STILO 1.2?

fiiu

Onko teillä kokemuksia ky.autosta.
Mitä autolehdet ovat tästä koneesta/autosta olleet mieltä?
Kävin koeajamassa ja ohjaus tuntui jotekin oudolta muuten 1,2 kone jaksoi ihan mukavasti vetää kun vain käytti kierroksia.

11

2198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä

      Tilava, hiljainen, runsas varustelu, vie vähän bensaa, halpa mutta aika pieni kone...

    • jyry

      Vaimoni käytössä on ollut Fiat Stilo 1,2 reilun vuoden. Auto on yllättänyt meidät ominaisuuksillaan. Moottori on hiljainen , kuten koko auto. Moottorin teho riittää hyvin liikenteen mukana pysymiseen, polttoaineen kulutus on pieni. Auto on toiminut koko ajan moiteettomasti. Ei minkäänlaista vikaa, ei edes yhtään lamppua ole palanut. Kaikenkaikkiaan erinomainen hinta laatusude. Erään autolehden mielestä kuusivaihteinen vaidelaatikko on huono asia. Eräässä toisessa automerkissä, joka näyttää olevan heidän suosikkimerkkinsä, kuusi vaidetta oli erinomainen asia. Jätän autolehtien arvostelut nykyään omaan arvoonsa.

    • Stilo80

      Itsellä on Stilo 80 eli 1.2 ja olen ajanut sillä reilun vuoden/30tkm ja hyvin on pelannut. Mitään vikoja ei ole ollut ja muutenkin pidän autosta kovasti. Ohjaus tuntuu aluksi hieman oudolta, mutta siihen kyllä tottuu hyvin nopeasti.

    • Tomppa

      Kuukauden päivät ajelin tuollaisella. Minäkin hämmästelin auton hiljaisuutta, joka oli kuin luokkaa kalliimmasta autosta. Auto näyttää askeettiselta, mutta varustelu on myös todellisuudessa runsas (ajovalojen kotiinsaatto, nopeuden mukaan säätyvä radio, kuralätäkkövalot, ajotietokone, tavaratilan sähköpistoke kaikki tavanomaisemmat, kuten sähköikkunat jne.)

      Tosin määrästä olisi voinut tinkiäkin vaikkapa laadun hyväksi. Muoviosat ovat huokean tuntuiset ja esimerkiksi takaluukun hattuhyllyn irroittaminen on hankalaa ja kiinnikeklipsit rikkoutuvat viimeistään toisella kerralla. Auton perusrakenne vaikuttaa silti lujalta eikä 5000 km:n "kestotestissä" ilmennyt mitään hälyyttävää. Auto oli 03-mallinen ja pohjalla oli 25 000 km.

      Tilaa Stilossa on paljon ja autoon on helppo mennä. Näkyvyys taakse on hyvä, kun niskatuet painuvat kokonaan näkymättömiin.

      1,2-litrainen kone on osin tottumuskysymys, mutta minä en kyllä siihen tottunut. Liikkeelle lähtö on tarkkaa puuhaa, ettei auto sammu. Usei sammuu. Moottoritielle liittyminen on otettava tosissaan ja vaihteita on käytettävä. Ja moottoritiellä on toisinaan vaikeuksia pitää haluttu matkanopeus.

      5000 km:n keskikulutus oli 6,5 litraa. Kuutosvaihteella ei tuntunut olevan mitään vaikutusta kulutukseen.

      Kuutosvaihde onkin melko turha. Olen samaa mieltä kuin "Jyryn" bongaama autolehti: vitonen olisi voinut olla vitosen ja kutosen välistä ja kuudennen pykälän olisin voinut ottaa rahassa.
      Se, että kuudes vaihde toimii jossain toisessa autossa on aivan eri asia eikä ole osoitus mistään epäloogisuudesta.

      Stilon istuimet eivät ole hyvät, mutta niihin tottuu. Samoin tottuu ohjaukseen, joka ei maantiellä ole hyvä sekään, mutta taajamassa nautinto. Toisin kuin Fiiut perinteisesti, Stilo on ketterä.

