Kallis lippu?

Kuka tietää rahasta?

Olisiko taloustietäjiä, jotka osaisivat antaa lukemia? Kustannukset kahdesta eri mallista: Paljonko tavalliselle Suomalaiselle maksaa tupaöljy litra, tai tonni jos se kuljetetaan tyypillisesti Koivistolta Skjöldvikiin liikennöivällä tankkilaivalla, jossa on täysin suomalainen miehistö ja -lippu?

Entä jos kyseessä onkin sekamiehitys, tai kokonaan ulkolainen miehitys ja mukava lippu? Muuten sama laiva.

Entä samat kustannusmallit kauempaa, esimerkiksi Persianlahdelta, josta toki ei kai löpöä tuoda. Luonnollisesti isommalla pöntöllä?

17

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SpeedwayEki

      HALPAAAA

    • kilpailun mukaan

      Tarjousten perusteella. Suomalainen miehistö tullee kalliimmaksi.

      • Ammattitaidottomia.

        Käytännössä suomalainen miehistö tulee halvemmaksi.


    • tiedettä

      Olen taloustieteilijä mutten sentään mikään taikuri. Tutkimukseni aiheesta ovat kuitenkin osoittaneet seuraavaa:

      -Öljylitra on liian halpaa kun ihmiset kerran polttavat bensaa huvin vuoksi. -Mukavuuslippu laskee bensan hintaa, mutta palkat menee nostamaan Filippiinien taloutta, sillaikaa kun suomalaiset työttömät seilorit juo viinaa ja muistelee menneitä suoli24.fi:ssä.

      • taikurihuttunen

        Olen taikuri mutten sentään mikään taloustieteilijä.

        Uskallan siis sanoa että mukavuuslippu ei laske kustannuksia enempää kuin 10% ja tähän määrään kuuluu palkat ja bensat, kaikki kulut. Tärkein syy palkata filpparimiehistö on se, että he tekevät duunia vaikka 3kk putkeen kun taas suomalaista joutuu päästänään parin viikon välein kotiin levähtämään. Tekemällä selväksi että on valmis työskentelemään vaikka puoli vuotta samassa laivassa, pääsee liki varmasti töihin. Vaan eipä nykynuoriso ole tällaisesta kiinnostunut ihan ymmärrettävästi.


      • öemi
        taikurihuttunen kirjoitti:

        Olen taikuri mutten sentään mikään taloustieteilijä.

        Uskallan siis sanoa että mukavuuslippu ei laske kustannuksia enempää kuin 10% ja tähän määrään kuuluu palkat ja bensat, kaikki kulut. Tärkein syy palkata filpparimiehistö on se, että he tekevät duunia vaikka 3kk putkeen kun taas suomalaista joutuu päästänään parin viikon välein kotiin levähtämään. Tekemällä selväksi että on valmis työskentelemään vaikka puoli vuotta samassa laivassa, pääsee liki varmasti töihin. Vaan eipä nykynuoriso ole tällaisesta kiinnostunut ihan ymmärrettävästi.

        "...filpparimiehistö on se, että he tekevät duunia vaikka 3kk putkeen..."

        Mukavanlipunlaivoissa sopimukset on yleensä 6kk, kansallisuudesta riippumatta.

        Aloitin alalla -71 (eläkkeelle 2012) ja silloin oli vielä porukkaa joka oli ollut laivassa parikin vuotta putkeen. Eli, vuorottelu on helvetin hyvä juttu;)


    • Kyllä molemmille voi maksaa saman palkan (ESL) mutta suomalainen vetelee ylityöt haarukalla tupakkatauot joka tunti (20min) ja uutta osaa vaihdetaan aivan hulvattomasti(neste),palkka suomalaiselle läsnäolosta ja huoltomiesten tilailusta filppari voi vielä tehdä jotain itsekkin koska heillä ei mallastasapaino heittele.
      Mutta palkkakulut suomessa suunnilleen samat kuin polttoainekulut.(arvio)

      • juvenn

        Suomenlipun alla laivassa suurin kuluerä on polttoaineet, n.35%
        Henkilöstö, kallesta kippariin, 8-12%, alustyypistä riippuen.


