Olisiko taloustietäjiä, jotka osaisivat antaa lukemia? Kustannukset kahdesta eri mallista: Paljonko tavalliselle Suomalaiselle maksaa tupaöljy litra, tai tonni jos se kuljetetaan tyypillisesti Koivistolta Skjöldvikiin liikennöivällä tankkilaivalla, jossa on täysin suomalainen miehistö ja -lippu?
Entä jos kyseessä onkin sekamiehitys, tai kokonaan ulkolainen miehitys ja mukava lippu? Muuten sama laiva.
Entä samat kustannusmallit kauempaa, esimerkiksi Persianlahdelta, josta toki ei kai löpöä tuoda. Luonnollisesti isommalla pöntöllä?
Kallis lippu?
17
347
Vastaukset
- SpeedwayEki
HALPAAAA
- kilpailun mukaan
Tarjousten perusteella. Suomalainen miehistö tullee kalliimmaksi.
- Ammattitaidottomia.
Käytännössä suomalainen miehistö tulee halvemmaksi.
- tiedettä
Olen taloustieteilijä mutten sentään mikään taikuri. Tutkimukseni aiheesta ovat kuitenkin osoittaneet seuraavaa:
-Öljylitra on liian halpaa kun ihmiset kerran polttavat bensaa huvin vuoksi. -Mukavuuslippu laskee bensan hintaa, mutta palkat menee nostamaan Filippiinien taloutta, sillaikaa kun suomalaiset työttömät seilorit juo viinaa ja muistelee menneitä suoli24.fi:ssä.- taikurihuttunen
Olen taikuri mutten sentään mikään taloustieteilijä.
Uskallan siis sanoa että mukavuuslippu ei laske kustannuksia enempää kuin 10% ja tähän määrään kuuluu palkat ja bensat, kaikki kulut. Tärkein syy palkata filpparimiehistö on se, että he tekevät duunia vaikka 3kk putkeen kun taas suomalaista joutuu päästänään parin viikon välein kotiin levähtämään. Tekemällä selväksi että on valmis työskentelemään vaikka puoli vuotta samassa laivassa, pääsee liki varmasti töihin. Vaan eipä nykynuoriso ole tällaisesta kiinnostunut ihan ymmärrettävästi. - öemi
taikurihuttunen kirjoitti:
Olen taikuri mutten sentään mikään taloustieteilijä.
Uskallan siis sanoa että mukavuuslippu ei laske kustannuksia enempää kuin 10% ja tähän määrään kuuluu palkat ja bensat, kaikki kulut. Tärkein syy palkata filpparimiehistö on se, että he tekevät duunia vaikka 3kk putkeen kun taas suomalaista joutuu päästänään parin viikon välein kotiin levähtämään. Tekemällä selväksi että on valmis työskentelemään vaikka puoli vuotta samassa laivassa, pääsee liki varmasti töihin. Vaan eipä nykynuoriso ole tällaisesta kiinnostunut ihan ymmärrettävästi."...filpparimiehistö on se, että he tekevät duunia vaikka 3kk putkeen..."
Mukavanlipunlaivoissa sopimukset on yleensä 6kk, kansallisuudesta riippumatta.
Aloitin alalla -71 (eläkkeelle 2012) ja silloin oli vielä porukkaa joka oli ollut laivassa parikin vuotta putkeen. Eli, vuorottelu on helvetin hyvä juttu;)
Kyllä molemmille voi maksaa saman palkan (ESL) mutta suomalainen vetelee ylityöt haarukalla tupakkatauot joka tunti (20min) ja uutta osaa vaihdetaan aivan hulvattomasti(neste),palkka suomalaiselle läsnäolosta ja huoltomiesten tilailusta filppari voi vielä tehdä jotain itsekkin koska heillä ei mallastasapaino heittele.
Mutta palkkakulut suomessa suunnilleen samat kuin polttoainekulut.(arvio)- juvenn
Suomenlipun alla laivassa suurin kuluerä on polttoaineet, n.35%
Henkilöstö, kallesta kippariin, 8-12%, alustyypistä riippuen.
- puuköli
niin ja päällystö surffailee työaikansa somessa,tupakoimalla ja juomalla.että ei yhtään yläpuolella miehistöä.
1:1 järjestelmä ajaettava alas ja heti.kaikkiin aluksiin 2:1 törnit se on viimeinen pini mahis edes "muutaman" jobin säilyttämiseen.muutta eihän nää hienohelmat kestä kunnolla edes kuukauden törniä joten menköön jobit ulkomaan eläville lopullisesti 5 kuukautta jäljellä sit voi sanoa soro nooeikä tarvii kuunnella enää näitä kuka tykkää kenestäkin leikkejä.- Entinen merim
Niin, kun ei ole merimiehiä, vaan kotiin pyrkijöitä, lentokoneessa istujia. Miksi siis pohtia, että ei ole jobeja? Filippiinot ovat meitä parempia merimiehiä ja pärjäävät. Eivät ole koko ajan valittamassa.
Valitettavasti merenkulku on ala, jossa "matkapäiviä" on paljon. Sekin maksaa ja aika paljon, jos koko ajan ollaan tulossa ja menossa eikä töissä.
Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään.
Bunkeri maksaa, työvoimakulut ovat suuri menoerä, pääomakulut ovat suuret, siinä redari sitten painii ongelmineen. Suurin ongelma lienee kuitenkin rahtitulojen pienuus tai riittämättömyys.
Sitä se on.
--- - tuleekohan edes uni
Entinen merim kirjoitti:
Niin, kun ei ole merimiehiä, vaan kotiin pyrkijöitä, lentokoneessa istujia. Miksi siis pohtia, että ei ole jobeja? Filippiinot ovat meitä parempia merimiehiä ja pärjäävät. Eivät ole koko ajan valittamassa.
