Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kallis lippu?

Kuka tietää rahasta?

Olisiko taloustietäjiä, jotka osaisivat antaa lukemia? Kustannukset kahdesta eri mallista: Paljonko tavalliselle Suomalaiselle maksaa tupaöljy litra, tai tonni jos se kuljetetaan tyypillisesti Koivistolta Skjöldvikiin liikennöivällä tankkilaivalla, jossa on täysin suomalainen miehistö ja -lippu?

Entä jos kyseessä onkin sekamiehitys, tai kokonaan ulkolainen miehitys ja mukava lippu? Muuten sama laiva.

Entä samat kustannusmallit kauempaa, esimerkiksi Persianlahdelta, josta toki ei kai löpöä tuoda. Luonnollisesti isommalla pöntöllä?

17

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SpeedwayEki

      HALPAAAA

    • kilpailun mukaan

      Tarjousten perusteella. Suomalainen miehistö tullee kalliimmaksi.

      • Ammattitaidottomia.

        Käytännössä suomalainen miehistö tulee halvemmaksi.


    • tiedettä

      Olen taloustieteilijä mutten sentään mikään taikuri. Tutkimukseni aiheesta ovat kuitenkin osoittaneet seuraavaa:

      -Öljylitra on liian halpaa kun ihmiset kerran polttavat bensaa huvin vuoksi. -Mukavuuslippu laskee bensan hintaa, mutta palkat menee nostamaan Filippiinien taloutta, sillaikaa kun suomalaiset työttömät seilorit juo viinaa ja muistelee menneitä suoli24.fi:ssä.

      • taikurihuttunen

        Olen taikuri mutten sentään mikään taloustieteilijä.

        Uskallan siis sanoa että mukavuuslippu ei laske kustannuksia enempää kuin 10% ja tähän määrään kuuluu palkat ja bensat, kaikki kulut. Tärkein syy palkata filpparimiehistö on se, että he tekevät duunia vaikka 3kk putkeen kun taas suomalaista joutuu päästänään parin viikon välein kotiin levähtämään. Tekemällä selväksi että on valmis työskentelemään vaikka puoli vuotta samassa laivassa, pääsee liki varmasti töihin. Vaan eipä nykynuoriso ole tällaisesta kiinnostunut ihan ymmärrettävästi.


      • öemi
        taikurihuttunen kirjoitti:

        Olen taikuri mutten sentään mikään taloustieteilijä.

        Uskallan siis sanoa että mukavuuslippu ei laske kustannuksia enempää kuin 10% ja tähän määrään kuuluu palkat ja bensat, kaikki kulut. Tärkein syy palkata filpparimiehistö on se, että he tekevät duunia vaikka 3kk putkeen kun taas suomalaista joutuu päästänään parin viikon välein kotiin levähtämään. Tekemällä selväksi että on valmis työskentelemään vaikka puoli vuotta samassa laivassa, pääsee liki varmasti töihin. Vaan eipä nykynuoriso ole tällaisesta kiinnostunut ihan ymmärrettävästi.

        "...filpparimiehistö on se, että he tekevät duunia vaikka 3kk putkeen..."

        Mukavanlipunlaivoissa sopimukset on yleensä 6kk, kansallisuudesta riippumatta.

        Aloitin alalla -71 (eläkkeelle 2012) ja silloin oli vielä porukkaa joka oli ollut laivassa parikin vuotta putkeen. Eli, vuorottelu on helvetin hyvä juttu;)


    • Kyllä molemmille voi maksaa saman palkan (ESL) mutta suomalainen vetelee ylityöt haarukalla tupakkatauot joka tunti (20min) ja uutta osaa vaihdetaan aivan hulvattomasti(neste),palkka suomalaiselle läsnäolosta ja huoltomiesten tilailusta filppari voi vielä tehdä jotain itsekkin koska heillä ei mallastasapaino heittele.
      Mutta palkkakulut suomessa suunnilleen samat kuin polttoainekulut.(arvio)

      • juvenn

        Suomenlipun alla laivassa suurin kuluerä on polttoaineet, n.35%
        Henkilöstö, kallesta kippariin, 8-12%, alustyypistä riippuen.


    • puuköli

      niin ja päällystö surffailee työaikansa somessa,tupakoimalla ja juomalla.että ei yhtään yläpuolella miehistöä.
      1:1 järjestelmä ajaettava alas ja heti.kaikkiin aluksiin 2:1 törnit se on viimeinen pini mahis edes "muutaman" jobin säilyttämiseen.muutta eihän nää hienohelmat kestä kunnolla edes kuukauden törniä joten menköön jobit ulkomaan eläville lopullisesti 5 kuukautta jäljellä sit voi sanoa soro nooeikä tarvii kuunnella enää näitä kuka tykkää kenestäkin leikkejä.

      • Entinen merim

        Niin, kun ei ole merimiehiä, vaan kotiin pyrkijöitä, lentokoneessa istujia. Miksi siis pohtia, että ei ole jobeja? Filippiinot ovat meitä parempia merimiehiä ja pärjäävät. Eivät ole koko ajan valittamassa.

        Valitettavasti merenkulku on ala, jossa "matkapäiviä" on paljon. Sekin maksaa ja aika paljon, jos koko ajan ollaan tulossa ja menossa eikä töissä.

        Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään.

        Bunkeri maksaa, työvoimakulut ovat suuri menoerä, pääomakulut ovat suuret, siinä redari sitten painii ongelmineen. Suurin ongelma lienee kuitenkin rahtitulojen pienuus tai riittämättömyys.

        Sitä se on.