      Alusta toimii varsin hyvin. Jostain syystä sukulaisuus 128:iin ja Ritmoon on edelleen olemassa. Kaasun kevennys tuo peräpäätä sivulle ja mutkissa auto painuu voimakkaasti ulkokaarteen etupyörän varaan. 128 olikin aikoinaan hyvä auto ajaa, mutta hiukan ihmetyttää, että alustan käyttäytyminen on täysin samanlaista. Eikö 30:ssä vuodessa ole keksitty mitään parannettavaa, kun se ohjauskin on lähiä huononnettu (kevyt tosin).

      Summa summarum: Stilo 1,2 on huokea torikassi, joka tarjoaa hyvin vastinetta rahalle, mutta tarjoaisi vieläkin enemmän, kun varustelua olisi vähän ohenettu ja hintaa entisestään laskettu. Uudessa 1,4-litraisessa moottorin ominaisuudet lienevät paremmin balanssissa muuhun autoon, ja jossain vaiheessa kävikin mielessä sellainen.

      Kuukauden ajon jälkeen vaihdoin kuitenkin Stilon 30 000 ajettuun, saman ikäiseen Alfa 147:aan, joka on janoisempi ja epäkäytännöllisempi, mutta sittenkin minulle sopivampi.

      • Tempra-kuski

        Todella mukava lukea tälläkin Fiat-palstalla näitä asiallisia kirjoituksia. Tänne kun löytävät myös kaikenlaiset vedättäjät.

        Se varman päälle asiallinen keskustelu on muuten täällä: http://fiatforum.ath.cx/


      • jyry

        Ihmettelin aluksi miksi näin pienitehoisessa autossa (Stilo 80) on kuusi vaihdetta. Mutta en enää. Kuudes vaihde pudottaa moottorin kierroksia lähes 400 r/min ja polttoaineen kulutus pienenee. Olen testannut Stilo Multivagonilla 1.4 :lla, ajaen saman matkan viitos vaihteella ja aina on kulutus ollut suurempi kuin kuutosvaihteella ajaen, olosuhteista riippumatta. Ero ei ole kovin suuri, mutta merkittävä. Testiä on tehty vakionopeussäädintä käyttäen.Kuudesvaihde ei ole välttämätön, mutta ei mielestäni siitä ole haittakaan.Yleinen mielikuva on, etta tehokas auto on turvallinen, silloin voidaan vetää se johtopäätös, että mm. Stilo 80 on turvaton. Tilastojen mukaan asia on päinvastoin.No tämä turvallisuus asia on toisen foorumin aihe.Todetakoon viellä, että en ole mikään Fiat fani ja olen suhtautunut Fiiattien toimivuuteen varauksellisesti, mutta tähän asti olen myönteisesti yllättynyt niiden toimivuudesta. Jos autoissa ilmenee jotain merkittävää nekatiivistä kerrottavaa, niin kerron avoimesti niistä tämän foorumin palstalla.


      • ekamatti66
        jyry kirjoitti:

        Ihmettelin aluksi miksi näin pienitehoisessa autossa (Stilo 80) on kuusi vaihdetta. Mutta en enää. Kuudes vaihde pudottaa moottorin kierroksia lähes 400 r/min ja polttoaineen kulutus pienenee. Olen testannut Stilo Multivagonilla 1.4 :lla, ajaen saman matkan viitos vaihteella ja aina on kulutus ollut suurempi kuin kuutosvaihteella ajaen, olosuhteista riippumatta. Ero ei ole kovin suuri, mutta merkittävä. Testiä on tehty vakionopeussäädintä käyttäen.Kuudesvaihde ei ole välttämätön, mutta ei mielestäni siitä ole haittakaan.Yleinen mielikuva on, etta tehokas auto on turvallinen, silloin voidaan vetää se johtopäätös, että mm. Stilo 80 on turvaton. Tilastojen mukaan asia on päinvastoin.No tämä turvallisuus asia on toisen foorumin aihe.Todetakoon viellä, että en ole mikään Fiat fani ja olen suhtautunut Fiiattien toimivuuteen varauksellisesti, mutta tähän asti olen myönteisesti yllättynyt niiden toimivuudesta. Jos autoissa ilmenee jotain merkittävää nekatiivistä kerrottavaa, niin kerron avoimesti niistä tämän foorumin palstalla.

        kiva ku joku on samaa mieltä. (80 -02 36th.)ps:joku rekisteröi mun käyttämän matti66 nimimerkin, mut laittakaa hakuun matti66 ja saatte nauraa..