Valitettavasti merenkulku on ala, jossa "matkapäiviä" on paljon. Sekin maksaa ja aika paljon, jos koko ajan ollaan tulossa ja menossa eikä töissä.
Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään.
Bunkeri maksaa, työvoimakulut ovat suuri menoerä, pääomakulut ovat suuret, siinä redari sitten painii ongelmineen. Suurin ongelma lienee kuitenkin rahtitulojen pienuus tai riittämättömyys.
Sitä se on.
---"Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään."
Kerro sinä kun tiedät.
Paljonko laivan kustannuksista on, prosentteina ilmaistuna;
- henkilöstö
- polttoaineet
- lastinkäsittely
- maaorganisaatio
Jännityksellä odottaen.... tuleekohan edes uni kirjoitti:
"Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään."
Kerro sinä kun tiedät.
Paljonko laivan kustannuksista on, prosentteina ilmaistuna;
- henkilöstö
- polttoaineet
- lastinkäsittely
- maaorganisaatio
Jännityksellä odottaen....Niin tuo kustannusarvio perustuu siihen kun olin konepäälikkönä pikkuyhtiössä(ei mitään maaorganisaatioo) ja laiva oli n. 10000tonnia ja uskon että palkan ja polttoaineen suhde ei ole muuttunut ainakaan merkitsevästi (niin ja pikkuyhtiössä oltiin tulosvastuussa tavallaan jos palkat tai polttoaine karkas niin varma lähtö edessä ja laivan myynti)
Hienoa näinkin asiallinen keskustelu. Suomalaisten merimiesten tulevaisuus pitkälti kiinni siitä pytytäänkö kouluttamaan henkilökuntaa laivafirmoihin ja laivoihin jotka ymmärtää taloutta ja tekniikkaa esim. kansipäälystö kiipeilee vielä mastoissa ainakin henkisesti ja koulujen opettajat...- tukiaisii
mtz kirjoitti:
Niin tuo kustannusarvio perustuu siihen kun olin konepäälikkönä pikkuyhtiössä(ei mitään maaorganisaatioo) ja laiva oli n. 10000tonnia ja uskon että palkan ja polttoaineen suhde ei ole muuttunut ainakaan merkitsevästi (niin ja pikkuyhtiössä oltiin tulosvastuussa tavallaan jos palkat tai polttoaine karkas niin varma lähtö edessä ja laivan myynti)
Hienoa näinkin asiallinen keskustelu. Suomalaisten merimiesten tulevaisuus pitkälti kiinni siitä pytytäänkö kouluttamaan henkilökuntaa laivafirmoihin ja laivoihin jotka ymmärtää taloutta ja tekniikkaa esim. kansipäälystö kiipeilee vielä mastoissa ainakin henkisesti ja koulujen opettajat...Jos kuitenkin jatkaisit maanviljelyn parissa.......
tukiaisii kirjoitti:
Jos kuitenkin jatkaisit maanviljelyn parissa.......
Olet aivan oikeassa että tukiaiset pitää lopetta,koska laivayhtiö maksaa nykyisin ainoastaan työtekijän nettopalkan muu osa tulee valtion tukena, MUTTa tämäkään ei enää auta sama pätee kaikkeen tuettuun toimintaan... asun nykyisin Aleksiskivenkadulla alppilassa
P.S Raha ei lisäänny taskusta toiseen siirtämällä...- Usein unohtuu
mtz kirjoitti:
Olet aivan oikeassa että tukiaiset pitää lopetta,koska laivayhtiö maksaa nykyisin ainoastaan työtekijän nettopalkan muu osa tulee valtion tukena, MUTTa tämäkään ei enää auta sama pätee kaikkeen tuettuun toimintaan... asun nykyisin Aleksiskivenkadulla alppilassa
P.S Raha ei lisäänny taskusta toiseen siirtämällä...Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla.
Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan.
Taitaa tietäjät puuttua? - lsemu
Usein unohtuu kirjoitti:
Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla.
Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan.
Taitaa tietäjät puuttua?"Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla."
100 000 tonninen pönttö, mukavanlipun alla, miehistö filppareita, uffarit suomesta, työvoimakulut on n.40% pienemmät kuin suomenlipulla.
"Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan."
Ei yhtään mitään. Taitaa ymmärrys puuttua. - seatalk
lsemu kirjoitti:
"Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla."
100 000 tonninen pönttö, mukavanlipun alla, miehistö filppareita, uffarit suomesta, työvoimakulut on n.40% pienemmät kuin suomenlipulla.
"Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan."
Ei yhtään mitään. Taitaa ymmärrys puuttua.Itämneren rollikan kokonaisvuosikustannuksista miehistön palkkakustannukset ovat vuonna 2013
varustamon omien virallisten laskujen mukaan 4,8%.Mutta kyse ei olekaan tästä vaan siitä,että polttoainekustannukset,
pääomakulut ym. niistä on vaikeampaa säästää kuin palkkakuluista.Ja kuten aikaisemmin on mainittu varustamo ei
maksa meidän veroja,matkakustannuksia eikä sosiaaliturvamaksuja.Eli kannattaa muistaa että palkkoja pitäisi verrata siihen mikä
on meidän nettopalkka. Sen lisäksi varustamot saavat valtiolta erilaisia tukia. Eli jos merenkulku olisiniin surkea bisnes niin miksi
useat kymmeniä vuosia varutamotoimintaa harjoittaneet yhtiöt jatkaisivat sitä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun493311Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5272017Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171950Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si821907- 201568
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431498- 281376
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901349Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1281277UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1131195