        ---


      • tuleekohan edes uni
        Entinen merim kirjoitti:

        Niin, kun ei ole merimiehiä, vaan kotiin pyrkijöitä, lentokoneessa istujia. Miksi siis pohtia, että ei ole jobeja? Filippiinot ovat meitä parempia merimiehiä ja pärjäävät. Eivät ole koko ajan valittamassa.

        Valitettavasti merenkulku on ala, jossa "matkapäiviä" on paljon. Sekin maksaa ja aika paljon, jos koko ajan ollaan tulossa ja menossa eikä töissä.

        Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään.

        Bunkeri maksaa, työvoimakulut ovat suuri menoerä, pääomakulut ovat suuret, siinä redari sitten painii ongelmineen. Suurin ongelma lienee kuitenkin rahtitulojen pienuus tai riittämättömyys.

        Sitä se on.


        ---

        "Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään."

        Kerro sinä kun tiedät.

        Paljonko laivan kustannuksista on, prosentteina ilmaistuna;

        - henkilöstö
        - polttoaineet
        - lastinkäsittely
        - maaorganisaatio

        Jännityksellä odottaen....


      • tuleekohan edes uni kirjoitti:

        "Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään."

        Kerro sinä kun tiedät.

        Paljonko laivan kustannuksista on, prosentteina ilmaistuna;

        - henkilöstö
        - polttoaineet
        - lastinkäsittely
        - maaorganisaatio

        Jännityksellä odottaen....

        Niin tuo kustannusarvio perustuu siihen kun olin konepäälikkönä pikkuyhtiössä(ei mitään maaorganisaatioo) ja laiva oli n. 10000tonnia ja uskon että palkan ja polttoaineen suhde ei ole muuttunut ainakaan merkitsevästi (niin ja pikkuyhtiössä oltiin tulosvastuussa tavallaan jos palkat tai polttoaine karkas niin varma lähtö edessä ja laivan myynti)
        Hienoa näinkin asiallinen keskustelu. Suomalaisten merimiesten tulevaisuus pitkälti kiinni siitä pytytäänkö kouluttamaan henkilökuntaa laivafirmoihin ja laivoihin jotka ymmärtää taloutta ja tekniikkaa esim. kansipäälystö kiipeilee vielä mastoissa ainakin henkisesti ja koulujen opettajat...


      • tukiaisii
        mtz kirjoitti:

        Niin tuo kustannusarvio perustuu siihen kun olin konepäälikkönä pikkuyhtiössä(ei mitään maaorganisaatioo) ja laiva oli n. 10000tonnia ja uskon että palkan ja polttoaineen suhde ei ole muuttunut ainakaan merkitsevästi (niin ja pikkuyhtiössä oltiin tulosvastuussa tavallaan jos palkat tai polttoaine karkas niin varma lähtö edessä ja laivan myynti)
        Hienoa näinkin asiallinen keskustelu. Suomalaisten merimiesten tulevaisuus pitkälti kiinni siitä pytytäänkö kouluttamaan henkilökuntaa laivafirmoihin ja laivoihin jotka ymmärtää taloutta ja tekniikkaa esim. kansipäälystö kiipeilee vielä mastoissa ainakin henkisesti ja koulujen opettajat...

        Jos kuitenkin jatkaisit maanviljelyn parissa.......


      • tukiaisii kirjoitti:

        Jos kuitenkin jatkaisit maanviljelyn parissa.......

        Olet aivan oikeassa että tukiaiset pitää lopetta,koska laivayhtiö maksaa nykyisin ainoastaan työtekijän nettopalkan muu osa tulee valtion tukena, MUTTa tämäkään ei enää auta sama pätee kaikkeen tuettuun toimintaan... asun nykyisin Aleksiskivenkadulla alppilassa
        P.S Raha ei lisäänny taskusta toiseen siirtämällä...


      • Usein unohtuu
        mtz kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa että tukiaiset pitää lopetta,koska laivayhtiö maksaa nykyisin ainoastaan työtekijän nettopalkan muu osa tulee valtion tukena, MUTTa tämäkään ei enää auta sama pätee kaikkeen tuettuun toimintaan... asun nykyisin Aleksiskivenkadulla alppilassa
        P.S Raha ei lisäänny taskusta toiseen siirtämällä...

        Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla.
        Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan.
        Taitaa tietäjät puuttua?


      • lsemu
        Usein unohtuu kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla.
        Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan.
        Taitaa tietäjät puuttua?

        "Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla."

        100 000 tonninen pönttö, mukavanlipun alla, miehistö filppareita, uffarit suomesta, työvoimakulut on n.40% pienemmät kuin suomenlipulla.

        "Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan."

        Ei yhtään mitään. Taitaa ymmärrys puuttua.


      • seatalk
        lsemu kirjoitti:

        "Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla."

        100 000 tonninen pönttö, mukavanlipun alla, miehistö filppareita, uffarit suomesta, työvoimakulut on n.40% pienemmät kuin suomenlipulla.

        "Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan."

        Ei yhtään mitään. Taitaa ymmärrys puuttua.

        Itämneren rollikan kokonaisvuosikustannuksista miehistön palkkakustannukset ovat vuonna 2013
        varustamon omien virallisten laskujen mukaan 4,8%.Mutta kyse ei olekaan tästä vaan siitä,että polttoainekustannukset,
        pääomakulut ym. niistä on vaikeampaa säästää kuin palkkakuluista.Ja kuten aikaisemmin on mainittu varustamo ei
        maksa meidän veroja,matkakustannuksia eikä sosiaaliturvamaksuja.Eli kannattaa muistaa että palkkoja pitäisi verrata siihen mikä
        on meidän nettopalkka. Sen lisäksi varustamot saavat valtiolta erilaisia tukia. Eli jos merenkulku olisiniin surkea bisnes niin miksi
        useat kymmeniä vuosia varutamotoimintaa harjoittaneet yhtiöt jatkaisivat sitä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe