Miksi Luther poisti osan Raamatun kirjoista?

mntpdmbhoteh

Olen koittanut netistä ettoa tietoa huonolla menestyksellä siitä, että Luther on aikoinaan tehny päätöksen poistaa osan Raamatun teksteistä ja miksi muutkin prostestantit on seurannu tätä mallia. Sen tiiän, että Lutherin ainakin väitetään sanoneen, että noi kirjat "ei oo tarpeellisiä/oleellisia". Ihan tarkkaa sanamuotoa tästä nyt en muista.

Jos joku tietää mua paremmin tästä asiasta, niin olisin kiitollinen, jos selventäisit hieman sitä. Mä tutustuin itse vähän aikaa sitten Siirakin kirjaan ja siinä oli mm. hienosti sanottu asioita tosi ystävyydestä. Eikä tullut missään vaiheessa oloa, että tämä kirja ois jollain lailla ristiriidassa Kristinuskon kanssa tai mitään.

2

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä on kyse kirjoista, joita ortodoksit ja katolilaiset kutsuvat deutero-kanonisiksi (toissijaisesti kanonisiksi) ja protestantit apokryfisiksi (salatuiksi) kirjoiksi. Ne eivät kuulu juutalaisten heprealaiseen Raamattuun (joka sisältää samat kirjat, kuin protestanttien Vanha testamentti). Ne ovat kuitenkin mukana Septuagintassa (lyhennetään LXX), joka on juutalaisten ennen kristillistä aikaa tekemä kreikankielinen Vanhan testamentin käännös.

      Ennen uskonpuhdistuksen aikaa lännen kirkossa ei ollut määritelty virallisesti näiden kirjojen asemaa. Luther koki, että ne eivät ole osa Raamattua, mutta kylläkin hyödyllistä luettavaa. Trenton (Tridentin) kirkolliskokouksessa, joka oli osittain reaktio uskonpuhdistukseen, määriteltiin mitkä niistä kuuluvat Raamattuun.

      Apokryfikirjoista on olemassa varsin tuore suomennos (Vanhan testamentin apokryfikirjat Kirjapaja 2009), joskin vanhempikin on tehty. Vanhoissa suomalaisissa Raamatuissa on apokryfikirjoja ja luterilainen kirkko päätti jokin aika sitten, että niitä voidaan ottaa taas mukaan suomalaiseen kirkkoraamattuun. Syy miksi niitä ei välillä ollut, liittyy brittiläisen järjestön aikoinaan Raamattujen painamiseen ja levittämiseen antamaan avustukseen Suomessa. He eivät kokeneet silloin hyvänä, että kyseiset kirjat on mukana.

    • Jaakobin kirje

      Luther suhtautui kielteisesti nimenomaan Uuden Testamentin kaanoniin kuuluvaan Jaakobin kirjeeseen, koska siinä korostetaan tekoja enemmän kuin uskoa tai armoa. Luther taas nimenomaan väheksyi tekoja ja piti armoa tärkeämpänä. Myöhemmin hän kyllä suhtautui myönteisesti myös Jaakobin kirjeeseen.

      Lainaus sivulta:
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Apokryfiset_kirjat

      Lutherin Raamattu

      ”Martin Lutherin saksankielinen raamatunkäännös ilmestyi vuonna 1534. Se oli ensimmäinen Raamatun painos, jossa apokryfit oli sijoitettu omaksi osastokseen. Kirjat ja kirjojen osat, joita ei esiintynyt juutalaisessa masoreettisessa tekstissä, oli erotettu Vanhasta testamentista tähän osastoon, joka sijoitettiin Vanhan ja Uuden testamentin väliin. Kolmas ja neljäs Esran kirja samoin kuin Kolmas makkabilaiskirja jätettiin kokonaan pois.”

      Lainaus sivulta:
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakobin_kirje

      ”Uskonpuhdistuksen aikana jotkut teologit, erityisesti Martti Luther, väittivät, että kirje on liian puuttellinen ollakseen osa Uuden testamentin kaanonia. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että kirje opettaa, ettei usko yksin ole tarpeeksi pelastukseen. Luther katsoi tämän olevan ristiriidassa hänen opettamansa sola fide (yksin uskosta) -periaatteen kanssa. Tämän pohjalta Luther kutsui Jaakobin kirjettä tunnetusti "olkiseksi epistolaksi", joka ei opeta evankeliumia selkeästi ja oikein.

      Nykyään useimmat kristilliset kirkot lukevat Jaakobin kirjeen Uuden testamentin kaanoniin kuuluvaksi.”



      Lyhennettyjä lainauksia sivulta:
      http://sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Jaakob/01PH.htm

      KIISTELTY KIRJE

      ”Kun Uuden testamentin kirjakokoelma vahvistettiin, oli niitä, jotka eivät halunneet ottaa Jaakobin kirjettä Uuteen testamentiin: se ei ollut apostolin kirjoittama eikä sitä ollut kirjoitettu pakanakristityille ja sen katsottiin olevan ristiriidassa Paavalin opetusten kanssa.

      Myös uskonpuhdistaja Martti Luther suhtautui kriittisesti Jaakobin kirjeeseen, joka näkyy hänen esipuheestaan kirjeeseen (Valitut teokset II):

      'Tämän, pyhän Jaakobin kirjeen ovat vanhat tosin hyljänneet; mutta minä kiitän sitä ja pidän sitä kuitenkin hyvänä siksi, ettei se julista mitään ihmisoppia, vaan sitä vastoin teroittaa innokkaasti Jumalan lakia. Mutta sanoakseni siitä ajatukseni, tahtomatta sillä kuitenkaan ketään vahingoittaa, en pidä sitä kuitenkaan kenenkään apostolin kirjoituksena. Ja perustelen sitä seuraavasti:

      Ensiksi: se kuvaa vastoin pyhää Paavalia ja koko muuta Raamattua teot vanhurskaudeksi ja sanoo 2:21: "Eikö Abraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?" Pyhä Paavali opettaa kuitenkin päinvastoin Room. 4:2: Aabraham on tullut vanhurskaaksi ilman tekoja, yksin uskosta,...

      Toiseksi: kirje tahtoo opettaa kristityitä eikä mainitse kertaakaan tässä pitkässä opetuksessa Kristuksen kärsimystä, ylösnousemista ja Henkeä. Hän mainitsee Kristuksen tosin pari kertaa, mutta hän ei opeta mitään hänestä, vaan puhuu yleisestä uskosta Jumalaan. Oikea apostolin virkahan on saarnata Kristuksen kärsimyksestä, ylösnousemisesta ja ...

      Mutta tämä Jaakob ei tee muuta kuin ajaa lakiin ja sen tekoihin. Sen lisäksi hän heittäytyy asiasta toiseen ilman järjestystä ...

      Sitä paitsi hän lainaa pyhän Pietarin sanoja...

      Lyhyesti: hän on tahtonut vastustaa niitä, jotka luottivat uskoon ilman tekoja, mutta ei ole hengellä, ymmärryksellään ja sanoilla pystynyt siihen ja repii Raamattua. Hän asettuu siten Paavalia ja koko Raamattua vastaan ...”

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

      – Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      385
      40630
    2. Särkynyt sydän

      Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      118
      9164
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

      Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      6130
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

      Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      22
      4808
    5. Paskakaivo Kuhmo

      Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      62
      3895
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

      Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3730
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

      Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      78
      3357
    8. Miten sinut

      Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      37
      2940
    9. Mitä kuuluu?

      Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2468
    10. Keilahalli

      Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      19
      2292
    Aihe