    • Yrjö Kapiainen

      Olen ajanut vuoden Stilo 80:llä. Vikoja ei ole ollut, keskuslukitus ei kylläkään toimi kunnolla, jos on vähänkään pakkasta. Pieni kone toimii kaupunkiliikenteessä paremmin kuin 1.6. Kokeilin kumpaakin ja pieni oli jopa rivakamman tuntuinen. Tilat ovat hyvät. Pienet viimeistelemättömyydet kyllä hyväksyy, kun muistaa auton hinnan. Lämmityslaite on hiukan heiveröinen tänne Siperiaan.

    • StiloUkkeli29

      Alla Stilo 95, 3D kesäkuun lopulla rekisteröity ja nyt karvan yli 11000km veivattu.

      Positiivista:
      Auto on hiljasuudeltaan varmasti kokoluokan keskitasoa ja ajotuntumaltaan ihan asiallinen, mutta kevyehkö. Kaarrekäytös on myös mielestäni asiallinen ja tuntuu kokoistaan ketterämmältä. Jämäkkyyttä on sopivasti tässä 3D-versiossa. Jopa suuremmat nopeudet menee vakaasti. Kulutus 6,5 - 7,0L sekalaisessa ajossa, 60%/40% maantie/kaupunki suhteella. Kesällä meni lähes 7,0L/100km kun sai päästellä vapaammin. Nyt syysilmoilla ja talvinopeuksilla on jatkuvasti luokkaa 6,5L /100.

      6-vaihde alkaa toimia tuolla 1.4:sella jossain 110km/h paikkeilla, mutta mikään vääntömäkivaihde se ei ole. 130km/h mittarin mukaan moottoritiellä (todellista 120km/h) menee jo iloisesti kun kierrokset 3000 tuntumassa.

      Varusteita on jo Aktuaali-versiosta lähtien mukavasti. Ilmastointi, ajotietokone yms.
      Arvon pysyvyys ei muutaman tutun fiatistin mukaan ole ongelma, ainakin jos vaihtaa Fiatista Fiattiin.


      Negatiivista:
      Yksi koriosa autosta jouduttiin tiivistämään, kun vettä tuli muutama desi sisälle. Korikittiä lisättiin n.1cm matkalle koriin.

      Alkuperäiset Selenia öljyt tekivät lähes katoamistempun jo 6000km:ssa. Katsoin öljyt jossain 4000km:ssa ja ne olivat ok. Ajan yli 3000km/kk, joten nopeasti katosivat. Alkuperäiset öljyt on syytä vaihtaa jo 4000km:ssa. Ovat ilmeisesti jotain rypsiöljyä (mineraaliöljyä).

      - Ei se ole huono ostos, jos status painaa vähemmän kuin käyttöarvo!

    • Anonyymi

      minulla fiat stilo 1.2 16v vm. 2004, ajettu n.143000 km, erinomainen peli !!!

      • Anonyymi

        Veljelläni oli pari vuotta sitten Stilo 1.2, vm oli 02 tai 03. Sillä oli ajettu n.400 tkm. Kävin koeajolla ja hämmästelin kuinka hyvä auto oli ajaa, hiljainen ja ei natinoita/kitinöitä/kolinoita. Kun vielä ajatteli että autolla oli ajettu noin paljon ja hinta oli jotain 400 €. Hyvin se sillä toimi, katsastukseen piti laittaa muistaakseni takajarruja. Vaihtoi sitten farmariin kun tilaa tarvitsi enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7185
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4202
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2105
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2029
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1649
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe