian yksinkertaista vastausta asioihin, jotka eivät ole ollenkaan niin yksiselitteisiä kuin ehkä mainoksissa annetaan ymmärtää.

Kallein mahdollinen toimenpide ei aina ole "paras". Joissakin tapauksissa halvempi toimenpide voi antaa yhtä hyvän lopputuloksen, nimittäin silloin kun ei ole monimutkaista taittovirhettä (esim. epäsymmetrinen hajataitto ja muut). Ns. aberrometriaohjatuissa lasereissa (ne "kalleimmat") jokaista sarveiskalvon kohtaa varten lasketaan tälle kohdalle tarvittava muodonmuutos, joka sitten laserilla aiheutetaan. Näin voidaan siis epäsäännöllinen sarveiskalvo korjata alkuperäistä "parempaan" muottiin. Vanhemmilla lasereilla laseroidaan vain taittovirheen (silmälasikorjaus) edellyttämä muutos sarveiskalvolle. Esim. potilas, joka parhaalla lasikorjauksella ja muuten terveillä silmillä yltää esim. vain 0,6 näöntarkkuuteen (epäsäännöllisen sarveiskalvon kaarevuuden vuoksi) saattaa saavuttaa aberrometriakorjatun laseroinnin jälkeen paljon paremman näöntarkkuuden. Mutta potilas, joka parhaalla lasikorjauksella näkee 1,25 ei välttämättä näe leikkauksen jälkeen ilman laseja yhtään sen paremmin kuin ennen leikkausta laseillaan. Eli ensimmäinen potilas hyötyisi "kalliimmasta" laserista huomattavasti enemmän kuin toinen, joka voisi saavuttaa halvemmallakin hoidolla hyvän lopputuloksen - en kuitenkaan halua, että kukaan ymmärtäisi tätä suositukseksi. Jos minun silmiäni pitäisi mennä leikkelemään valitsisin ilman muuta aberrometriakorjatun menetelmän, vaikka onkin kalliimpi.

Lukulasien tarvekin riippuu monesta seikasta. Jos lukee vähän, voi pärjätä ilmankin lukulaseja, varsinkin jos toinen silmä jää miinuksen puolelle. Mitä kirkkaampi valaistus ja mitä pienempi mustuainen, sitä paremmin myös näkee ilmankin lukulaseja vanhempana. Ja henkilö, joka pälyilee vain sanomalehden otsikoita selviää laseitta helpommin kuin joku, joka lukee pienellä präntättyä raamattua kynttilän valossa... Periaatteessa vastaus on kyllä se, että ne jotka laserleikkaukseen lähtevät tavoitteenaan voida olla laseitta arkielämässä tulevat (mikäli leikkaus onnistuu tässä mielessä) jossakin vaiheessa tarvitsemaan lukulaseja (mikäli aikoo enemmän kuin pari laskua viikossa katsella eikä välitä kaupassa käydessä hintalappujen numeroista...).

Sairaaloiden ja leikkaajien riskeistä on myös vaikea mennä sanomaan mitään, varsinkaan tuskin kellään näillä palstoilla on käsillään tilastoja eri sairaaloiden komplikaatio- ja leikkausmääristä että voisi luotettavasti lähteä mitään vertailemaan. Ja hienot menneet tilastot eivät auta mitään, jos leikkaavalla lääkärillä sattuu olemaan "huono päivä" tai laitteeseen tulee jokin vika ja kaikki menee pieleen... Tämä on toki harvinaista, mutta tuskin kovasti lohduttaa potilasta...

Näön suhteen on ikävä kyllä niin, että yleispäteviä ohjeita ei voi antaa, vaan jokainen potilas ja hänen silmänsä on arvioitava erikseen, vasta sitten voidaan antaa potilaskohtainen suositus siitä, onko leikkaus ylipäätäänsä suositeltava, mahdollinen ja millaista lopputulosta ja sivuvaikutuksia on odotettavissa (esim. hämäränäön ja kontrastinäön suhteen, jotka usein näiden toimenpiteiden seurauksena huonontuvat jonkin verran).

• tehty

Mulla leikattiin oikea silmä keväällä 98 ja vasen alkusyksystä 98. Tulos oli mielestäni hyvä. Oikeassa silmässä näkö riittäisi ilmavoimiin hävittäjälentäjäksi. Vasen jäi (palautui) noin -1.0 tasoon. Eli käytännössä en tarvitse simälaseja ollenkaan esim. autoa ajaessa tai normaalielämässä. Koska harrastan lentämistä, käytän lentäessä vasemmassa silmässä piilolinssiä ja mukana on viranomaisen vaatimat varalasit (sanka).

Päivääkään en ole leikkausta katunut. Leikkaustapa oli PRK, lähtötasona -5.0 molemmissa silmissä. Ensimmäinen leikkauksen jälkeinen päivä oli kivulias, senjälkeen ei ole ollut mitään oireita, samentumia tms.

• Beatrix

Mulle tehtiin pintalaserleikkaus (Lasek, ei siis Lasik) muutama kuukausi sitten, jossa käytettiin zyoptix-laitteistoa (aaltorintamamittaukset jne.)Lopullisia tuloksia en tietenkään vielä osaa sanoa, mutta tähän mennessä vasen silmä näkee tosi hyvin ja oikeassakin on suht hyvä näkö. Lähtöarvoni olivat hieman sun arvoja huonommat, voimakkaalla hajataitolla toisessa silmässä. Oikean silmän pinnassa on jotain epätasaisuutta, joka aiheuttaa näön huonomman tason ja hämärässä valojen ja vaaleiden esineiden vasemmalle reunalle haamun. Tämä on mahdollisesti jokin epätasaisuus epiteelissä, topografiassa ei kai ollut mitään ihmeellistä. Syy miksi valitsin pintalaserin, oli lasikin läpän arveluttavuus: halusin suuren optisen alueen ja kuitenkin säilyttää tarpeeksi kudosta, että olisin pienemmässä riskissä saada ectasia, vaikka se onkin erittäin harvinainen. Suurien arvojeni korjaaminen vaati paljon kudoksen poistamista, joten isolla optisella alueella kudosta olisi lähtenyt liikaa. En oikein usko 250 mikrometrin "sääntöön", halusin jättää enemmän sarveiskalvoa. Lisäksi Lasikin läppä voi aiheuttaa muutakin "kivaa" ja paljon yleisempää vaivaa kuin ectasia. Kokonaishinta leikkaukselle ja muulle oli n. 3000 euroa ja minut leikattiin Tampereen Medilaserissa. Olen tyytyväinen, että menin leikkaukseen, koska inhosin silmälaseja ja elämä on nyt paljon mukavampaa, kun ei ole "putkinäköä", näen täydellisesti saunassa ja uimahallissa, silmälasit eivät suttaannu ja valahtele jumpatessa ja näytänkin paremmalta. Suosittelen, että jos menet leikkaukseen, etsit netistä kaiken mahdollisen tiedon riskeistä ym. Jos esim. et tiennyt, mitä jokin tässä vastauksessa käyttämäni sana tarkoitti, et tiedä vielä tarpeeksi.

• Halo

MInua kiinnostaa se mihin perustat mielipiteesi 250 mikron riittämättömyydestä?

• Beatrix
        Halo kirjoitti:

MInua kiinnostaa se mihin perustat mielipiteesi 250 mikron riittämättömyydestä?

Minulla ei tietenkään ole mitään tieteellistä evidenssiä 250 mikron riittämättömyydestä - kyse on enemmänkin omasta varovaisuudestani. Toisaalta 250 mikrometriä ei lukemani mikaan ole mikään täysin varma turvaraja, vaikka useimmiten ectasiaa tavataan juuri niillä ihmisillä, joilla sarveiskalvoa jää alle ko. luvun. Ectasiaa on kuitenkin tavattu myös ihmisillä, joilla on ollut paljon enemmän kudosta jäljellä, vaikka orbscaneissa ei ole paljastunut mitään rakenteellista vikaa sarveiskalvossa. Olen lukenut, että joskus ectasian on saanut henkilö, jolle leikattiin vain läppä, muttä läpästä tuli vaillinnainen tms. eikä laserointia siksi tehty. Tällainen on tietysti äärimmäisen harvinaista eikä mitenkään arvattavaa tai johdonmukaista - tuskin kannattaa tällaisten yksittäisten tapausten takia menettää yöuniaan. Joka tapauksessa, tällaiset syyt ovat saaneet jotkin lääkärit nostamaan alarajan 300 mikroon tai jopa 350 mikroon, ja jotkut ovat lakanneet suorittamasta ollenkaan LASIKia. Itse olen sitä mieltä, ettei liika varovaisuus ole koskaan haitaksi, ja enemmän kudosta on aina parempi. Jos joku uskoo 250 mikron olevan hyvä, ok. Suurimmalle osalle 250 mikroa riittää varmasti aivan hyvin takaamaan stabiilin sarveiskalvon.

• katumus1

Beatrix kirjottaa asiaa. Hyvin sanottu tuo *Jos esim. et tiennyt, mitä jokin tässä vastauksessa käyttämäni sana tarkoitti, et tiedä vielä tarpeeksi. *

Itse sain monta ongelmaa laseroinnista ja ne haamukuvat eivät ole ainoat. Kadun leikkausta :(
      Liian ruusuinen kuva näistä annetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1418
    2. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      225
      1377
    3. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      166
      1128
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      31
      1001
    5. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      50
      886
    6. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      183
      821
    7. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      8
      815
    8. Joo joo kumpikin on rakastuneita

Mitäs nyt tehdään vai ollaanko vaan niin kuin ei oltaiskaan
      Ikävä
      64
      806
    9. Kristinuskon arvot käyttöön

Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      248
      766
    10. Millainen nainen kaipaa minua ?

Millainen nainen kaipaa minua ? Kerro nainen sinä se.
      Ikävä
      45
      750
    Aihe