    • puuköli

      niin ja päällystö surffailee työaikansa somessa,tupakoimalla ja juomalla.että ei yhtään yläpuolella miehistöä.
      1:1 järjestelmä ajaettava alas ja heti.kaikkiin aluksiin 2:1 törnit se on viimeinen pini mahis edes "muutaman" jobin säilyttämiseen.muutta eihän nää hienohelmat kestä kunnolla edes kuukauden törniä joten menköön jobit ulkomaan eläville lopullisesti 5 kuukautta jäljellä sit voi sanoa soro nooeikä tarvii kuunnella enää näitä kuka tykkää kenestäkin leikkejä.

      • Entinen merim

        Niin, kun ei ole merimiehiä, vaan kotiin pyrkijöitä, lentokoneessa istujia. Miksi siis pohtia, että ei ole jobeja? Filippiinot ovat meitä parempia merimiehiä ja pärjäävät. Eivät ole koko ajan valittamassa.

        Valitettavasti merenkulku on ala, jossa "matkapäiviä" on paljon. Sekin maksaa ja aika paljon, jos koko ajan ollaan tulossa ja menossa eikä töissä.

        Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään.

        Bunkeri maksaa, työvoimakulut ovat suuri menoerä, pääomakulut ovat suuret, siinä redari sitten painii ongelmineen. Suurin ongelma lienee kuitenkin rahtitulojen pienuus tai riittämättömyys.

        Sitä se on.


        ---


      • tuleekohan edes uni
        Entinen merim kirjoitti:

        Niin, kun ei ole merimiehiä, vaan kotiin pyrkijöitä, lentokoneessa istujia. Miksi siis pohtia, että ei ole jobeja? Filippiinot ovat meitä parempia merimiehiä ja pärjäävät. Eivät ole koko ajan valittamassa.

        Valitettavasti merenkulku on ala, jossa "matkapäiviä" on paljon. Sekin maksaa ja aika paljon, jos koko ajan ollaan tulossa ja menossa eikä töissä.

        Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään.

        Bunkeri maksaa, työvoimakulut ovat suuri menoerä, pääomakulut ovat suuret, siinä redari sitten painii ongelmineen. Suurin ongelma lienee kuitenkin rahtitulojen pienuus tai riittämättömyys.

        Sitä se on.


        ---

        "Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään."

        Kerro sinä kun tiedät.

        Paljonko laivan kustannuksista on, prosentteina ilmaistuna;

        - henkilöstö
        - polttoaineet
        - lastinkäsittely
        - maaorganisaatio

        Jännityksellä odottaen....


      • tuleekohan edes uni kirjoitti:

        "Hämmästelen näitä "asiantuntijoita", jotka kertovat kustannusten muodostuksesta tällä palstalla? Useinhan tietäjiä ovat ne, jotka eivät tiedä mitään."

        Kerro sinä kun tiedät.

        Paljonko laivan kustannuksista on, prosentteina ilmaistuna;

        - henkilöstö
        - polttoaineet
        - lastinkäsittely
        - maaorganisaatio

        Jännityksellä odottaen....

        Niin tuo kustannusarvio perustuu siihen kun olin konepäälikkönä pikkuyhtiössä(ei mitään maaorganisaatioo) ja laiva oli n. 10000tonnia ja uskon että palkan ja polttoaineen suhde ei ole muuttunut ainakaan merkitsevästi (niin ja pikkuyhtiössä oltiin tulosvastuussa tavallaan jos palkat tai polttoaine karkas niin varma lähtö edessä ja laivan myynti)
        Hienoa näinkin asiallinen keskustelu. Suomalaisten merimiesten tulevaisuus pitkälti kiinni siitä pytytäänkö kouluttamaan henkilökuntaa laivafirmoihin ja laivoihin jotka ymmärtää taloutta ja tekniikkaa esim. kansipäälystö kiipeilee vielä mastoissa ainakin henkisesti ja koulujen opettajat...


