Niin kysynkin nyt teiltä lasten vanhemmat mitä ajattelette kun ostatte lapsillenne pelin joka on kielletty alle 18 vuotiailta? Pelin jossa Huumeet, Viina, Jengisodat, Ihmisten tappaminen sekä Huorien nussiminen näyttelevät pääosaa.
Myös kauppojen myyjät ajatteletteko vain rahaa myydessänne selvästi alaikäiselle alle 18 vuotiailta kielletyn pelin? vai ettekö ole tietoisia pelien sisältämästä väkivallasta, huumeista jne. tätä peli ei todellakaan sovellu lapsille.
Tahdotko lapsesi pelaavan tätä
19
1626
Vastaukset
- Roy O'Bannon
Suomessa ei vain ymmärretä, että pelit eivät ole vain lasten harrastus. Esim jenkkilässä suurin pelaajaryhmä on 20-30 vuotiaat.
Suomessa vanhemmat eivät usein ota vastuuta kasvatuksesta vaan syyttävät yhteiskuntaa, kun eivät saa lapseensa kontrollia. Monella vanhemmalla olisi syytä katsoa peiliin.
Kauppiaat luonnollisesti ajattelevat vain rahaa, sillä eihän ikärajaa tarvitse noudattaa, koska se on vain ohjeellinen.- Minä vaan
Pelien ikäraja on sitova, ei ohjeellinen.
Outoa että Suomi24 keskusteluissa lapset saavat keskustella K18 peleistä! - ***
Ainakin Valtion elokuvatarkastamon mukaan PEGIn 18 merkintä ei ole peleissä ohjeellinen vaan ihan laillisesti sitova. Peliä ei saa myydä alle 18 vuotiaalle. Muut merkinnät ovat sitten vain suosituksia. Lisäksi peli tekijä voi omalla merkinnällään kieltää pelin luovuttamisen alle 18 vuotiaalle. Tämä on Muistaakseni punaisessa laatikossa oleva numero.
- z.x.c
Minä vaan kirjoitti:
Pelien ikäraja on sitova, ei ohjeellinen.
Outoa että Suomi24 keskusteluissa lapset saavat keskustella K18 peleistä!Se keskustelu ei ole millään tavalla laitonta.
Alkaa taas tulla painajaisii Sokrateksest.
- trhth
mie oon 16w ja omistan kyseisen pelin ja se on tosi hyvä, ja no okei siinä on väkivaltaa ja kiroilua mut ihan ku sitä ei ois missään muuallakaan!!!!!!! ite tykkään kyl paljolti vain ajella siel ja semmosta! vaikka oon pelannu sitä muutaman päivän ajan ei minun tee mieli tappaa ketään tai perustaa jengiä taikka hankkia huoria, ihme kyllä vai mitä?
- -89-
Myivät mullekkin sen pelin!!
- z.x.c
Tällä tuskin on yhtäkään ''koti äitiä'' lukemassa viestejäsi. Sokrates?
- Kyllästynyt
Johan tästä silloin gta vice citynkin kohdalla ei-niin-kovin-kauan-aikaa-sitten käytiin armoton (mutta typerä) sanasota jossa muutama moraalinvartija kritisoi peliä ja 90% vastaajista oli "hei jou mään, vedä v päähäs, gta on vähän sikahyväpeli ja mä en muuta teekään ku pelaan sitä" linjoilla liikkeillä.
Tulipa siitäkin niin naurettava ja yksi varmaan pisimmistä viestiketjuista tilaa viemään että jos tämän keskustelun nyt sitten unohtaisi heti alkuunsa. Nimittäin kuten joku jo sanoikin, ne joille kysymyksen ja kannanoton esitit, eivät täällä sitä kyllä ole lukemassa. Ei siis mitään typerää tilasyöppöä taas. Pisara meressähän tällainen pitkä teksti on mutta ei niitä kauheasti tarvitse olla kun rupeaa tökkimään taas. Muutenkin aika kankea nykyään.
Ja ok, peli on k-18 mutta se nyt on samaa kastia kuin tupakka ja viinakin, tosin vielä sentään terveydelle hiukkasen terveellisempää. Eli alle täysi-ikäisiltä nekin on kielletty mutta silti ei sitäkään saada kuriin ja käyttäjiä ei kukaan jaksa enää kyttäillä. - J4nn3
Eikö tälläinen keskustelu ole aika turha..
Vaikka siinä pelissä on se ikäraja 18 niin silti niitä voi ostaa kuitenkin lapsille.
Jokainen ihminen on erilainen, ja kaikille eivät kaikki pelit sovi osalle kyseinen peli sopii, koska he tajuavat olla imitoimatta tätä peliä ja tajuavat että se "ei ole totta".
Ajan takaa sitä, että eiköhän jokainen vanhempi pysty itse vetämään sen rajan että voiko sitä peliä nyt sitten ostaa vai ei sille ALAIKÄISELLE nuorelle.
T:janne 15 vuotta. Samaa lässytystä ikärajoista varmaan samalta henkilöltä. Se on ikäsuositus ei ikärajoitus, vai onko asia muuttunut?
Sitä samaa kiroiluseksipaskaa tulee telkasta joka ilta. Ja varmaan moni alaikäinen kattoo niitä k18 leffoja. Olin jotain 10 vuotias ja katoin kuset housussa Halloween leffoja. Ne on muuten hyviä leffoja.
Tilanne on muuttunut aika vasta eli siinä vaiheessa, kun Suomen lainsäädäntö muutettiin PEGI-yhteensopivaksi (2003). Merkintä 18 on laillisesti sitova ja se kieltää pelin myymisen alle 18 vuotialle. Se ei kuitenkaan kiellä alle 18 vuotiasta pelaamasta peliä.
Jos pelin tekijä katsoo pelaamisen kieltämisen tarpeelliseksi, niin siihenkin on laillisesti sitova mahdollisuus. Peliin tulee tällöin merkitä erillinen punaisessa laatikossa oleva 18 merkintä. En tosin tiedä, että yhdessäkään pelissä olisi tällaista merkintää, mutta ehkä niitäkin löytyy, jos alkaa etsimään.
Sen sijaan kaikki muut ikämerkinnät, mitä peleissä on, ovat aina olleet ja ovat yhä vain suosituksia. 15 pelin saa myydä vaikka 5 vuotiaalle, jos lapsi sitä menee ostamaan. Ne merkinnät on enemmänkin tarkoitettu ohjeeksi vanhemmille, jotka ostavat lapsilleen pelejä.
Pari linkkiä, joissa asiaa käsitellään tarkemmin:
http://www.vet.fi/tiedote/Tiedote2003/pelit_suomi.pdf
http://www.pegi.info/home.jsp?language=fi
http://www.vet.fi/pelit/Pelit.htm - ***
*** kirjoitti:
Tilanne on muuttunut aika vasta eli siinä vaiheessa, kun Suomen lainsäädäntö muutettiin PEGI-yhteensopivaksi (2003). Merkintä 18 on laillisesti sitova ja se kieltää pelin myymisen alle 18 vuotialle. Se ei kuitenkaan kiellä alle 18 vuotiasta pelaamasta peliä.
Jos pelin tekijä katsoo pelaamisen kieltämisen tarpeelliseksi, niin siihenkin on laillisesti sitova mahdollisuus. Peliin tulee tällöin merkitä erillinen punaisessa laatikossa oleva 18 merkintä. En tosin tiedä, että yhdessäkään pelissä olisi tällaista merkintää, mutta ehkä niitäkin löytyy, jos alkaa etsimään.
Sen sijaan kaikki muut ikämerkinnät, mitä peleissä on, ovat aina olleet ja ovat yhä vain suosituksia. 15 pelin saa myydä vaikka 5 vuotiaalle, jos lapsi sitä menee ostamaan. Ne merkinnät on enemmänkin tarkoitettu ohjeeksi vanhemmille, jotka ostavat lapsilleen pelejä.