      • tukiaisii
        mtz kirjoitti:

        Niin tuo kustannusarvio perustuu siihen kun olin konepäälikkönä pikkuyhtiössä(ei mitään maaorganisaatioo) ja laiva oli n. 10000tonnia ja uskon että palkan ja polttoaineen suhde ei ole muuttunut ainakaan merkitsevästi (niin ja pikkuyhtiössä oltiin tulosvastuussa tavallaan jos palkat tai polttoaine karkas niin varma lähtö edessä ja laivan myynti)
        Hienoa näinkin asiallinen keskustelu. Suomalaisten merimiesten tulevaisuus pitkälti kiinni siitä pytytäänkö kouluttamaan henkilökuntaa laivafirmoihin ja laivoihin jotka ymmärtää taloutta ja tekniikkaa esim. kansipäälystö kiipeilee vielä mastoissa ainakin henkisesti ja koulujen opettajat...

        Jos kuitenkin jatkaisit maanviljelyn parissa.......


      • tukiaisii kirjoitti:

        Jos kuitenkin jatkaisit maanviljelyn parissa.......

        Olet aivan oikeassa että tukiaiset pitää lopetta,koska laivayhtiö maksaa nykyisin ainoastaan työtekijän nettopalkan muu osa tulee valtion tukena, MUTTa tämäkään ei enää auta sama pätee kaikkeen tuettuun toimintaan... asun nykyisin Aleksiskivenkadulla alppilassa
        P.S Raha ei lisäänny taskusta toiseen siirtämällä...


      • Usein unohtuu
        mtz kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa että tukiaiset pitää lopetta,koska laivayhtiö maksaa nykyisin ainoastaan työtekijän nettopalkan muu osa tulee valtion tukena, MUTTa tämäkään ei enää auta sama pätee kaikkeen tuettuun toimintaan... asun nykyisin Aleksiskivenkadulla alppilassa
        P.S Raha ei lisäänny taskusta toiseen siirtämällä...

        Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla.
        Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan.
        Taitaa tietäjät puuttua?


      • lsemu
        Usein unohtuu kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla.
        Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan.
        Taitaa tietäjät puuttua?

        "Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla."

        100 000 tonninen pönttö, mukavanlipun alla, miehistö filppareita, uffarit suomesta, työvoimakulut on n.40% pienemmät kuin suomenlipulla.

        "Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan."

        Ei yhtään mitään. Taitaa ymmärrys puuttua.


      • seatalk
        lsemu kirjoitti:

        "Alkuperäinen kysymys koski hieman suuremman aluksen kustannus eroja eri porukoilla."

        100 000 tonninen pönttö, mukavanlipun alla, miehistö filppareita, uffarit suomesta, työvoimakulut on n.40% pienemmät kuin suomenlipulla.

        "Loppujen lopuksi kiinnosti mitä se vaikuttaa m ökkiläisen tupaöljyn hintaan."

        Ei yhtään mitään. Taitaa ymmärrys puuttua.

        Itämneren rollikan kokonaisvuosikustannuksista miehistön palkkakustannukset ovat vuonna 2013
        varustamon omien virallisten laskujen mukaan 4,8%.Mutta kyse ei olekaan tästä vaan siitä,että polttoainekustannukset,
        pääomakulut ym. niistä on vaikeampaa säästää kuin palkkakuluista.Ja kuten aikaisemmin on mainittu varustamo ei
        maksa meidän veroja,matkakustannuksia eikä sosiaaliturvamaksuja.Eli kannattaa muistaa että palkkoja pitäisi verrata siihen mikä
        on meidän nettopalkka. Sen lisäksi varustamot saavat valtiolta erilaisia tukia. Eli jos merenkulku olisiniin surkea bisnes niin miksi
        useat kymmeniä vuosia varutamotoimintaa harjoittaneet yhtiöt jatkaisivat sitä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      49
      3311
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      527
      2017
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1950
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      82
      1907
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1568
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1498
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1376
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1349
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1277
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      113
      1195
    Aihe