Pari linkkiä, joissa asiaa käsitellään tarkemmin:
http://www.vet.fi/tiedote/Tiedote2003/pelit_suomi.pdf
http://www.pegi.info/home.jsp?language=fi
http://www.vet.fi/pelit/Pelit.htmLainsäädäntö on muuttunut vielä edellisen jälkeenkin. 1.8.2004 on astunut voimaan laki jossa lukee seuraavasti (kuvaohjelma on suomeksi peli):
Tarkastusviranomaisen on hyväksyttävä kuvaohjelma esitettäväksi ja levitettäväksi kaikenikäisille, jos se ei ole 7 §:n mukaan arvioituna lasten kehitykselle haitallinen, taikka asetettava sen esittämiselle ja levittämiselle ikäraja. Kuvaohjelman esittäminen ja levittäminen voidaan 7 §:ssä säädetyillä perusteilla kieltää 18 vuotta nuoremmilta taikka ohjelman sisällön mukaan asettaa kuvaohjelmalle 15, 11 tai 7 vuoden ikäraja. (Ikäsuositusta ei siis enää tunneta)
Kuvaohjelman, jolle on määrätty ikäraja, saa esittää enintään kaksi vuotta sille hyväksyttyä ikärajaa nuoremmallekin silloin, kun hän on 18 vuotta täyttäneen seurassa.
Löytyy siis täältä:
http://www.finlex.fi
Säädös numero 775/2000
Jos joku ei vieläkään usko, niin tulkinta perustuu näihin säädöksiin ja ennakkopäätöksiin:
HE 34/2004, LaVM 4/2004, EV 82/2004, Neuvoston puitepäätös 2002/629/YOS; EYVL N:o L 203, 1.8.2002, s. 1, Neuvoston puitepäätös 2002/946/YOS; EYVL N:o L 328, 5.12.2002, s. 1, Neuvoston direktiivi 2002/90/EY; EYVL N:o L 328, 5.12.2002, s. 17, Neuvoston puitepäätös 2004/68/YOS; EUVL N:o L 13, 20.1.2004, s. 44 - z.x.c
Asia muuttu jo pari vuotta sitte, se on ikärajoitus. Mutta sen pelaaminen ja siintä keskustelu ei ole laitonta.
- kauhistunut äiti
Kauheita pelejä sitä tehdäänkin, satuin huomaamaan että meidän poika pelaili tätä uutta san andreasia, takavarikoin pelin heti. Poika saa pelin takaisin kun täyttää 18v, eli tuossa vajaan vuoden päästä.
- darn
en usko et kaikki pelaajat on yli 18w eikä ookkaa mut se kuka pelaa on eri asia. voiha joku tietysti olla oikeesti alle 18 mut voi iha hyvin pelata ku tv:stä tulee tota samaa juttua joka ilta.
- joku vaa
darn kirjoitti:
en usko et kaikki pelaajat on yli 18w eikä ookkaa mut se kuka pelaa on eri asia. voiha joku tietysti olla oikeesti alle 18 mut voi iha hyvin pelata ku tv:stä tulee tota samaa juttua joka ilta.
tuolta telkkarista sitä väkivaltaa vasta tuleekin seksistä nyt puhumattakaan.
- joona654
GTA on lapsille hyvä peli, koska siinä on väkivaltaa, ym. muuta rikollisuutta.
Olen itse 12 vuotta ja GTA on siitä hyvä peli lapsille, koska siinä on sitä mitä ei oikeassa elämässä saa tehdä. Ja lapsi pystyy tekemään rikollisuutta ainoastaan tässä pelissä, muttei oikeassa elämässä.
Eli lapset haluavat pelata peliä sen takia, koska
Siinä on sitä jota ei elämässä tehdä!!!!!- C¡ndy
Siis ettekö te älyä mitään?! Luuletteko, että
lapsenne ovat ihan tietämättöminä kaikesta
vitun seksistä ja kirosanoista, huumeista
sun muista! Itse sain tietää nämä 10 vuotiaana
ennen kun olin saanut koko peliä. Kaveriltani, nääs. Joten turhaa tulla tänne vinkumaan ikärajoista, kun ekaksi kannattaisi katsoa
minkälaisissa kaveripiireissä lapsesi ovat.
Adios, amigos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4129046Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1883610- 202053
- 821270
- 271105
- 751090
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661082Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791065- 551033
- 66972